Aihe: Liian kova äänenpaine
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Rantsu
20.02.2008 21:28:30
Nykyään kun vedetään kaikki kompuralla sinne "ylös" niin katoaa kaikki nyanssit.

Joo... ja ei. Kyllä kompura parhaimmillaan on verraton työkalu, jota bändien ehkä kannattaisi käyttää enemmänkin. Tanssibändihän joutuu ihan yleisön melun takia operoimaan aika rajoitetulla dynamiikka-alueella, joten oikein käytetty kompura vaikkapa päälaulussa auttaa siinä, ettei sitä tarvitse sairaasti luukuttaa, ja silti herkistelytkin kuuluvat. Levyjen masterointi ja siinä tehtävä kompressointi ja limitointi on sitten taas (maku)asia erikseen, mutta nythän ei kai siitä puhuta.

Mun nähdäkseni kaksi asiaa vaikuttaa bändin volaan ylitse muiden: rumpalin soittovola ja se, paljonko laulusolistille annetaan dynamiikkaa. Jos tuntuu ettei volat asetu kohdalleen, niin monesti jommasta kummasta löytyy syy.
Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa...
jon lord
20.02.2008 22:57:58
joten oikein käytetty kompura vaikkapa päälaulussa auttaa siinä, ettei sitä tarvitse sairaasti luukuttaa, ja silti herkistelytkin kuuluvat. Levyjen masterointi ja siinä tehtävä kompressointi ja limitointi on sitten taas (maku)asia erikseen, mutta nythän ei kai siitä puhuta.
Mun nähdäkseni kaksi asiaa vaikuttaa bändin volaan ylitse muiden: rumpalin soittovola ja se, paljonko laulusolistille annetaan dynamiikkaa. Jos tuntuu ettei volat asetu kohdalleen, niin monesti jommasta kummasta löytyy syy.

Juuri tätä tarkoitin, oikein käytetty kompura. Eli tarkoitin juuri sitä ettei kompressoida liian "tiukasti". Juuri nyanssien takia. Lopusta olenkin aivan samaa mieltä.
COVS jäsen N.o 3
mikaman
21.02.2008 00:00:26
Tai välttämättä ollenkaan. Se on melkein poliisiasia, jos se jossain soi Pistäisin miinusta, jos sais...
"Hullut sekoo, viisaat tietää ja rapparit rakastaa... --Ja pojat soittaa kitaraa..." -Popeda: Da Da
mikaman
21.02.2008 00:00:33
Tai välttämättä ollenkaan. Se on melkein poliisiasia, jos se jossain soi Pistäisin miinusta, jos sais...
"Hullut sekoo, viisaat tietää ja rapparit rakastaa... --Ja pojat soittaa kitaraa..." -Popeda: Da Da
mikaman
21.02.2008 00:01:19
Jami
21.02.2008 00:05:27

Niin, jos 91 desibelillä 2 tunnin verran on kuulovaurion riski todennäköinen, niin en mää tiedä siitä tuntikaupalla kestämisestä...

(http://www.korva.net/sivu.php?artikkeli_id=37)

Kun noita lukemia ja riskien todennäköisyyksiä katsoo taulukoista niin ei tällä palstalla pitäisi olla yhtäkään tyyppiä joka enää kuulis mitään muuta kuin ankaraa tinnitusta. Jokainen on ollu 100 desibelin metelissä tunnin. 15min jäkeen on riski todennäköinen. Miksiköhän tuo riski ei ole toteutunut. Ainakin mulla vaimon nalkutus tulee hyvin läpi molemmista kanavista.

No tuota voi pohtia. Mullahan ei sitä mittaria ollut joten kunhan heitin lukeman kun silmille tuli. Enkä muistanu taulukkoakaan kuin sinnepäin. Otti pattiin se täti. Ei se ollu koskaan ollu missään konsertissa. Paitsi kaksrivisten akustisessa. No olihan sielä pianokin.

oon hankkimassa sitä mittaria että pääsee niskan päälle. Taulukko pitää monistaa oikein isolla. Eihän meillä mitään oikeaa syytä ole luukuttaa. Ei kai se ketään palvele?
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
isojussi
21.02.2008 01:01:26
Tähän väliin aiheeseen sopiva jäniskevennys...

http://www.youtube.com/watch?v=8OQfGtJnBpg
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
lotjauuno
21.02.2008 01:28:16 (muokattu 21.02.2008 01:48:40)
Oon kuullut kentältä palutetta, monet tanssiorkat soittaa liian lujaa.
Itseäni se ei haittaa, mutta monet "vanhukset" ovat vähentäneet tanssilavoilla käyntejään huomattavasti k.o asian vuoksi!

Humppaa kun vetäset namikat kaakossa,ei vaivaa eikä kolota.Vedät vivut puoliteholle ja yks tuttifrutti,jo alkaa kääkkien ruikutus."vanhuksissa näette tulevaisuuden"
(vastaava näyttikin olevan kehissä jo aikaisemmin)

toi väheneminen tanssipaikoilta taitaa olla sitä luonnollista poistumaa.......

jos narisijat poistuu häiritsemästä musapaavon duuneja,niin sehän sopii.....ei tää mikään hel....n palveluammatti ole.......... heh taitaa vaareja vi...ttaa ku iitat ei kuule parkettien partahöylien hyväksi havaittua isku-repliikkiä....käytsä usein täällä....
lotjauuno
21.02.2008 01:34:49
Tai välttämättä ollenkaan. Se on melkein poliisiasia, jos se jossain soi.

Herranjumalasentään.......mitä lie lättähattuja.....
lotjauuno
21.02.2008 01:39:00
Painoin plussan tästä. Nykyään kun vedetään kaikki kompuralla sinne "ylös" niin katoaa kaikki nyanssit.

Joo,ne kaikki mummelit on heti parketilla kyselemässä,että mihis on orkan nyanssit katonnu...sano.
lotjauuno
21.02.2008 01:46:04
Niin, jos 91 desibelillä 2 tunnin verran on kuulovaurion riski todennäköinen, niin en mää tiedä siitä tuntikaupalla kestämisestä...

Wellihousujen propakantaa....nappulat kaakkoon............fiilari alkaa 100db
mikaman
21.02.2008 08:38:44 (muokattu 21.02.2008 20:21:54)
Kun noita lukemia ja riskien todennäköisyyksiä katsoo taulukoista niin ei tällä palstalla pitäisi olla yhtäkään tyyppiä joka enää kuulis mitään muuta kuin ankaraa tinnitusta. Jokainen on ollu 100 desibelin metelissä tunnin. 15min jäkeen on riski todennäköinen. Miksiköhän tuo riski ei ole toteutunut. Ainakin mulla vaimon nalkutus tulee hyvin läpi molemmista kanavista.

No tuota voi pohtia. Mullahan ei sitä mittaria ollut joten kunhan heitin lukeman kun silmille tuli. Enkä muistanu taulukkoakaan kuin sinnepäin. Otti pattiin se täti. Ei se ollu koskaan ollu missään konsertissa. Paitsi kaksrivisten akustisessa. No olihan sielä pianokin.

oon hankkimassa sitä mittaria että pääsee niskan päälle. Taulukko pitää monistaa oikein isolla. Eihän meillä mitään oikeaa syytä ole luukuttaa. Ei kai se ketään palvele?

Muahan toi asia ei oo haitannut. Paitsi Jetsetters ja Yölintu soittivat liian lujaa. Se oli kyllä tosi valitettavaa. Ei tanssimusaa kuulu soittaa lujaa - se ei oo edes makuasia.

Yksi tuttavapariskunta vaan poistui viime vkon loppuna kesken tanssien, kun tuli liian lujaa. Siistiä...
v_m_kangas
21.02.2008 08:45:50

Yksi tuttavapariskunta vaan poistui viime vkon loppuna kesken tanssien, kun tuli liian lujaa. Siisitä...

Minäkin olen poistunut paikalta pari kertaa volien takia. Jälkimmäinen kerta oli edesmenneessä Foxiassa kun Menkkarit luukutti. Ei auttanut vaikka työnsi sormet korviin. No, se miksaaja saikin kuulemma potkut kohta sen jälkeen.
Humppaa tai soita humppaa
lotjauuno
21.02.2008 11:01:37
Tämä juttu on hyvinkin tuttu kaikkille vuosia keikkailleille.On asioita joita ei löydä kirjoista (eikä netistä)vaan baanalta.Miksaajaksi voi ryhtyä kuka vaan,jolla on tekniikka hieman hanskassa,mutta korva pärssiissä..Me klaarattiin miksaamiset stagelta ja homma pelitti mutta sekin on treenikysymys.Ei tule äidinmaidosta.Opetelkaa skulaamisen ohella myös miksaamaan,ei siihen mitään ylimääräisiä tarvita.Konsertit erikseen.
EP
21.02.2008 11:40:08

Hetkellinen piikkikin voi olla terveydelle haitaksi!
Tulee mieleen se hääkeikka kun PA -kamojen toisesa kaiuttimessa oli jottain häikkää ja minä löyssin vian! :)
Lykkäsin plugin fiksuna sissään ja kaiuttimen edessäistuva "ysikymppinen" ponkaisi noin metrin persauksiltaan ylös! 8D ..... :(
rahvas
21.02.2008 12:11:44
Hetkellinen piikkikin voi olla terveydelle haitaksi!
Tulee mieleen se hääkeikka kun PA -kamojen toisesa kaiuttimessa oli jottain häikkää ja minä löyssin vian! :)
Lykkäsin plugin fiksuna sissään ja kaiuttimen edessäistuva "ysikymppinen" ponkaisi noin metrin persauksiltaan ylös! 8D ..... :(

Hoho. Itse olen ollut todistamassa tilannetta jossa konttausikäinen tenava ehti tauolla käännellä haitaristin vahvistimesta nupit ns. kaakkoon kenenkään huomaamatta. Kyllä siinäkin eturivin juhlayleisöllä tupeet hulmusi kun pahaa aavistamaton haitaristi lykkäsi ensimmäiset suloäänet kurtustaan.

On muuten joskus tullut tuo psykologinen tekijä äänenpaineen määrittämisessä todettua myös, ihan käytännössäkin. Samat soittokamat, samat volyymit, osin jopa samat soittajat. Vain soittimet vaihtuivat haitarista kitaraan ja kappaleet Monosesta Baddingiin. Ensimmäisen orkan kohdalla tyytyväisyys oli taattu ja ennenkuin toinen bändi ehti kunnolla aloittaakaan alkoi jo kädet nousta korville ja tulla tuomiota "hirveän kovasta metelistä..."
"Oot sä se tyhmä basisti?"
isojussi
21.02.2008 12:38:09
Minäkin olen poistunut paikalta pari kertaa volien takia. Jälkimmäinen kerta oli edesmenneessä Foxiassa kun Menkkarit luukutti. Ei auttanut vaikka työnsi sormet korviin. No, se miksaaja saikin kuulemma potkut kohta sen jälkeen.

Liekö sama kaveri, kun takavuosina Työväen musiikkitapahtumassa tuuppas känässä kaikki liu'ut tappiin?
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
veeka
21.02.2008 13:24:02
Liekö sama kaveri, kun takavuosina Työväen musiikkitapahtumassa tuuppas känässä kaikki liu'ut tappiin?

Heh heh, samanlainen tapaus sattui omalle kohdalle joskus aikaa sitten. Oltiin isolla urheilutalolla keikalla rokkibändillä ja kohta alkaa vitunmoinen ulina ja vinkuna kuulumaan joka monitorista. Lavamiksaaja oli nukahtanut mikserin päälle nautittuaan hieman liikaa voimajuomaa ja työnsi käsivarsilla kaikki liut tappiin!
työtä työttömille, viinaa soittajille
jjussila
21.02.2008 14:24:10
Myös kohtelu "Tähti-artistia" kohtaan on eri kuin "kakkosbändiä" kohtaan. "Kakkosbändi" saa sen paskan niskaan jos ei tuu masurkkaa ja hidasta-valssia, ja volyymista tullaan huomauttamaan ihan varmasti myös, taas vaan sen takia kun ne jenkat soitettiin edellisellä setillä eikä Toivo ehtinyt hakea Marttaa silloin tanssimaan. Sitten tulee "Tähti-artistin" vuoro: Kaks settiä biittiä kaks kertaa lujempaa kuin "kakkosbändi", valittajat kolmen metrin päässä kajarista tanssimassa paikallaan ja ihailemassa artistia.
Yleistin kyllä liikaa, myönnän että poikkeuksiakin on varmasti. Olen vaan itse törmännyt tällaiseen meininkiin valitettavasti useammankin kerran, sekä "Tähti-artistin" säestäjänä että "Kakkosbändin" jäsenenä.

Tään saman usein läpikäyneenä ei voi kun nyökytellä; soon just noin!!
..ei helev...olisko noin?.....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)