Aihe: Mikseriä ostamassa,apuja tarvis.
1 2
Teijo K.
20.02.2008 12:22:24

No mää mietinkin, kun ADB:lta löytyy lähinnä valokamaa, että onko poijjaat siirtyneet voimavirran puolelta miksuttimiin...?

Mutta niin, niistä ryhmistä vielä.. Jokainen tietysti tekee tyylillään, ei siinä toki mitään. No rummut sais ryhmään ja silleen, mutta kun loppujenlopuksi säätämisen tarve rummuillakin tahtoo kohdistua aina siihen tiettyyn yksittäiseen kanavaan. Lauluilla tahtoo olla sama tilanne. No okei, jos on kovin rankasti eroa biiseillä, toisessa vedetään sutimalla ja toisessa meuhkataan minkä ehditään, siinä olis ihan kiva saada rummuille oma ryhmä.

Mutta siltikin mie otan mieluummin koko räkillisen yksittäisiä kanavia, kuin uhraisin noista kanavista yhtäkään ryhmille. 16 kanavaa on kuitenkin täynnä yllättävän äkkiä.

Tossa mäkkiessähän on siis 16 kanavaa ja 4 ryhmää, mutta mutta. Kun vertaa esim. tohon Allen Hetahiin, niin tosiaan 2 auxia vähemmän, huonommat kanavakohtiaset equt, yleisesti "lelumpi" fiilis potikoissa ja liu'uissa ja rakenteessa muutenkin, Kaiku puuttuu... Eli vaikka noille ryhmille löytäskin käyttöä niin silti noi muut asiat musta painaa enemmän.

Meillähän on juurikin 6 henkeä bändissä ja kaikki laulaa. Sitten on keikasta riippuen noin 15-20 soitinta lavalla jotka vaihtelee taajaan tahtiin. Iso osa toki suoraan samaan mikkiin koska muutenhan noi kanvat loppuis kesken heti (16). Mutta mieluusti luopuisin noista ryhmistä jos saisi tilalle noi muut ominaisuudet.
Järjestysmies
20.02.2008 15:38:18 (muokattu 20.02.2008 15:38:38)
Laitanpa vielä sellaisen ehdotuksen kehiin, että mitenkä tuo Mackien Onyx 1640. Siinä olisi 16 monokanavaa, 6 auxia ja vielä neljä ryhmääkin. Itselläni ei ole hirveämmin kokemusta, mutta kyllä sitä kehuttu on. Ja sitten on vielä se Soundcraftin GB2 16R, joka on vasta tullut.

Jos itse rupeaisin ostamaan tuon kokoluokan tiskiä uutena, niin se olisi ehdottomasti Mackien Onyx. Mitä olen lukenut ja joskus nähnyt, niin siinä on monta mukavaa ominaisuutta, mitä kilpailevilta tiskeiltä puuttuu.
v_m_kangas
20.02.2008 15:58:22

Laitanpa vielä sellaisen ehdotuksen kehiin, että mitenkä tuo Mackien Onyx 1640. Siinä olisi 16 monokanavaa, 6 auxia ja vielä neljä ryhmääkin. Itselläni ei ole hirveämmin kokemusta, mutta kyllä sitä kehuttu on. Ja sitten on vielä se Soundcraftin GB2 16R, joka on vasta tullut.

Jos itse rupeaisin ostamaan tuon kokoluokan tiskiä uutena, niin se olisi ehdottomasti Mackien Onyx. Mitä olen lukenut ja joskus nähnyt, niin siinä on monta mukavaa ominaisuutta, mitä kilpailevilta tiskeiltä puuttuu.

Hintaa tulee tietenkin sitä kautta lisää, että tarvitset sitten erillisen efektilaitteen.

Mites tuo FireWire sitten, jos kanavat saa erikseen nauhalle, kukin kanavahan pitää olla digitaalisena. Onko tuo sitten periaatteessa digimikseri analogisessa puvussa?

Onko kukin kanava modulaarisesti oma yksikkönsä kuten A&H:ssa?
Humppaa tai soita humppaa
ragol
21.02.2008 09:59:38

Itse olen käyttänyt sekä Onyxia että MixWizardeja (muistaakseni kaikkia kehitysversioita vielä), ja kyllä suoraan sanottuna nuo Wizardit vakuuttavat enemmän. On totta, että Onyxissa on joitain ominaisuuksia enemmän, kuten ne ryhmät ja tuo firewire-optio, mutta... Wizardi vain tuntuu huomattavasti paremmin toteutetulta (lue: keikkakestävyys suurempi) ja muutenkin luotan enemmän A&H:n osaamiseen mikseriasioissa. Mutta, tämä nyt taas on tietysti vain allekirjoittaneen mielipide, ja tarpeet ovat erilaisia.

Niin, tuosta Onyxin firewirestä. Siihen siis asennetaan (eli tarvitsee hankkia erikseen, 385e Thomannilta) lisäkortti, joka hoitaa tuon toiminnallisuuden. Ei siis tarvitse hankkia ulkoisia erillisiä A/D-muuntimia, vaan ne hoidetaan sitten tuolla kortilla. Pöytä on siis sinällään täysin analoginen. Säästää toki räkkitilaa ja kaapelointia ihan kivasti. Laadusta en sen kummemmin osaa sanoa, kun en ole koskenut.

Ugh. Vaikenen.
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
Reddie
21.02.2008 11:38:51
Mackien Onyx 1640 on täällä ollut käytössä nyt varmaan pari vuotta ilman mitään ongelmia. Ominaisuudet on pistämättömät, en löytäny mitään muuta ton kokoluokan tiskiä 6:lla AUXilla, DO:t suoraan etuasteen jälkeen, puoliparametrisellä 4-alueisella EQ:lla ja vielä jopa parilla ryhmällä. Etuasteet ja EQ miellyttää meikäläisen korvaa kovin paljon, ja pöydän layout on erittäin selkeä.

Pöytä on siis tosiaan täysin analoginen. Toi FireWire-kortti mahdollistaa sen, et saat sillä paukkulangalla vietyä kaikki DO:t tietekoneelle sen kautta, ilman erillisiä muuntimia. Samaten tietokone ei vaadi mitään äänikorttia, vaan mikseri toimii tavallaan interfacena tällöin.

Modulaarisuudesta en osaa sanoa.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Talent71 - Äänentoistoa
Formed
Adam & Santtu
Boltsa
22.02.2008 14:27:48
Pöytä on siis tosiaan täysin analoginen. Toi FireWire-kortti mahdollistaa sen, et saat sillä paukkulangalla vietyä kaikki DO:t tietekoneelle sen kautta, ilman erillisiä muuntimia. Samaten tietokone ei vaadi mitään äänikorttia, vaan mikseri toimii tavallaan interfacena tällöin.

Meneekö signaali nauhoittaessa kanavakohtaisten eq:n kautta?
Oon tuota tiskiä tässä himoinnut jo pitemmän aikaa ja varmaan kohta tulee siihen rahaa sijoitettua.
Olisko sulla btw jotain ääninäytettä antaa tuosta?
Joo.
Reddie
23.02.2008 13:01:38
Meneekö signaali nauhoittaessa kanavakohtaisten eq:n kautta?
Oon tuota tiskiä tässä himoinnut jo pitemmän aikaa ja varmaan kohta tulee siihen rahaa sijoitettua.
Olisko sulla btw jotain ääninäytettä antaa tuosta?

Ei mene EQ:n kautta. Direct Outit lähtee suoraan etuasteen jälkeen tiskistä ulos. Ääninäytteeks voin nyt vaik antaa tommosen livevedon nauhoitteen:

http://www.talent71.com/cb_live/

VAROITUS: Miksaus on sit meikäläisen tekemä eli :S
Talent71 - Äänentoistoa
Formed
Adam & Santtu
ÄM
24.02.2008 20:53:23

Meillä vaihtui tuo A&H 16:2 Yamahan 01v96vII:een, tyytyväisyys kasvoi roppakaupalla. Hyvä tiski oli toki tuo A&H:kin, joka vielä varastossa lojuu, varalla.

Ongelmia sen kanssa kyllä oli; kanavia hiipui milloin mitenkin. Oli joku nelisen kanavaa, joiden soundi kävi "ohueksi" pikkuhiljaa. Todella äesyttävää, kun kanava tavallaan toimi, mutta soundi oli ohut. Joidenkin kohdalla ongelma oli suurempi ja joidenkin kohdalla pienempi. Siinä sitä sit kuunteli korva punaisena, että onko nyt tässäkään kanavassa kaikki OK, vai ei. Katos luottamus täysin. Eka puhdistus ei auttanut yhtään mitään, mutta kun kunnolla läträsin CRC:n kanssa, rupesi ongelma helpottumaan. Nyt ei enää oo kokemusta, miten se "korjaus" lopulta piti, kun piakkoin sen jälkeen otettiin tuo digitiski.

Mutta hyvä laite toimiessaan, piti vaan tuoda julki, että vähän löytyy myös huonoa kerrottavaa tästä vehkeestä.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Reddie
25.02.2008 00:24:59
CRC on senverran syövyttävää ainetta, varsinkin kun vertaa noihin oikeisiin sähkölaitteille tarkoitettuihin aineisiin, että ei ihme jos ongelmia alkaa ilmenemään sitä käyttäessä.

OT: Mikäs ois piirilevyille parasta tavaraa?
Talent71 - Äänentoistoa
Formed
Adam & Santtu
Noisy
26.02.2008 11:49:46
puoliparametrisellä 4-alueisella EQ:lla ja vielä jopa parilla ryhmällä

Tuossa on siis normaalit ylä- ja alahyllyt sekä kaksi puoliparametristä keskialuetta. Ryhmiä on neljä.

OT: Mikäs ois piirilevyille parasta tavaraa?

PRF:llä on hyviä tuotteita: http://www.taerosol.com/PRFtuotteet.htm
Roadari
26.02.2008 14:29:53

7-78 on tuttu tuote. Olen sitä käyttäny paljon mm mikserin fadereihin yms. IPA on aina hyvä, tosin sitä ei kyl kannata välttämättä ostaa tuolta. Kallista litkua valmiina tuotteena. Puhdasta IPAa saa muualtakin. Jotain ELFAn contact cleaneriä mulla on kans ollu ja hyväks havaittu.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Teijo K.
26.02.2008 17:15:22

Näitä on mullakin. Ero CRC:hen on sama kuin ero Behringerin ja Midaksen välillä. Jos tällaista livetoimintahassutteluanalogiaa sopii tässä käyttää.
ahjteam
28.03.2008 00:36:04 (muokattu 28.03.2008 00:39:46)

Näyttäs, että ainoa ero taikurin kanssa on 2 stereokanavaa ja subgrouppi. Kertokaa mulle, mitä groupilla tekee 12+2 kanavan tiskissä? :)

Otetaan hypoteettinen tilanne, että sulla on ainoastaan 2-4 kanavaa kompressoreita käytössä joista osa meni jo bassolle/virvelille/basarille/kiipparille/muulle todella dynaamiselle lähteelle ja sulla on sitten vielä viisi kanavaa vokaaleita, jotka pitäs pistää aisoihin. Ei muuta kun kompura kiinni ryhmään ja kaikki laulut sinne. Saattaa tosin joutua monona vetämään, mutta ei voi mitään, elämä on välillä rankkaa.

Itse käytän kyseistä tekniikkaa usein.
www.ahjteam.com/keikkapaikat
rintapek
28.03.2008 00:54:26

/kiipparille/muulle todella dynaamiselle lähteelle

Kiipparin lineoutista todella dynaamista lähdettä?
On se toki mahdollista, mutta ei minust välttämätöntä.
Kiipparit, samoin ko sähkörunmut on meikän olemattomilla taidoilla kumminkin sitä helpoiten hallittavaa tavaraa.
One kind of music only - the good kind
ahjteam
28.03.2008 11:31:33

Kiipparin lineoutista todella dynaamista lähdettä?
On se toki mahdollista, mutta ei minust välttämätöntä.
Kiipparit, samoin ko sähkörunmut on meikän olemattomilla taidoilla kumminkin sitä helpoiten hallittavaa tavaraa.

Sähkörummut nyt onkin helppoja, mutta keyboardit onkin sitten jo aivan eri planeetalta. Jos on tuntematonta bändiä miksaamassa ja vaikka kävisit kaikki käytettävät soundit läpi, niin siellä voi helpostikin olla melkein 20 dB dynamiikkaeroa sen hiljaisimman ja lujimman soundin kanssa, jota yleensä pyrin hillitsemään siten että ensin keskustelen kosketinsoittajan kanssa hieman soundien keskeisistä tasoista.

Yleensä pistän silti kompuran kiinni just in case, ja soundcheckissä niin että kiipparissa on sellainen mieto 2-3:1 kompura ja normaalisti soundista tulee korkeintaan 2-4dB leikkauksia kovissa kohdissa, yleensä ei lainkaan. Keikan aikana se kiipparin dynaamisuus johtuu yleensä ihan siitä että ne kosketinsoittajat, hieman rumpaleiden tapaan, ihan oikeasti saattaa innostua siitä soittamisesta ja yleensä alkavat sitten paukuttamaan niitä koskettimiaan hieman lujempaa ja siinä vaiheessa se kompura saattaa haukata helpostikin 12 dB leikkauksia jos siinä silloin käytössä olevassa soundissa sattuu olemaan velocityt säädetty hyvin dynaamiseksi (eli siis _ei_ niin että se että hipaiset tai lyöt vasaralla niin volyymi on yhtä luja).

Mutta joo, makuasia.
www.ahjteam.com/keikkapaikat
Henri93
21.04.2008 23:37:23

Allun nimeen vannon minäkin. MixWizardit on tosi kivoja tiskejä. Spirittiä ja mixwizardia ei kannata verrata samana päivänäkään keskenään. Kyllä se 350€ kannattaa maksaa lisää jos sillä kerta allun saa.

Ja ihan vain kuriositeettina: soundcraft kirjoitetaan ceellä ;)

Mäkö oon luullu et suosit behringerejä XD. Taitaa nuita alluja olla aikamonta rukellaki.

Terv. Häirikkö
jeejee
aimotuska
22.04.2008 07:32:25
Mäkö oon luullu et suosit behringerejä XD.

Näillä budjeteilla behringer on valitettavasti monessa suhteessa varteenotettava vaihtoehto. :-/ Vaikka hammasta purren siihen lopulta päädytään, jos päädytään. Mieluiten yritän kytystää mitä tahansa muuta kuin noita kaikkein halvimpia värkkejä. Toisaalta, eipä meillä nyt niin kauheasti niitä behkujakaan loppujenlopuksi ole. Gate (harvemmin käytössä), pari jakaria (toinen käyttämättä), läjä DI-bokseja, totaalisen käyttämätön dualfex (haluaisko joku ostaa?) ja pari ei-niin-kriittisessä paikassa olevaa taskukokoista miksutinta.
Paenu sinä helevettihin siitä!
Henri93
22.04.2008 22:04:46

Näillä mennään :D
jeejee
Teemu Tee
10.11.2008 19:09:07 (muokattu 10.11.2008 19:10:40)
Meillä vaihtui tuo A&H 16:2 Yamahan 01v96vII:een, tyytyväisyys kasvoi roppakaupalla. Hyvä tiski oli toki tuo A&H:kin, joka vielä varastossa lojuu, varalla.

Meillä taas vaihtui Yammun 01V:n eka sukupolvi kyseiseen A&H:n pöytään. Tiesin, että etuasteitten soundi tulee paranemaan ja käytettävyys koko bändin porukalle helpommaksi. Mutta en tiennyt, että soundi paranee NIIN paljon. Yammusta pidin ja pidän yhä muilta osin, mutta A&H:n soundi antaa paljon anteeksi.

Olen miksannut myös Midaksen Venicellä ja soundi on noin perstuntumalla samaa luokkaa. Equt toimii molemmissa oikein kelpolailla ja 6 auxia on ihan must. Venice oli mallia 32-kanavainen ja monin tavoin laajempi ominaisuuksiltaan, mutta oman bändin tarpeen 15v yhteiskeikkakokemuksella tuntien kumpi tahansa riittää kyllä lavalta miksattaessa. Midaksen ottaisin miksaajana toimiessa kirkkaasti, lavalta miksaukseen kumman tahansa. Digipöydissä on silti vakiomiksaajalle rutosti etuja.
Tyhjän saa pyytämättäkin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)