Aihe: Tinnittääkö?
1 2 3 4 5
Snapo
21.02.2008 18:18:36 (muokattu 21.02.2008 18:19:05)
Ei jatkuvasti. Bänditreenien jälkeen kyllä, vielä seuraavana päivänäkin vaikka käytänkin earin kuusitulppia, taitaapi olla turhan onnettomat. Niitä apteekista saatavia 20sentin talitintin tamppooneita käytän myös todeten että ne vaimentavat melkeimpä paremmin vaikka soundi saattaakin olla jotain toista, mutta ei se itteeni varsinaisesti haittaa. Isompi bändikämppä ois jees niin ei tartteis 2 kitaravahvaria + bassokaappi + rummut korvan juuressa seisoa.
PLing
21.02.2008 18:52:55
Olen tähän mennessä välttynyt tinnitukselta, josta olen kiitollinen. En kuuntele musiikkia kovaa ja suojaan muutenkin yleensä korvani. Kokemukseni ovat jääneet pariin pidempään vingahdukseen joista on päässyt eroon keskittymällä johonkin muuhun.
Doh, nakki.
fuzz
21.02.2008 19:15:43 (muokattu 21.02.2008 19:16:43)
Treenien jälkeen, kämppä on niin pieni, vaikka ei edes hirveä volyymi ole.
Oikeasta korvasta kuulo mennyt tosi tunkkaiseksi, vaikka oon vasta vaille 17 v.
elämän tarkoitus on 42
Guitar83
21.02.2008 19:31:24
Ihme kyllä ettei. Takana on kuitenkin lähes 10 vuotta bänditouhuja vajavaisella kuulon suojauksella ja pikkuisen liian kovilla volyymeillä. En ole koskaan oppinut laulamaan tulppien kanssa, joten ovat sitten jääneet koteloonsa. Kuulon alenemaakaan ei olla todettu, joten tuurilla on menty tähän asti. Mutta kyllä tuo kuulon kunto aina vähän huolettaa.
Vic Firth
21.02.2008 19:45:20

Ei onnekskovin paljoa :) Jossain vaiheessa rupesin treenaamaan hirmuiseen tahtiin ja vinkuna rupesi voimistumaan. Äiti pakoottikin jo jättämään korvanapit pois.. Musaa voi siis kuunnella luureillakin :D Oon kyllä hyvin tyytyväinen siihen, että alusta asti on ollu pakko pitää tulppia soittaessa. Muuten olisi korvien tilanne toinen. Harmi sinäänsä ettei bänditreenejä oikein voi vetää peltorit päässä.. Meinaa kuusitulppien kanssa rueta vinkumaan kahta kauheammin.. Mietin sitten että kuinkahan olis jos en käyttäis tulppia lainkaan.. huhhuh.

Täällä on ollu puhetta siitä, että voiko tinnitusta korjata/poistaa. Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että ei sitä voi! Eikös korvan vauriotole täysin pysyviä? Kun sieltähän tuhoutuu korvakäytävästä näitä värekarvoja, jotka eivät aivosolujen lailla uusiudu.
Krister
21.02.2008 21:52:19

rumpukapuloiden paksuista päistä..

Yritin tässä kerran etsi rumpalistipalstalta soiton volyymiin liittyviä juttuja. Eipä näkynyt yhtäkään. Kertoo ainakin mulle edelläolevan paikkaansapitävyydestä ( tai omasta "musamiehisyydestäni"- suo anteeksi musamies.)

Rumpalilla sentään tulee jossain vaiheessa jaksamisen raja vastaan, kun taas mökäkitaristia ei hiljennä mikään sähkökatkoa pienempi:)
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
bfoc
22.02.2008 00:22:16
Täällä on ollu puhetta siitä, että voiko tinnitusta korjata/poistaa. Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että ei sitä voi! Eikös korvan vauriotole täysin pysyviä? Kun sieltähän tuhoutuu korvakäytävästä näitä värekarvoja, jotka eivät aivosolujen lailla uusiudu.

Tosta tuli mielenkiintoinen dokkari aikanaan. Kun ne värekarvat tuhoutuu, ne jää "muistitilaan" toistamaan jotakin ääntä ja pysyvät siinä maailman tappiin asti.

Jollain tinnitusta ilmeisesti pystyy helpottamaan, sillä trumpetistikaverini joutui jättämään opinnot kesken juuri tinnituksen takia ja nukkui 2 vuotta lääkkeiden ja viinan avulla (eri aikoihin, ei ollu rokkimiehii). Tinnitus kuitenkin väheni niin että pystyy elämään normielämää mutta ei sota enee orkesterissa ei.

Taitaa mennä niin että ajoissa kun huomaa ja lopettaa kaikanlaisen ison mölyn kuutenlun, voi korjaantua. Jos taas antaa mennä vaan, turmio tulee.

Niin ja vastaus orig kysymykseen, ei tinnitä enää. Lukioaikana tinnitti treenien jälkeen mutta kun vinkuna alkoi kestää kolmatta päivää alettiin suojaamaan kuulo. Sen verran on jälkiä jäänyt että en baarimelussa erota puhetta lainkaan. Onneks siellä ei kukaan sano mitään järkevää kuitenkaan.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Metal_Late
22.02.2008 09:04:27
kyllä tinnittää!
4-T
22.02.2008 09:39:21
trumpetistikaverini joutui jättämään opinnot kesken juuri tinnituksen takia ja nukkui 2 vuotta lääkkeiden ja viinan avulla (eri aikoihin, ei ollu rokkimiehii).

Tätä olen juuri pelännyt. Aika hankala yhtälö kun haluaisin kuulla soundin sellaisena kuin se kajarista tulee ja tulppien kanssa se ei sitä ole. Ja pitäs suojata korvat liialta melulta.
Kivijalka
22.02.2008 10:18:10
Sen verran on jälkiä jäänyt että en baarimelussa erota puhetta lainkaan. Onneks siellä ei kukaan sano mitään järkevää kuitenkaan.

Tämä taitaa nykybaareissa olla ihan normaalia oli kuulo kunnossa tai ei. ;)
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
pirkko liimanaama
23.02.2008 01:07:57
Eipä onneks.Kerran olin Tarotin keikalla korva 15cm kitarakaapista,oli aika pieni paikka,ehkä eivät sitten soittaneet kovin lujaa.
Kotiteollisuuden Tavastian keikan jälkeen joskus vuonna 2002 korva soi toista vuorokautta.Sen jälkeen oon muistanut keikoilla korvatulppia käyttää.
Olin jo aika epätoivoinen,ajattelin,että soiko tappiin asti.
Kitaraa tulee soiteltua kuulokkeet päässä lähes päivittäin.Yritän kumminkin käyttää maltillista voimakkuutta.
Ikävä vaiva,jos sen saa.
Werde
23.02.2008 01:56:14
Kyllä tinnittää.

Pahin kuulovaurio on kuitenkin aseen laukeamisesta korvan juuressa, silloin toinen korva vääristi kaikki äänet parin viikon ajan. Musiikkia ei pystynyt kuuntelemaan lainkaan ja luulin jo musiikkitouhujen olevan sillä selvä. Lamb of Godin keikalla sain myös korvat ulvomaan parin päivän ajan. Onneksi siitäkin toivuttiin suurelta osin. Pieni tasainen vinkuminen kuuluu aina kun on aivan hiljaista.
Dead men tell no tales.
bfoc
23.02.2008 13:45:17
Tämä taitaa nykybaareissa olla ihan normaalia oli kuulo kunnossa tai ei. ;)

Ei niissä baareissa missä tälläset vanhat sedät käy. Ihna normi taustamusiikki riittää ja puheensorina. Ei todellakaan tarvita mitään tanssi-pogouslattiamölyä...
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
bfoc
23.02.2008 13:47:29
Tätä olen juuri pelännyt. Aika hankala yhtälö kun haluaisin kuulla soundin sellaisena kuin se kajarista tulee ja tulppien kanssa se ei sitä ole. Ja pitäs suojata korvat liialta melulta.

Niinpä. Jotkut valetut in ear monitorihimmelit voisi auttaa jos paalua löytyy... Itse oon tyytynyt niihin ku(u)situlppiin. Pudotaa sen 10-20dB pois riippuen taajuusalueesta ja kämpät on nykyään niin hyvän kokoisia että saa kivasti etäisyyttä soittokamoihin.
tomukka
23.02.2008 15:01:28
Tinnittääkö? Ei, mutta kerran pelästyin oikein kunnolla kun olin kuuntelemassa Tarottia 90 -luvun lopulla, niin viikon tinnituksen sain siitä. Onneksi ei jäänyt pysyväksi. Sen jälkeen keikat on seurattu vähän kauempaa lavaa.
Juktone
23.02.2008 15:28:21
Ei ainakaan vielä. Käytän yleensä tulppia joskus sattuu unohtumaan.
sonata
23.02.2008 20:47:27

Itsellä ei onneksi tinnittä lainkaan ja toivottavasti ei myös ala tinnittämään.
Soittokämpällä ollaan tavarat saatu järjestettyä sen verta hyvin että ei esim tarvi suoraa kitarakaapin edessä seisoa vaan saa seisoa siinä vieressä niin melu ei tunnu :)
hyvää päivää
PurpleCandle
23.02.2008 20:57:18 (muokattu 23.02.2008 20:58:34)
Luin tänään Tiede 5/2006 artikkelin elinten uudestaan kasvattamisesta. Jos tossa kymmenen vuoden päästä sais uudet karvat korvaan tai vaikka kokonaan uudet korvat.

Ni mulla ei onneksi ole tinnitusta. Satunnaisia vinkumisia vaan.
..järven jäällä kirves soi..
Aquanox
23.02.2008 21:53:12
Ei tinnitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)