Aihe: Liian kova äänenpaine
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
mikaman
20.02.2008 13:29:20 (muokattu 20.02.2008 13:29:47)
Oon kuullut kentältä palutetta, monet tanssiorkat soittaa liian lujaa.
Itseäni se ei haittaa, mutta monet "vanhukset" ovat vähentäneet tanssilavoilla käyntejään huomattavasti k.o asian vuoksi!

Valitettavaa!!! Mielestäni tämän tyylin musisoisointi EI SAA perustua kovaan volumeen!

Asia erikseen taas on rokki. Tästä parhaana esimerkkinä Popeda. Sen tyylin jytärokki saa tulla lujaa, koska saundi on älyttömän hyvä silloinkin!
"Hullut sekoo, viisaat tietää ja rapparit rakastaa... --Ja pojat soittaa kitaraa..." -Popeda: Da Da
Fuzzy Boner
20.02.2008 13:32:26 (muokattu 20.02.2008 13:32:39)
Itseäni se ei haittaa, mutta monet "vanhukset" ovat vähentäneet tanssilavoilla käyntejään huomattavasti k.o asian vuoksi!

Valitettavaa!!! Mielestäni tämän tyylin musisoisointi EI SAA perustua kovaan volumeen!

Asia erikseen taas on rokki. Tästä parhaana esimerkkinä Popeda. Sen tyylin jytärokki saa tulla lujaa, koska saundi on älyttömän hyvä silloinkin!

Nyanssiinyanssii. Välii kovaa, välii hiljaa. Hyvä tuloo.

Ei aina tiiä onko lintu vai kala.. Sit se voi olla vaikka Tunapulkku
vanhami
20.02.2008 13:55:40

Vääntää sitä kuulolaitetta pienemmälle, niin ei ota korviin.

Joskus muistan yhden keikan, missä joku mummo teatraalisesti pomppi meidän lavan edessä korviaan kiinni pitäen... Samalla joukko pikkulapsia tanssi iloisesti siinä lavan edessä vailla eleestäkään liian kovasta äänenpaineesta. SAmoin yksi mies oli lastenvaunuissa olevan lapsen kanssa muutaman metrin päässä katselemassa miten humppamiehet vetää.

Tämä nyt ei kuulu tanssilavapuoleen, mutta privakeikkoihin. Häissä kun ne mummot ja vaarit pannaan yleensä istumaan siihen lavan läheisyyteen, salin etuosaan siis, jossa morsiusparikin on. Siihen kun kärrät sen ison mustan subbarin, niin ne saa samoin tein paskahalvauksen, vaikka nuottiakaan ei ole tullut. Monta kertaa se on jouduttu ruuvaamaan toiseen paikkaan. Ei auta selittelyt. että vaikka se on iso, niin ei sieltä välttämättä tule niin nirveästi sitä ääntä.

Ja sitte tullaan valittaan, että etupöydässä ei voi keskkustella, kun orkesterista lähtee mölyä. Sanon kohteliaasti, että menee sitten sinne takapöytään. Täällä salin edessä kun meillä on tätä musiikkia.

Ja me ei oikeesti soiteta lujaa, vasta kun meno on riittävää. Rumpalikin sipsuttelee ihan silkkihansikkain ja kitaristikin osti ihan varta vasten sellasen pikku matopurkin, että ei vaan sydämentahdistimet pomppaa, jos pikkusen liikaa tulee volaa paratiisissa.

huh helpotti.
Hannu Y.T
20.02.2008 14:13:01

Tää on ikuisuuskysymys. Se, mikä yhdelle on lujaa, on toiselle hiljaa.
"tonne salin kulmaan tulee basso liikaa!!!" -ookkei, mää otan sitä sieltä kulmasta vähän pois... "rummut tulee aivan liian lujaa!!!" - ookkei,anna pyssy, niin mä käyn ampumassa runpalin...
Louskis!!!
baron
20.02.2008 14:15:36

Joo, kun me soitetaan mielestämme ihan OK volalla, ne vähän väliä tulevat vaatimaan lisää.
Miksi meidän pitäisi muka tehdä duunia meluympäristössä?
Ei, en ole tanssimuusikko!
v_m_kangas
20.02.2008 14:46:21

Mun mielestä ei mikään Popeda saa tulla liian lujaa. Eikä se ole edes mielipidekysymys. Tähän on olemassa myös lainsäädäntöä ja asetuksia.

Sitten on olemassa noita henkilöitä (esim t.netissä muutama nimimerkki), joille hiljaisempikin tulee lujaa. Monelle musa tulee lujaa jos bassot on kuultavissa. Pitäisi olla sellainen ohut "radiomankkasaundi".
Humppaa tai soita humppaa
Lennu
20.02.2008 14:48:25

Mun mielestä ei mikään Popeda saa tulla liian lujaa.

Tai välttämättä ollenkaan. Se on melkein poliisiasia, jos se jossain soi.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
v_m_kangas
20.02.2008 14:52:07 (muokattu 20.02.2008 15:06:44)

Heh :D

Semmosta tuli vielä mieleen, että jos soittaapi 'kalkkiksille' heviä, se tulee liian lujaa aina, mutta Jätkän humppa tuplavolumella liian hiljaa ;)

Edit: Monelle tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että sound-check tehdään myös kovemmilla volilla. Kaikenlisäksi paikka on vielä tyhjä checkin aikana ja volat tuntuu senkin vuoksi kovemmilta.
Humppaa tai soita humppaa
isojussi
20.02.2008 14:53:53
Sequjen kanssahan tulee helposti vedettyä liian hiljaa.
Mä pyrin usein lähtemään liikkeelle siitä, kuinka lujaa livebändi tulisi. Samalla painotan asiakkaalle, että volasta saa tulla sanomaan. Toiset pyytää lisää ja toiset vähemmän. Monet on olleet ihmeissään, kun kuulemma usein bändit on suuttuneet, jos volasta on valitettu.

Pienempiä mestoja oon nyt tosin vetäny ilman mikkiä. Pysyy meteli aisoissa.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
sonic77
20.02.2008 15:10:28
Kerran yhessä mummopesulassa kun oltiin aloittelemassa soittoja, niin yks pariskunta tuli istumaan juuri kaiuttimen viereiseen pöytään vaikka tyhjiä pöytiä oli ympäri salia. Kohta äijä tule kitisemään volumesta ja ettei voi keskustella vaikka paineltiin vasta "kevyesti" instru-biiseillä. Käskin sen painua v...uun keskustelemaan. Myönnän etten ole asiakaspalveluhenkinen ihminen, so what!
Ämpärit täyttyy ja mieli on iloinen...
Tankero
20.02.2008 15:42:25

Juuri näin. Plussa tuosta.
Varmasti, vissiin.
baron
20.02.2008 15:43:30

Kerran yhessä mummopesulassa kun oltiin aloittelemassa soittoja, niin yks pariskunta tuli istumaan juuri kaiuttimen viereiseen pöytään vaikka tyhjiä pöytiä oli ympäri salia. Kohta äijä tule kitisemään volumesta ja ettei voi keskustella vaikka paineltiin vasta "kevyesti" instru-biiseillä. Käskin sen painua v...uun keskustelemaan. Myönnän etten ole asiakaspalveluhenkinen ihminen, so what!

Tää on kyllä tunnistettu juttu: Ne jotka vähiten volaa sietää tulee aina bändin tai kaiuttimien viereen.
Ei, en ole tanssimuusikko!
jon lord
20.02.2008 16:00:24
Nyanssiinyanssii. Välii kovaa, välii hiljaa. Hyvä tuloo.

Painoin plussan tästä. Nykyään kun vedetään kaikki kompuralla sinne "ylös" niin katoaa kaikki nyanssit.
COVS jäsen N.o 3
sonic77
20.02.2008 16:14:01
Tässä lienee pointti se, että he tulivat huomioiduksi.

No tuo mun esimerkki oli siitä ihmislajista, joka on ilmeisesti syntynyt esittämään pätemisen tarvetta, bändille vittuilun muodossa. Aina kun havaitsen tämän ryhmittymän kommentoivan volumesta aiheettomasti, niin keskisormi nousee pystyyn aikaa tai paikkaa katsomatta
Ämpärit täyttyy ja mieli on iloinen...
Jami
20.02.2008 18:49:30

Miksi moisesta pitäis keskustella. Hommatkaa mittari ja lainsäätäjän taulukko. Sitten säädätte näiden mukaan sopivaksi. Jos joku valittaa suuntaan tai toiseen niin näytätte mittarilukemaa ja lakitaulukkoa.

Miksasin yhtä koululaisorkesterien konserttia kun yks nutturapääope tulee hurjana kimppuun kun hänen lapsensa korvat tuhotaan kun ei kerrottu etukäteen että pitää olla korvasuojat. Luki mulle lakia kuinka käy kun lapsen korvat altistetaan 120 desibeliin. Kertoi lakitekstiä. Vastasin että joo kyllä mutta kun nyt on tässä miksauspöydän kohdalla 92 desibeliä ja sitä lapses korvat kestää tuntitolkulla.

No ei niille vittuilla tartte mutta hyvä olis soittajan itsekkin tietää mitä se vola oikeasti on. Puutuuhan sille metelille eikä ne ämyrit itseä yleensä häiritse kun huutavat poispäin.
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
isojussi
20.02.2008 19:10:48
Painoin plussan tästä. Nykyään kun vedetään kaikki kompuralla sinne "ylös" niin katoaa kaikki nyanssit.

Hyvin painettu. Vola on kovin biisikohtainenkin asia.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Cliffies
20.02.2008 20:06:37
Kertoi lakitekstiä. Vastasin että joo kyllä mutta kun nyt on tässä miksauspöydän kohdalla 92 desibeliä ja sitä lapses korvat kestää tuntitolkulla.

Niin, jos 91 desibelillä 2 tunnin verran on kuulovaurion riski todennäköinen, niin en mää tiedä siitä tuntikaupalla kestämisestä...

(http://www.korva.net/sivu.php?artikkeli_id=37)
Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille...
IJarro
20.02.2008 20:57:58 (muokattu 20.02.2008 20:58:53)
Kerran roudausten aikana tuli morsiuspari kertomaan liudan toiveita ja muuta asiaa illan ohjelmasta. Yksi toive oli anopin toivoma voluuumitaso, että pystyy keskustelemaan. Kuitattiin muut jutut ja toiveet OK, mut "sitä anopin toivetta ei kyl pystytä täyttämään.". Ja taas kerran, ilta venyi ja ihmiset oli jo _monta_ tuntia ehtineet _keskustelemaan_ ennen kun oltiin ääntäkään soitettu. Ja kukaan ei tullut valittamaan =)

Ja äänenpaineista tuli mieleen tapaus, jolloin olin yläasteella miksaamassa kaverien keikan. Itellä oli tulpat päässä, joten tuli aika kovaa. 120dB oli mitattu lähiympäristöstä... =)
Let's do some living after we die...
jon lord
20.02.2008 21:17:28
Pieksämäen Poleenissa vedettiin Show keikka. Äänimies soundtsekissä katsoi soundit kohilleen ja kun menin salin puolelle kuuntelemaan taustanauhalta ( voi minua !!!!) tulevaa ääntä miksauspöydän luo niin ihmettelin miten voi 85 db:tä tulla noinkin kovaa. Ei se äänenpaine vaan soundi, oli tukeva ja hyvä. Silti tuli ihan tarpeeksi kovaa biisit taustalta. Sitäpaitsi tehtiin tukeva ja hyvä ääni monitoriin.
COVS jäsen N.o 3
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)