Aihe: Bassman vs Bassman
1
apeape
21.02.2008 22:15:20
Moi!

Tässä on vuosien aikana tullut usein esiin miten jotkut kitaristit käyttivät Fenderin Bassman -vahvistinta -60 ja -70 luvulla. Onko tässä kyseessä combo Bassman vai nuppi -Bassman vai peräti molemmat?

apeape

PS Bluessoundi hakusessa
Lilli
22.02.2008 06:44:11
Moi!

Tässä on vuosien aikana tullut usein esiin miten jotkut kitaristit käyttivät Fenderin Bassman -vahvistinta -60 ja -70 luvulla. Onko tässä kyseessä combo Bassman vai nuppi -Bassman vai peräti molemmat?

apeape

PS Bluessoundi hakusessa

Niukan mutta puutteellisen lähdeaineistoni perusteella sanoisin, että nuppi-Bassmania. Saattaapa jossain bluesklubiympäristöstä havaintoja näistä 'alkuperäisistä' Bassman-komboista löytyä , mutta taisivat kombot tulla eritoten vasta reissuevaiheessa...?
"Saarijärven Paavoa en ole nähnyt mutta aamulla luulen nähneeni vessanpöntössä Jeesuksen!" - vaimo juhannuspäivänä 2000
Lonesome
22.02.2008 08:03:27
Rory Gallagherilla oli 70-luvulla käytössä käsittääkseni 410-combo Bassman. Jotenkin olen mieltänyt, että juuri nuo combot olis olleet suosioissa muutenkin. Suomessa on noita myöhempiä nuppeja ehkä ollut enemmän liikkeellä, kun ihan vanhoja Fenkkuja (kuten 59' Bassman) ei tänne uutena tullut. Siis ennen rautalanka-bändejä...
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through"
Kefiiri
22.02.2008 08:32:44
Juu, se 4X10 kaiutinratkaisu lienee oleellinen osa Bassman-soundin etevyyttä. Ainakin ulkomailla juuri ne vanhat tweed-combot ovat ollet intoilun aiheena.
Joees
22.02.2008 13:25:42
Izzy Stradlin käytti Bassmania gunnareiden Appetite for Destructionilla, mutta muistanko väärin vai oliko sillä juurikin nuppi käytössä?
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Artist
22.02.2008 13:31:54 (muokattu 22.02.2008 13:33:28)
Izzy Stradlin käytti Bassmania gunnareiden Appetite for Destructionilla, mutta muistanko väärin vai oliko sillä juurikin nuppi käytössä?

Mielestäni Izzy on käyttänyt Blackface Bassman nuppia, en tosin AFD:stä tiedä, mutta JuJu Hounds lätyllä mielestäni näin, hemmetin hyvät skittasoundit ko. lätyllä ainakin on, tykkään ehkä enemmän kuin GNR:stä.
"Because I'm worthless!"
Joees
22.02.2008 19:09:00
Mielestäni Izzy on käyttänyt Blackface Bassman nuppia, en tosin AFD:stä tiedä, mutta JuJu Hounds lätyllä mielestäni näin, hemmetin hyvät skittasoundit ko. lätyllä ainakin on, tykkään ehkä enemmän kuin GNR:stä.

Jeps, juurikin tuota nuppia.

Appetite For Destruction (GNR) : Gibson ES-175 - Fender Bassman 60's Blackface head with Mesaboogie 4x12 cabinet with EV speakers in the bottom and Celestions on top.

Mun mielestä tuolla AFD:llä on kovat soundit, erityisesti Izzyn toimesta. Tosin tykkään kyllä vallan kovasti JuJu Houndsista, ja siinä on kyllä mahtimeininki. Lähes täydellinen rokkimeininki kitarasoundissa.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
apeape
22.02.2008 21:00:07
No tähän huippuinformatiiviseen keskusteluun looginen jatko:

Olisin ostamassa Bassmannin nuppia. Ite tehtyjä kaappeja on. Kiinnostaisi siis Bassmannin 410 ja Bassmannin nupin sukulaisuus. Mahtaako yläpää olla sama? Fenderillähän näitä on ennenkin ollut: esim. Showmannin nuppi on sama kuin Twin Reverbin yläpää.

Ostaisin ko. Bassmannin nupin jos se on Bassman 410 yläpää. Tietääkö joku tästä?

ape
Artist
22.02.2008 21:07:44 (muokattu 22.02.2008 22:09:40)
No tähän huippuinformatiiviseen keskusteluun looginen jatko:

Olisin ostamassa Bassmannin nuppia. Ite tehtyjä kaappeja on. Kiinnostaisi siis Bassmannin 410 ja Bassmannin nupin sukulaisuus. Mahtaako yläpää olla sama? Fenderillähän näitä on ennenkin ollut: esim. Showmannin nuppi on sama kuin Twin Reverbin yläpää.

Ostaisin ko. Bassmannin nupin jos se on Bassman 410 yläpää. Tietääkö joku tästä?

ape

Bassman nupeissa on puolijohdetasuri, Tweed combossa putkitasuri. Noin esimerkiksi.

http://www.ampwares.com/ffg/
"Because I'm worthless!"
Vasu
22.02.2008 22:02:17
"Tweed" Bassman combo ja "Blackface" (tai "Silverface") Bassman nuppi on aikalailla täysin eri koneita.
"Tweed" Bassman 4 X 10" kajareilla on ollut ja on tietysti edelleenkin varsinkin Blues kitaristien suosiossa mm. Stevie Ray Vaughan "In Step" -levyllä käytti kaiketi kaikilla biiseillä Bassmania.
Brian Setzer käyttää "Blonde" Bassmania (2 x 12" kaapilla) "Blonde" Bassman on suurinpiirtein sama kuin "Blackface" ja saundi on huomattavast pehmeämpi kuin "Tweed" Bassmanissa. http://www.cathyandnick.com/Nick_pa … /tabs/Brian_Setzer/setzer_sound.htm
VesaK
22.02.2008 23:10:58

Vasun kommentteihin lisäten:

Karkeasti sanoen Blonde, musta- ja hopeanaama Bassmanit ovat aikakautensa muiden Fender mallien "perusversioita". Niissä on alapäävoittoisempi Bass Instrument-kanava ja Normal-kanava joka on samanlainen kuin Deluxeissa, Prossa, Supereissa ja Twineissä. Kaikki Bassmanit ovat mielestäni erittäin hyviä kitaravahvistimia. On makuasia kumpaa kanavaa käyttää. Itse olen soitellut bassoa aina Normal-kanavalla ja kitaraa fiiliksen mukaan jommassa kummassa. Kaapilla Bassman nuppia käytettessä on suurempi merkitys soundiin kun millään muulla yksittäisellä aisalla. Se onko kaappi suljettu vai avoin ja minkä kokoisia elementtejä se sisältää sanelee perussoundin. 100W Bassman 15" EV:n elementillä umpikaapissa antaa niin hurjan botnen että kun Stratolla päräyttää pari harkittua akordia SRV nousee haudastaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)