Aihe: Tanssimuusikon levottomuus
1 2 3
IMPPO
19.02.2008 11:07:06
Olen havainnut jonkin asteista levottomuutta joillakin eläköityneillä muusikoilla,tänään tulee ohjelma 1,llä klo 15,55 aikuisiän AD/HD .sta.
Mongolooliainen kurkkulaulu ja didjeridun soittaminen on ok!
EP
19.02.2008 11:08:09 (muokattu 19.02.2008 11:43:26)
-------------
EP
19.02.2008 11:32:00 (muokattu 19.02.2008 11:43:44)
--------------
IMPPO
19.02.2008 11:48:50
Oli puhe aikuisiän AD/HD.STA !
Mongolooliainen kurkkulaulu ja didjeridun soittaminen on ok!
tekerolant
19.02.2008 12:04:49 (muokattu 19.02.2008 12:09:02)
Tuo ei ole mikään leikin aihe tuo ADHD. ---
Nykyään puhutaan "höpöhöpö" sairauksista kuten kaikenmaailman ADHD:t ja muut. Jotka itse joutuvat tällaisten kanssa elämään niin loppuu puheet "höpöhöpö" sairauksista. Joten pysytäänhän asialinjalla tässä please:

Mulle on nuo asiat on tuttuja oppilaiden kautta. Yritän löytää yhdessä vanhempien kanssa sen, mikä rentouttaa ja missä saa onnistumisen kokemuksia, iloa elämään -ihan niinkuin kaikkien muidenkin kohdalla, mutta tavallista huolekkaammin. Myös koko perheelle on hyvä löytää yhteistä kivaa. Eräs isä otti asiakseen aloittaa pianonsoiton yhdessä tyttönsä kanssa. Nyt se on suunnaton yhteinen ilo ja sanoisin heidän tasoaan jo taiteelliseksi. Tyttö rymistelee Rahmaninovia antaumuksella, kun alkaa liikaa nykiä. Piano on parhaimmillaan lyömäsoittimenä, toden totta.

Asiaa on tutkittukin: taiteella, (eikä tässä tarkoiteta taideterapiaa sinänsä) voi useissa tapauksissa auttaa tosi paljon näitä "aakkossairauksista" kärsiviä. Parhaissa tapauksissa lääkkeitä on voitu vähentää huomattavasti. Ja läheisyys auttaa: kauhaiskaa vaikeatkin penskat syliin! Meillä on vähän liian vahva traditio "kylmentää" itsemme ennen aikojaan,kun tulee n. erilainen lapsi. Onhan se rankkaa vanhemmille.

Hienoa, että lapsesi kuitenkin menestyy koulussa. Toivon hänelle ja perheellesi voimia ja ennen kaikkea elämäniloa. Eikä ne koulunumerot loppupeleissä paljoa merkitse, ottakaa rennosti vaan.

Ja mitä tulee aikuisiin, joilla on näitä ADHD yms vaikeuksia, niin he helposti lääkitsevät itseään hakeutumalla holtittomuuksiin, eli impulsiivisilla elämyksillä ja päihteillä. Lähestytäänkö kiertävän muusikon elämää?

Asialinjalla, ehdottomasti.
Ketä enään nytten viittii kuullostaa ihan joltain haaveilioilta? Aijotko sä?
Sertzo S
19.02.2008 12:23:12
Olen havainnut jonkin asteista levottomuutta joillakin eläköityneillä muusikoilla,tänään tulee ohjelma 1,llä klo 15,55 aikuisiän AD/HD .sta.

Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa, joka osin jo tietänet.
Vikansa kullakin.
tope2
19.02.2008 14:17:36
Luultavasti "muusikkopopulaatiosta" löytyy keskimääräistä enemmän ADHD-kriteerit täyttäviä kuin normaaliväestöstä. Karaokevetäjistä puhumattakaan, nehän on kaikki näitä. Ja kokonaan oma lukunsa on ravintolatyöntekijät.. heh.
Ei vaiskaan, leikki sikseen.
Jos psykiatrian oppikirjaa lähetään selaileen, ni tulee eteen esim. kaksisuuntainen mielialahäiriö, elikkäs klassinen maanis-depressiivisyys. Ton varmaan moni tietääkin. Mutta sitte persoonalliuushäiriöiden luokituksista löytyy monia muusikoille/artisteille vaihtoehtoja esim. sellainen kuin "huomiohakuinen (histrioninen t. hysteerinen) persoonallisuus"
oireita mm:
* henkilö kokee olonsa epämukavaksi, jos ei ole sosiaalisessa tilanteesa huomion keskipisteenä
* teennäinen käyttäytyminen. Liioiteltu tunneilmaisu, joka saattaa ärsyttää muita.
* ihmissuhteiden kokeminen läheisemmäksi, kuin ne todellisuudessa ovat. Henkilö voi esim. nimittää juuri tapaamaansa tuttavaa oikein läheiseksi ystäväkseen. (Yleistä artisteilla???heh..)
* seksuaalisesti provosoiva käyttäytyminen ja/tai ulkomuoto.
* henkilö käyttäytyy korostuneen tuttavallisesti sosiaalisissa tilanteissa ja luo nopeasti kontakteja vieraiden ihmisten kanssa. Antaa "haastatteluja" omista asioistaan pyytämättä.
* vaikuttaa alkuun sympaattiselta, mutta läheiset ihmiset vaarassa väsyä itsekeskeiseen käyttäytymiseen.

Tämä muun muassa on aika mielenkiintoinen persoonallisuushäiriö!??
Anonymous-jazz
19.02.2008 14:51:42

Mun käsittääkseni noi ADHD-lääkkeet sisältää aikamoista kamaa ja on ihan huumeisiin verrattavissa niiden vaikutukset. En oo itse käyttänyt mutta tiedän sen että näiden lääkkeiden kuten Ritalin sisältämät huumeiden johdannaiset stimuloivat aivojen tuottamia alfa-aaltoja ja saavat näin esim. keskittymisvaikeuksista kärsivän henkilön saamaan koulusta parempia arvosanoja.

Muuan Alaskasta kotoisin oleva dr. Nick Begich on perehtynyt tarkemmin aiheeseen ja hänen mielestään nämä alfa-aallot saadaan toimimaan aivoissa myös ilman lääkkeitä. http://www.youtube.com/watch?v=ZX5zGlXcaUw
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Ukko
19.02.2008 15:56:13

Mulla on duuni toveri joka on ADHD. Ei pysy hetkeäkään paikoillaan ja sellaista kuin keskittymiskyky ei ole olemassakaan. Ja kaikenlisäksi se litkii cola juomia litroittain pitkin päivää mistä saa lisää virtaa. Olen joskus tuumannut että se pitäisi pistää jalkarautoihin duuni kohteessa että jostain tulisi jotain.
baron
19.02.2008 16:07:35

Mun käsittääkseni noi ADHD-lääkkeet sisältää aikamoista kamaa ja on ihan huumeisiin verrattavissa niiden vaikutukset. En oo itse käyttänyt mutta tiedän sen että näiden lääkkeiden kuten Ritalin sisältämät huumeiden johdannaiset stimuloivat aivojen tuottamia alfa-aaltoja ja saavat näin esim. keskittymisvaikeuksista kärsivän henkilön saamaan koulusta parempia arvosanoja.

Muuan Alaskasta kotoisin oleva dr. Nick Begich on perehtynyt tarkemmin aiheeseen ja hänen mielestään nämä alfa-aallot saadaan toimimaan aivoissa myös ilman lääkkeitä. http://www.youtube.com/watch?v=ZX5zGlXcaUw

Ei tarvitse mennä ihan Alaskaan asti. Suomestakin löytyy lääkäreitä, jotka ihan oikeaksti osaa ADHD:n, ovat tehneet merkittäviä tutkimuksia aiheesta ja hoitotulokset pärjää minkä tahansa kansainvälisen vertailun.
Ei, en ole tanssimuusikko!
jon lord
19.02.2008 22:42:31
Hienoa, että lapsesi kuitenkin menestyy koulussa. Toivon hänelle ja perheellesi voimia ja ennen kaikkea elämäniloa. Eikä ne koulunumerot loppupeleissä paljoa merkitse, ottakaa rennosti vaan.

Ja mitä tulee aikuisiin, joilla on näitä ADHD yms vaikeuksia, niin he helposti lääkitsevät itseään hakeutumalla holtittomuuksiin, eli impulsiivisilla elämyksillä ja päihteillä. Lähestytäänkö kiertävän muusikon elämää?

Asialinjalla, ehdottomasti.

Kiitos, oli hyvä kirjoitus. Onneksi isä ( siis minä) on sen verran "pöljä" että se elämänilo säilyy ja lapset merkitsee mulle kaikkea. Mikään ei mene heidän ohitseen, on kyse niistä jo isommista tai näistä pienemmistä. Siksi ne on tehty että niitä rakastetaan ja opetetaan elämään. Oli ne sitten millaisia tahansa.
Tuo on paha yhtälö tuo impulsiivisuus. Kun on ADHD ja Tourette yhdessä joihinka molempiin kuuluu nuo impulsiiviset elämykset ja hyvänolon tunteen hakeminen aineista tai seksistä, niin on mukavat vuodet edessä kun kohta on tytöllä tuo murrosikä edessä. Hieman se jo nostelee päätään. Täytyy vaan ottaa vastaan se mitä tulee.
COVS jäsen N.o 3
eskoensio
19.02.2008 23:00:49

Lopettakaa aihe ennen kun se lopetetaan.
pekkajau
19.02.2008 23:08:42
Olen ollut aika paljon "syrjäytyneiden" ihmisten kanssa tekemisissä työni puolesta monia vuosia... ja on sanottava että he ovat mitä lahjakkaimpia ihmisiä sosiaalisesti ja muutenkin! Paljon solidaarisempaa sakkia ne ovat kun jotkut normaalit omakotitalonrakentajaporukat! Monen syrjäytymisen takana on syy jota ei varmaan aikoinaan ole tutkittu yhtä hanakasti kuin nykyään!
Jätetään hautumaan!
Lennu
19.02.2008 23:49:08

Mulla on duuni toveri joka on ADHD. Ei pysy hetkeäkään paikoillaan ja sellaista kuin keskittymiskyky ei ole olemassakaan. Ja kaikenlisäksi se litkii cola juomia litroittain pitkin päivää mistä saa lisää virtaa. Olen joskus tuumannut että se pitäisi pistää jalkarautoihin duuni kohteessa että jostain tulisi jotain.

Joo, emännällä on. On se välillä melkosen raskasta. Mutta eipä auta, sitä kun tykkää niin. Lääkityskin on, mutta se ehkä mun mielestä jopa jyrkentää joitain mielialavaihteluja, mikä on todella raivostuttavaa välillä. Kun mikään ei riitä, ei vaikka kuskais tähdet taivaalta. Mutta eipä tuosta jaksa enempää, kaikilla on varmaan omat harminsa.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
jakeni
20.02.2008 07:49:44
Lopettakaa aihe ennen kun se lopetetaan.

Miksi pitäs lopettaa?

-hyvä keskustelu ja varmasti osuuu sekä uppoo!!!
-tuttua hommaa...ja koskettaa kaikkia.
Tultiin kakkosena,lähettiin ykösenä!
uruttaja
20.02.2008 08:13:29
Miksi pitäs lopettaa?

-hyvä keskustelu ja varmasti osuuu sekä uppoo!!!
-tuttua hommaa...ja koskettaa kaikkia.

Juuri näin. komp. Tästäkään aiheesta ei uskallettu keskustella julkisesti vielä 5 vuotta sitten. Hyvä että levottomuudelle on "keksitty" syy.
sutikomppi
20.02.2008 10:40:52
Tuo ei ole mikään leikin aihe tuo ADHD. Meidän vanhempi tyttö sairastaa sitä ja lisäksi sillä on vielä Touretten oireyhtymä. Nämä kaksi kun yhdistetään niin helvetti on valmis. Lääkityksellä koulunumerot nimenomaan tuon ADHD:n kohdalla ovat kiitettävät, kokeista saa 8-10 miinusta. Sitten kun on lopetettu kokeilun vuoksi lääkitys niin kokeista tulee 4-5. Aikamoinen ero.
Keskittyminen on aivan nollatasoa, pienikin ylimääräinen ääni/ ärsyke vie huomion muualle. Siihen kun otetaan lisäksi tuo pakkoliikkeitä/ ääniä tekevä Tourette niin soppa on valmis. Lääkkeiden sopivuus pitää kokeilla. Toinen lääke vie ADHD oireita pois mutta lisää Tourette oireita. Meidän tyttö on pari kertaa purrut poskensa melkein puhki sisäpuolelta, kun lääkitys on auttanut ADHD.n mutta lisännyt Tourette oireita. Sitten kun kokeillaan Tourette lääkityksen määrää niin kokeista tulee noita nelosia ja vitosia. Kärrynpyörä on valmis. Soppaan heitetään vielä aivan käsittämättömät raivokohtaukset jotka saattavat kestää tuntikausia ja voivat aiheuttaa vahinkoa henkilölle itselleen ja ympäristölle.
Nykyään puhutaan "höpöhöpö" sairauksista kuten kaikenmaailman ADHD:t ja muut. Jotka itse joutuvat tällaisten kanssa elämään niin loppuu puheet "höpöhöpö" sairauksista. Joten pysytäänhän asialinjalla tässä please:

Kun itse olen psyk. puolen sairaanhoitaja, niin en voi toivottaa muuta kuin jaksamista ja jaksamista. Terveisiä.
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
Mandoman
20.02.2008 11:22:12
Juuri näin. komp. Tästäkään aiheesta ei uskallettu keskustella julkisesti vielä 5 vuotta sitten. Hyvä että levottomuudelle on "keksitty" syy.

Jep! Tämä on hyvää asiallista ja tarpeellista keskustelua, joka pistää miettimään omaakin toimintaa.
Se kun on tuo keskittyminen yhteen ja tiettyn asiaan meikäläisellä vaikeaa. Soittimiakin on useimpia..Maniskasta pianoon..
Kiämádâh.
jon lord
20.02.2008 12:08:43
Oli jännä juttu, kun on oltu tässä yhteisissä lääkärin "istunnoissa". Itsellänikin on ilmeisesti noita molempia, sekä ADHD että Tourette oireita. Yleinen keskittymisen puute ja se ongelma että ulkopuoliset ärsykkeet nopeasti siirtävät huomion muualle. Asioiden tekeminen ja loppuun vieminen ovat olleet aina vaikeita. Iän myötä tosin on oppinut tasoittamaan ajatustansa ja tekemään asioita kunnolla ja loppuun. Tourette oireita ilmeisesti on ollut koko ikäni mm. se että pitää saada aina parillinen luku. Esimerkiksi jos kulkee kadulla jossa on vaikka laattakivet. Jos viimeinen askel ei osu parilliselle kivelle niin pitää kääntyä takaisin että saa parillisen luvun. Jos karkkipussissa viimeinen karkki on pariton luku niin sitä ei voi syödä jne. Tätä on kestänyt koko ikäni,tällä iällä se voi vieläkin olla raskasta. Samaten tuo mitä jotkut ovat sanoneet krooniseksi yskäksi lääkärin mukaan saattaa olla eräänlainen pakko oire.
Vaimo se vasta ADHD onkin. Se menee koko päivän kuin Duracell pupu koska ei voi olla paikallaan. Illalla "lamppu" sitten sammuu yhtäkkiä. Hän ei voi olla paikallaan ja tekemättä mitään.
COVS jäsen N.o 3
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)