Aihe: Vertailtaisiinko Precisionia ja Jazzaria soitettavuudeltaan..
1
Jonte
15.02.2008 15:43:30
...Jonten pyynnöstä, kun olisi tarkoitusta uusia basso. Nykyinen on tunkkainen Precisionin kiinalainen kopio, jonka dimensiot ovat kuitenkin samat kuin oikeassa. Käsi on tottunut siis P-bassoon. Tarjolla olisi edullista meksikolaista Fender Precision DeLuxea aktiivimikeillä, mutta soittimessa on Jazzarin kaula.

Tiedustelisin kollegoilta kokemusta, miten P-B/Jazz kaulan leveydet (satulan kohdalta 41 mm/38 mm) ovat tuntumaltaan erilaisia ja paljonko vaihdos vaatisi totuttelua? Miten sormet mahtavat osua otelaudalla muuten oikeisiin väleihin ilman vilkuilua?

Terveisin Jonte
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
Värinä
15.02.2008 16:09:27
Sormet tottuvat uusiin mittasuhteisiin vartissa. Ainakin itse huomasin silloin kun vielä kaksi bassoa omistin, ettei sillä kaulan muodolla niin kauheasti ole väliä. Itse tykkään presarin tukevasta kaulasta, mutta kyllä jazzarilla ihan samalla lailla vetää. Enemmänkin kyse on siis mieltymyksestä. Sormet tottuu, vaikkei itse tottuisikaan.

Mun mielestä jazzarin ja presarin suurin ero on soundissa eikä kaulaprofiilissa. Presaista vaan lähtee sitä räyhää enemmän. Toki tukevampi kaula saa ehkä aikaan myös rokkaavamman mielikuvan. Väähän niinkuin jos vertaa rikkalapiota ja oikeeta lapiota. Toisella kerätään muruja ja toisella kaivetaan syvemmältä... Mutta tämä on tietysti ihan vaan mun mielipide eik millään mulla muotoa totta.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
jazzbass-74
15.02.2008 17:20:06
Ostinpa juuri kolmosbassoksi OLP:n mm2 basson. Mittailtiin sitä kaverin kanssa ja todettiin kaulan leveyden ja paksuuden olevan aikalailla samat kuin Presarissa.
Eilen treeneissä sitä kokeilin, mut pirun rankka on pienisormiselle, vaikka kielet on säädetty tosi kevyelle tatsille. Pakko oli vaihtaa vanha uskollinen Jazzari sormien jatkeeksi. Sillä vetää vaikka viis tuntia putkeen. Presarin ja myös OLP:n soundi on kyllä räyhäkkäämpi, mut Jazzari sopii mihin tahansa musaan.
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
Värinä
15.02.2008 17:50:15
Jazzari sopii mihin tahansa musaan.

Niin sopii presarikin. Ja mun mielestä vielä paljon paremmin. Mutta siis tää on mun mielestä ihan täysin mielipidejuttu tää presari-jazz kysymys. Itse vaan tykkään presarista enemmän niin tatsiltaan kuin soundiltaankin. Se vaan sopii sekä kouraan, että korvaan.

Kumpikin on varmaan ihan yhtä monikäyttöinen...
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
UncleFester
17.02.2008 21:44:32
Mulla on Highway One -sarjan presari ja kaula on melko ohut, eli kaula ei välttämättä ole kaikissa presareissa se kakkosnelonen. Soitinhuoltaja käski jopa ensimmäiseksi vaihtaa bassoon ohuemmat kielet, kun oli liian paksut käytössä ja kaula liian ohut paksuille kielille. Eli presareissakin on varmaan eroja noiden mittojen suhteen.
"Se mennee siittä pallojen kohalta."
absqua
17.02.2008 21:47:20
Mulla on Highway One -sarjan presari ja kaula on melko ohut, eli kaula ei välttämättä ole kaikissa presareissa se kakkosnelonen. Soitinhuoltaja käski jopa ensimmäiseksi vaihtaa bassoon ohuemmat kielet, kun oli liian paksut käytössä ja kaula liian ohut paksuille kielille. Eli presareissakin on varmaan eroja noiden mittojen suhteen.

Miten niin "kaula oli liian ohut paksuille kielille"?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pekezu
17.02.2008 22:01:43

Mun muistaakseni joku heitti tuolla kieligallup- aiheessa, että ohuelle kaulalle paksut kielet ja paksulle kaulalle ohuet. Että sinällään toi "liian paksut" kuullostaa musta aika kornilta.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
absqua
17.02.2008 22:54:07
Mun muistaakseni joku heitti tuolla kieligallup- aiheessa, että ohuelle kaulalle paksut kielet ja paksulle kaulalle ohuet. Että sinällään toi "liian paksut" kuullostaa musta aika kornilta.

Mun mielestäni kielten paksuudet valitaan omien soundi / soittotatsimieltymysten mukaan, ei kaulan paksuuden mukaan - ellei sitten omat mieltymykset nimenomaan aja siihen että ohuelle kaulalle kaipaa tietynlaista kielisettiä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pekezu
17.02.2008 23:25:41

Mun mielestäni kielten paksuudet valitaan omien soundi / soittotatsimieltymysten mukaan, ei kaulan paksuuden mukaan - ellei sitten omat mieltymykset nimenomaan aja siihen että ohuelle kaulalle kaipaa tietynlaista kielisettiä.

Juu, tosiaan taisi olla silloinkin mielipiteestä kysymys. Mutta olen myös tuota mieltä, rikonhan mä tota ohut-paksu-logiikkaa itsekin.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
UncleFester
18.02.2008 09:30:17

Näin itse soitinhuoltaja asian sanoi. Eli ei paksu kielisetti tee hyvää noin ohuelle kaulalle - oli bassosta hieman kaula mutkalla ja sanoi että ennenkuin tekee mitään niin täytyy hommata ohuempi kielisetti. Tyyppi on kuitenkin tehnyt noita huoltoja ja rakentanut soittimia jo tuolta 80-luvulta että tiedä sitten...
"Se mennee siittä pallojen kohalta."
MPU
18.02.2008 10:47:32 (muokattu 18.02.2008 12:39:08)
Näin itse soitinhuoltaja asian sanoi. Eli ei paksu kielisetti tee hyvää noin ohuelle kaulalle - oli bassosta hieman kaula mutkalla ja sanoi että ennenkuin tekee mitään niin täytyy hommata ohuempi kielisetti. Tyyppi on kuitenkin tehnyt noita huoltoja ja rakentanut soittimia jo tuolta 80-luvulta että tiedä sitten...

Eikös tuota kaulan kaarevuuden säätöä varten ole kaularauta? Toki ohuemmilla kielillä voi myöskin kaarevuutta "säätää" mutta onhan se (minusta) hiukan omituinen tapa. Tietysti jos vaikka viisikielisen neljä alinta kieltä aikoo vetää normiEADG-vireeseen niin ongelmia tulee, mutta niinkuin sanottu, ei medium ja light-satsien ero ole niin suuri ettei sitä basson kaula kestäisi.

Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Teijo K.
18.02.2008 13:57:10

Eikös Rickenbackeria myyty nimenomaan tietyllä kielisetillä mitä ei saanut vaihtaa paksumpaan tai hiottuun tai takuu menee pois voimasta? Se siis näissä vintagemmissa. Muistaakseni jäsen 4562 jotain tuollaista puhui joskus. Äkkinäisesti vähän hassu silti, munstakin.
J.Hollström
18.02.2008 14:13:19
Eikös Rickenbackeria myyty nimenomaan tietyllä kielisetillä mitä ei saanut vaihtaa paksumpaan tai hiottuun tai takuu menee pois voimasta? Se siis näissä vintagemmissa. Muistaakseni jäsen 4562 jotain tuollaista puhui joskus. Äkkinäisesti vähän hassu silti, munstakin.

Tossa aiheesta:
John Hall, ceo@rickenbacker.com, 3/13/1998

"The string tension of a round wound string, especially a nearly
pure iron string like those in the Roto Sound class, is almost 100
lbs. greater than a typical flat wound string.

The 4001 neck was designed in 1956 for the only type of strings
available then . . . flat wound . . . and since the design favored
a slim neck, the neck strength was right on the edge of the
envelope. Round wound strings took many of these instruments
beyond their rated capability for string tension, resulting in
various problems. But of course there are many types of strings,
not to mention that every piece of wood is different, so plenty of
4001's have been used with round wound strings for decades with no
ill effect.

The best advice on these older basses is to use the light tension
string you can stand.

The 4003 has a completely different truss rod design and can handle
any type of string you prefer.
Point-to-point ripuliranne
Hannu A
19.02.2008 22:24:40

Tulipahan vaan just mieleen, kävin ihan muissa merkeissä tänään Fasulla ja tulin kokeilleeksi ensin Squjun Presaria ja sitten sitä Squjun Vintagehärpytin jazzaria (tiedättehän, se missä on ne mustat block inlayt)

Loppupeleissä en noiden kahden soitettavuudessa huomannut suurtakaan eroa. Kaulat tuntui aika samanlaiselta meikäläisen kouraan. Muistanenko väärin, mutta minusta Jazzarin kaula on kyllä ollut kapeampi, vai johtuisiko tosta "erikoismallista"

Soundiltaan diggailin ensituntumalta enemmän Presarista, Tummempi ja tukevampi vaikutelma, ei niin metallinen, sai hyvät variaatiot Iron Maiden laukkabassosta släppäyksen kautta vaihtobassoon. Soundi on samanoloinen ja looginen koko tone-potikan kierroksen alusta loppuun.

Jazzari tuntui alkuun aika metalliselta ja ylätaajuuspainotteiselta saundillisesti. Samanlaista tukevuutta kuin presarissa ei meinannut löytyä ja släpätessä meinasi ylä-äänien kirkkaus vihloa hammasta. Kuitenkin kun jonkun aikaa haki volumepotikoilla mikeille sopivaa balanssia ja vähän sääteli vielä sitä toneakin, alkoi jazzaristakin löytyä se samanlainen soundi mistä itse tykkään...

Loppuyhteenvetona sanoisinkin että Presari on enemmän "Vola täysille bassosta koko ajan ja tonella voi sitten säätää jos haluaa runkkailla" - tyyppinen ja Jazzari taas "hifistelijöille" soveltuvampi malli. Soundimaailma on ehdottomasti monipuolisempi jazz bassossa ja Studioon valinta olisi varmaankin Jazz Bass. Keikalle varmaan lähtisin kuitenkin mieluummin Precision Basson kanssa, koska Livetilanteessa painetaan menemään fiiliksellä enemmän ja siinä on turhat napit vaan tiellä kun kun tosimiehet soittaa bassoa.
Basisti Jumalan armosta
jvakeva
19.02.2008 22:30:32

Tulipahan vaan just mieleen, kävin ihan muissa merkeissä tänään Fasulla ja tulin kokeilleeksi ensin Squjun Presaria ja sitten sitä Squjun Vintagehärpytin jazzaria (tiedättehän, se missä on ne mustat block inlayt)

Loppupeleissä en noiden kahden soitettavuudessa huomannut suurtakaan eroa. Kaulat tuntui aika samanlaiselta meikäläisen kouraan. Muistanenko väärin, mutta minusta Jazzarin kaula on kyllä ollut kapeampi, vai johtuisiko tosta "erikoismallista"

Soundiltaan diggailin ensituntumalta enemmän Presarista, Tummempi ja tukevampi vaikutelma, ei niin metallinen, sai hyvät variaatiot Iron Maiden laukkabassosta släppäyksen kautta vaihtobassoon. Soundi on samanoloinen ja looginen koko tone-potikan kierroksen alusta loppuun.

Jazzari tuntui alkuun aika metalliselta ja ylätaajuuspainotteiselta saundillisesti. Samanlaista tukevuutta kuin presarissa ei meinannut löytyä ja släpätessä meinasi ylä-äänien kirkkaus vihloa hammasta. Kuitenkin kun jonkun aikaa haki volumepotikoilla mikeille sopivaa balanssia ja vähän sääteli vielä sitä toneakin, alkoi jazzaristakin löytyä se samanlainen soundi mistä itse tykkään...

Loppuyhteenvetona sanoisinkin että Presari on enemmän "Vola täysille bassosta koko ajan ja tonella voi sitten säätää jos haluaa runkkailla" - tyyppinen ja Jazzari taas "hifistelijöille" soveltuvampi malli. Soundimaailma on ehdottomasti monipuolisempi jazz bassossa ja Studioon valinta olisi varmaankin Jazz Bass. Keikalle varmaan lähtisin kuitenkin mieluummin Precision Basson kanssa, koska Livetilanteessa painetaan menemään fiiliksellä enemmän ja siinä on turhat napit vaan tiellä kun kun tosimiehet soittaa bassoa.

kaulan erot johtuvat juuri siitä jazz - presari erosta. jazzissa kuuluu olla kapeampi.
ite en välttämättä lähtisi squijereilla tekemään noi yleispätevää ohjetta soittimien luonteesta. . vaikka osittain totta olikin. oma valintani ainoaksi bassoksi olisi jatsi. mielellään joko pj tai mm mikityksellä.
www.theyoungers.net
Hannu A
19.02.2008 23:40:31

kaulan erot johtuvat juuri siitä jazz - presari erosta. jazzissa kuuluu olla kapeampi.
ite en välttämättä lähtisi squijereilla tekemään noi yleispätevää ohjetta soittimien luonteesta. . vaikka osittain totta olikin. oma valintani ainoaksi bassoksi olisi jatsi. mielellään joko pj tai mm mikityksellä.

Kyllä kyllä, tässä mun pointtini olikin että tuon Jazzarin mallin (vintage modified jazz bass) kaula ei tuntunut niin merkittävästi erilaiselta kuin aikaisemmat jazzari/presari kokemukseni ovat kovalevylle piirtyneet. Otelauta tuntui nopeasti yhtä leveältä myös satulan kohdalta, vaikka jazzarissa pitäisi olla muistaakseni selkeästi kapeampi.

Ja tarkoitus ei ollutkaan olle yleispätevä, eikä oikeastaan edes ohje, vaan kun topiccikin on vertailtaisiinko jne... niin tuossapa nyt sitten vertailin. On totta että välttämättä Squiereista ei pitäisi edes puhua samana päivänä kuin ehdasta raudasta, mutta tuolla on välillä ollut niin paljon off-topiccia että mielestäni puhuin sentään edes aiheesta enkä ympäriltä. (ja muuten taisin jossain vaiheesssa sanoakin että mun mielestä tyyppisesti)
Basisti Jumalan armosta
sunder
22.02.2008 17:08:30
Kyllä kyllä, tässä mun pointtini olikin että tuon Jazzarin mallin (vintage modified jazz bass) kaula ei tuntunut niin merkittävästi erilaiselta kuin aikaisemmat jazzari/presari kokemukseni ovat kovalevylle piirtyneet. Otelauta tuntui nopeasti yhtä leveältä myös satulan kohdalta, vaikka jazzarissa pitäisi olla muistaakseni selkeästi kapeampi.

Ja tarkoitus ei ollutkaan olle yleispätevä, eikä oikeastaan edes ohje, vaan kun topiccikin on vertailtaisiinko jne... niin tuossapa nyt sitten vertailin. On totta että välttämättä Squiereista ei pitäisi edes puhua samana päivänä kuin ehdasta raudasta, mutta tuolla on välillä ollut niin paljon off-topiccia että mielestäni puhuin sentään edes aiheesta enkä ympäriltä. (ja muuten taisin jossain vaiheesssa sanoakin että mun mielestä tyyppisesti)

Tuossa squjun presarissa on tavallista solakampi kaula, siinä syy.
Hannu A
22.02.2008 22:41:21

Tuossa squjun presarissa on tavallista solakampi kaula, siinä syy.

Ok mä kun luulin, että siinä jazzarissa oli jämympi...

BTW kattelin Squierin sivuja ja toetsin että se prasarimalli mitä testailin oli kanssa tollanen vintage mod.

Ja molemmissa noissa vintageissa oli duncanin mikit, jos se nyt ketään edes kiinostaa
Basisti Jumalan armosta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)