Aihe: Miten ne tehot jakaantuu nupissa?
1 2 3 4 5
pekezu
21.02.2008 23:50:02

Itseasiassa oma warwicki tekee myös tuota, ettei puolivälin jälkeen töky lisäänny juuri nimeksikään. Sama onko masteri numerolla 8 vai 10, ero on aivan mitätön.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
Siderocks
22.02.2008 02:31:37 (muokattu 22.02.2008 02:32:38)

Voisko se olla ennemmin kyse siitä että 3dB äänenpaineen lisäys vaatii tehon kaksinkertastamista kuin "markkinointikikasta"?
pekezu
22.02.2008 09:08:00

Jep, en tiedä onko kyseessä jokin ihan suunniteltu vai suunnittelematon ominaisuus. En usko että tuolla suurempaa vaikutusta on myyntiin. Tosin onhan se lesoa kun ei tarvitse volyymiä nostaa kuin puoleen väliin ja jytisee jo ;)
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
pekezu
22.02.2008 12:37:56

Ton kaapin herkkyys on ilmeisesti 113 db.

Onkohan toi varmasti se herkkyys? Itse en ole ainakaan noin valtavaan herkkyyslukemaan törmännyt, suurimmat on olleet 99dB joten tuo kuullostaa joko todella yläkanttiin arvioidulta tai sitten se on jokin muu arvo. Voisiko se olla max. SPL?
Rantsula
22.02.2008 14:18:57 (muokattu 22.02.2008 14:31:09)
Kyllä tuolla herkkyydellä todellakin on merkityksensä, usein 4x10" kaapin herkkyys on 101-103db/W. Tuon SWR Goliath jr.herkkyys on 105debbaa watilla, joka on korkea.
400W tehoilla tuosta irtoa kunnioitettava n.130 debbaa, joka riittää monitorointiin hyvin.
Bassomaanikko
M.Hanski
22.02.2008 14:44:35
Kyllä tuolla herkkyydellä todellakin on merkityksensä, usein 4x10" kaapin herkkyys on 101-103db/W. Tuon SWR Goliath jr.herkkyys on 105debbaa watilla, joka on korkea.
400W tehoilla tuosta irtoa kunnioitettava n.130 debbaa, joka riittää monitorointiin hyvin.

Tuo 105 dB yhdellä watilla metrin päästä mitattuna irtoaa varmaankin jossain diskanttipillin vasteen maksimikohdassa...
Rurik
22.02.2008 14:51:00
Laitan tämän nyt tänne, kun täällä aihetta jos toistakin sivutaan.

Mikä yhteys on hattiwateilla ja desibeleillä? Kun tässäkin ketjussa kaapin herkkyydestä puhuttaessa käytetään molempia yksiköitä.

Tarkoitus olisi hommata kesällä Monsterin 120W Vampirelle 4x10 kaappi. Olen ymmärtänyt, että transistorinupeilla "watit" menee kaapin kanssa suurinpiirtein yks yhteen ja putkipeleillä tarvitaan kaapilta enemmän pelivaraa.

Torilla on tuo Trace Elliotin 4x10 200W. Kestääköhän tuo monsterin? Kun nostaa varovaisesti nupista masteria, niin kaappi varmaankin varoittaa, ennenkuin tussahtaa savut pihalle. Vaikö?
Hei beibi ootsä daun?
Rantsula
22.02.2008 15:57:55
Tuo 105 dB yhdellä watilla metrin päästä mitattuna irtoaa varmaankin jossain diskanttipillin vasteen maksimikohdassa...
Kyllähän nuita herkkiä 10" elementtejä on, n100+- jotain debbaa watilla ja siten kaksi elementtiä samalla teholla tarjoilee refleksikotelossa 103 debbaa. Torvidiskanteista saadaan jopa yli 110 debbaa watilla metrin päästä.
Mutta miten se herkkyys mitatataan, vaikuttaa lopputulokseen. Vapaakenttävaste ja huonevaste ovat eri asioita. Huonehan vahvistaa bassoja alaspäin mentäessä.
Bassomaanikko
leksi-B
22.02.2008 16:05:36
miks mä olen joskus lukenut jostain palstalta, kun kaappejani rakentelin, että kaapeista saa sen verran tehoa mitä pienempi tehonen kaappi päästää läpi, eli jos on 300W kaappi ja 600W kaappi niin kaapeista saa sitte ulos sen 300 mahti wattia.
Mutta nyt kun itsekin oikein mietein tätä niin, eihän tää kuulosta yhtään järkevältä...

Laitanpa siis omiin kaappeihin liittyvän kymysyksen!

Mun toinen kaappi on 2x 10" jossa on 300W elementit sarjaan kytkettynä ja ne on 4ohm, eli kaapin kokonais ohmi määrä on 8 ohm. Sitte mun toinen kaappi on 1x 15", jossa on 450W elementti joka on 4 ohm, eli rinnan kytkettynä kaappien ohmi määrä oli muistaakseni jotain, jotain se oli epätasanen luku, mut kuitenkin ei se niin paljoa haittaa koska kyseessä on warwickin transistori nuppi 500W pro fet 5.1.

niin se kysymys meinas unohtua.. Millai mun kaappeihin sitte noi tehot oikeesti jakautuu? Saanko mä enempi tehoo ulos pelkästä 1x 15" kaapista koska se on 450W? vai miten..

Pitkiä lauseita mulla poka..

Leksi
Basso se mukava soitin!
Rantsula
22.02.2008 16:08:51 (muokattu 22.02.2008 16:14:11)
Laitan tämän nyt tänne, kun täällä aihetta jos toistakin sivutaan.

Mikä yhteys on hattiwateilla ja desibeleillä? Kun tässäkin ketjussa kaapin herkkyydestä puhuttaessa käytetään molempia yksiköitä.

Tarkoitus olisi hommata kesällä Monsterin 120W Vampirelle 4x10 kaappi. Olen ymmärtänyt, että transistorinupeilla "watit" menee kaapin kanssa suurinpiirtein yks yhteen ja putkipeleillä tarvitaan kaapilta enemmän pelivaraa.

Torilla on tuo Trace Elliotin 4x10 200W. Kestääköhän tuo monsterin? Kun nostaa varovaisesti nupista masteria, niin kaappi varmaankin varoittaa, ennenkuin tussahtaa savut pihalle. Vaikö?

Tehonkestoltaan 200W kestää sen 200W jatkuvaa, miksei se 120W nuppia kestäisi. Yleensähän kamoja hajoitetaan liian pienillä vahvistimilla. Kaiutinjärjestelmille vahvistimia mitoitettaessa pro käyttäjät yleensä laittavat tehoa 2x kaapin tehonkesto. Itse en ole kuin kerran hajoittanut kaiuttimen liian isolla vahvistimella, mutta silloinkin oli kaiuttimen tehonkesto ylitetty 2x. Tuolloinkaan puhekela ei palanut, vaan puhekela paloi magneetin pohjaan kiinni ja purkautui ilmaväliin. Liian pienellä vahvarilla on taas tullut poltettua useita 15":ten puhekeloja ja diskantteja.
Bassomaanikko
Basismi
22.02.2008 17:28:40 (muokattu 22.02.2008 17:39:49)
niin se kysymys meinas unohtua.. Millai mun kaappeihin sitte noi tehot oikeesti jakautuu? Saanko mä enempi tehoo ulos pelkästä 1x 15" kaapista koska se on 450W? vai miten..

Enempi kaappeja = enempi meteliä. Melkeinpä poikkeuksetta. Käytännössä kaikki tehot saat irti jo tuolla 15" kaapilla, koska se on 4 ohminen ja Warre antaa 500W neljään ohmiin.

En jaksa tarkemmin alkaa laskemaan noita sun tehoja, mutta kun 4 ja 8 ohmin kaapit on kytketty rinnan, neliohminen syö tuplasti sen verta tehoa kuin kasiohminen.

Tuo 2.6 ohmin kuorma voipi kyllä olla vähän liikaa tuolle nupille. Saattaa nousta savu jos viimoisen päälle revität. Ei-täpöillä _pitäis_ kyllä toimia kuitenkin, mutta omalla vastuulla. Parempi olis jos olisi 8ohm kaappeja molemmat.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
leksi-B
22.02.2008 17:40:14 (muokattu 22.02.2008 17:41:36)
Enempi kaappeja = enempi meteliä. Melkeinpä poikkeuksetta.
En jaksa tarkemmin alkaa laskemaan noita sun tehoja, mutta kun 4 ja 8 ohmin kaapit on kytketty rinnan, neliohminen syö tuplasti sen verta tehoa kuin kasiohminen.

Tuo 2.6 ohmin kuorma voipi kyllä olla vähän liikaa tuolle nupille. Saattaa nousta savu jos viimoisen päälle revität. Ei-täpöillä _pitäis_ kyllä toimia kuitenkin, mutta omalla vastuulla. Parempi olis jos olisi 8ohm kaappeja molemmat.

jees kiitosta, en mä nupit kaakossa soitakkaa.
Juu pitää keksiä millai saisin sen 2x 10":n (jossa elementit siis on 4ohm.) 4ohmiseks.

leksi
Basso se mukava soitin!
hollstro
22.02.2008 17:50:49

Juu pitää keksiä millai saisin sen 2x 10":n (jossa elementit siis on 4ohm.) 4ohmiseks.

leksi

Vaihtamalla siihen 8 Ohmiset elementit. Tai kytkemällä toisesta ämyristä piuhat irti.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jvakeva
22.02.2008 17:50:57

en lukenut, kun noi swr:N mollaukset,, mutta. tulkaa poijjaat kokeilemaan, niin uskotte. moni halvempi ja paskempi 4x10 menee kyllä goliatilla nurin.

ja mulle se on ihan sama mitä tehoa on, kunhan on riittäväösti, tällä hetkellä 750w, eikä ikinä ole masteri käynyt yli 4:llä. pitää vissiin vaihtaa isompaan. (kaappina goliath sr. 6x10) 3 ois maksimi missä saisi käydä. :)
www.theyoungers.net
Basismi
23.02.2008 11:32:46

Ennemminkin vaihtaisin sen 15:sen 8 ohmiseksi. Jos meinaat molempia kaappeja käyttää.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Rantsula
23.02.2008 15:02:34
Kaappien ohmeja kandee kyllä oikeesti tsiikailla jos aikoo päivitellä laitteita tulevaisuudessa lisäkaapeilla. Itekkin haluaisin lisäkaapin laneylle, mutta se on vähän niin ja näin, kun vahvistin sietää sen 4 ohmia ja olemassa oleva 15" on 4 ohminen. Tosin jos laittaisin suljetun 8 ohmisen 2x10" tuon kaveriksi niin impedanssi ei kävisi kuitenkaan niin alhaalla kuin refleksikaappia käytettäessä. Impedanssihan on suljetuissa koteloissa yleensä aina nimellisimpedanssia korkeampi, tällöin voi hyvinkin olla mahdollista että todellinen kuorma on lähempänä neljää ohmia kuin kolmea. Refleksikotelossa taasen kaiuttimen impedanssin minimi on yleensä pienempi kuin ilmoitettu impedanssi.
Bassomaanikko
M.Hanski
24.02.2008 22:38:31
Kaappien ohmeja kandee kyllä oikeesti tsiikailla jos aikoo päivitellä laitteita tulevaisuudessa lisäkaapeilla. Itekkin haluaisin lisäkaapin laneylle, mutta se on vähän niin ja näin, kun vahvistin sietää sen 4 ohmia ja olemassa oleva 15" on 4 ohminen. Tosin jos laittaisin suljetun 8 ohmisen 2x10" tuon kaveriksi niin impedanssi ei kävisi kuitenkaan niin alhaalla kuin refleksikaappia käytettäessä. Impedanssihan on suljetuissa koteloissa yleensä aina nimellisimpedanssia korkeampi, tällöin voi hyvinkin olla mahdollista että todellinen kuorma on lähempänä neljää ohmia kuin kolmea. Refleksikotelossa taasen kaiuttimen impedanssin minimi on yleensä pienempi kuin ilmoitettu impedanssi.

Kertaahan hieman sähköakustiikkaa.
pehko
25.02.2008 01:55:12
joo, nämä ohmit ei ole itelle koskaa nsanonu mitn, joten kysynkin tässä välissä jotain...

eli joo, mulla on Warwickin Profeetta3.2, elikkä antaa 4ohmiin 300w. kaappina on Hartken 410 Trancientattack....en siis saa tuolla koko tehoa pihalle....mutta jos esim ostan vaikka tämmösen http://www.thomann.de/fi/hartke_210xl.htm , niin saanko sitten sen 300w pihalle?
"From this far away, it kind of looks like rain."
pardy
25.02.2008 02:01:12

joo, nämä ohmit ei ole itelle koskaa nsanonu mitn, joten kysynkin tässä välissä jotain...

eli joo, mulla on Warwickin Profeetta3.2, elikkä antaa 4ohmiin 300w. kaappina on Hartken 410 Trancientattack....en siis saa tuolla koko tehoa pihalle....mutta jos esim ostan vaikka tämmösen http://www.thomann.de/fi/hartke_210xl.htm , niin saanko sitten sen 300w pihalle?

Saat kyllä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)