Aihe: Perusteet Fingerpickingiin
1
blackorwhite
18.02.2008 21:49:36
Ajattelimpas tässä kysellä, että jos jollakin ois asiaan suurta tietämystä niin voisi vaikka kirjotella joitakin asioita siitä. Ihan Faq ois kova sana siitä aiheesta.

Itsellä suurta halua opetella tuota, mutta en ymmärrä kuinka sointukierron päälle voi soittaa melodiaa? Eihän siinä oo tavallaan "tilaa" soittaa yhellä kitaralla kitarakomppia arpeggioina ja vielä siihen pitäis saada melodiaa?

Nyt olen itse tullut siihen pisteeseen, että ei enää tilut kuullosta hyvälle ja kolmen vuoden sähkökitaran soiton jälkeen taidan siirtyä tuohon fingerpicking hommaan, koska se kuullostaa tosi hyvälle.

Vielä sitten noista akustisista teräskielisistä, että onko fingerpicking kitarat jotenki erilaisia akustisia ku muut? Voiko tavallisella teräskielisellä soitella ihan fingerpickingiäkin?

Olen aivan out tästä aiheesta enkä haullakaan löytänyt mitään järkevää selitystä asiasta puhumattakaan ihan aiheellista keskustelua erikseen asiasta.

Loppuun vielä http://www.youtube.com/watch?v=0XqbjnPutvY tuosta tuollainen, että tuossa on ihan kaunista kuunneltavaa omaan makuuni. Eikös tuo ole juuri tätä "sormipikkausta"? :) Jospa tästä tulis jokseenkin järkevä ketju.
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
panadol
18.02.2008 22:15:05
Itsellä suurta halua opetella tuota, mutta en ymmärrä kuinka sointukierron päälle voi soittaa melodiaa? Eihän siinä oo tavallaan "tilaa" soittaa yhellä kitaralla kitarakomppia arpeggioina ja vielä siihen pitäis saada melodiaa?

Karkeasti yksinkertaistettuna ideana on se että peukalo soittaa bassolinjat, ja sointukäännöksillä saat haluamasi melodiaäänen sopraanoon.

Vielä sitten noista akustisista teräskielisistä, että onko fingerpicking kitarat jotenki erilaisia akustisia ku muut? Voiko tavallisella teräskielisellä soitella ihan fingerpickingiäkin?

Isokoppaiset dreadnoughtit kuulostaa yleensä paremmilta plektralla, sormisoittoon ne ovat monien mielestä turhan bassovoittoisia. Hyvä erottelevuus on sormisoitossa ehkä tärkeämpää kuin mahdollisimman laaja rekisteri. Musiikkityylikin tietysti vaikuttaa. Monet fingerpickaajat pitävät hieman leveämmästä otelaudasta, jotta sormet eivät vahingossa osu viereisiin kieliin niitä sammuttaen. Myös tallapäässä kielten hajoitus voi olla hieman suurempi, seikka joka hidastaisi plektrasoittoa, mutta saattaa olla fingerpickaajalle mieluinen. Mutta nämä on yleistyksiä, oma fysiikkasi ja mieltymyksesi tietysti sanelee nämä asiat.
rattledad
18.02.2008 23:12:18

jos jollakin ois asiaan suurta tietämystä niin voisi vaikka kirjotella joitakin asioita siitä

Jos vähemmälläkin tietämyksellä voi yrittää, niin tuossa on käsittääkseni kyse siitä, että pelkistetään bändisovitusta niin, että soitetaan kitaralla 1) melodia 2) bassokulku 3) muita harmoniaan kuuluvia säveliä.

en ymmärrä kuinka sointukierron päälle voi soittaa melodiaa? Eihän siinä oo tavallaan "tilaa" soittaa yhellä kitaralla kitarakomppia arpeggioina ja vielä siihen pitäis saada melodiaa?

Esim. tuossa esimerkkipätkässä näkyy kuinka soitto pohjautuu tavallisiin avoisointuihin, joita koristellaan melodian mukaan yläkielillä. Bassokielillä hoidetaan basson rooli (useimmiten vaihtobasso) ja sointuotteista löytyy muita sointuihin kuuluvia säveliä kuin ylimpänä kulkeva melodia.

Voiko tavallisella teräskielisellä soitella ihan fingerpickingiäkin?

Ihan hyvin, varsinkin jos soittaa enimmäkseen avosoinnuilla. Ylempää soitettaessa turvautumatta vapaisiin kieliin luulen että kitaran pitäisi olla hyvissä säädöissä, intonaatio kunnossa ja kielet riittävän matalalla.
Susiääni
19.02.2008 00:48:26
En tiedä voiko tota mitenkään sanallisesti kovin hyvin selittää miten homma toimii. Biisejä kun opettelee niin pikkuhiljaa ne jutut sieltä aukee. Itellä eka biisi oli Chet Atkinsin sovitus St. Louis Bluesista. Yleensä teen kaiken niin että teen ensin ja sitten kun ei enää mitenkään onnistu rupean ottamaan selvää että miten se oikeesti pitäisi tehdä. Niin tänkin kanssa. Mistään boomchikeistä ollut hajuakaan niin soitin sitä silleen että peukulla otin vaan sen bassonuotin ja kaikki muut muilla sormilla. Aika työlästä.

Aika vanhahtava nimitys toi fingerpicking. Merle Travis oli fingerpickin, Tommy emmanuel taas fingerstyle. En tiedä. Väsyttää
"Living is easy with your eyes closed"
Roberto
19.02.2008 07:37:33

Kannattaa opetella kaikenlaisia sormin vedeltyjä akustis-biisejä sen sijaan että tuijottelee orjallisesti jonkun genren alla oleviin sääntöihin. Oma tyylikin löytyy nopeammin sitä kautta.
Kaalebbi
19.02.2008 10:32:17
Onko se Topahin Living On A Prayer erittäin haastava? Hyvältä se ainakin kuullostaa.

Se on vitun paha.

Ainakin klassiselta puolelta löytyy paljon hyviä etydejä tosi yksinkertaisista jutuista lähtien.
Roberto
19.02.2008 11:32:03

Olisiko sinulla joitakin tiettyjä mielessä? Minä kun en oikein tiedä siitäkään jos jonkun biisin otan, että onko se aloittelijalle miten haastava, että tyssääkö se into heti? Olisi kiva saada joitakin esimerkkejä mitkä eivät olisi heti kättelyssä todella haastavia. Onko se Topahin Living On A Prayer erittäin haastava? Hyvältä se ainakin kuullostaa.

Mä soittelisin itse sellaista musaa josta diggaan musana, en niinkään "kitaransoitannollisesti". Omat touhut alkoi jollain Donovan-biiseillä, sieltä Bert Janschiin ja Big Bill Broonzyyn yms.. mut samaan aikaan tietty muutakin musaa akkarilla ja sähköisillä skeboilla. Kandee veivata kaikenlaista hommaa, kaikki auttaa kaikkea kuitenki. Ja useita soittimia myös.
blackorwhite
19.02.2008 16:05:48 (muokattu 19.02.2008 16:07:10)
Mä soittelisin itse sellaista musaa josta diggaan musana, en niinkään "kitaransoitannollisesti". Omat touhut alkoi jollain Donovan-biiseillä, sieltä Bert Janschiin ja Big Bill Broonzyyn yms.. mut samaan aikaan tietty muutakin musaa akkarilla ja sähköisillä skeboilla. Kandee veivata kaikenlaista hommaa, kaikki auttaa kaikkea kuitenki. Ja useita soittimia myös.

Jep kiitosta valaisusta. No minä nyt tuosta popista tykkään ensi hätään. Tai siis tuolleen on kauniin kuullosta soitantaa ku tuossa esimerkissäni oli. Oon katellu kaikkia noita pop-biisejä, että löytyisi mahdollisimman paljon sovitettuna melodia kuvioon. Näitä vaan ei tahdo hirveästi löytyä eikä myöskään ole vissiinkään ketjua jossa tuollaisia eritoten soitetaan. Tabeista tällaisille nyt puhumattakaan :D Tuollahan tosiaan on tuo kaunista näppäiltävää akustiselle erikseen. Siitä heräsikin muuten kysymys, että ottavatko kitaristit sitten korvakuulolta sen melodian aina noihin vai miten se homma tapahtuu? Sointukierrot minä kuitenkin jollain tapaa oon sähkiksellä opetellut.
Susiääni
19.02.2008 17:12:36
Kannattaa myös huomata että on olemassa ns. fingerstyle kitaristeja jotka säveltävät musiikkia kitaralle ja sitten soittavat sitä (mahdollisesti yleisön edessä). Heitä on paljon ja sieltä löytyy helppoja sekä vaikeita kappaleita. Pelkkien poppi sovitusten soittaminen voi olla vähän ykstoikkosta.
blackorwhite
19.02.2008 21:22:13
Kannattaa myös huomata että on olemassa ns. fingerstyle kitaristeja jotka säveltävät musiikkia kitaralle ja sitten soittavat sitä (mahdollisesti yleisön edessä). Heitä on paljon ja sieltä löytyy helppoja sekä vaikeita kappaleita. Pelkkien poppi sovitusten soittaminen voi olla vähän ykstoikkosta.

Hmmm... Kuullostaa kyllä todella monipuoliselta nämä asiat akustisella kun sähkökitaralla tuli totuteltua vaan sitä tekniikkaa reenaamaan ni musta tuntuu ettei mikään enää sen jälkeen tunnu ykstoikkoselta :D
blackorwhite
19.02.2008 23:18:07 (muokattu 19.02.2008 23:19:32)
Saako tänne laittaa omia tabikokeilujaan? Jos saapi niin mitä ne oli ne häkkyrämerkit mitä piti laittaa, että ne tulee silleen järkevästi näkyviin eikä mee sekasin? Itse innostuin tabittamaan tuota esimerkkivideota minkä laitoin ensimmäiseen postaukseen, mutta huomasin siinä ongelman enkä ymmärrä mikä siinä on. Mielestäni sävelet menevät aika hyvin kohilleen, mutta siinä on joku... En ees osaa selittää, että mikä. Se kuullostaa oikeelta mut silti niin väärältä vaikka nuotit on omasta mielestäni aika hyvin poimittu.
Roberto
20.02.2008 07:44:19

Niin, tässä on just se homma et kiinnostaako sormisoitto musan teon välineenä, vai teknisenä suorituksena, tai kitarismina. Molempi parempi, luulen.
weelie
20.02.2008 15:44:03 (muokattu 20.02.2008 15:53:00)
Saako tänne laittaa omia tabikokeilujaan?

Mun puolestani ainakin saa! Olisi onnessani, jos olisi enemmän keskustelua soittamisesta, kuin kitaroista! En tosin tiedä onko palstalla joku policy niiden suhteen. Tabit muistaakseni/käsittääkseni ovat laittomia kuten heroiini ja muut kovat huumeet, että voi olla että ne poistetaan. Kokeile, ei siitä ainakaan palstalta potkuja heti saa.

"Häkkyrämerkki" on varmaan hakasulku code hakasulku ja sitten loppuun hakasulku kauttaviiva code hakasulku...?

codecodetusta/code

jaa eipä onnistunut. Ehkäpä tuo paha ominaisuus on poistettu. :P

En aivan ymmärrä mitä haet takaa. Tietysti kitaristeja kopioimalla voi oppia kitaristisempia tapoja tehdä asioita, mutta onko sekään nyt sitten monimuotoisempaa ja mielekkäämpää.

(mä taidan olla tänään huonolla tuulella)
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
papitsu
20.02.2008 16:12:38
Se tabijuttu on muuten (tab) ja (/tab), mutta sulkujen tilalla linnunnokkamerkit. Eli tuohon väliin kaikki tabitukset.

e||------------------|-----------------|
B||------------------|-----------------|
G||------0---2-------|---0---3-2-------|
D||--2---0---2-----2-|---0---3-2-------|
A||--2-------------2-|-----------------|
E||------------------|-----------------|
     1 + 2 + 3 + 4 +   1 + 2 + 3 + 4 +

Ja sillain.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Susiääni
20.02.2008 16:28:58
En aivan ymmärrä mitä haet takaa. Tietysti kitaristeja kopioimalla voi oppia kitaristisempia tapoja tehdä asioita, mutta onko sekään nyt sitten monimuotoisempaa ja mielekkäämpää.

Ei se mitään en mä itekkään aina tajua mitä haen takaa. Varmaan jotain sen tyyppistä oli ajatuksena että kun kirjoittaja ei tuntunut olevan kauhean tietoinen oikeiden fingerstyle kitaristien olemassaolosta vaan kiinnitti enemmän huomiota makuuhuoneessaan popsovituksia väsäileviin harrastelijoihin niin ajattelin painottaa että on olemassa myös kitaralle alunperinkin kirjoitettua fingerstyle musiikkia jota kannattaa sovitusten ohella opetella soittamaan. Veikkaisin että näin harrastuksesta tulee mielekkäämpää koska ei noita hyviä sovituksia ole niin hirveesti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)