Aihe: Liian kova äänenpaine
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
EP
23.02.2008 22:16:00
Kerrattain oltiin kakkosbändinä eräälle Suomen hittitaivaalla olevalle bändille. Päästiin peräti soittamaan heidän kamojen kautta. Itte kauhistelin soiton aikana, että kyllä nyt tulee liian lujaa, mutta aattelin heidän miksaajan hoitavan homman. Joo, hoiti homman niin, että lauteille soitto tuli monitoreista mielettömän lujaa ja jälkeen päin kuulin, että tanssijoille ei ollu kuulunu oikeestaan mitään... Eli miksaaja hoiti homman niin, ettei ainakaan kakkosbändi pääse loistamaan ykkösen kustannuksella....

Toihan on ihan normaalia.. :)
Jami
23.02.2008 22:56:23

Hyvä rumpali kun soittaa, niin se kokonaisvolyymi on helppo säätää sen mukaan, eikä kuuloelimet ole vaarassa.

Hyvä rumpali säätää oman volumensa muiden mukaan. Ottakaa sellaisia bändeihinne.
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
pekkajau
23.02.2008 23:03:52
Hyvä rumpali säätää oman volumensa muiden mukaan. Ottakaa sellaisia bändeihinne.

Hyvä rumpali on bändin musikaalisin soittaja!
Jätetään hautumaan!
pekkajau
23.02.2008 23:10:59
Lippukomppia vaan ja perunat kellariin. Piano on kaikkein monipuolisin perkussiivinen soitin.

Tottakai! Piano on paras vaikka se onkin raskas soitin!
Jätetään hautumaan!
baron
23.02.2008 23:11:23

1. Mä oon joskus halunnut bändiini sähkörumpalia että senkin volan voisi helposti säätää sopivaksi
2. Sen jälkeen mulla on ollut "etuoikeus" soittaa hyvien rumpalien kanssa, jotka akustisellakin saa volan sopivaksi grooven mitenkään kärsimättä.
Ei, en ole tanssimuusikko!
baron
23.02.2008 23:12:19

Tottakai! Piano on paras vaikka se onkin raskas soitin!

Joo, Fazioli flyygeli painaa 600 kg.
pekkajau
23.02.2008 23:13:02
1. Mä oon joskus halunnut bändiini sähkörumpalia että senkin volan voisi helposti säätää sopivaksi
2. Sen jälkeen mulla on ollut "etuoikeus" soittaa hyvien rumpalien kanssa, jotka akustisellakin saa volan sopivaksi grooven mitenkään kärsimättä.

Tarpeeksi hyvällä itsetunnolla varustettu rumpali voi soittaa!
Jätetään hautumaan!
EP
23.02.2008 23:21:24 (muokattu 23.02.2008 23:29:24)
1. Mä oon joskus halunnut bändiini sähkörumpalia että senkin volan voisi helposti säätää sopivaksi..

Mä ihastuin sellaisiin kun sillä yhellä hääkeikalla yksi lyömäsoitintaiteilija joi sitä boolia!
Sillä oli sellaset ..onneksi! :D
Einherjar
23.02.2008 23:28:37
Jaa että mä laitan 400€:a mahdollisimman kauniisti soivaan rideen ja sitten pitäis heittää päälle märkä rätti ettei se niin soisi.

Niin kun sanoin. Tämä on rumpaleille hankala asia.
Kuitenkin tuppaa olemaan, että kun sinne lattian puolelle ne pellit kuuluu muuta settiä paremmin. Yleensä lavan takana olevat peilit ja muut vastaavat vielä pahentavat tuota ongelmaa.
Humppapuolella vielä rummut yleensä poimitaan pyhällä kolminaisuudella, eli basari-snare-overi -mikityksellä, jonka overista ne pellit sitten tulee lisää läpi (Vastaan jo valmiiksi, että joo tulee ne tomitkin sieltä, mutta yläpään pudottaminen overin kanavasta ei poista siitä peltejä, vaan tummentaa hieman peltien soundia. Vuotavat ne sinne siltikin lujaa)
Se kauniisti soiva ride siis voi koitua isoksi ongelmaksi yleisön puolella, mikäli keikkapaikan lava sattuu heijastelemaan sopivasti oikeita taajuuksia. Lavaltahan sitä tosin ei kuule niinkään, kun bassot/alakeskiäänet/keskiäänet korostuvat lähempänä.

Ei mulla oo vaikeuksia soittaa akustisen haitarin kans balanssis jos tarve vaatii.

Tämähän on vain hyvä asia, mutta pitää kuitenkin muistaa, että monelle muulle rumpalille se voi olla isokin ongelma.

Kyllä rummut on ongelma noissa rokkipiireissä, ei tanssimusapuolella...
...Tanssibändeissä yleensä jos ongelmaa on niin on se että rummut ei kuulu.

Rokkipiireissähän se ongelma kulminoituu yleensä siihen, että rumpali soittaa kauttaaltaan lujaa. Tanssipiireissä on eri tatsit, joten yleisvoluumi ei ole välttämättä niin hirveä ongelma, vaan lähinnä aksentit, pellit ja snaren ylikorostuminen. Monella humpparumpalilla (minun kokemusten mukaan) on ollut tapana soittaa kyllä ihan hiljaa, mutta sitten varsinkin esim. humpassa soitettavat aksentit tuppaavat tulemaan yli muuhun soittoon nähden. Tavallaan innostutaan liikaa, kun kerran päästään lyömään ja siten ylikorostetaan asioita. Peltien puolesta lähinnä crashit ja riden bellit ovat olleet läpitunkevassa roolissa. Hihat vähemmänkin.
Yleisesti onkin ollut ongelmana lähinnä se, miten aksentit ja fillit soitetaan selvästi lujempaa, kun se peruskomppi. Rokkipuolellahan tällaista ongelmaa ei ole, kun fillit ja kompit pysyvät siinä jokseenkin samassa "huippuvoluumissa". Dynamiikkaa rakentuu siis lähinnä huippuarvojen väliin pienempänä voluumina, eikä pienien arvojen väliin huippuarvoina.

Btw, Tästä nyt ei kannata repiä kenenkään hermoja... Nämä nyt ovat lähinnä minun henkilökohtaisia huomioita, eikä suinkaan mitään suoraa ohjeistusta kellekkään.
Äänittäkää itseänne/bändiänne tanssilattialta tjsp. ja kuunnelkaa oikeasti kriittisesti (hyvä kikkai on myös kuunnella livenauhaa autossa pienellä volalla, niin dynamiikan piikit peittävät hiljaiset asiat), niin sieltä ne mahdolliset dynamiikkaongelmat sitten pomppaavat silmille, mikäli niitä on... Nauhoista oppii monesti, mutta pelkästään mikserin persettä nauhoittamalla ei välttämättä saa totuutta esille.

...Ja syy valituksiin on lähes järjestään liian kova äänenpaine. Turha yrittää selittää jotain muuta.

Tämä on ihan totta, mutta minä näen myös ongelman tekniikan hallinnassa. Monesti voi olla että orkalla on tekniikka hyvässäkin kuosissa paikkojen kokoihin suhteutettuna, mutta sitten lavasoundin ja pa:n soundin suhteen ollaan ihan metsässä, eikä kenelläkään ole näkemystä bändin kokonaissoundista.
Bändit on toki parantanut otettaan tässäkin asiassa ajan saatossa, mutta aika luokatonta jälkeä sitä joutuu joskus aina kuulemaan... Sanotaanko nyt vaikka niin, että ulkopuolinen tuottajahenkilö ei välttämättä olisi aina mikään epätoivoisin ratkaisu. Sitähän paljon harrastetaan rokkipuolella studion yhteydessä, eikä siis tuottajana välttämättä tarvi hääriä mikään erityisen kallis ja tunnettu henkilö, vaan joku pändin ulkopuolinen, jolla on järkevä näkemys ja pokkaa sanoa missä on vikaa.
Yleensä siellä keikoilla kiertelee kaverit ja tutut, jotka tulevat sitten keikan jälkeen taputtelemaan selkään ja toteamaan 'Ihan hyvältä se kuulostaa', vaikkeivat he ole edes kuunnelleet...
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
rintapek
24.02.2008 00:09:20 (muokattu 24.02.2008 00:15:29)

Jaa että mä laitan 400€:a mahdollisimman kauniisti soivaan rideen ja sitten pitäis heittää päälle märkä rätti ettei se niin soisi.

Ei tuossa nyt pellin hinnalla ole mitään tekemistä. On tuo minusta niksipirkkaniksinä huomattavasti parempi, kuin ristiinrastiin teippiä ja paperitolloja, kuten olen joskus nähnyt tehtävän.

Kyllä rummut on ongelma noissa rokkipiireissä, ei tanssimusapuolella.

Kylpä minust ongelma voi olla mikä tahansa soitin millä tahansa keikalla.

Demppauksia jos joku tarttee niin voi kyllä katsoa syvälle peiliin.

Minusta pikemminkin niinpäin, että jos muun bändin ja yleisön mielestä tarttis, mutta periaatteen vuoksi ei huoli, niin olis enempi aihetta tarkastella peiliä.

Liian kovaa soittaminen on ikuisuuskysymys ja narina on alkanut silloin kun
se ensimmäinen luolamies paukutti nuijalla onttoa puunrunkoa.

Ja syy valituksiin on lähes järjestään liian kova äänenpaine. Turha yrittää selittää jotain muuta. Bändit vois mennä itteensä.

Toi on kyllä ihan höpöä. Kyllä minä olen keikoillani törmännyt semmoisiin tapauksiin, jotka, mikäli voisivat, niin valittaisivat siitä, että ulkona linnut laulavat liian kovaa ja aurinko paistaa liian kauniisti. Jos meikä vaikka häissä laittaa syöminkien ajaksi jotain hiljaista hissimusaa ihan vain, että salissa kuuluu muutakin ääntä kuin lautasten kilinä, veitsien kalina, maiskutusäänet ja vaivautunut hiljaisuus, niin aina silloin tällöin sieltä löytyy joku, jonka mielestä sekin on "aivan liian kovalla".

Eräissä pikkujouluissa vedimme soundtsekkiä ja paikalla oli muutama järkkäri. No, eräs nutturapää oli saanut omat hommansa valmiiksi ja täytti sanaristikkoa siinä salissa, kun soundtsekkimme alkoi. Huuto alkoi välittömästi: "Aivan liian kovaa, eiks teillä ole mitään älliä päässä jne..."

No, kolmas settimme kun alkoi, niin siinä oli jo sen verran lihaa lattialla, että jouduin nostamaan volat huomattavasti soundtsekkiä kovemmalle... ja kas... siinä tämä samainen nutturatäti hypähtelee lattialla minkä ehtii, eikä musa ole yhtään liian kovalla. Puoliltaöin kun ryhdyimme laittamaan pillejä pusseihin hän tuli vielä kysymään, että ette kai te nyt jo lopeta, kun meno olisi parhaimmillaan.

edit vrheet
One kind of music only - the good kind
baron
24.02.2008 00:20:16

se ensimmäinen luolamies paukutti nuijalla onttoa puunrunkoa

Jollain flyygelisoolokeikalla, jossa iso sali ja tilaa vaikka kuinka, tätijengi tulee pöytään, joka on ihan flyygelin vieressä ja kun aloitan hitaita ballaadeja niin hiljaa kuin vain ikinä osaan, tulevat valittamaan että häiritsee heidän keskusteluaan.

Ja kun lopetan soiton, tilaaja tulee valittamaan, että soittamaanhan mut on palkattu.
Tee siinä nyt sitten kaikki tyytyväisiksi.
rintapek
24.02.2008 01:19:44

Tee siinä nyt sitten kaikki tyytyväisiksi.

Niinpä.
Meikä tulkitsee asian niin, että jos nuttura on liian tiukalla, niin se on asia jolle minä, bändi, hovimestari tai edes keisari Napoleon ei voi yhtään mitään.

Äänenpaineista ja "liian kovaa" aiheesta sen verran, että:
- sorry pitkä alustus, mutta olin tuossa joulun alla Pärnussa 50v- päivillä. Puoliltaöin kemut olivat ohi ja osa porukasta halusi siirtyä jatkoille paikalliseen trendiyökerhoon. Loput lähtivät kotiinsa nukkumaan. No, mitäs minä yökerhossa, mutta muutakaan ei ollut, joten liityin joukkoon. Klubi oli jokseenkin täynnä parikymppistä nuorisoa ja tanssilattia koko ajan täynnä. DJ istui lasikopissa luurit korvilla, niin kaipa hänellä oli siedettävät olosuhteet... mutta siis ne äänenpaineet.

Ei kovasti tartte liioitella, mutta jos joku olisi räjäyttänyt telamiinan vaikkapa WC:ssä, niin kapakan äänenpaine ei siitä olisi heilahtanut minnekään. Mikäli rakenteet kestäisivät, niin tuskin lattian tärinäkään kovasti pahenisi.
Meikäläisen bändillä ei omasta takaa tuommoiseen riittävää äänentoistokalustoa ole. Mikäli vaatimustaso on tuo, niin ihan rauhassa joku muu bändi asialle. Meikäläinen suosiolla tyytyy näihin hissuttelukeikkoihin ja valituksiin siitä, että peipposet visertää aivan liian kovaa.
Jami
24.02.2008 02:03:32

Kamalasti selittelijöitä täällä. Kukaan ei tietenkään ole koskaan soittanu liian kovaa. On vain nutturapäitä jotka valittaa turhasta.

Soittimeen on turha sijoittaa rahaa sen laadun takia jos se koko laatu on tarkoitus tukehduttaa märällä rätillä. On säälittävää ettei voida käyttää laatusoittimia. Tekosyitä monenlaatuisen osaamattomuuden takia.
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
rintapek
24.02.2008 02:20:36

Kamalasti selittelijöitä täällä. Kukaan ei tietenkään ole koskaan soittanu liian kovaa. On vain nutturapäitä jotka valittaa turhasta.

En minä selittele. On varmasti tullut soitettua liian kovaa. Nutturapäitäkin on nähty.
Taidot ja osaaminen voisi varmasti olla paremmalla tasolla.

Meikäläisen bändi ei kenties ole ensimmäisenä listalla, mikäli äänenpaineiden vähentämistä halutaan. Pikemminkin päinvastoin.

Mikäli et ole nutturapäihin törmännyt, niin sitten varmasti neuvot Baronia, miten flyygelillä soitetaan "häiritsemätöntä taustamusiikkia"?
isojussi
24.02.2008 05:27:59
Jamille plussa.

Liikutit Eteläpohjalaisneljännestäni.

Ja oot muutonkin tossa asiassa oikeessa.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
rintapek
24.02.2008 17:15:51

Ja oot muutonkin tossa asiassa oikeessa.

On Jamilla tuossa pointtinsa, en minä sitä sano. Mutta ei ne meikäläisen bändin keikoilla ole autuaaksitekevät. Jos bändi pitää konsertin tai vetää tanssit, niin äänenpaine on jokseenkin vakio ja yleisö on nimenomaan tullut katsomaan bändiä. Jos tuossa bändi vetää aivan liian kovaa, niin sit on syytä vilkaista sitä peiliä.

Tämä meikäläisen keikkailu rajoittuu ihan pelkkiin privaattikekkereihin. Vaikkapa häät. Siellä sitten on väkeä vauvasta vaariin, ja kukaan ei ole tullut kemuihin katsomaan bändiä, vaan ihan muista syistä. Äänenpainehan ainakaan meillä ei ole vakio, vaan alkuillasta vedetään ihan hissuttelulinjalla. Ihan just siks, että siellä on pikkulapsia ja ikäihmisiä. Sitten siellä on paikalla niitä, jotka haluavat seurustella sukulaisten kanssa. Eivät halua kuunnella musiikkia vaan rupatella, mutta eivät ne sitä niin ilmaise. Bändi vain soittaa liian kovaa. Vaikka "bändi" sitten olisi pelkkä akustinen haitari. Jos siinä lisäksi lyödään rumpua, niin mikä tahansa simppeli vaimennuskonsti on ihan tervetullut. Tuommoinen vettexrätti on minust kelpo niksi, koska se ei tärvele sitä kallista peltiä ja sen saa siitä pellin päältä pois ranteen heilautuksellasit kun tarttee alkaa soittamaan.

Niin, siis sitten siellä on paikalla jytää kaipaavaa nuorisoa. Ne eivät hissuttelua kauaa kuuntele, vaan jos ei melko pikaisesti ala rokki soimaan uskottavalla voluumilla, niin äänestävät jaloillaan ja lähtevät muualle jatkoille. Siinä vaiheessa kun meikä alkaa volumea nostamaan, niin jos siellä vielä on paikalla rupattelevia tanttoja, niin heille musa on todellakin liian kovalla.

En siis muista tiedä, mutta se on meikäläisellä ihan normaalia, että kamat ovat yhtäaikaa aivan liian kovalla ja lällärimeininkihissuttelupoljennolla.
Tuo "liian kovaa" on monesti suhteellinen käsite
Epämuusikko
24.02.2008 17:43:08 (muokattu 24.02.2008 17:44:46)
Jaa että mä laitan 400€:a mahdollisimman kauniisti soivaan rideen ja sitten pitäis heittää päälle märkä rätti ettei se niin soisi. Ei mulla oo vaikeuksia soittaa akustisen haitarin kans balanssis jos tarve vaatii. Ja saundit on parhaat jos on kunnon lankkulattia paljaaltaan alla.

Kyllä rummut on ongelma noissa rokkipiireissä, ei tanssimusapuolella. Yläasteen oppilaillakin on vaikeuksia hallita setin balanssia. Tanssibändeissä yleensä jos ongelmaa on niin on se että rummut ei kuulu. Demppauksia jos joku tarttee niin voi kyllä katsoa syvälle peiliin.

Itsehän demppaan kosolti. myös peltejä. Ei jaksa säätää :)

Kukaan ei tietenkään ole koskaan soittanu liian kovaa. Aivan varmasti on. Stydin ja hiljaisen soiton yhdistäminen on vain niin saatanan vaikeaa.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
sabian
24.02.2008 18:33:33
Sähkörummut. Ei tartte kenenkään kitistä että soitappa hiljempaa. Ei lavalla eikä yleisössä. Minen kyllä tosin osta sähkösettiä. Sillon ei pysty rankasemaan muita soittajia vääristä äänistä.
Ei ryyppy miestä kaada jos ei mies ryyppyä
marpula
24.02.2008 19:17:16 (muokattu 24.02.2008 19:29:14)
... Tämä on ihan totta, mutta minä näen myös ongelman tekniikan hallinnassa. Monesti voi olla että orkalla on tekniikka hyvässäkin kuosissa paikkojen kokoihin suhteutettuna, mutta sitten lavasoundin ja pa:n soundin suhteen ollaan ihan metsässä, eikä kenelläkään ole näkemystä bändin kokonaissoundista.
Bändit on toki parantanut otettaan tässäkin asiassa ajan saatossa, mutta aika luokatonta jälkeä sitä joutuu joskus aina kuulemaan...

Näin on. Silloin tällöin kuulee yleisön joukossa paikalla ollessa kuinka kokeneilla ja nimekkäillä bändeilläkin voi olla balanssit poskellaan ja soundit sitä sun tätä. Ei niitä silti oikein viitsi mennä neuvomaan... Tanssipaikoilla volat on useimmiten siedettävissä rajoissa.

En kyllä väitä että itse osaisin yhtään paremmin säätää, on vaan niin helppo arvostella. Omia rymistelyjä viilatessa yritän kuitenkin käydä kuuntelemassa salin puolella porukan soittoa vielä sitten kun yleisö on sisällä kaiuntaa vaimentamassa. Ja omat volat muihin nähden voi hakea sen jälkeen kuulokkeilla PA:n kuulokeliitynnästä.
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)