Aihe: toivoton tapausko..?
1
red.dreamer
20.02.2008 22:22:58
olen jo kauan ollut kiinnostunut saksofonin soitosta, mut nyt tuli sellanen olo et olis oikee hetki alottaa se.. tosin olen toisenlainen aloittelija kun yleensä.. onko mahdollista oppia fonia soittamaan vielä melki kolmekymppisenä ja muutenki muusikkona "keltanokkana" (nuoruudessa soittanut huiluorkesterissa tenorihuilua, mut nuotitkin on jo varmaan päästä kadonnut)
Antakaa jotain vinkkiä mistä alottaa, tuskin kannattaa ensimmäisenä marssia ostamaan omaa soitinta..? Ja jos joku tietää Vaasan seudulla KÄRSIVÄLLISEN soiton opettajan niin toivottavasti vinkkaa mulle siitä..
Vai olenko liian vanha aloittamaan kyseisen instrumentin soiton..? Kummasta olis parempi alottaa altto vai tenori, itellä oli tenori mielessä, kait vaan noiden nuoruusaikojen soittojen takia..
ap78
21.02.2008 00:27:29

Mä en niin tosta fonin soitosta tiedä mutta soitosta tiedän että aina voi aloittaa vaikk olis 60-vee.

Vaasassa ja Pietarsaaressa on fonisteja mutta soittokunnat ainakin ja konservatoriot kannattas soittaa läpi.

Altto tai tenori,väliäkö tuolla,molemmat tihkuu erotiikkaa ;)
Klezberg
21.02.2008 10:17:13 (muokattu 21.02.2008 10:19:37)

olen jo kauan ollut kiinnostunut saksofonin soitosta, mut nyt tuli sellanen olo et olis oikee hetki alottaa se.. tosin olen toisenlainen aloittelija kun yleensä.. onko mahdollista oppia fonia soittamaan vielä melki kolmekymppisenä ja muutenki muusikkona "keltanokkana" (nuoruudessa soittanut huiluorkesterissa tenorihuilua, mut nuotitkin on jo varmaan päästä kadonnut)
Antakaa jotain vinkkiä mistä alottaa, tuskin kannattaa ensimmäisenä marssia ostamaan omaa soitinta..? Ja jos joku tietää Vaasan seudulla KÄRSIVÄLLISEN soiton opettajan niin toivottavasti vinkkaa mulle siitä..
Vai olenko liian vanha aloittamaan kyseisen instrumentin soiton..? Kummasta olis parempi alottaa altto vai tenori, itellä oli tenori mielessä, kait vaan noiden nuoruusaikojen soittojen takia..

Täällä on aika monta ollut samoissa mietteissä ja käsittääkseni moni on aloittanutkin. Itse aloitin fonin muutama vuosi sitten, olin kyllä kaikenlaista muuta vähän soitellut. Ikää oli silloin melkein viisikymmentä. Soitin vähän aikaa sekä alttofonia että tenoria, mutta käytännössä vaihdoin sitten klarinettiin.

Altto on pienempi ja halvempi, yleensä kai lapset aloittavat sillä. Itse molempia kokeiltuani olen sitä mieltä että saan tenorista paremman soundin, altto vaatisi enemmän työtä. Ja onhan niissä erilainen sävy muutenkin, kannattaa ottaa se jota mieluummin kuuntelee.

Laitan tuohon perään linkit pariin ketjuun.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=46&t=155590&co=30
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=46&t=152757&co=60
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=157854
varmaan lopetan tämän urputtamisen ja tyhjänjauhamisen kun löydän soittoporukan
Lumi85
21.02.2008 11:09:01
Aloita ihmeessä! Itsellä melkein sama, kokemusta puolen vuoden ajan pentuna epäonnistuneesta pianon pimputtelusta. Jouluna sain oman fonin (muusikkomies yllätti ja toteutti mun haaveen) ja siitä lähtien soitellu itsekseni. Olen mielestäni edelleen kovin epämusikaalinen, mutta jotain biisejä olen jo oppinut puhaltamaan ja nautinto soittamisesta on suuri. Paitsi kissalla joka karkaa vauhdilla huoneesta.

Niin ja Vaasan seudulla oon myös ja opettaja hakusessa mullakin.
popoing
21.02.2008 15:19:33
Antaa palaa vaan! Lukeudun lähes samaan ikäryhmään. Kyllä sitä omaksi ilokseen oppii soittamaan tässäkin iässä vielä. Ostelin oman tenorini hieman ennen joulua ja nyt pystyy cd-levyn mukana soittelemaan jotain ihan oikeitakin ralleja. Ei siis tarvitse enää soitella tyyliin "hämähämähäkki". Kokeneet varmasti nauraisivat kippurassa, mutta ei se enää omaan korvaan pahalta tunnu :) Etenkin kun on realisti ja ymmärtää, että ei tässä olla vielä paria kuukautta enempää soiteltu.

Ei foni mielestäni niin vaikea soitin ole aloittaa mitä nettiä lukemalla helposti ajattelee (tai itse ajattelin). Tärkeintä on halu soittaa! Toki siinä riittää harjoiteltavaa hamaan tappiin saakka, mutta mikäs sen mukavampaa, kun kiire ei ole mihinkään... Kannattaa huomioida, että foni tarvitsee kuitenkin sitoutumista ja säännöllistä soittamista, koska huoleton kerran-kaksi kuukaudessa meininki ei vie mihinkään.

Mulle suositeltiin alttoa ensimmäiseksi, mutta ostin kuitenkin tenorin. En ole katunut päätöstä (no en toki mitenkään erityisesti ole riemuinnutkaan. Luultavasti ostan altonkin joskus). Eli kuten sanottua, osta näin alkuun se kumman äänestä pidät enemmän.

Kun käyt ostamassa, niin pyydä joku kokeneempi soittamaan soitinta. Itse ostin liikkeestä onnekseni, koska fonista paljastui pari vuotoa. Nyt asia on hoidettu kuntoon. Tässäkin voi sanoa, että onni onnettomuudessa, koska nyt tiedän miltä tuntuu soittaa vuotavalla. Osaa etsiä itsekin vuodot ja tehdä pientä korjausta...

Pääasia että aloitat harrastuksen joko omalla tai lainasoittimella, koska sitten siitä vasta saa oikean kuvan mitä se touhu oikeasti on. Toki se on alkuun erilaista mitä vuosien päästä, mutta kuitenkin...

Tällaisia aatoksia aloittelijalta, kokeneemmat korjatkoon.
red.dreamer
21.02.2008 22:17:08
Kiitos vastauksista, olin tosi yllättynyt kun niinkin moni vastasi näinkin pian! Ilokseni kuulin että naapurostossa asuu pitkänlinjan fonisti, taidan heti napata häntä hihasta kun taas sattuu tulemaan vastaan, saan sitten piinata (typerillä)kysymyksillä oikeen kunnolla ja jos vaikka pääsisi soitinta kokeilemaan ja kuuntelemaan...
Fonikuume ei ainakaan ota hiipuakseen, luulen että viikonloppuna käyn katsastamassa Vaasan soitin tarjonnan. (onpa sitten ainakin yksi lahjatoive esitettäväksi tulevalle merkkipäivälle)
V1lleK
21.02.2008 23:06:38
Kiitos vastauksista, olin tosi yllättynyt kun niinkin moni vastasi näinkin pian! Ilokseni kuulin että naapurostossa asuu pitkänlinjan fonisti, taidan heti napata häntä hihasta kun taas sattuu tulemaan vastaan, saan sitten piinata (typerillä)kysymyksillä oikeen kunnolla ja jos vaikka pääsisi soitinta kokeilemaan ja kuuntelemaan...
Fonikuume ei ainakaan ota hiipuakseen, luulen että viikonloppuna käyn katsastamassa Vaasan soitin tarjonnan. (onpa sitten ainakin yksi lahjatoive esitettäväksi tulevalle merkkipäivälle)

Kuulostaa hyvältä. Tähän threadiin aiemmin kirjoittaneiden vinkkeihin ja komppeihin on vaikea muuta oikeastaan lisätä. Kun sitten soittoharrastus alkaa ja jotain kysyttävää taas ilmenee, niin eiköhän täältä apua löydy. Soittaminen on hienoa puuhaa ja foni on jumalainen soitin. Onnea matkaan!
IJarro
22.02.2008 17:08:05 (muokattu 22.02.2008 17:08:27)
Ja omien kokemusten mukaan muusikot(etenkin puhallin-) ovat erittäin mukavia =). Että siis tuskin tarvii pelätä "tommonen prkleen alottelija tulee tohon roikkumaan" -asennetta.
Luultavasti se naapuri on jopa mielissään. Mä ainakin tykkään aina kettella ku junnut innoissaan alottelee ja oppii jne...
Let's do some living after we die...
red.dreamer
24.02.2008 23:18:44
Niin se pitkänlinjan fonisti olikin innostunut mun kiinnostuksesta, käytiin talon kellarissa soittamassa (tai siis hän soitti mahtavasti ja mä vaan rääkkäsin fonia...) Lupas lähtee mun kans kattelemaan sopivaa soitinta, mut sen sain ainakin päätettyä et tenori se on, joka tuntui jotenkin paremmin istuvan mun käteen... Oli kyllä mahtava kokemus kun sai kuunnella ja kokeilla ajan haalistamaa ja patinoimaa soitinta, ollu iät ja ajat tällä naapurilla käytössä...Jotenkin se et siinä soittimessa näkyy se sen elämä, tuo jotain hohtoa enemmän ku uutuuttaan kiiltävä soitin (vaikka hienohan se uuskin soitin on...) Nyt kuume ei ainakaan hellitä, ja oma soitin on saatava ensi tilassa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)