Aihe: Shure SM91 + muut PZM:t
1
eetuss
12.02.2008 16:06:17

Olen itse moneen kertaan ihastellut SM91:n toimivuutta basarissa, mutta onko siitä muuhun käyttöön? Ajattelin hommata PZM:n tai kaksi, joita voisi käyttää niin basarissa, pianossa kuin neuvottelutilaisuuksien äänityksessä ym.
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
eetuss
13.02.2008 22:27:34

Hä? Eikö kellään ole mitään sanottavaa PZM:mistä?
hannu666
13.02.2008 22:47:17
Meinaat varmaan beta91? Mä käytän bassarissa samaa mikkiä jatkusvasti livenä ja tykkään, siiehn se käyttötarkotus sitten jääkin...
AnttiR
13.02.2008 23:23:03 (muokattu 13.02.2008 23:26:33)
SM91 on se vanhempi herttakuvioinen malli, Beta91 on superhertta ja hyvä mikki sekin, vastaavantasoista toimintaa saa senkun e901:sta. Ja jos en nyt ihan väärässä ole, niin SM91:ssa on sama kapseli kuin SM98 mikissä ja Beta 91 sisältää Beta98 kapselin.

Crownin PZM mikki ei toimi ihan yhtä hyvin basarimeiningissä, mutta pianoon se taas on mukavamman kuuloinen kuin 91 tai 901.

Yksi merkittävä vertailun paikka on suuntakuvio ja herkkyys noissa mikeissä. Perus pzm on puolipallo ja melko herkkä, ja 91 ja 901 ovat suuntaavia ja kestävät suurempia äänenpaineita.
Shuressa on erillisenä elektroniikka, PZM:ssä ja 901:ssä vedetään XLR suoraan mikkiin kiinni.
Näiden perusteella voi jo vähän haarukoida mikä noista on omaan käyttöön sopivin,

Mulla on itselläni käytössä noi kaikki vaihtoehdot ja kokemuksen perusteella ostaisin joko Beta 91:n tai e901:n. Käyttökohteet on olleet ihan samat kuin mainitsit. PZM:t oli eniten lähinnä flyygelin kannessa keikoilla, mutta siihenkin käytän mielummin nykyisin KM84 neumanneja, paremman soundin ja vähäisemmän kiertoherkkyyden takia. Basariin päätyy shure tai senkku ihan fiilisen mukaan, molemmilla vetää kiitettävästi. PZM on päätynyt studion seinään tai itseasiassa kattoon tilamikiksi / treenien taltioimisvälineiksi.

Jos aiot vuokrata mikkejä muille, niin Beta 91 on varmin valinta, sen kaikki tuntee. Kannattaa vaan samantien ostaa oikeat metallikuoriset Switchcraftin mini-XLR liittimet ja vaihtaa ne siihen shuren piuhaan. Ei tarvitse muuta kuin vaihtaa se metallinen runko, joka lähtee irti murtosuojan auki ruuvaamalla. Shuren omat liittimet on hieman huonompaa laatua ja sen vuoksi lukitus ei kestä niin hyvin kuin noissa oikeissa swipareissa.

AnttiR
eetuss
14.02.2008 00:05:13 (muokattu 14.02.2008 00:34:25)

Sorry! Beta91 oli juurikin se mitä tarkoitin.

Jos se 91:nen on kerran superhertta niin ei taida toimia pyöreän pöydän keskustelujen taltioimisessa kovinkaan hyvin..?

Paljonko pitäisi suurinpiirtein SPL-kesto olla että pystyy käyttämään basarissa?

EDIT: Entäpä sitten tuo Beyer Dynamicin Opus 51? Ainakin prosyyrissä kehutaan että sopii flyygelille, pianolle ja basarille. Eli sopinee myös muuhun käyttöön. Näyttäisi olevan puolipallo, joten olisi kyllä mielenkiintoista tietää minkälaiset vuodot tulee basarissa..
dewil
14.02.2008 10:58:15

EDIT: Entäpä sitten tuo Beyer Dynamicin Opus 51? Ainakin prosyyrissä kehutaan että sopii flyygelille, pianolle ja basarille. Eli sopinee myös muuhun käyttöön. Näyttäisi olevan puolipallo, joten olisi kyllä mielenkiintoista tietää minkälaiset vuodot tulee basarissa..

Siinä vaan ei oo mikään maailman paras soundi, mutta kyllä sillä varmaan jotain konferenssimeininkiä puikottaa. Köyhän miehen pzm on panna pallokuvioinen mikki tason päälle, kuten pöydälle. Näin sen suuntakuvio mulahtaa puolipalloksi.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
AnttiR
15.02.2008 03:04:40
Joo.. ei toi opus 51 oikein basarissa lähteny. Mutta se basarikaan ei ollut mikään luksus, millä ko. mikkiä kokeilin. Se kyllä on mukavan kokoinen mikki jos ajattelee kaikkea tuota muuta käyttöä.

Vois pitää vaikka testin joku päivä noiden lätkien kanssa, jos joku innostuu. Noi kaikki mainitut mallit olis olemassa. Vielä yks mielenkiintoinen olis Crown PCC160, jos sellainen jostain löytyis..

-a-
hannu666
15.02.2008 11:10:04
Ja jos en nyt ihan väärässä ole, niin SM91:ssa on sama kapseli kuin SM98 mikissä ja Beta 91 sisältää Beta98 kapselin.
AnttiR

Mä avasin (tai itseasiassa avaan aina kun jonkin uuden laitteen ostan) ton 91:sen ja joo siellä sisällä on 98:n kapseli eikä mitään muuta.

Tykkään kyllä mikistä tosi paljon bassarissa, ainoana miinuksena niin kunnon botneasaa aina taikoa lisää, oon miettinyut ton Yamaha subkickin mukaan ottamista keikoille mutta se oon aika ruma möltti siinä bassarin edessä...
AnttiR
15.02.2008 13:15:21
Mulla on tapana jakaa basari kahteen kanavaan, vaikka oliskin vain yks mikki käytössä. Voi leipoa sitä alinta botnea helpommin. Joskus oon trigannut tiskin oskillaattoria basarimikillä, mut se pelittää hyvin vain jos rumpali soittaa saman henkisellä tatsilla koko ajan. Kahteen kanavaan jako toimii myös isommilla tomeilla, jos soittotatsi vaihtelee. Voi olla se alin jytinä vähän tiukemmin gatetettu ja toinen kanava enempi luomusoundilla auki.

Viimeaikoina Beyerin M88 on päätynyt botnemikiksi melkein aina. Paitsi eilen palasin vanhaan kunnon Akg D222 mikkiin hieman vintagemman basarin kanssa keikalla. Se toimi yksin kahteen kanavaan jaettuna paremmin kuin B91 + M88 yhdistelmä. Ongelma kyseisessä basarissa oli 91:n kanssa liiallinen yläpää ja läiske, joka vain korostui 91:n soundilla ihan liikaa. D222 toimi kuin nenä päähän.

-a-
hannu666
15.02.2008 14:19:25
Mulla on tapana jakaa basari kahteen kanavaan, vaikka oliskin vain yks mikki käytössä. Voi leipoa sitä alinta botnea helpommin. Joskus oon trigannut tiskin oskillaattoria basarimikillä, mut se pelittää hyvin vain jos rumpali soittaa saman henkisellä tatsilla koko ajan. Kahteen kanavaan jako toimii myös isommilla tomeilla, jos soittotatsi vaihtelee. Voi olla se alin jytinä vähän tiukemmin gatetettu ja toinen kanava enempi luomusoundilla auki.

Viimeaikoina Beyerin M88 on päätynyt botnemikiksi melkein aina. Paitsi eilen palasin vanhaan kunnon Akg D222 mikkiin hieman vintagemman basarin kanssa keikalla. Se toimi yksin kahteen kanavaan jaettuna paremmin kuin B91 + M88 yhdistelmä. Ongelma kyseisessä basarissa oli 91:n kanssa liiallinen yläpää ja läiske, joka vain korostui 91:n soundilla ihan liikaa. D222 toimi kuin nenä päähän.

-a-

Mielenkiintosta, pitää testata!! Mä oon jotenki unohtanut kokonaan että voi se toimia hienosti kahella normimikilläkin sen jälkeen ku koitin muutaman kerran B52:sta 91:sen kanssa yhdessä ja se ei toimi mun mielestä laisinkaan...

Joskus oon käyttänyt triggeriä tuomaan tasasen botnen bassariin mutta jotenki toi rumpujen triggaaminen ei enää innosta.

Ootko muuten missä käyttänyt noita aphex dominatoreita?
eetuss
15.02.2008 18:41:44

-a-

Keikalla? Nyt puhunkin studioolosuhteista. Tilasin sen senkun e901:n, koska mun mielestä taajuusvaste vaikutti vähän monikäyttöisemmältä.

Oon käyttänyt jotain audio technican vanhaa basarimikkiä livehommissa. Sillä on saanut siinä reiän kohdalta ihan kelvollista jytkettä, mutta atakki on puuttunut. Luulisi toimivan tuon senkun lätkän kanssa.
AnttiR
16.02.2008 01:42:57 (muokattu 16.02.2008 05:27:19)
Keikalla? Nyt puhunkin studioolosuhteista.

Samat keinot on studiossakin käytössä. Siellä vaan voi kikkailla paljon suuremman mikki valikoiman kanssa, kun ei tarvi pelätä et joku varastaa mikit tai et menee muuten herkät vehkeet hajalle.

Esim jos oon saanu studiosessioita miksattavaksi, joissa on vain yksi kanava basaria, niin olen edelleen jakanut kanavan kahteen, joita prosessoin hieman eri tavalla. Studiossa voi vielä helposti lisätä useamman kanavan soundreplacerillä..

901 on hyvä valinta, saa suoraan xlr:n kiinni ja siinä on ok soundi.

Onko sulla ollut se 2-kapselinen AT basarimikki basarissa? Sitä en ole nähnyt vielä Suomessa monella käytössä..

AnttiR

PS.. Dominatoreita oon käyttäny in-ear masterlimittereinä..
eetuss
16.02.2008 12:46:17

Keikalla? Nyt puhunkin studioolosuhteista.

Samat keinot on studiossakin käytössä. Siellä vaan voi kikkailla paljon suuremman mikki valikoiman kanssa, kun ei tarvi pelätä et joku varastaa mikit tai et menee muuten herkät vehkeet hajalle.

Esim jos oon saanu studiosessioita miksattavaksi, joissa on vain yksi kanava basaria, niin olen edelleen jakanut kanavan kahteen, joita prosessoin hieman eri tavalla. Studiossa voi vielä helposti lisätä useamman kanavan soundreplacerillä..

Soundreplacerilla..? Mikä se on?

Biisin tyylistä riippuen saatan jopa triplata basarikanavan. Yksi josta on leikattu alapää pois ja kaivettu vain napse, yksi joka on kompuroitu ihan lyttyyn ja tästä vielä kopio, joka on octaverilla viskattu oktaavi alaspäin.

901 on hyvä valinta, saa suoraan xlr:n kiinni ja siinä on ok soundi.

Hianoa!

Onko sulla ollut se 2-kapselinen AT basarimikki basarissa? Sitä en ole nähnyt vielä Suomessa monella käytössä..

En ole varma! Pitää ensiviikolla tarkistaa malli. Vanha se on. Ei ole ollut mitään tarvetta muuhun ainakaan alapään osalta.

8PS.. Dominatoreita oon käyttäny in-ear masterlimittereinä..
Sinap
17.02.2008 11:01:04
901:llä paskin saundi mitä kumun basarista on lähteny irti...vaihtoon menee...
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
Sinap
18.02.2008 09:41:31
Millä tavalla se on paska?

Poimii kaikki huonoimmat taajuudet ja napse mitä sillä yleensä basarin sisältä kaivetaan on aika keskinkertanen, sopii vain heviin ja hevissäkin käytän mielummin samplea..tuohan voisi olla hyvä esim kontrabassossa tms mut menee aika marginaaliseksi käyttö, joten vaihtoon. Hintaansa nähden siis paska. Oli suhteellisen radikaali mielipide tuo aikasempi :) Basarin mikitykseen siis perinteiset vaihtoehdot miellyttävimpiä..901:n kanssa oli semmonen tekemätön olo...
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
AnttiR
18.02.2008 14:59:28
Poimii kaikki huonoimmat taajuudet ja napse mitä sillä yleensä basarin sisältä kaivetaan on aika keskinkertanen, sopii vain heviin ja hevissäkin käytän mielummin samplea..tuohan voisi olla hyvä esim kontrabassossa tms mut menee aika marginaaliseksi käyttö, joten vaihtoon. Hintaansa nähden siis paska. Oli suhteellisen radikaali mielipide tuo aikasempi :) Basarin mikitykseen siis perinteiset vaihtoehdot miellyttävimpiä..901:n kanssa oli semmonen tekemätön olo...

Itselläni oli sama kokemus Shure B91:n kanssa, kuten jo aiemmin mainitsin. Eli siis sopimaton yhdistelmä, en välttämättä sanoisi että paska mikki tai paska basari.

Oletko myymässä mikin pois? Voisin olla kiinnostunut

-a-
hannu666
19.02.2008 11:56:11
oon joskus aikasemminkin sanonut että mikään mikki tai muukaan laite ei ole sinänsä paska (vaikka toki oon itekkin sitä mieltä että behringerit sun muut pirkka-tuotteet on paskoja mutta silti) vaan se on vaan käyttötarkoitukseen huono.

Hyvänä esimerkkinä vaikka Yamaha NS10 monitorit, onko joku oikeesti sitä mieltä että niissä ois jotenki jumalainen soundi....tuskin...Mä yritän ite rohmuta mahdollisimman paljon kaikki mikkejä koska jos mä käytän jotain muutaman kympin mikkiä ees kerran niin se on jo sen rahan arvonen.
AnttiR
19.02.2008 12:19:28
Mä yritän ite rohmuta mahdollisimman paljon kaikki mikkejä koska jos mä käytän jotain muutaman kympin mikkiä ees kerran niin se on jo sen rahan arvonen.

+1

ja aina kannattaa hankkia parillinen määrä mikkejä.. :)

Tottapuhuen melko monesti on jäänyt joku mielenkiintoinen mikki ostamatta sen takia, että sille ei ole paria olemassa ja toisaalta taas tulliut hankittua eksoottisempaakin valikoimaa jos on saanut kaksi mikkiä samalla kertaa.. Jostain "kumman syystä" aika monesti tarvii kahta samanlaista mikrofonia äänityshommissa ja myös livenä.

-a-
eetuss
23.02.2008 22:06:35

Keikalla? Nyt puhunkin studioolosuhteista. Tilasin sen senkun e901:n, koska mun mielestä taajuusvaste vaikutti vähän monikäyttöisemmältä.

Oon käyttänyt jotain audio technican vanhaa basarimikkiä livehommissa. Sillä on saanut siinä reiän kohdalta ihan kelvollista jytkettä, mutta atakki on puuttunut. Luulisi toimivan tuon senkun lätkän kanssa.

Tuli koitettua senkun e901:stä basarin pohjalla ja Audio-Technican ATM25:sta reiällä. Itse olin todella tyytyväinen. Munakasta jytkettä ja napakka atakki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)