cjomett 16.02.2008 19:53:57 | |
---|
Nämä barreotteista on ollut paljon puhetta, mutta ajattelin kysyä seuraavaa. Miten otatte barrena 3-4-5-kielet eli esim. c-duurin. Olen soitellu tjo vuosia, mutta en saa täysin puhdasta barrea vieläkään. Voin ottaa sen niin, että peitän nimettömällä yhtäaikaa kaikki 3 kieltä. Tällöin yleensä ylä-e jää soimatta, koska nimetön samalla sammuttaa sen. 2. vaihtoehtohan on käyttä keski-nimetön ja pikkusormea. Toimii vielä 4 nauhalla, mutta sen jälkeen en saa sormia riittävästi nippuun. Kertokaahan onko kokeneilla soittajilla yhä sama ongelma ja miten otatte barren. Soitatteko kaikki kielet vai "fuskaatteko" jotenkin ottamalla osasoinnun. Itse nimittäin "fuskaan" ja soitan vain osan soinnusta. |
Stalkah 16.02.2008 20:05:04 | |
---|
etusormi painaa kaikkia kuutta kieltä, nimetön ja pikkusormi normaalisti vitossointuun tarvittavaa kvinttiä ja oktaavia ja keskisormi sen neljännen kielen. "You tried hard and failed miserably, so learn this: never try!"
www.myspace.com/beyondotherdimensions |
oiva tumpeloinen 16.02.2008 20:06:40 (muokattu 16.02.2008 20:07:27) | |
---|
Esim. mainitsemaasi C-duuriin kuuluu kolme ääntä. Kaikki loput äänet on ylimääräistä (ei puututa tähän sanaan), eikä niiden poisjättäminen ole mitään fuskaamista, kunhan lopputulos kuulostaa hyvältä. Eihän missää ole sanottu, että pikku-e:n on pakko soida barresoinnussa. Se vain kuvissa laitetaan sinne, kun se sopii sinne. Mut jompaa kumpaa tapaa käytetään. Ylempänäkaulaa yleensä nimettömällä koko paketti nippuun ja taivutetaan sitä sen verran, että ylin kieli kuuluu. Jos ei taivu juuri siinä tilanteessa, ja kieli kuoleentuu, niin so not. Ei mitn väliä. Jos taas pitää nimenomaan yläpään kuulua, niin jätetään jotain pois alapäästä tarpeen mukaan. Tosin peukalolla saa pohjaäänen mukaan todella moneen tilanteeseen. |
MadMatt 16.02.2008 20:08:38 | |
---|
Peukaloa peliin matalille kielille. Koko käden asento muuttuu ja voi ehkä näyttää jonkun mielestä "fuskaamiselta" mutta soinnun saa silti ihan yhtä puhtaana. Nothin' but the blues |
Defrayer 16.02.2008 20:16:21 | |
---|
Itse otan A-kielen barreet nimettömällä. Sattuu nimittäin kyseinen sormi taipumaan nivelestään sen verran ettei ylin E sammu jos edes vähän yrittää. Mutta Oiva tuossa summasi hyvin tämän asian. |
esprit de corps 16.02.2008 20:32:39 | |
---|
Tajusinkohan mä nyt mitä tässä haettiin...? Mutta siis C-duuri barrena, normivireessä kolmannelta nauhalta etusormi painaa kaikki kielet ja nimetön kielet 3,4,5, eikö? Kyllä se treenauksella menee ja saa ihan kaikki kielet soimaan. Vähän niinku muumi. |
oiva tumpeloinen 16.02.2008 20:39:40 | |
---|
Jatketaanpa vielä sen verran lässytystä, että tokihan käyttöympäristö vaikuttaa, kuinka sointu survotaan. C-duurissa pysyäkseen voi ajatella vaikka ysiä (pitäisi saada b-kieleltä ääni kolmannelta nauhalta) sinne sekaan tai kvarttia (kovin usein otetaan pikkurillillä b-kielen kuudennelta nauhalta). |
IJarro 16.02.2008 21:23:58 | |
---|
...ja kovin usein niitä barrejakaan ei käytetä muussa kuin nuotiokomppailussa. Kunnon soittelussa sit eri käännöksiä ylhäältä jne. Normi barré on loppujenlopuks aika vähän käytetty vähänkään "paremmissa piireissä"... Let's do some living after we die... |
Laxter 18.02.2008 11:10:03 | |
---|
Itse olen huomannut, että barresointujen soittaminen on jonkin verran välineurheilua. Oma akustinen Walden on melko jäykkä soittaa, joten sointu on melko epäpuhdas ellei ala oikein vääntämään. Kun taas soittelin yhdellä ibanezilla niin oli niin hyvä soundista, kun kevytsoittoinen kitara. Mutta reenillä selviää... |
Don Make 19.02.2008 01:43:53 | |
---|
...niin, että peitän nimettömällä yhtäaikaa kaikki 3 kieltä. Tällöin yleensä ylä-e jää soimatta, koska nimetön samalla sammuttaa sen. Tällä tapaa vedän itte. Helppo siitä vaihdella muille soinnuille ja muutenkin toimii ihan hyvin. ''Guitar is easy. All you need is six strings, five fingers and one asshole.'' -Keith Richards |
Angus 19.02.2008 04:11:02 | |
---|
A-kieleltä c-duurin otan etusormella 3. nauhan ja pikkurillillä 5. nauhan. Pikkurilli taipuu helposti niin, että tuo ylä-c soi myös. Mulla on niin pienet kädet muutenkin, että nimettömällä en tuota 5. nauhaa saa hoidettua. |
sulevi 19.02.2008 11:51:51 | |
---|
Kyse mielestäni tekniikasta. Jossei barret suju suht vähällä voimankäytöllä on kielet luultavasti liian korkealla. Kannattaa harjoitella zeniläisesti mahdollisimman pientä voimankäyttöä. |
VJP 19.02.2008 22:39:57 (muokattu 19.02.2008 22:40:16) | |
---|
Usein huomaan soittavani kyseiset soinnut siten, että etusormi painaa pohjasävelen, nimetön kvintin ja pikkusormi vielä terssin. Eli siis jotenkin näin: 3 etusormi 5 pikkusormi x 5 nimetön 3 etusormi x Tai sitten vain soitan soinnun käännettynä tai vain osittain. |
JR 19.02.2008 22:58:49 (muokattu 19.02.2008 23:00:44) | |
---|
Aina niin että etusormi ja nimetön, en koe fuskaavani, miksi vaikeuttaa hommia keinotekoisesti :) Kyllä se ylin e siellä soi, tosin voipi kuolettaaki jos haluaa. Jos koittaa esim etusormi ja pikkurilli niin sitten se e kieli ei soi, kai se on noiden taipeiden koko ja taipuvuuskin ratkaisevana ja kitaran kaulan leveys. Tolla kahen sormen barrella on myös helppo laajentaa sinne se kuutonen mukaan eli A nuotti C-duuris. "Milk can hurt you" |
papitsu 20.02.2008 11:34:17 | |
---|
Tolla kahen sormen barrella on myös helppo laajentaa sinne se kuutonen mukaan eli A nuotti C-duuris. Ja helposti pystyy myöskin pikkurillin avulla tuosta ottamaan seiskan (x35556), maj7:n (x35557) tai vaikka sus4:n (x35563). PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT! |
...ja kovin usein niitä barrejakaan ei käytetä muussa kuin nuotiokomppailussa. Kunnon soittelussa sit eri käännöksiä ylhäältä jne. Normi barré on loppujenlopuks aika vähän käytetty vähänkään "paremmissa piireissä"... Komppia tälle. Barréet on tietysti syytä opetella soittamaan sillä tavalla, että saa kaikki kielet soimaan. Ihan vaan sen takia, että on se aika onnetonta jos sanoo soittaneensa "jo jonkin aikaa" eikä tollaisia perusjuttuja saa toimimaan. Se on harjoituksen puutetta isolla H:lla. Ei Seppo ole Seppoa pahempi Seppo |
cjomett 27.02.2008 13:14:20 | |
---|
Itse olen huomannut että barren ottaminen on paljon kiinni kitarasta ja soittotavasta. Aloittaessani keskustelun tarkoitin soittamista akustisesti teräskielisellä. Hommasin uuden yamahan kitaran hintaluokkaa 700€. Barret onnistuu ihan eri tavala kuin vanhalla kepillä. Lisäksi sähkösoitossa homma on paljon helpompaa, koska kieliä ei atrvitse saada soimaan lujaa. Veikkampa että moni pelkällä sähkiksellä soittava barrettelija ei saa akustisesti ilman vahvaria puhtaita barreja? |
esprit de corps 27.02.2008 14:12:52 | |
---|
Veikkampa että moni pelkällä sähkiksellä soittava barrettelija ei saa akustisesti ilman vahvaria puhtaita barreja? No kyllä minä saan ja uskon, että moni muukin. Mä siis tuon C-duurin tosiaan otan niin (niin kuin taisin jo sanoakin), että painan nimettömällä sieltä vitosnauhalta ne kolme kieltä (etusormi kolmennella nauhalla, toki). Ei se nimetön siihen ylä-e:hen kiinni ota. Se sormen asento pitää vaan treenata. Mulle tuo ei ole koskaan ollut vaikeaa, ehkä mun sormi taipuu nivelen kohdalta sitten oikealla tavalla. Vähän niinku muumi. |
sepisti 27.02.2008 23:49:22 | |
---|
Joo epäilemättä jollain viidenkympin harlikalla, jossa kielet on 3cm korkeudella, ongelmia voi olla. Mutta jos puhutaan normaali säädöissä olevasta akkarista, ei "oikealla" soittajalla moisia ongelmia pitäisi olla. Mäntä-Seppo ja K%rpä-Kari JYRÄÄ!!! |
krautio 28.02.2008 08:55:12 | |
---|
Tämä barre on vähän eri maailmasta, mutta sillä saa soimaan kaikki kuusi kieltä!! -------8------ (pikkurilli) -------5------ (etusormi / barre) -------5------ (etusormi / barre) -------5------ (etusromi / barre) -------7------ (keskisormi) -------8------ (nimetön) Helisee mukavasti tuolla kattauksella. t. Köpe "I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96. |