Aihe: VHT 2902 paukahti 1 | |
---|---|
![]() 17.02.2008 07:04:55 (muokattu 17.02.2008 14:35:06) | |
Olin eilen äänittämässä kitaroita kun yhtäkkiä kuulu joku pamaus, ja VHT se tietenkin kärähti. Alkoi tulemaan ihan omituisia ääniä kaiuttimen läpi vaikka ois ollu standby päällä. Niinkun ois joku sireeni soinu, rutinoita ja pamauksia. Poltti B-kanavan sulakkeen, ja pääsulakkeen myöhemmin. Mulle on ihan uusia nuo putkilaitteet joten ei mitään käsitystä mitä tapahtui. Pahoin pelkään että on joku isompi vika nyt, sillä sen verran omituisia ääniä sieltä tuli. Tänään pitää kait kokeilla kaikilla uusilla sulakkeilla, vaikka mahtaako se sillä miksikään tulla. Jonkun vian takiahan ne sulakkeet paloi. Voisko olla kyse pelkästä putken hajoamisesta? Kun ei tosiaan itsellä ole mitään käsitystä näistä laitteista. Kukahan osais Turussa korjata tuollaisen päätteen? En sitten tiedä olenko kytkenyt ohmit oikein, kaappi on stereo Krank Revolution missä lukee 16 ohm parallel ja olen laittanut päätteessä 16 ohmia molemmille puolille. EDIT: Toimii sittenkin uusilla sulakkeilla. Mutta epäilen että on ollu ohmit väärin. Jos olis sittenkin 8 ollu oikea kummallekin kanavalle...? | |
![]() 17.02.2008 16:37:42 | |
En sitten tiedä olenko kytkenyt ohmit oikein, kaappi on stereo Krank Revolution missä lukee 16 ohm parallel ja olen laittanut päätteessä 16 ohmia molemmille puolille. Oletkos varma että tuo kaappi on stereo? Musta tuntuu että tuossa on käynyt sellainen ikävä homma, että tuo kaappi on MONO ja siinä on vain rinnankytketty ulostulo. Tämän käsityksen voi saada ainakin Musik Produktiven tuotesivulta. Näin ollen VHT:n kanavat ovat puskeneet toisiaan vastaan ja se on vahingollinen tilanne. Niinkuin jossain mainittiin... on otollinen aiheuttamaan vahvistimiin kaikista kalleimmat ilotulitukset. | |
![]() 17.02.2008 17:40:56 | |
No tuo selvis mullekin vasta tänään. Mono se on vaikka aina luulin että on stereo. Siihen kuuluis kytkeä pelkästään yks piuha 16 ohmina päätteestä. Lähti siitä päätteestä sentään ääntä tänään, ei voi kun toivoa että pysyy kasassa. Olis ihan hyvä jos Krankin takana lukis että se on mono ja että kytke vain yksi piuha, mutta kun ei, eikä netistäkään helposti löydy tietoa, puhumattakaan että olis mitään lappua tullu kaapin mukana. | |
![]() 17.02.2008 18:40:24 | |
Se parallel-merkki kyllä kertoo juuri sen mitä pitääkin: sisääntulot on kytketty rinnan. Ideana on että nuppi kytketään yhteen liittimeen, toisesta voi vetää piuhan toiseen kaappiin. Tällöin kaapit on kytketty rinnan ja impedanssi pienenee - esim 2 kpl 16 ohmin kaappeja muodostavat yhdessä 8 ohmin impedanssin. Kaapin voi kyllä helposti piuhoittaa uudelleen stereoksi. Jos kerran monokaapin impedanssi on 16 ohmia, sisällä on joko 4 tai 16 ohm elementtejä. Neliohmiset voi kytkeä sisääntuloihin sarjaan ja 16-ohmiset rinnan, molemmissa tapauksissa impedanssi on 8 ohm / kanava. Toivottavasti päätteesi selvisi tuosta hengissä... | |
![]() 17.02.2008 19:29:50 | |
Meikällä on kyseinen kaappi ja stereoksi itse kytkettynä.(itseasiassa pikaliittimet laitettu niin pystyy vaihtamaan monoksi nopeasti) Sattumoisin olen itsekkin VHT2150 päätteellä sitä puskenut:) Suosittelen tuota stereo modia, lähtee nimittäin tuplasti läskimmät saundit kun pääsee koko päättärin arsenaalia tykittämään...... ps.olis itselläkin huollon paikka ....ainakin putket rutisoo... saaplari kun ovat van niin tyyriitä. ajattelin 6550 ja KT88 parit seuravaksi. Tunteella päin vittua. | |
![]() 17.02.2008 20:29:04 | |
Se parallel-merkki kyllä kertoo juuri sen mitä pitääkin: sisääntulot on kytketty rinnan. No nyt tiedän mitä sekin meinasi, heh... Onni onnettomuudessa on että pääte pelittää täysin hyvin, eli taisin selvitä säikähdyksellä. On tullu "jonkin" aikaa luukutettua tuota väärin kytkettynä... Noh, tuli muuten soundiin kummasti potkua lisää. Kyllähän tuosta päätteestä puolikkaanakin ihan hönkyä lähtee, mutta stereo modin voi joskus tehdä sitten jos haluaa. | |
![]() 17.02.2008 20:40:17 | |
No nyt tiedän mitä sekin meinasi, heh... Onni onnettomuudessa on että pääte pelittää täysin hyvin, eli taisin selvitä säikähdyksellä. On tullu "jonkin" aikaa luukutettua tuota väärin kytkettynä... Noh, tuli muuten soundiin kummasti potkua lisää. Kyllähän tuosta päätteestä puolikkaanakin ihan hönkyä lähtee, mutta stereo modin voi joskus tehdä sitten jos haluaa. jos meinaat vain toisella kanavalla luukutella nii ota toisen kanavan sulake ja putket pois etteivät turhaan kulu. sen verran tyyriitä putkia meinaan. Tunteella päin vittua. | |
![]() 18.02.2008 08:07:49 | |
Niin joo, siinä on tuollainen seikka sitten. Pitääpä kysyä kaverilta siitä stereomodista vielä tänään, se osaa tehdä sen. Eikä kait se vaikea olekaan, mutta tehkööt se kun on pelannut elektroniikan kanssa. Pekurides, minkäslaiset kytkennät sulla menee kaapissa? Ja tuo sun pikaliitin monoksi? Jos kaveri laittais sellaisen mullekin. Tosin se osais varmaan laittaa ihan switchin. | |
![]() 18.02.2008 14:32:26 | |
Pekurides, minkäslaiset kytkennät sulla menee kaapissa? Ja tuo sun pikaliitin monoksi? Jos kaveri laittais sellaisen mullekin. Tosin se osais varmaan laittaa ihan switchin. Tsau! Vetelin oikeastaan piuhat täysin uusiksi ja 2,5mm narulla ettei jäisi piuhan hevijuntta-alapääntoisto paksuudesta kiinni:) Elikäs tuo stereokytkentä on ihan simppeli, 2 elementtiä vain rinnankytkentään eli kun 16ohmia per tötterö niin yhteisimpedanssiksi tulee 8ohmia. N HUOM. pitää olla tarkkana + ja - napojen kanssa ettei mene ristiin. sITTEN VETÄSET NE toiseen jakkiin kiinni ja sama hommeli toisille elementeille. (se kytkisrautalanka niiden jakkien väliltä pitää tietenkin ensin poistaa) No mulla on siellä ylimääräset piuhan pätkät vielä roikkumassa milla saan noi kaksi kaiutinparia sitten vielä sarjaan liitettyä abikoliittimillä niin tulee mono kytkentä 16 ohmilla. mutta se on jo niin hankala selittää kun joutuu itsekin aina hetken pähkäilee että mites nää kytkennät nyt menikäänb:) Melkein suosittelisin että hommaisit suosiolla samantien sellasen mono/stereo kytkinzydeemin mitä muissa stereokaapeissa valmiina ja asentelee sen sinne. Tai annat vaan olla stereona ja kun haluat soittaa monona niin heität vaan kummallekkin kaiutinparille omat piuhat vaffariwsta ja silloin ohmit tippuu 4. Mutta olin itse kuulevani eron saundissa kun vetelet kahdella piuhalla 4ohmia tai sitten yhdellä monokytkennässä 16ohmia jälkimmäisen eduksi.... Koita saada jotain tolkkua:) Tunteella päin vittua. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)