Aihe: Walking bass lines, biisien nimet
1
MikkiHiiri
15.02.2008 17:37:05
Haloo, voiko joku jeesata?

Olen hieman kahlaillut Ed Friedlandin Walking basslines -kirjaa. Sen lopussa on kymmenen jazzstandardin soinnut. Ed toteaa, että tekijänoikeussyistä hän ei voi kertoa kappaleiden nimiä mutta kuka tahansa jatzzin tuntija voi ne kertoa.

Siis, jos jollakulla on kyseinen kirja, niin mielelläni kuulisin biisien nimet (ilmeisesti samat sointukierrot voivat esiintyä useammissakin biiseissä mutta jotakin tiettyjä biisejä Ed on selvästi ajanut takaa). Oma jazzin tuntemus on nollaluokkaa, mukava kuunnella mutten tiedä siitä juuri mitään.
MikkiHiiri
19.02.2008 09:38:40
Näinkö nyt on, että kukaan ei ole tullut selvittäneeksi noita biisejä? Kirja on varmaan tuttu monellekin. Yhden muuten sain jo selville: nro 8 on Autumn Leaves!
blessed
19.02.2008 09:59:41

Enpä osaa vastata, mutta kysäisisin mistä kirjan hankit? Oon ajatellu hankkia jonku walking bass perusopuksen, kun tuo jazz kovasti kiinnostaisi (ja eri soittotekniikat muutenkin), ja tämähän vois olla sopiva. Muitakin hyväksi havaittuja saa toki ehdottaa, ja mahdollisia nettilähteitä myös (sori jos ryövään sun topiikkia).
MikkiHiiri
19.02.2008 10:30:54
Enpä osaa vastata, mutta kysäisisin mistä kirjan hankit? Oon ajatellu hankkia jonku walking bass perusopuksen, kun tuo jazz kovasti kiinnostaisi (ja eri soittotekniikat muutenkin), ja tämähän vois olla sopiva. Muitakin hyväksi havaittuja saa toki ehdottaa, ja mahdollisia nettilähteitä myös (sori jos ryövään sun topiikkia).

Ei haittaa! Tilasin omani jostakin nettikaupasta (olisikohan ollut Music Room, Music Corner tms.) kolmisen vuotta sitten, mutta vasta nyt olen alkanut tutkia sitä hieman tarkemmin. Musafasulla olen myös tuota nähnyt myynnissä.

En ole tutkinut muita vastaavia opuksia, joten en osaa vertailla, mutta mielestäni tuo on kyllä erittäin selkeä (mikä ei valitettavasti tarkoita kuitenkaan sitä, että bassolinjojen luominen olisi helppoa).
teemukjp
20.02.2008 21:40:52
#1 Satin Doll
#2 Out Of Nowhere
#3 All Of Me
#4 Yardbird Suite
#5 (Blues)
#6 There Will Never Be Another You
#7 Like Someone In Love
#8 Autumn Leaves
#9 Donna Lee
#10 Days Of Wine & Roses
MikkiHiiri
21.02.2008 10:19:00
#1 Satin Doll
#2 Out Of Nowhere
#3 All Of Me
#4 Yardbird Suite
#5 (Blues)
#6 There Will Never Be Another You
#7 Like Someone In Love
#8 Autumn Leaves
#9 Donna Lee
#10 Days Of Wine & Roses

Hieno homma, suurkiitokset! Nyt voin tutustua biiseihin muutenkin kuin bassolinjoja miettimällä.
Jalmus
21.02.2008 10:38:18

Kannattaa tutustua vihkoon nimeltä "Modern walking bass technique". Sen on kirjoittanut Mike Richmond ja julkaissut Ped Xing Music. Siinä walkingiin tutustutaan blues-kiertojen kautta. Linjat ovat mielestäni huomattavasti parempia ja musikaalisempia kuin Friedlandin teoksessa (omistan senkin). Vaikka asiaan syventymisen apuvälineenä on blues-rakenne, voin omasta kokemuksestani vakuuttaa, että vihkosta saa sellaisen määrän "musiikillista sanavarastoa" walkin' bass-linjojen rakentamiseen, että varmasti pärjää jatkossa, mikäli asiaan perehtyy huolellisesti, esimerkiksi analysoimalla äänenkuljetukset. Opittuja asioita, jopa äänenkuljetuksia voi monessa tapauksessa soveltaa suoraan muunkinlaisiin harmoniakulkuihin.

Loppupelissä walking bass-soitossa täytyy myös soittotyylin perusteet ja teoria olla kohtuullisen hyvin hanskassa. Kertaus silläkään saralla ei ole pahitteeksi.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
Pirkka
21.02.2008 11:07:08
Kannattaa tutustua vihkoon nimeltä "Modern walking bass technique". Sen on kirjoittanut Mike Richmond ja julkaissut Ped Xing Music. Siinä walkingiin tutustutaan blues-kiertojen kautta. Linjat ovat mielestäni huomattavasti parempia ja musikaalisempia kuin Friedlandin teoksessa (omistan senkin). Vaikka asiaan syventymisen apuvälineenä on blues-rakenne, voin omasta kokemuksestani vakuuttaa, että vihkosta saa sellaisen määrän "musiikillista sanavarastoa" walkin' bass-linjojen rakentamiseen, että varmasti pärjää jatkossa, mikäli asiaan perehtyy huolellisesti, esimerkiksi analysoimalla äänenkuljetukset. Opittuja asioita, jopa äänenkuljetuksia voi monessa tapauksessa soveltaa suoraan muunkinlaisiin harmoniakulkuihin.

Kyllä, oikein hyvä kirja on kyseessä. Ainut miinus kirjassa mielestäni on se, että biisit vaikeutuvat ja uutta asiaa tulee nopeassa tahdissa. Jokaiseen biisiin kannattaa syventyä pitempään ja vaikka chorus kerrallaan.

Loppupelissä walking bass-soitossa täytyy myös soittotyylin perusteet ja teoria olla kohtuullisen hyvin hanskassa. Kertaus silläkään saralla ei ole pahitteeksi.

Ja ehkä tärkeimmäksi asiaksi nousee (taas) musiikin kuuntelu.
Jalmus
21.02.2008 12:42:29
Kyllä, oikein hyvä kirja on kyseessä. Ainut miinus kirjassa mielestäni on se, että biisit vaikeutuvat ja uutta asiaa tulee nopeassa tahdissa. Jokaiseen biisiin kannattaa syventyä pitempään ja vaikka chorus kerrallaan.

Lisäisin vielä, että kirjassa on samat vaikeustasot eri sävellajeissa (+molliblues), joten vaikeusastetta ei toki ihan kättelyssä tarvise lisätä. Chorus kerrallaan eteneminen on todellakin enemmän kuin suotavaa, tätä vihkoa kannattaa treenata oikeasti hartaudella ja ajan kanssa.

Ehkä toinen miinus tulee siitä, että joissain kohdin kirjoitettuja linjoja noustaan sähköbasson näkökulmasta katsottuna liian suuriin sävelkorkeuksiin, jolloin (ainakin sähköbasson) sointi ohenee liiaksi, eikä se enää palvele säestävää roolia. Toki hyötynäkökulma tähänkin on se, että tuleepa treenattua yläapuviivoille kirjoitetun materiaalin lukemista.

Ja ehkä tärkeimmäksi asiaksi nousee (taas) musiikin kuuntelu.

Jep. Kuuntelu ja harjoittelu kulkevat käsi kädessä. Kuulokuva auttaa mm. hahmottamaan, millaiselta hyvä soitto kuulostaa.

Lopuksi vielä lisäisin, että kaikkeen oppimateriaaliin tulee suhtautua ainakin jossain määrin kriittisesti, koska absoluuttista yhtä totuutta ei ole olemassakaan. Kaikki oppikirjat ovat yleensä kirjoittajansa näkemyksiä asiasta ja joku toinen näkee asiat todennäköisesti hieman toisin.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
Sir Härö
21.02.2008 13:19:13
löytyykös näitä basson kävelytysopuksia suomenkielellä? englanninkielen lueskeluun motivaatio on nolla.
Sir Härö
21.02.2008 17:17:19
Ei tuu kyllä itellä mieleen yhtäkään suomenkielistä.
Varmaan kannattaa hankkia itelle opettaja joka lähtee perusteista niitä opettaan :)

Kattelin netistä videoita ja silloin tuli ahaa-elämys. Nyt tiedän mikä on tekniikan nimi jota olen jo pitkään soitellut.

Lukemalla en tuu kun tyhmemmäks.
MikkiHiiri
21.02.2008 17:31:07
Lukemalla en tuu kun tyhmemmäks.

Sitten varmaan kantsii välttää lukemista mahdollisuuksien mukaan ;)

Youtubestahan löytyy kyllä jonkinlaisia oppitunteja walking bass-haulla. Mulla on taas se ongelma, etten millään jaksaisi kuunnelle niiden höpötyksiä, jotain pikkuasiaa saatetaan selittää kymmenen minuuttia.
Sir Härö
21.02.2008 17:40:04
Sitten varmaan kantsii välttää lukemista mahdollisuuksien mukaan ;)

Näin olen pärjännyt :)

Youtubestahan löytyy kyllä jonkinlaisia oppitunteja walking bass-haulla. Mulla on taas se ongelma, etten millään jaksaisi kuunnelle niiden höpötyksiä, jotain pikkuasiaa saatetaan selittää kymmenen minuuttia.

Dave Marksilla on ainakin erityisen hyvätasoisia walking bass lesson-videoita juutuubissa.

http://www.youtube.com/watch?v=UZ7MfADYRmg

http://www.youtube.com/watch?v=d-qfo8LnMO4

http://www.youtube.com/watch?v=5eWNu9FyspQ
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)