Aihe: Ruotsin Teosto ehdottaa tiedostojen jakamisen laillistamista!
1 2 3 4 5 6 7 816 17 18 19 20
Neljä Ruuvia
16.02.2008 15:02:15

Mutta ehkäpä suomalaisilla pitäis olla kaikilla ilmainen laajakaista käytössä, vaikkapa Ylen hallinnoima sellainen ja jokainen sitä tarvitseva maksaisi TV-luvan sijasta nettilupamaksun. Bye bye sonerat, welhot, saunalahdet ja muut "sisällön" jakelijat...

Mä komppaan! Kuka muu kannattaa?
Liittyen asiaan,kävin äsken Elisan myymälässä.Jätkä ei osannut vastata mihinkään kysymyksiin mitä halusin tietää.Mistä siis maksan? Palvelusta? Palvelu ei ole mielestäni tarpeeksi tasokasta.
Haluan ilmaisen valtion netin!
Diablero
16.02.2008 17:34:37
Liittyen asiaan,kävin äsken Elisan myymälässä.Jätkä ei osannut vastata mihinkään kysymyksiin mitä halusin tietää.Mistä siis maksan? Palvelusta? Palvelu ei ole mielestäni tarpeeksi tasokasta.

Ehkä sun pitää soittaa "palvelunumeroon" ja kysyä. Jos pääset läpi
Anonymous-jazz
16.02.2008 19:41:25 (muokattu 16.02.2008 19:53:20)

Nyt Hra Anonymous voisit jättää nää sun Illuminati-hommat vähemmälle oikeesti.Kompensaationa siitä mä juotan sut Teosto-rahoillani jurriin ens jouluna kun tuut meidän COB -salaseuran kokoukseen. Näin toimii musiikkibusiness...Ostan sut hiljaiseksi!
Ok?

Milloinkas mä tässä illuminatista olen jotain puhunut ?

Sitähän voisi pikemminkin pistää itse pystyyn sellaisen kilpailevan TO-järjestön ja heittää 99,9 % osake-enemmistön itselle ja antaa säveltäjille sen kuuluisan luun käteen ja kaikki tuo tapahtuu tietysti tekijöiden oikeuksia ajaen pitäen yllä terveen kilpailun yllä kuten nytkin.

Aivoista pystyisi myös laskuttamaan koska päässä saattaa mahdollisesti soida joku biisi josta tekijän kuuluu saada korvaus.

Mutta syystäkin tässä asiassa ärähtävät ne jolle TO-järjestöt tuovat leijonasosan vuosituloista. Se on vaan ihmeellistä että kenelläkään ei pitäisi olla oikeutta nostaa tämän järjestön rahankeräystoimintaa kyseenalaiseksi. Sitä ei poliitikot saa kertoa ja sen puolesta lobataan joka suunnalla pitämällä yllä kyseisen järjestön propagandaa leimaamalla tavalliset musiikin kuluttajat kohta terroristeiksi. Netistä musaa ladanneet tyypit pitäisivät varmaan lennättää Quantamoon ja oranssit haalarit päälle ja lusimaan.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Teijo K.
16.02.2008 19:52:37

Nyt muuten puhut asiaa ja olen samaa mieltä.

Mulle tuli heti mieleen, että tätä voitaisiin alkuun lähteä toteuttamaan TV-lupamaksuvaroin ja sitä reittiä. Vähän samaan tyyliin kun aikoinaan radiolupamaksuilla kehitettiin TV-toimintaa. Samalla voitaisiin TV ja netti lopulta yhdistää. Nythän se on senpuoleen sama kun telkkarin digiprojekti ajettiin läpi.
Epämuusikko
17.02.2008 00:44:00 (muokattu 17.02.2008 15:17:05)
"Innovaatio" - tuo nykysuomalainen nimitys keisarin uusille vaatteille. Tässä tapauksessa siis mökälle ja videoroskalle, joka ei mene muuten kaupaksi kuin ilmaitteeks netissä. Jos Youtube ja Mikseri.net ovat tämän hetken viihdeteollisuuden taidonnäyte, kantava voima tai pelastava enkeli niin morjens.

Ainakin tohdin olettaa, että monet mikserinetissä joskus musiikkiaan julkaisseet ovat näitä tukia saaneet, kun ovat kehittyneet musiikintekijöinä ja päässeet mukaan hieman ammattimaisempiin kehiin. Ovathan sieltä ponnistaneet mm. @junkmail, Chorale ja WarWrath! (ent. FireFlys, kuka muuten muistaa? Onneksi aikoinaan imppasin. Laillisesti, toki)

Liekö sitten että jengi alkaa tajuta, että taiteentekemisen kiinailmiö on asia jonka kanssa on vain opittava elämään. Joo, joka paikasta pursuaa "laadukasta ja lähes ilmaiseksi tehtyä musiikkia". Tarkoitat varmaan esim. kiinalaisissa ravintoloissa soivaa *tähän sopiva ilmaisu, jos vaikka sattuu tykkäämään*?

Kuten sanottu, tekijänoikeus, johon mm. hyvitysmaksu perustuu, ei aseta suojan saamiseksi taiteellisia kriteerejä eikä se myöskään puhu teoksen aijotusta kaupallisesta käytöstä.

Tekijänoikeus se on Mikseri.netin tavarallakin. Ne jampat eivät vain halua tekemisistään rahaa. Elävät varmaankin jollain muulla duunilla. Menis se Kaija Saariahokin kohta oikeisiin töihin. Ja tekijänoikeus ei aseta suojan saamiseksi taiteellisia kriteerejä, vaikkakin Mikseri.netin kohdalla lause jatkuu sanalla "-valitettavasti".

Haastetaanko Jäykkis kuuntelemaan vuoden materiaalia pelkästään Mikseri.netistä? Joko sitten alkaa ahne ja vuokransa maksava korporaattirokki kiinnostaa?

Ei minulla ole näihin aiheisiin mitään oikeaa sanottavaa, mutta avauduin "muusikko vs soittaja"-ketjussa, siispä avaudun täälläkin. Ne, jotka näistä asioista inttävät, tuskin ovat viettäneet esim. toista kymmentä vuotta viikoittain laatuaikaa pienessä kopissa soittimensa tai nuottipaperinsa kanssa, tai kiertäneet maita ja mantuja perhettään elättääkseen. Ei. Laajakaistan oireenaan tuoma vauhtisokeus vain sattui jäytämään nuorisomme moraalikäsitystä. Myönnän itsekin ladanneeni musiikkia joskus. Moinen toiminta vain satuttiin julistamaan laittomaksi toiminnaksi. Sen kanssa sitten eletään. Sen sijaan että hakisin netistä biisejä joita etsin, ostan ne kaupasta. Kaupasta musiikin (ja nimenomaan monimuotoisen musiikin, lataukseni perustelin itselleni sillä että kyseisiä musiikkikappaleita ei paikkakunnan musakaupoista tai kirjastoista saanut) ostaminen vastakin mahdollistuu sillä että ne jampat jotka musiikkia meille tekevät saavat työstään korvauksen. Nykyään kaikki kustannukset pitää vaan minimoida, kaikkimulletänneheti. Tulosta voitte katsoa MTV:ltä ja Mikseri.netistä. Yksipuolista ja ulkomusiikillisilla jipoilla myytyä tuubaa, jonka vaihtoehtona on ilmainen, paikoitellen hyvinkin paska musiikki. Helmiäkin siellä on, mutta viimeksi kun tarkistin, niin loppujen lopuksi markalla saa markan tavaran.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
rintapek
17.02.2008 00:52:20

Jos Youtube ja Mikseri.net ovat tämän hetken viihdeteollisuuden taidonnäyte, kantava voima tai pelastava enkeli niin morjens.

Tylysti, mutta ah, niin kauniisti sanottu. Ei voi kuin kompata.
One kind of music only - the good kind
Neljä Ruuvia
17.02.2008 02:36:28
Milloinkas mä tässä illuminatista olen jotain puhunut ?

Sitähän voisi pikemminkin pistää itse pystyyn sellaisen kilpailevan TO-järjestön ja heittää 99,9 % osake-enemmistön itselle ja antaa säveltäjille sen kuuluisan luun käteen ja kaikki tuo tapahtuu tietysti tekijöiden oikeuksia ajaen pitäen yllä terveen kilpailun yllä kuten nytkin.

Eli sä perustat kustantamon?
Anonymous-jazz
17.02.2008 08:25:28

Eli sä perustat kustantamon?

Ei kun kusentamon...
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Klezberg
17.02.2008 09:58:30

Sitten kun tuo ÄKT:n kaavailema nettikontrolli on pystyssä, operaattorit voivat ohjata vikailmoitukset suoraan ÄKT:lle.
tyyttydyy, tyytty dididii dii...
aikavaikea
17.02.2008 10:04:48
Ilolla panen kuitenkin merkille, että tässä ketjussa ei ole käynyt kun yksi tai kaksi hemmoa jotka ovat puhuneet varastamisesta.

En ole hemmo, mutta sanonpa silti, että kun nuo sun jorinat olen jo tottunut näkemään omaan arvoonsa jätettävinä,niin ei enää jaksa edes kommentoida.

syntyi lähes tuhat viestiä pitkä ketku

Onko se normaalimittayksiköissä yli puolimetrinen? Onnea ketkun vanhemmille.

sokeana velvollisuutena puolustaa kaikkia idioottimaisuuksia.

Hyvä että sinä edes jaksat hoitaa sen homman.
What do you think you're doing? That's no way to treat an expensive musical instrument!
Sinap
17.02.2008 10:54:02
Svenska pirate baysto.

Jos tuo menisi läpi, niin cd-levyistä pitäisi vähentää teostomaksuja. Kuppi kallistuisi ehkä monella toiseen suuntaan.

Hankala aihe..liian monta osapuolta ja näkökantaa.

Mun mielestä huolestuttavinta tossa on se, että latausta suosimalla äänitteiden soundillinen taso romahtaa... Kulttuurisisältö kärsii.
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
Feggy
17.02.2008 11:05:24 (muokattu 17.02.2008 11:06:49)

Täällä tuntuu aina vain olevan vahva tieto mestaroida muiden tekemisiä. Ihmettelen että tähän ei ole ilmaantunut edes yhtä mikserinettiläistä vahvistamaan tai kumoamaan väitettä että "mikserinettiläinen ei korvausta teoksensa käytöstä".

Mikseri.netissä on monenlaista hiihtäjää. Siellä on makuuhuoneprojekteja, joita on tehty harrastusmielessä ja toisaalta keikkailevia bändejä, jotka taatusti ottaisivat mielellään korvauksen työstään jos sellaisen vain saisi. Ideahan on se, että demoja ilmaiseksi jakamalla saadaan kiinnostus heräämään ja kun julkaistaan oikea levy (joka ei ole ihan ilmaista hommaa, ep maksaa jotain jotain 500-1000e muutaman sadan kappaleen painoksena tekotavasta riippuen), voidaan kuluja kattaa myymällä niitä levyjä.

Eli tässä on ainakin yksi mikseri.netin käyttäjä, joka haluaisi korvauksia.

Jäykkis, kysymys on siitä, että useimmat, kuten minä, ei jaksa toistaa niitä samoja juttuja aina vaan uudestaan, ei siitä, että aika olisi jotenkin osoittanut sinun olevan oikeassa.
Uutta Lockmania
Thomy
17.02.2008 11:24:37
Tuo taiteellinen aspekti nyt tietenkin kummittelee vielä pitkään "argumenttina", ehkä maailman tappiin, mutta ne voi jättää omaan arvoonsa.

Jee, taide on kuollut. (Ihan uusi ajatus !) Ja tilalle saatiin...(tähän rummunpäristystä, kiitos) koko maailman väestön kokoinen puuhastelijoiden joukko, joka ei kaipaa mielensä viihdykkeeksi muuta kuin oman napansa ympärillä pyörivät mikserinettien musat ja juutuubien videot. Wau !

Liekö sitten että jengi alkaa tajuta, että taiteentekemisen kiinailmiö on asia jonka kanssa on vain opittava elämään.

Mut mitä jos jengi ei sittenkään tajuu, jos kaikki ei jaakaan sun moukkamaisia taide- ja laatukäsityksiä ? Ehkäpä sun ois korkea aika opetella elämään sen kanssa, ihan oman sielunelämäsi vuoksi...varoitettu on ;-)
Epämuusikko
17.02.2008 11:38:44
Jee, taide on kuollut. (Ihan uusi ajatus !) Ja tilalle saatiin...(tähän rummunpäristystä, kiitos) koko maailman väestön kokoinen puuhastelijoiden joukko, joka ei kaipaa mielensä viihdykkeeksi muuta kuin oman napansa ympärillä pyörivät mikserinettien musat ja juutuubien videot. Wau !

Viihdettä: Hyvää, ilmaista ja paljon. Valitse kaksi ominaisuutta.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
jäykkis
17.02.2008 14:38:18 (muokattu 17.02.2008 14:39:10)
Jäykkis, kysymys on siitä, että useimmat, kuten minä, ei jaksa toistaa niitä samoja juttuja aina vaan uudestaan, ei siitä, että aika olisi jotenkin osoittanut sinun olevan oikeassa.

Saattaa olla. Saattaa olla myös olematta. Privaattipuolen keskustelut saattavat antaa myös aavistuksen toisenlaisestakin suhtautumisesta asiaan. Niissä keskusteluissa on kyllä mukana jokunen tämän saitin käyttäjäkin, mutta tiedä häntä sitten.

Sua mä kyllä hiukan ihmettelen. Siis sitä, että todella fiksu ja täyspäinen kaveri alentuu kuukausimääriksi sen tasoiseen argumentointiin ja epätoivoisiin provosointiyrityksiin kuin sinä tässä taannoin.

Olletikkin kun me molemmat taatusti tiedettiin mihin päädytään.

Vai tiedettiinkö? Tai tiedetäänkö vieläkään?

Totuuden nimissä minun on kyllä myös kiittäminen sinua. Sinä autoit pitämään aiheita lämpiminä ja vaikka ne ei ainakaan näennäisesti mihinkään johtaneetkaan, niin lukijoita ne ketjut kyllä keräsivät.

Kiitos siitä.

Mutta takaisin aiheeseen.

Tässä on syntymässä suomalaisten piraattien kannalta mielenkiintoinen tilanne. Ruotsi on aika vahvasti kallistumassa nettihyvitysmaksuun ja jos, ja kun, sama ei toistu suomessa, niin mikäs sitten on tilanne? Äkkiä ajatellen näyttäisi vahvasti että meillä on fyysisestikin melko lähellä laillinen lähde ja vielä täysin vastikkeetta.

Se olisi taatusti ainakin Piraattiliiton paratiisi.

Liekö Pekka Gronow lukenut liikaa heidän propagandaansa kun näyttää bloggaavan aiheesta ja aiheen sivusta näin ikkään: http://blogit.yle.fi/node/1991
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Feggy
17.02.2008 20:26:04

Kiitos siitä.

Eipä kestä. Mutta ohitit kommenttini.
Uutta Lockmania
Teijo K.
17.02.2008 20:43:46

Täällä tuntuu aina vain olevan vahva tieto mestaroida muiden tekemisiä. Ihmettelen että tähän ei ole ilmaantunut edes yhtä mikserinettiläistä vahvistamaan tai kumoamaan väitettä että "mikserinettiläinen ei korvausta teoksensa käytöstä".

Kylläpä sen esittäjälläkin on ollut mikserissä/vastaavassa musaa jaossa. Myös mulla on ollut, ja ei, en ole kiinnostunut niistä mikserissä olevista rahaa keräämään.
Thomy
17.02.2008 22:07:32

Niinhän jäykkis tekee. Aina kun saa nenilleen.
jäykkis
17.02.2008 22:59:03

Ai niin, sori.

Jotenkin ajattelin että olin jo vastannut siihen tässäkin ketjussa - saati aijemmin. Ainakin epäsuorasti.

Vuosi vuoden perään pitää esimerkiksi paperia valmistaa entistä pienemmin kustannuksin. Sama koskee kännyköitä ja ohjelmistoteollisuutta. Palveluja, niitä joita ei ole pakko tuottaa paikan päällä, esimerkiksi konesalit jne., siirretään halpamaihin.

Sama kiinailmiö ja globalisaatio on nyt meillä tässä taiteentekemisessä. Löysät on otettava.

Onneksi tuli taannoin laitettua vähän sukan varteen. Kun tarkastelee hiukan äänilevyn hintarakennetta, ulosmittaa tuotantokustannusten virtaviivaistamismahdollisuudet, puhumattakaan kuljetus- ja jälleenmyyntikustannusten leikkautumisesta, niin pelivaraahan kyllä löytyy.

Ei tässä sillä tavalla mierontielle olla joutumassa.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)