Aihe: Rickenbacker kopio
1
Percu
15.02.2008 22:08:14
Olisiko kenelläkään kokemuksia Rickenbackerin perus "lemmy" kopiosta. Sen verran tiedän soittimesta, että se on jostain 70-80 luvun aika jaksolta. Tietoa ei ole missäpäin se on tehty, mutta kaula on suora ja soitin muuten hyväkuntoinen. Soitin on ollut huonekaluna seinällä ja sen saan lähes hakupalkalla.

Soittimeen pitäisi kyllä tehdä käsitöitä jotta sillä soittamaan pääsee, mikit vaihtaa (vuosien saatossa joku vaihtanut), kaula säätää ja maalia pintaan. Kysymys kuuluukin, mistähän päin sen ajan Backerikopiot ovat Suomeen kantautuneet? Jos tietoa löytyy joltain niin kertokaa, kaikki on nyt avuksi.

Ps: varmuutta ei ole, etteikö se voisi olla alkuperäinen :)
alatama
16.02.2008 17:29:41
Itse olen törmännyt 70-luvulla ibanezin kopsuihin. Olivat yleensä väritykseltään natur ja tyyppivikana kaulan taipuilu. Muutenhan bassot olivat ihan asiallisia. Ja esikuvansa näköisiä. Jos ja kun tuota sun tulevaa joutuu rakentamaan ja korjaamaan, joutuu myös kuvetta jonkin verran kaivamaan. Varaosat riksuihin ei ole halvimmasta päästä ja niita on vaikea löytää. Joitain osia saa metsästää vuosia, on nääs kokemusta.

Mutta hae ihmeessä pois, jos saat sopivasti.
Ivan ja pilkan siedän, mutta en suoranaista vittuilua.
Percu
16.02.2008 22:12:53
Joo, olenkin valmiiksi käynyt netissä syväluotaamassa noista varaosista, ja tosin vaikeaa tulee olemaan. Mutta tietysti alkuperäisen samansuuntaisia vanhoja vintage mikkejähän on saatavilla suhteellisen korkeaan hintaan. Käsitöitä "leipälapiossa" tulee olemaan. On se kuitenkin ruman kaunis soitin niin miksei siihen vähän panostais. Kiitoksia vastauksesta.
faffbey
18.02.2008 08:52:13

Eikös Ibanezin kopsuissa ole kaula pulttikiinnityksellä? Pikkupoikana olen törmännyt elMaya merkkiin joka muistaakseni oli ainakin ulkonäkönsä puolesta aika tarkka kopio, liimakaula jne.

Seymor Duncanilta saa hyvät mikit Rikuun. Jonkinlaisen tallakopion saa esim. täältä: http://www.spelektroniikka.fi/.
tauranen
18.02.2008 09:04:58
Seymor Duncanilta saa hyvät mikit Rikuun. Jonkinlaisen tallakopion saa esim. täältä: http://www.spelektroniikka.fi/.

Multa löytyy Seymour Duncanin rikun kaulamikki olikohan se srb-1n, täysin toimiva, ostin sen viimeviikolla käytettynä. Tarkoitus oli laittaa se Yamaha BB bassoon tallamikiksi, mutta leveys ei riittänyt (vähän epätoivoinen yritys). Voin laittaa siitä illalla kuvia tuonne omakuvaan. Olen valmis luopumaan siitä edullisesti.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
fox
18.02.2008 11:15:14

Eikös Ibanezin kopsuissa ole kaula pulttikiinnityksellä? Pikkupoikana olen törmännyt elMaya merkkiin joka muistaakseni oli ainakin ulkonäkönsä puolesta aika tarkka kopio, liimakaula jne.

El Maya on vähän niinkuin "samasta firmasta", joittenkin lähteitten mukaan jopa rinnakkaisbrändi. Joka tapauksessa samoista tehtaista kotoisin.
Ibanezilla oli kokonaista 3 Ricky-bassoa, pultti-liimakaula, ja jopa erittäin harvinainen ja varsin pieni erä läpirungon kaulalla tehtyjä. Nuo 2 viimemainittua, ja vallankin se neckthru-malli on vintagemarkkinoillakin todella hinnakkaita.
Muitakin merkkejä Riku-kopioille löytyy, täällä palstalla niistä on jokusen kerran jo juttuakin ollut.. Ainakin brittimaahantuojien CSL ja Shaftesbury,sekä vähän "eri valmistuttajan" Hondo ja Kasuga tulee mieleen, ja olipa niitä joitakin muita lisäksi. On aika uskollisia esikuvalleen, ja sitten on joitakin "vähän sinne päin".
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)