Karlsson 23.02.2008 16:04:53 | |
---|
Joo mutta ne laittaa ihan reilun lakkakerroksen juurikin lahopuun haperoisuuden takia. No, onhan siihen varmaan syynsä, että nää lahot maksaa 200€ ja ne lahot 20 000€. Dynavector 10x5 - Wilson-Benesch ACT 0.5 - Michell Gyrodec - Vinyl Reference RIAA - Karelia - Copland CTA-504 - Anthony Gallo SA - Anthony Gallo Ref 3.1/ Tannoy DC6000 |
hollstro 23.02.2008 16:55:04 (muokattu 23.02.2008 16:57:38) | |
---|
Olet sie aika ennustajaeukko kun yhden basson perusteella voit sanoa että muitten kokemukset omista warreistaan on ns. "hevonkukkua". Onhan niitä vahapintaisia bassoja muillakin ollut. Kovapuut ei vaan ime sitä vahaa. Mihin se siitä pinnasta oikein imeytyisi? Ja miten joku vaha voisi tukkia basson resonanssin jos nuo lakat ja maalit ei sitä tee. Ei käy mun järkeen eikä ole yhtä mun kokemusten kanssa. Mie tiiän :-) vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Teijo K. 23.02.2008 17:18:30 | |
---|
Onhan niitä vahapintaisia bassoja muillakin ollut. Kovapuut ei vaan ime sitä vahaa. Mihin se siitä pinnasta oikein imeytyisi? Ja miten joku vaha voisi tukkia basson resonanssin jos nuo lakat ja maalit ei sitä tee. Ei käy mun järkeen eikä ole yhtä mun kokemusten kanssa. Mie tiiän :-) Niinhän sulla tuntuu olevan tapana. :) No mulla on toisenlainen kokemus yhdestä Warresta jonka soundi tumppuuntui muutamassa vuodessa. Joko se meni itsekseen tai sitten sen teki se vahaaminen. Tämä oli kylläkin kaverin basso, joten siinä olen vain seuraillut vähän etäänpää. Puussa on yllättävän paljon ilmaa solurakenteessa. Tiiviimmässäkin puussa. Lakat ja maalit taas muodostavat vain kovan kalvon siihen puun pintaan. Mitä pehmeämpi vaha, sitä syvemmälle se sinne puun solukkoon voi päästä. Kaiken lisäksi kun nyt ei puhuta Warreista, vaan näistä Wolfeista, joitten kansi ilmeisestikään ei mitenkään kauhean kovaa puuta ole, niin ehkä vähän turha vetää sitä Warrea nyt esille. Minulla oli itsellä yksi leppärunkoinen basso, missä tapahtui sama ilmiö vahan kanssa. Se soundi vain kuoli muutaman vuoden mittaan. Tätä bassoa käytin äänityksiin ja siitä oli ainakin vielä muutama vuosi sitten äänitettyä pätkää meidän luottoäänittäjän luona useamman vuoden ajalta. Oli helppo todeta soundin totta tosiaan muuttuneen. |
rijopu 23.02.2008 17:58:42 | |
---|
Mä ymmärrän bassoin soundin tukkeutumisen siinä vaiheessa, jos runkoa uittaa vahaöljyssä pidemmän aikaa, jolloin puu imee solukot täyteen nestemäistä eritteitä. Mä olen käyttänyt (n 15 soittimessa lepästä wengeen) öljy/vahakäsittelyä, enkä ole tällaista soundin tukkeutumista vahan käytön tuloksena humannut. Tätä ilmiötä voi tutkia esim siten, että vahaa tolkuttomasti jotain bubinga palaa ja vuoden päästä sirkkelöi palan kahtia ja tutkailee, mihin asti vaha on ulottunut. Jos vahaa on ytimessä asti, voidaan olettaa, että solukot tukkeutumisen myötä värähtely rungossa on vähentynyt. En tosin usko, että vaha imeytyy kovin syvälle runkopuuhunl. Multa saa bubinga-palan, jos jotain kiinnostaa testata... Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää...
kalamies#14 >-)))>
Haista basso!:
Antitrendi Cityman |
Teijo K. 23.02.2008 18:02:19 | |
---|
Mä ymmärrän bassoin soundin tukkeutumisen siinä vaiheessa, jos runkoa uittaa vahaöljyssä pidemmän aikaa, jolloin puu imee solukot täyteen nestemäistä eritteitä. Mä olen käyttänyt (n 15 soittimessa lepästä wengeen) öljy/vahakäsittelyä, enkä ole tällaista soundin tukkeutumista vahan käytön tuloksena humannut. Tätä ilmiötä voi tutkia esim siten, että vahaa tolkuttomasti jotain bubinga palaa ja vuoden päästä sirkkelöi palan kahtia ja tutkailee, mihin asti vaha on ulottunut. Jos vahaa on ytimessä asti, voidaan olettaa, että solukot tukkeutumisen myötä värähtely rungossa on vähentynyt. En tosin usko, että vaha imeytyy kovin syvälle runkopuuhunl. Multa saa bubinga-palan, jos jotain kiinnostaa testata... Olikos noi Wolfit nyt lahovaahterakannella vai bubingakannella? |
hollstro 23.02.2008 18:46:23 | |
---|
Niinhän sulla tuntuu olevan tapana. :) No mulla on toisenlainen kokemus yhdestä Warresta jonka soundi tumppuuntui muutamassa vuodessa. Joko se meni itsekseen tai sitten sen teki se vahaaminen. Ei näihin mitä tahansa öljyä saa laittaa, vaan puun pintakäsittelyyn tarkoitettua vahaa. Ne on eri asioita ja jengillä tuntuu menevän nämä asiat sekaisin. Minä vetelin Warren mukana tullutta vahaa ja on varmaa että se on siihen tarkoitukseen sopivaa. Nuo lahokannet on sitten eri juttu ja musta on sama vaikka ne tervattais. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
efunkelist 23.02.2008 18:52:55 | |
---|
Tervainen soitin voisikin olla ihan hauska saunasoitin. Wolffit on lahovaahterakannella. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) |
Tervainen soitin voisikin olla ihan hauska saunasoitin. Wolffit on lahovaahterakannella. Senverran vielä totean, ennenkuin vetäydyn tästä ketjusta, että niissä Wolfeissa on ilmeisesti ohut lakka pohjalla. Etenkin siihen jos päälle aikoo vahan lykätä, niin se pitäisi olla mahdollisimman kovaa vahaa. Siis esim. carnaubapohjaista. Mikä luonnostaan suojaa sillä että se muodostaa sen kalvon siihen pintaan. Mutta jos itsellä olisi tuollainen, niin en harkitsisi mitään muuta vaihtoehtoa kuin kunnon kerrosta lakkaa. Joko niin että kokonaan kirkaslakka, tai sitten niin että viimeinen kerros mattalakkaa jos haluaa satiinipinnan. Alimmaiseksi väritön filleri jos on kovin reikäinen. Varsinkin jos se tosiaan on niin haurasta se puu että irtoaa palasia kynnellä raapimalla niinkuin joku tuolla kirjasi ylös. Mutta eiköhän tässä ollut tarpeeksi mun osalta. Jokainen tekee kuitenkin omat johtopäätöksensä itse, enkä edelleenkään väitä omaavani mitään absoluuttista tietoa tästäkään asiasta. Olen omat kokemukseni ja koulutustaustan tässä jo kertoillut, millä pohjalla niitä kokemuksia olen sitten mutuksi siirtänyt. |
fh 23.02.2008 22:06:13 | |
---|
Teijo on ollu räyhähengellä matkassa muutaman päivän...;) mistä lie johtuu se? En mä enää tiedä mitä mä haluan. |
JussiKoo 23.02.2008 22:09:23 | |
---|
Soittimet on vakavia asioita ;) Sorry OT :( |
Teijo K. 23.02.2008 22:12:27 | |
---|
Teijo on ollu räyhähengellä matkassa muutaman päivän...;) mistä lie johtuu se? Hoho, en minä ole kertaakaan edes hermostunut. Päätin vain jokin aika sitten kokeilla vähän rennompaa kirjoitustyyliä. Kai se on palattava vanhaan tuttuun virastotyyliin kun kaikki tuntuvat tulkitsevan tämän rennosti heitellyn jotenkin vihaisena. :) |
jackbruce 23.02.2008 22:54:01 (muokattu 24.02.2008 08:59:11) | |
---|
Sen verran pitää omaa kokemusta kertoa, vaikka kyse ei olekaan Wolf-bassoista. Hioin aikoinaan Tokain Hard Puncher -bassosta pinnan pois ja vetelin seitsemän kerrosta lakkaa (ihan oikeesti). Oli hyvän näköinen puupinta sen jälkeen! Mutta sointi loppui samalla. En tiedä mitä siinä tapahtui, mutta se basso oli kyllä saman tien entinen. |
joukov 24.02.2008 01:27:32 | |
---|
Tervainen soitin voisikin olla ihan hauska saunasoitin. Wolffit on lahovaahterakannella. Tarkennuksena: vain osa Wolfeista on lahovaahterakannella. Hartwall Areena, 28.5.2008: KISS |
Seba 24.02.2008 01:53:50 | |
---|
Vielä tarkempana: Aika vitun pieni osa :) |
fh 24.02.2008 08:25:09 | |
---|
Hoho, en minä ole kertaakaan edes hermostunut. Päätin vain jokin aika sitten kokeilla vähän rennompaa kirjoitustyyliä. Kai se on palattava vanhaan tuttuun virastotyyliin kun kaikki tuntuvat tulkitsevan tämän rennosti heitellyn jotenkin vihaisena. :) Ei jatka vaan mukava noita on lukea :) Ja ei kai noista kirjoitteluista oikeasti kukaan hernettä nenään vedä.. En mä enää tiedä mitä mä haluan. |
kozmik 25.02.2008 17:31:45 | |
---|
No niin, nyt on sitten seiska löytänyt tiensä kotiin täälläkin. Hain sen matkahuollosta kun olin matkalla kouluun, ja siellä sitten musikaaliharjoitusten lomassa koulun Hartke-pinolla soittelin minkä ehdin. Kummasti hirviömäisellä otelaudalla varustettu vekotin onnistui herättämään kanssaopiskelijoissa sekä opettajissa ihmetystä, kiinnostusta ja hilpeyttä. Ja näinpä sitten sellaisenkin ihmeen, että bassoa soitettiin nelikätisesti. Parilla kitaristilla kun läksi mopo käsistä. :) Yritän mahdollisesti jossain vaiheessa saada kasaan ääninäytteillä varustetun arvostelun soittimesta, mutta toistaiseksi tyydyn pikaiseen ja pinnalliseen analyysiin. +soundi yllättävänkin hyvä niin aktiivi- kuin passiivimoodissakin +"julkisivu" hyvin viimeistelty ja tyylikkään näköinen +kaula julmetusta leveydestään huolimatta varsin hyvä soittaa +yllättävän hyvin soiva B-kieli -pienet viimeistelyvirheet: jakin koloa ei ole hiottu, elektroniikkaosaston kansi näyttää olevan liian iso koloonsa, tuloksena kuprulla oleva yläreuna (kts. oma kuva), nauhojen päät töröttävät *aavistuksen* verran 12. nauhalta ylöspäin -F#-kieli tuntuu lähinnä huonolta vitsiltä, B-kieli F#:ään viritettynä on aivan liian löysä ollakseen käyttökelpoinen -jakki saisi olla ylempänä, lähempänä hihnatappia Siinäpä sitten päällimmäiset tuntemukset. Pikkunitkuttamista löytyy, mutta ensivaikutelma on, että kyseessä on hinta-laatu -suhteeltaan erittäin hyvä soitin. Aika näyttää sitten, miten värkki kestää elämää. Ainakin toistaiseksi olen kuitenkin oikein tyytyväinen, joten isot kiitokset kraapsille tilauksen järjestämisestä! "Worship!" cried the clown, "I am a TV, making bandsmen go clockwork!" |
pardy 25.02.2008 17:46:52 | |
---|
Lainaan itseäni huoneeseen kirjoittamastani ensivaikutelma-arviosta: Nyt on seiskalla muutamat rämpyttelyt vedetty ja pakko sanoa etten tällä haavaa voisi tyytyväisempi olla. Basso oli lähestulkoon jopa vireessä suoraan paketista otettuna, en tiedä onko kraaps sen laatikot avatessaan testannut ja heittänyt korvamääräiseen vireeseen vai onko tehtaan jäljiltä. Joka tapauksessa hämmästyttävän hyvissä säädöissä oli näin pakasta vedettynä. F#-kielellä ei tee yhtikäs mitään, tai ainakin tehdaskielen tilalle pitää pistää kunnon vaijeria. Taitaa mennä kielisetti vaihtoon ja vireeksi muuttua B-->F. Ottaen huomioon kaulan leveyden ja nelareihin tottuneisuuteni, oli basso myös todella miellyttävä soittaa yllätyksekseni. Viimeistely oli erittäin jees. Jos jostain tarvii valittaa niinkuin täällä näemmä tapana on ollut, niin otelauta on jätetty aika karkean santapaperin jäljille. Pieni halkeama löytyy myös otelaudan keskivaiheilta, joka sinällään on enemmän ominaisuus kuin vika. Elävästä materiaalista kuitenkin puhutaan. Varmasti turpoaa vähän umpeen öljyämisellä. Näytti aika kuivalta nimittäin se puu. Lakkapinta oli todella hyvä, kiilto myös mainio. Ei ollut hiomajälkiä tai muutakaan. Satula menee vaihtoon, se on aika teräväkulmainen ja muutenkin ajatus muovisesta satulasta ei miellytä. Intonaatio tarvii myös vielä säätää, mutta oli se sen verran sinnepäin että pienellä omalla korjailulla pystyi siedettävästi ylänauhoilta soittamaan. Tosin odotin että paljon enemmän tarvitsee tehdä että saa pelistä soitettavan. Monesti olen huonommissa säädöissä oleviin vehkeisiin törmännyt musaliikkeissäkin. Hintaisekseen lyömätön. Erästä kuusikielistä Ibanezia testasin taannoin, hintalapussa oli muistaakseni jotain 700-800e pintaan, eikä se ainakaan tätä parempi ollut. Jos uutta tilausta on menossa talouden ollessa kunnossa, lähden ehdottomasti mukaan uudestaan. Nyt ei valitettavasti tähän vireillä olevaan kyllä pysty. Sellainen lisäys vielä tuohon ylläolevaan tekstiin, etten sähköillä ole vielä kokeillut ollenkaan. Akustisesti hienosti soiva peli. |
Jamz 26.02.2008 08:01:02 | |
---|
En siis ollut ainoa, jota häiritsee tuo F#-kielen löysyys? Mulla on ainakin niin löysä se, ettei se oikeastaan edes soi..kauhea räminä lähtee vain. Vaihtobassoa & sutikomppia, prkl!!! |
Nitrodelay 26.02.2008 10:30:15 | |
---|
Rehellisesti, onko susibasson saundi parempi vai huonompi kuin aiemmassa bassossasi? Olisko esim. mikinvaihto niihin oikeasti aiheellista? ...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267 |
kozmik 26.02.2008 14:41:57 | |
---|
Rehellisesti, onko susibasson saundi parempi vai huonompi kuin aiemmassa bassossasi? Olisko esim. mikinvaihto niihin oikeasti aiheellista? Noh, vaikea sanoa. Muut saman hintaluokan bassot mitä mulla on on aika eri tyyppisiä, joten vaikea niitä silleen on verrata. Ykkösbassooni, joka myös kuuluu hifiosastoon, verrattuna soundi on selkeästi huonompi, mutta toisaalta sillä on jo sen verran soitettu, että puut ovat hyvin asettuneet ja kielet menneet sopivasti tukkoon. Onhan siinä sitten toki Bartolinin mikit ja EMG:n etuaste myös. Uskoisin, että hyvillä vähän tukkoon soitetuilla kielillä wolffi kuulostaa hyvältä. Uudenkarheilla kielillä klangia ja kihinää on vähän liiaksi. Muutaman kuukauden päästä voi sitten katsoa tilannetta ja miettiä, josko mikkejä ja/tai etusta haluaisi käydä vaihtamaan. Siihen hommaan vaan sitten uppoaa aika hyvin rahaa, esim. Delanon 7-kielisen mikit maksaa muistaakseni vajaat 200e/kpl. Tuskin viitsin itse moiseen lähteä. "Worship!" cried the clown, "I am a TV, making bandsmen go clockwork!" |