Aihe: nylonkieliseen kitaraan teräs kielet?
1
_MaSu_
19.02.2008 13:35:40 (muokattu 19.02.2008 13:36:03)
nylonkieliseen kitaraan teräs kielet? voiko niin tehdä? kun en tykkää nylonkielistä niin oon ajatellu että voiko niin tehä.
weelie
19.02.2008 14:05:47 (muokattu 19.02.2008 14:07:06)
Tätä on kysytty jo niin monta kertaa, että tästä lähtien vastaan että saa tehdä, ihan vapaasti, halpa kitara, halvat kielet, halpa lysti.

Mutta "oikea vastaus" on että ei. Se ei vain toimi. Kaulassa ei ole kaularautaa (ei voi säätää, ei kestä niin kovaa jännitystä), kielet ovat aivan eripaksuiset, intonaatio varmaan menee jne. Eli uusi yläsatula, uusi kaula... jne.

Mutta siitä vaan kokeilemaan, ja kerro meillekin kuinka käy. Mä kun en koskaan moista ole oikeasti tehnyt. :)
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
discominister
19.02.2008 15:25:14
Minä vaihdoin kerran aloittelijana teräskielet naikkariin. Eipä siinä, ihan hyvinhän se pelasi. Kitara ei hajonnut välittömästi säpäleiksi. Ainoastaan virityskoneistossa ohuimmat kielet alkoivat pureutua pehmeään muoviin.
Innonaatiosta ja soundista en sitten osaa sanoa, kun en silloin näistä asioista tiennyt tuon taivaallista.
heville
19.02.2008 16:07:15
Ensimmäinen "kitarani" oli äiteen Landola-naikkari, johon oli joskus kultaisella 70-luvulla laitettu teräskielet. Pitihän ne ruosteen raiskaamat kielet vaihtaa... taas teräskieliin tietysti. Kun kielet olivat sitten "hieman" korkealla ja kaula jousipyssyllä jäi opetteluinto vähäiseksi. Eräänä synkkänä ja myrskyisenä yönä kaula sitten katkesi räsähtäen tyvestään.
Something kinda sad about the way that things have come to be. Desensitized to everything, what became of subtlety?
Veikko
20.02.2008 09:14:40
nylonkieliseen kitaraan teräs kielet? voiko niin tehdä? kun en tykkää nylonkielistä niin oon ajatellu että voiko niin tehä.

Kitarasi menee soittokelvottamaksi jos tuollaisen tempun teet. Nylonkielisen rakenne on sen verran hepposempi.
Minusta kokoomus on ajassa elävä arvopuolue. -Merikukka Forsius
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)