Aihe: Sleeppaus..mitä se on?
1 2 3
kimurantti1
08.01.2008 14:57:34 (muokattu 08.01.2008 14:58:18)
Vaikea kuvitella tilanne, jossa etukenossa soittaminen kuulostaisi hyvältä, vaimitähäh?

Dave Weckl ainakin soittaa usein vähän biitin nokassa. Tai vaikka perus walking bass, jossa basisti soittaa biitin kärjessä ja "vie" biisiä eteenpäin. Yleensäkin jos halutaan kipaleeseen vähän sellainen draivi/kiire eteenpäin. Eikös groove nimenomaan siitä synny, kun soitetaan juuri oikeat nuotit iskulle, sen nokalle tai vähän "laiskasti" jälkeen.
hannlain
08.01.2008 15:35:50
Kattoks kukaan viikonloppuna Yle Teemalta dokkaria JJ Calestä? Tuli kyl perjantai-iltana aika myöhään (tais olla lauantain puolella). Dokkarissa mainittiin 'laid back' -tyylinen soitto JJ Calen tavaramerkiksi. Mut hienoa soittoa oli, imo.
-Hannu
J.Hollström
08.01.2008 15:39:27
"Sleepaaminen" (kirjoitusasu vaihtelee) on tosiaan vanha suomenkielinen muusikkoslangisana, joka tarkoittaa soittamista hivenen biitin jälkeen. Amerikaksi "laid back". Vastakohta olisi sitten "kiilaaminen", jolloin soitetaan vähän biitin eteen. Amerikaksi "to rush".

Laid back ja sleebaus on eri asioita.

Tossa copy pastee yleisesti noista termeistä:

rushing - kiilaa
on the edge - etukenossa
on the beat - konemaisesti kohdillaan
groove tai in the pocket - aavistuksen takakenossa
laid back - reilusti, mutta hallitusti takakenossa
draging - laahaa eli sleebaa

Ja yksi asiantuntijan lausunto perään:
http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=7935673
Juzpe
08.01.2008 15:57:56 (muokattu 08.01.2008 15:58:21)

Voihan se olla myös, että tarkoitetaan slangisanaa "sleepaus", jota ainakin itse olen kuullut viljeltävän.. Tarkoittaa rytmin huojumista.. Sitä siis, että ei kiskota preussilaisella tarkkuudella tasatahtia vaan vähän nojaillaan edes ja taaksepäin siinä rytmissä..

Yleensä tämä on rytmisen lahjattomuuden merkki mutta bluespiireissä tätä taidetaan pitää suurena ja mahtavana soitto-ominaisuutena.. ;)

Eräs palstallakin ainakin sooloskaboissa ahkeraan esiintynyt vanhempi herrasmies hallitsee täysin suvereenisti ko. tekniikan. Tarvitaan helvetin kokenutta ja tarkkakorvaista musiikin ammattilaista ymmärtämään että mies ei soita epärytmissä.
Kitaristi = Suuhun asetettava krusifiksi
Åboensis
08.01.2008 17:14:08

Eräs palstallakin ainakin sooloskaboissa ahkeraan esiintynyt vanhempi herrasmies hallitsee täysin suvereenisti ko. tekniikan.

Totta. Tosissaan sleebaavista laulajista taas muistuu mieleen ainakin Topi Sorsakoski - muutama viikko sitten tv:stä tulleessa Topin ja Agentsin Renegades- ja reunionkiertueen taltioinnissa mies veti Hopeista kuuta vähintään puoli tahtia muun bändin perässä, eikä kuulostanut ollenkaan hullummalta...

Kattoks kukaan viikonloppuna Yle Teemalta dokkaria JJ Calestä? Tuli kyl perjantai-iltana aika myöhään (tais olla lauantain puolella). Dokkarissa mainittiin 'laid back' -tyylinen soitto JJ Calen tavaramerkiksi. Mut hienoa soittoa oli, imo.

Tietenkin. Piti ottaa se oikein talteen, että saattoi seuraavanakin päivänä syventyä herran musiikin (ja mainion kitaroinnin) saloihin :D.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
ahvenonkala
09.01.2008 09:27:45

-Hannu

No voi piru! Vasta ostin yhden hänen levyistään ja on kyllä bueno. Lauantai meni kyllä keikalla että empä olisi sitä voinutkaan kattoa vaikka olisin tiennyt. Täytyypä lähteä ettiin oisko käynyt niin hyvä säkä että dokkari löytyisi Arenalta.
- Alko - Tarvitset vain tekosyyn
saturnzreturn
18.02.2008 19:06:04 (muokattu 18.02.2008 19:06:57)
Itse olen käyttänyt sleebaamis (kirjoitusasusta en tiedä) sanaa kiilaamisen vastakohtana. Kun kiilataan, soitetaan vähän etunenään rumpaliin nähden ja kun sleebataan, soitetaan hieman jäljessä rumpaliin nähden. En tiedä onko se näin, mutta aina on tajuttu mitä olen tarkoittanut.
my wallet's fat and so is my head
Jucciz
19.02.2008 16:05:14
Itse olen käyttänyt sleebaamis (kirjoitusasusta en tiedä) sanaa kiilaamisen vastakohtana. Kun kiilataan, soitetaan vähän etunenään rumpaliin nähden ja kun sleebataan, soitetaan hieman jäljessä rumpaliin nähden. En tiedä onko se näin, mutta aina on tajuttu mitä olen tarkoittanut.

Näin minäkin. Sleebaaminen on mullekin kiilaamisen vastakohta, eli soitetaan vähän rumpalin taakse, sillai hyvällä maulla.
Starlia
19.02.2008 16:06:51
Näin minäkin. Sleebaaminen on mullekin kiilaamisen vastakohta, eli soitetaan vähän rumpalin taakse, sillai hyvällä maulla.

Eli toisin sanoen mokia ei ole olemassa kun kaikki on selitettävissä hienoin termein.
Lainaten yhtä tuttua: "Ei se ole moka vaan koukku". :)
oiva tumpeloinen
19.02.2008 16:14:30

Hyvä maku on mun mielestä hyvä mittari, mut mä ihmettelen semmoista makua, mihin kaivataan jo ammattilaista tajuamaan, että soittajan maku on hyvä.
gorgongorgon
19.02.2008 17:16:55 (muokattu 19.02.2008 17:20:08)
Hyvä maku on mun mielestä hyvä mittari, mut mä ihmettelen semmoista makua, mihin kaivataan jo ammattilaista tajuamaan, että soittajan maku on hyvä.

Hyvin sanottu.

Pää asia on, että soittaja kuulee kokoajan muut, silloin voit soittaa just niin kuin haluat.

Mielestäni länsimaissa on turhan yleistä metronomiin vertaaminen. Esim. Joku sängynlaita kitaristi soittaa huonolla timellä, hän on huono. Mutta jos Frank Zappa soittaa saman lickin, niin se on "1/4 Septoli joka jakaantuu 13/8 tahdin päälle."
Muutenkin tuntuu, että jotkut ihmiset eivät ymmärrä muun rytmiikan kuin 8. ja 16. osa nuottien ja niiden trioleiden päälle.

Eli jos sun lickis ei osu johonkin tahdin "rytmillisesti tunnetulle" alueelle, soitat väärin? Miksi? Kuunnelkaa Free improvisaatiota. Ei meidän sydän tai maailmankaikkeus yli päänsä syki kuin metronomi, niin miksi musiikin pitäisi?

EDIT: Unohtaaka tahdit kokonaan, tulee soitosta hengittävempää, kuunnnelkaa vaikka afrikkalaista/itämaista rytmiikkaa. Meidän pitäisi treenata enemmän kuuntelemaan kuin soittamaan metronomin kanssa.
Jucciz
19.02.2008 17:24:05 (muokattu 19.02.2008 17:24:33)
Komppaan gorgongorgonia ja painan plussaa.

Sitä paitsi, vaikka Zappan rytmillisiä juttuja onkin plokkailtu ja niitä on koitettu kirjoittaa (kauhistuttavan monimutkaisen näköisiksi) nuoteiksi, veikkaan, että mies keskittyi soitossaan enemmänkin "vapaaseen timeen" ja "hallittuun grooveen" kuin miettimään joitain septolien sisäisiä kvintoleita, jotka vielä on jaettu kaiken varalta undesimoleihin.

Matematiikka pitäisi pitää turvallisen kaukana musiikista. Tämän takia en lämpene Dream Theaterille yms. kellontarkalle lottoheville.
Lennu
19.02.2008 19:45:46

Samaa mieltä kuin edelliset kolleegat. Mä kutsun aina marssitaimista soolonsoittamista preussilaiseks lähestymistavaksi. Yks kitaristikaveri käytti termiä kerran, kun jamiteltiin, ja mulle kirkastui heti, ettei tosiaan tarvii ihan saksalaisen marssitahdin mukaan liruttaa.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
Jucciz
19.02.2008 19:50:20
Itse taas käytän termiä "saksalainen groove", eli se kun ei groovaa pätkänkään vertaa, vaan joka soittaja kuulostaa metronomilta.
J.Hollström
19.02.2008 20:32:34

Mulle sleebaus taas on epämusikaalisuutta ja huonoa timeä. Hallittu taaksesoitto / laid back niin että bändin yhteinen pulssi on kaikilla sama on eri asia. Kiilaus on yhtä huono homma jollei se ole kaikkien yhteinen intressi. En ole koskaan kuullut positiivisessa mielessä käytettävän kumpaakaan termiä.
Point-to-point ripuliranne
tinde
20.02.2008 16:17:45

Moro

Molempia pystyy käyttämään hemmetin tehokkaina välineinä vaikuttamaan biisin luonteeseen, ja sitä pystyy yksilötason lisäksi tekemään koko bändin voimin.

Tässä vanhaa acdc- vääntöä, Phil Rudd mättää kokoajan siinä hilkulla, että biisin tempo lähtee nopeutumaan... mutta kuitenkin tempo pysyy suunnilleen kohdillaan, tulee vaan hieno puskemisen ja kulkemisen fiilis.

http://www.youtube.com/watch?v=98I85ceICRM

Tässä taas SRVltä liveversio Texas Floodista, koko bändi on niin takakenossa kun voi olla... ja hyvältä kuulostaa :-) Kuunnelkaas muuten SRV:n tiluja, ne taas tuntuu puskevan, SRV oli kyllä mestari liikkumaan taimin sisällä maukkaasti.

http://www.youtube.com/watch?v=YDBIbJKjAZQ
Kefiiri
20.02.2008 17:35:54
Eräs palstallakin ainakin sooloskaboissa ahkeraan esiintynyt vanhempi herrasmies hallitsee täysin suvereenisti ko. tekniikan. Tarvitaan helvetin kokenutta ja tarkkakorvaista musiikin ammattilaista ymmärtämään että mies ei soita epärytmissä.

Olikos tuo nyt jonkin sorttista sarkasmia...?

Miksipä ei puheenomainen rytmitys soveltuisi sooloon siinä missä saksalainen täsmällisyyskin. "Epärytmissä soittaminen" on hyvä tehokeino kun sitä osaa käyttää, ja mainittu herrasmies tuntuu osaavan.
Semjon
20.02.2008 17:43:16

Tässä vanhaa acdc- vääntöä, Phil Rudd mättää kokoajan siinä hilkulla, että biisin tempo lähtee nopeutumaan... mutta kuitenkin tempo pysyy suunnilleen kohdillaan, tulee vaan hieno puskemisen ja kulkemisen fiilis.

Vanhan liiton miehistä puheen ollen Zepukoiden Achilles Last Standiin patoutuu kanssa aikamoista kiihkeyttä Bonhamin nokallaanolon takia/ansiosta.

Sleepaus-esimerkeistä tulee mieleen useampi Lyijykomppanian levytys. Rumpali Moilanen ei varmastikaan soita studiossa klikkiraidan kanssa, mutta toisaalta lyijypainot jalassa tahmova komppi tuo musaan sitä raskauden tuntua, jota varmasti ovat hakeneetkin.
"I'm listening to Neil Young / I gotta turn up the sound / Someone's always yelling turn it down" (Bob Dylan)
J.Hollström
20.02.2008 18:04:53
Eino Grön on muuten eri peto laulamaan biitin ympärillä.

Kuulemma yksi vaikeimpia säestettäviä kun laahaa itse puoli tahtia jäljessä ja silti haluaa liidata bändiä. Ota siinä sitten jostain kiinni.
Point-to-point ripuliranne
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)