Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitara halki, onko oikeutta takuuseen.
1 2 3 4
evaddave
12.02.2008 12:48:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin vajaa vuosi sitten kokopuisen akustisen kitaran Guild GAD30e. Tänä jouluna kun tulin kotiin lomalta, pohja oli haljennut koko pituudeltaan. Kun ostin kitaran, minulle suositeltiin guitar humidifieria, mutta en sitä hankkinut. Korvaako takuu tässä tapauksessa kitaran korjauksen? Pidän kitaran soundista ja haluan pitää juuri kyseisen kitaran itselläni.
 
flattopguitar
12.02.2008 12:49:59 (muokattu 12.02.2008 12:51:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei korvaa, olisi kannattanut käyttää kosteutinta. Vaikka on totta, että jos valmistajat käyttäisivät paremmin kuivattua puuta, niin halkeamisia sattuisi huomattavasti vähemmän suomen tyyppisessä rajuja kosteudenvaihteluita sisältävässä ilmastossa, mutta todistaminen puoleen jos toiseen on vaikeaa. Yleensäkin näissä halvemman hintaluokan kokopuisissa akustisissa käytetty puuaines on vähän turhan tuoretta ja monet niistä vääntyilevät tai kuten sinulla halkeavat kuivuessaan. Jos pitää kitaraa talvisin laukussa kosteuttajan kanssa, niin ongelmita välttyy tai hankkii huoneilman kostuttimen.
 
apip
12.02.2008 14:44:31 (muokattu 12.02.2008 14:45:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei korvaa, olisi kannattanut käyttää kosteutinta.
 
Miten kotivakuutus suhtautuu tähän? Saisiko sitä kautta rahoja takaisin?
 
flattopguitar
12.02.2008 15:16:13 (muokattu 12.02.2008 15:16:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten kotivakuutus suhtautuu tähän? Saisiko sitä kautta rahoja takaisin?
 
En tiedä, mutta koska korjaus maksaa maksimissaan muutaman satasen, yleensä vähemmän tuota, niin omavastuuosuus voi olla tuota suurempi. Toisaalta olisi minusta jopa väärin muita vakuutuksen maksajia kohtaan, että omista virheistä johtuvia asioita maksetaan yhteisinä vakuutusmaksuina. Kuten tässäkin tapauksessa, myyjä suositteli kosteuttajan käyttämistä ja näistä asioista saa täältäkin avoimesti tietoa.
 
samueld
12.02.2008 16:14:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä tommosen kitaran kyseessä ollessa kävisin ainakin kysymässä takuuta. Kun periaatteessa toi voidaan materiaalivirheeksi laskea. Sitten jos ei mene läpi, niin korjaukseen. Ei ole ensimmäinen tuota lajia eikä varmasti viimeinen. Itse olen räplännyt noiden kostuttimien kanssa ja toistaiseksi välttynyt. Suosittelen planet wavesin kosteuttajaa.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Tympee Huttunen
12.02.2008 16:53:05 (muokattu 13.02.2008 16:19:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestä tuon pitäisi mennä takuuseen. Kitaraa ostaessa ei edellytetä, että siinä käytettäisiin kosteuttajaa. Tuliko mukaan käyttöohjetta, missä lukee, että kosteuttajaa pitää käyttää? Tai mustaa valkoisella, että takuu ei koske kitaraa, johon ei ole käytetty kosteuttajaa.
 
e: Olin siis väärässä:)
flattopguitar
12.02.2008 18:21:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestä tuon pitäisi mennä takuuseen. Kitaraa ostaessa ei edellytetä, että siinä käytettäisiin kosteuttajaa. Tuliko mukaan käyttöohjetta, missä lukee, että kosteuttajaa pitää käyttää?
 
Edellytetäänkö että kitaraa ei saa kaataa tai tiputtaa korkealta, eli jos kaula napsahtaa poikki, niin takuuseen kun tuota ei oltu erityisesti kielletty tekemästä? Kyllä ainakin minun kaikkien kitaroiden mukana on tullut Owners manual, jossa kerrotaan kuivuuden vaikutuksista kokopuiseen kitaraan. Olisi eriasia jos kitaraan tulisi halkeama muutaman viikon (ehkä vielä kuukauden) sisällä ostohetkestä. Siinä tapauksessa kyse olisi ilmiselvästi viasta joka on ollut siinä jo ostohetkellä. Vuosi on ehdottomasti liian pitkä aika. Tyypillinen halkeama syntyy juuri noin, että kitaran jättää talvella ilman kosteustusta pidemmäksi aikaa huoneeseen, joka kuivuu kun patterit hohkaavat lämpöä asuntoon. Tai sitten keikkakäytössä, kun kitaraa tuodaan lämpimästä huoneesta pakkasella ulos ja taas sisälle jne.
 
Les Fender
12.02.2008 22:13:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.guildguitars.com/resourc … d_Lifetime_Guitar_Warranty_2002.pdf
Tuosta voi lukea mitä mieltä Guild on, eli kosteuden muutoksesta johtuneita vikoja ei korvata.
 
Jälleen kerran, ehdottomasti kannataa käyttää _vähintään_ ensimmäisen vuoden aikana kostutusta. Olot täällä ovat vaan sellaiset ettei niitä kitaroita näihin kosteuden muutoksiin ole suunniteltu.
 
"Living is easy with eyes closed!"
stratocatcher
12.02.2008 22:25:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin vajaa vuosi sitten kokopuisen akustisen kitaran Guild GAD30e. Tänä jouluna kun tulin kotiin lomalta, pohja oli haljennut koko pituudeltaan. Kun ostin kitaran, minulle suositeltiin guitar humidifieria, mutta en sitä hankkinut. Korvaako takuu tässä tapauksessa kitaran korjauksen? Pidän kitaran soundista ja haluan pitää juuri kyseisen kitaran itselläni.
 
Olet siis ottanut tietoisen riskin, joten korjauksen maksaja on selvillä.
 
Lohdutukseksi voin mainita, että täällä palstalla olen moneen otteeseen lukenut soundin parantuneen halkeamisen (ja sitä seuranneen korjauksen) jälkeen. Kerro kokemukset soundista kun halkeama on korjattu!
 
Oma kitararani (ostin Kitarapajalta) toimitettiin kostuttimen ja kosteutuksen tarpeesta kertovan kirjallisen käyttöohjeen kera. Lisäksi myyjä antoi varsin perinpohjaisen opastuksen aiheesta. Ei näiden perusteella tulisi mieleenikään jättää kosteutusta huomiotta.
 
Luulin olleeni väärässä, mutta erehdyin.
kiriminni
13.02.2008 16:16:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaraa ei ollut säilytetty laukussa?Patterin vieressä?Kyllähän ne halki saa.
Kirveellä menee kanssa mukavasti kahtia.
Kitarapajalta ostin joskus Martinin ja pirun tarkat ohjeet siinä mukana tuli.
 
iikko
20.02.2008 10:10:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ostin Joukukuunpuolessa välissä Ibanez aw15lg kokopuukantisen (mahdollisesti myös kokonaan puuta) teräskielisen akustisen. Kitarahan ei vielä sinäänsä kovin vanha ole eikä moitteita ole näkynyt.
Kysyisinkin, kuinka vakavasta tähän kosteutukseen kannattaisi suhtautua? Kannattaako enään vaivautua kun kohta on jo kesä? Paljonko tälläinen kosteuttaja maksaa suurinpiirtein? Milloin näitä halkeamia oikein alkaa syntyä? Jos kitara on vasta muutaman kuukauden vanha, onko vielä kovin kiirre asialla?
 
Kaikki muukin aiheellinen vastaus on tervetullutta ja kiitos jo etukäteen! =)
 
-iikko
 
weelie
20.02.2008 10:17:54 (muokattu 20.02.2008 10:19:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uuden kitaran suhteen on enempi kiire kuin vanhan ja jo kuivuneen.
 
Ne kuivat kuukaudet ovat tammi, helmi ja maalis. Nythän tuosta vielä kolmasosa. Omalla kämpillä kosteus putoo alle 35%:n aina kun ulkona on pakkasasteita. Ja silloin pitäisi kostuttaa.
 
Mutta jos ei huvita, niin ei sitten. Jos ei ole koteloa tai pussia kitaralle, tai kuivaa vaatteet kuivurissa eikä huoneessa, tai ei ufoxia, jolla koko huone(isto) kostutetaan, niin ei sitten. Riskejähän on elämä täysi.
 
Rahasta ei ole kyse. kosteushässäkän voi itse duunata. Tai halvimmat ei paljoa maksakaan. Mulla on Herco ukulelen kotelossa, maksaa saksanmaalla alle 3€. Kitaralla on planet waves jutskat, maksavat 10-15€.
 
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
flattopguitar
20.02.2008 11:16:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyisinkin, kuinka vakavasta tähän kosteutukseen kannattaisi suhtautua?
 
Riippuu siitä haittaako mahdolliset halkeamat ja niiden korjaukset kitaran omistajaa. Jos ei haittaa, niin ei syytä käyttää mitää ilmankosteutta nostavaa laitetta, koska ilman sitä kitara ei välttämättä halkea.
 
Kannattaako enään vaivautua kun kohta on jo kesä?
 
Suomessa ilmankosteus pysyy hyvin matalana pitkälle syksyyn. Yleensä siihen asti kunnes puissa on kunnon lehdet, ilmankosteus on edelleenkin melko alhaihissa lukemissa, mutta pahinta on juuri ne kuukaudet kun on kylmä ja asuntojen patterit hohkaavat täysillä. Normaali eläminen (ruuanlaitto, saunominen, suihku, pyykit ym.) nostaa asunnossa ilmankosteutta talvella, mutta jo päivässä kosteus tippuu tyypillisesti tuohon vähän päälle pariin kymmeneen prosenttiin. Akvaario nostaa muuten huoneilmankosteutta hieman.
 
Paljonko tälläinen kosteuttaja maksaa suurinpiirtein?
 
1e lähtee liikkeelle, jos leikkaa pesusienestä palasen, laittaa sen pakastepussiin johon tekee reikiä ja pitää tuota kitaralaukussa.
 
Milloin näitä halkeamia oikein alkaa syntyä? Jos kitara on vasta muutaman kuukauden vanha, onko vielä kovin kiirre asialla?
 
Suurin vaara on juuri silloin kun kitara on vielä nuori, koska puussa on kosteutta, joka nopeasti poistuessaan voi halkaista sen. Itse olisin suhtautuisin erittäin huolella talvisin näihin juttuihin alle kahden vuoden ikäisen kitaran kanssa. Sen jälkeen voi vähän löysätä pipoa, mutta täysin kovilla pakkasilla ei kannata ulkopuolisen kosteutuksen tarvetta unohtaa vielä silloinkaan.
 
iikko
20.02.2008 16:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis miten tuo pesusieni juttu oikein toimii? Sienen palanen vain pakastepussiin ja kitara laukkuun ja sienisysteemi kitaran päälle ja laukku kiinni? :D pitääkö sientä eka kastella tms. selittäkääpäs tarkasti niin voisin kokeilla. Onko toiminut?
 
Puavali
20.02.2008 16:09:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis miten tuo pesusieni juttu oikein toimii? Sienen palanen vain pakastepussiin ja kitara laukkuun ja sienisysteemi kitaran päälle ja laukku kiinni? :D pitääkö sientä eka kastella tms. selittäkääpäs tarkasti niin voisin kokeilla. Onko toiminut?
 
Kastellaan, puristetaan kuivaksi, laitetaan pussiin, pussi kiinni ja kitaralaukkuun.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
weelie
20.02.2008 16:10:02 (muokattu 20.02.2008 16:10:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis miten tuo pesusieni juttu oikein toimii? Sienen palanen vain pakastepussiin ja kitara laukkuun ja sienisysteemi kitaran päälle ja laukku kiinni? :D pitääkö sientä eka kastella tms. selittäkääpäs tarkasti niin voisin kokeilla. Onko toiminut?
 
Vesi ei saa missään nimessä olla kosketuksissa kitaraan (pitää kostua, ei kastua). Eli ei kitaran päälle. Tuollaisen voi väsätä myös vaikka korttipakkakotelosta, filmirasiasta jne. Jotkut pitävät hedelmän siivuja kotelossa, onhan näitä... :)
 
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
iikko
20.02.2008 16:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahaa, okei. Itselläni tuppaa vain olemaan erittäin "tiivis" laukku. Mihinköhän rakoon sen pesusieni systeemin sitten tunkisi :D?
 
Entäs sitten tämä että kuinka usein tätä kosteuttajaa käytetään, eli ainakun lopetetaan soitto? ja kuinka usein sieni kastellaan uudestaan?
 
weelie
20.02.2008 16:15:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahaa, okei. Itselläni tuppaa vain olemaan erittäin "tiivis" laukku. Mihinköhän rakoon sen pesusieni systeemin sitten tunkisi :D?
 
Entäs sitten tämä että kuinka usein tätä kosteuttajaa käytetään, eli ainakun lopetetaan soitto? ja kuinka usein sieni kastellaan uudestaan?

 
Käytä kun on miinus asteita. Tai jos muuten kitarasta sen huomaa että on kuivaa.
 
Kostutin aina kotelossa, kotelo kiinni. Kitara kostuu kun on siellä levossa.
 
No kastellaan uusiksi kun on tarvis. Se voi olla esim kerran viikossa tai kaksi kuussa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
iikko
20.02.2008 16:19:11 (muokattu 20.02.2008 16:29:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä kun on miinus asteita. Tai jos muuten kitarasta sen huomaa että on kuivaa.
 
Kostutin aina kotelossa, kotelo kiinni. Kitara kostuu kun on siellä levossa.
 
No kastellaan uusiksi kun on tarvis. Se voi olla esim kerran viikossa tai kaksi kuussa.

 
Jep, meinaan vaan et on enemmänkin pussi/laukku kuin kotelo.. et on tosi tiivis et on melkeen mahdoton saada kostutin laukkuun ilman koskematta kitaraan :l ei myöskään kannata ilmeisesti säilyttää kitaraa pattereiden tuntumassa?
 
Jostakin luin että suihkun jälkeen laittaisi kitaran laukkuun ja veisi kylpyhuoneeseen roikkumaan esim naulakosta? toimiikohan?
 
ps. Sori ku kysymyksiä riittää, mut onhan tää nyt kuitenki aika tärkee kitaran kannalta :D
 
e: laukku on tällainen: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0991512006 ja kitara: http://www.stargoat.co.uk/acatalog/AW15LG.jpg
 
panadol
20.02.2008 17:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita kostuttajiahan on vaikka millaisia, itse tykkään tällaisesta perinteisestä "matomallista", siinä on se hyvä puoli että muoviläpyskä sulkee madon ääniaukon sisälle, ja kostutinta voi käyttää kitaran ollessa telineessäkin. Kotelossa pidän toista matoa lapaosastossa, jotta kaulakin saa osansa kosteudesta
 
http://www.amazon.com/Dampit-9127-Guitar-Humidifier/dp/B0002L51NS
 
"Mato" siis kastellaan vedessä, ja ylimääräiset vedet puristetaan pyyhkeen sisällä siten ettei vesi valu ja kastele mitään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «