Aihe: Pikkurilli oikuttelee
1 2
Kasu-_-
12.01.2008 16:59:44

John Titorin harjoitus toimii hyvin pikkurillireeninä, kun pikkurilli liidaa, eli vaihtaa joka vaihdossa paikkaa.
Ja kannattaa varmasti harjoitella pelkkää pikkurilli - nimetön vaihtoa useaan otteeseen.

EI - nämä harjoitukset eivät auta ketään pinteestä, jos niitä tekee kerran vuodessa, vaan kannattaa esim. lämmittelyn yhteydessä aloitella soitto näillä ja vaikkapa viimeisenä ennen kuin laittaa kitaran pois vetäistä vielä pari kierrosta.
You know my only pleasure/Is to hear you cry/I'd love to hear you cry/I'd love to feel you die/And I'll be the first/To watch your funeral/And I'll be the last to leave/I'd love to hear you cry!
sagge
13.01.2008 15:35:51
Muistan ku ite alotin soittamaan nii parasta harjotusta pikkurillille oli pentatooninen skaala. Toinen kikka on soittaa vaikka jotai ukkonooaa pelkästää pikkurillillä
Socialite
13.01.2008 20:18:44
Kyllähän ne nakit välillä oikuttelee, varsinkin jos jotain uutta ja hankalaa tulee eteen. Siksipä kannattaakin soitella paljon kaikkea uutta ja hankalaa että kaikki sormet tottuu rääkkiin.
Tässäpä kiva tahdin pituinen likki (8-osa trioleja) jossa riittää tekemistä joka sormelle.

Em7:

E-------------------10-15-14-10-12------------------
B-----------10-12--------------------14-12-10-------
G---11-12--------------------------------------------
Ampumahiihto on lajina paras, hiihdät vaan ja täplät alas!
Sweeppaaja
14.01.2008 22:54:44

Meikäläisellä on vähän semmosta ongelmaa ( en oikeastaan tiedä johtuuko kitaran soitosta), mutta sormet jäävät vähän niinkuin "jumiin". Esim. esim pistän nimettömän suoraksi(niin suoraksi kuin saan) ja sitten yritän nopeasti pistää takaisin koukkuun, niin vain sormenpäät kääntyvät alaspäin, ja muu sormi jää suoraksi. Tämä ei suoranaisesti soiton yhteydessä haittaa, mutta haittaa kyllä muuten.
wilzhu
22.02.2008 04:24:20
Itse olen treenannut tälllaista nyt muutamana päivänä:

e------9--8--7--9--8--7--6--8--7--6-------------------------
b-------------------------------------------------------
g---------------------------------------------

Tuota voi tehdä millä kielellä vaan. Itse pyrin pitämään pikkurillin koko ajan mahdollisimman lähellä kieltä, kun sitä ei käytä.

Yksi asia mikä mietityttää: Saako kukaan pikkurilliä kämmentä vasten(Tai edes lähelle)/koukkuun pikkurillin omilla lihaksilla, kun pidätte toisella kädellä muita sormia suunilleen suorassa? Itsellä kaikki muut sormet taipuu ainakin sinne päin, mutta pikkurilli pysyy ihan suorassa ja tuntuu, ettei minulla edes olisi lihasta, jolla käyristää sitä:D
Elämä off.
Snapo
22.02.2008 12:23:56
Yksi asia mikä mietityttää: Saako kukaan pikkurilliä kämmentä vasten(Tai edes lähelle)/koukkuun pikkurillin omilla lihaksilla, kun pidätte toisella kädellä muita sormia suunilleen suorassa? Itsellä kaikki muut sormet taipuu ainakin sinne päin, mutta pikkurilli pysyy ihan suorassa ja tuntuu, ettei minulla edes olisi lihasta, jolla käyristää sitä:D

Joo ei onnistu mullakaan, koskee vaan. Taitaa liittyä tähän myös sellainen, että aluksi laitetaan käsi nyrkkiin, ja sitten nimettömän koittaa saada löysäksi/suoraksi niin, että muut sormet pysyvät visusti nyrkissä.

Tässä on nyt konservatoriolta välivuotta pidetty ja olen vaan soitellut eri biiseistä likkejä yms tiluharjoituksia mitkä kuulosti korvaani hyvälle, ja mielestäni erityisesti pikkurillini on kehittynyt. Sitten jotain asteikkoja olen soitellut ja sinne väliin sekoittanut 1-2-3-4 reeniä sun muuta. Nyt kun aatellaan niin melko yksitoikkoista tuo soittaminen on kuitenkin ollut....
tuubi
22.02.2008 12:32:09
Hehe. Ei mee mullakaan pikkurilli kämmeneen, vaan jää 90 asteen kulmaan. Sama juttu tuossa nyrkki hommassa, nimetön ku menee suoraksi niin pikkurilli menee 90 asteeseen, muut sormet nyrkissä.

Ittellä huoletti alkuaikoina että mitenköhän ton pikkurillin käyttö onnistuu. Meinaan oli just noi lukottumiset ja kipristelyt, ja kun on toi pikkurilli vielä vähän omituisen muotonenkin (käyrä sivuttain). Mutta kyllä se ihan hyvin alko toimimaan sitten ku vaan otti sen mukaan soittoon. Aattelin että ehkä tommosel käyräl sormella voi tehä juttuja mitä muut ei pysty :D
Snapo
22.02.2008 12:43:31 (muokattu 22.02.2008 12:45:37)
Oi tuo suuri(pieni) ja mahtava sormi. Helpottaa soittoa kyllä kiitettävissä määrin kunhan sen saa toimimaan yhtä hyvin kuin muut sormet.
wilzhu
22.02.2008 19:19:06 (muokattu 22.02.2008 19:22:00)
Yleensä ottaen, kannattaa harjoitellessa tehdä kaikkea mikä tuntuu ilkeältä. Painaa vain "väkisin" sen skaalan tms, läpi niin monta kertaa että alkaa sujua. samoin kaikki sormien asennot, jotka tuntuu vaikeilta, kannattaa treenata väkisin. Silloin oppii parhaiten. Yleensä jos törmään soittaessani johonkin ilkeän tuntuiseen ja vaikeaas juttuun, treenaan sitä niin kauan, ettei se enää tunnu ilkeältä. En tarkoita, että jos jokin sattuu, sitä välttämättä kannattaisi harjoitella(Toki jos sormet eivät ole notkeita, voi jokin myös sattua), vaan jos huomaa, että jonkun sormen kohdalla on "näkymätön muuri", jonka läpi sormea ei saa otelautaan kiinni, tai jos sormi tekee jonkun ihmeellisen kiekuran muilla sormilla soittaessa. Pitää vain runnoa se sormi sen muurin läpi, taikka väkisin yrittää estää sormea(sormen omilla lihaksilla) tekemästä sitä kiekuraa. Näin ainakin itse olen jonkin verran saanut pikkurilliäni(ja muita sormia myös) notkeammiksi/paremmiksi.

Myös ilman kitaraa kannattaa treenata sormien asentoja. Vaikkei asento tuntuisikaan kitaran kannalta loogiselta, jonkun vaikean asennon hallitsemisesta voi silti olla soitossa hyötyä.

Eli se mikä tuntuu ilkeältä, sitä pitää treenata. Ei nyt tietysti ihan suoraviivaisesti, mutta oman harkinnan mukaan.

Jep, eikä tarvitse auttaa toisella kädellä ;-)

jpg or it didn't happen!
Elämä off.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)