Aihe: 12-kielinen
1 2
Nitrodelay
25.01.2008 16:42:53 (muokattu 25.01.2008 16:52:28)

Kertokaahan akkari-niekat, onko tuollaisesta 12-kielisestä akustisesta oikeasti iloa/hyötyä.
Lähinnä ajattelin sitä kotistudion äänityskäyttöön. Ja onko jotakin kelpoa merkkiä/mallia, joka tulee mieleen (200-800€)?

Kävin tänään tyyppailemassa budjettiluokan keppejä, lähinnä Ibanezia ja Yamahaa. Se Ibanezin halvin perustuplakielinen (V7212E-NT) oli yllättäin selkeimmän kuulonen. Iban 12-kieliset eletroakkarit (EW2012ASE-NT + AEL2012E TKS) olivat jotenkin tumppuja, ainakin ilman vahvistinta. Yamahan perus 12-k (FG 720S-12 NT) ei soinut oikein tasapanoisesti.

Lisäksi kuusikielisistä testailin Alvarezeja, Iboja ja Jammuja. Alvarit vaikuttivat hintaisekseen kaikki aika hyviltä. Ibat olivat saundiltaan sitä sun tätä. Jammut aika persoonattomia, mutta ei ihan "susihaukkojakaan". Paras budjettiluokan 6-kielinen oli kuitenkin omasta mielestä YAMAHA FG 720S BRS
http://www.thomann.de/fi/yamaha_fg_720s_bsb.htm
...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267
Lancelot
25.01.2008 17:10:20 (muokattu 25.01.2008 17:12:58)
Ohan 12-kielinen ihan kiva mut omalla kohdalla kävi niin et kyllästyin siihen nopeasti ja huomasin et 6-kielinen on paljon parempi. Mutta jos sille oikeasti löytyy käyttöä niin mikä jottei mut jos muuten vaan gasittaa 12-kielinen ni ei ehkä välttämättä kannata ostaa. Tää on mulle vähän sama juttu kun kyllästyin floikkaan nopeasti sähkökitarassa. Siis onhan 12-kielisellä älyttömän hieno jamitella mutta siihen uutuuden viehätykseen kyllästyin nopeasti ja en viitsinyt jättää kitaraa nurkkaan pölyttymään joten kiertoon meni.
flattopguitar
25.01.2008 18:38:37
Siis onhan 12-kielisellä älyttömän hieno jamitella mutta siihen uutuuden viehätykseen kyllästyin nopeasti ja en viitsinyt jättää kitaraa nurkkaan pölyttymään joten kiertoon meni.

Vähän samaa mieltä olen itsesin ja lähinnä siitä syystä möin omani pois ettei sillä tullut soiteltua kuin aniharvoin. Liian kallis soitin pidettäväksi kotelossa. Silti, aina silloin tällöin tulee tunne, että pitäisi saada uusi ja epäilen että vielä joskus sellaisen toisen ostan, kun nyt tiedän mitä olen hakemassa. Mutta ainoaksi akustiseksi vain siinä tapauksessa, että tietää varmasti mitä on hakemassa soundillisesti.
Nitrodelay
26.01.2008 14:37:21

Ok, hyviä pointteja. Lähinnä 12-kielinen voisi varmaan toimia ns.ylimääräisenä efektikitarana äänityshommissa. Parhaimmillaan se kuulosti olevan parinkielen jutuissa, alakielillä soitettuna, jolloin oktaavi-kielitys tekee sen makeen saundin. Kokokielisoinnuilla se ei juuri tuplaäänitetystä 6-kielisestä poikkea.

Siinämielessä joku edukas Iban 12-kielinen vois ajaa sen satunnaiskäytön asian, eihän siitä ykköskitaraa koskaan tuliskaan. kuusikielinen mulla on jo, yli 20-vuotta sisäänajettu Landola ;-)
...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267
flattopguitar
26.01.2008 14:44:49
Jos ostat 12-kielistä, niin kannattaa kiinnittää huomiota soitettavuuteen. Jos sointujen ottaminen tuntuu raskaalta, niin katso onko tallassa, satulassa varaa madaltaa ja miten suora/kovera kaula on, jotta tarviiko kaularautaa kiristää/löystyttää. Jotta 12-kielinen olisi hyvä soittaa pitää kielet saada sähkökitaramaisesti hyvin alas nauhoilta. Tästä on haittapuolena se, että jonkun verran joutuu särinöitä kovempaa plekulla soittaessa sietämään. Halvemmissa 12-kielissä on yleensä se vika, että koska kansi ei kovin herkkä (12-kielisen rakentaminen on siitä syystä hankalaa, että joutuu taistelemaan 12 kielen suuremman vedon ja akustiseen kuuluvan soivan kannen ominaisuuksien kanssa), joten se kieliparin korkeampi kieli jää hyvin vaimeaksi soinnissa. Yleensä vielä punomattomien h- ja e-kieliparien ääni jää hyvin heikoksi, koska tukevasti rimoitettu ja paksu kansi ei värähtele niiden antamasta pienemmästä energiasta.
t-mies
26.01.2008 16:25:04
Kertokaahan akkari-niekat, onko tuollaisesta 12-kielisestä akustisesta oikeasti iloa/hyötyä.

Iloa on, vaikka sitä käyttäisi vain joka kahdennessakymmenennessä biisissä. Ilo tulee juuri siitä vaihtelusta (6-kielisestä 12-kieliseen ja päinvastoin) kun saundit eroavat toisistaan niin paljon. Omasta mielestäni 12-kielisen heleä ja täyteläinen saundi sopii parhaiten vähän rauhallisempaan folkahtavaan materiaaliin.

Kun ostat, niin itse kiinnittäisin tavallista enemmän huomiota kaulaan ja sen paksuuteen joka suunnassa. Ainakin noissa idän ihmeissä olen tavannut kaikennäköisiä halkokauloja, joissa käsi väsyy helposti jos 6-kielisten keppiesi kaula on ohuehko ja harvoin soitelet 12-kielistä. Varmaan huomasitkin tämän jo.

Kun löytää sopivan 12-kielisen sopivalla profiililla itsellesi (kaula, action, jne.), tuleekin eteen se dilemma että kannattaako satsata tähän näin paljon jos kerran vähemmän soittelee sillä. Oma mielipide on että älä osta jos pitää ostaa se halpa halko, koska et kuitenkaan soittele sillä. Muussa tapauksessa kyllä.

Ja varovaisuutta sen oktaavia ylempänä olevan G-kielen kanssa satsia vaihtaessa/viritettäessä.
Veikko
27.01.2008 19:03:16

Kyllä siitä iloa on vaikkei sille niin usein käyttöä olisikaan. Kiva sillä on soitella. Itse myin aikoinani 12-kielisen muka tarpeettomana pois, puolen vuoden päästä ostin samaisen myymäni kitaran takaisin itselleni kun tuli niin kova ikävä. Kitara on Yamaha Fg 410, joka on kyllä melko loistava yksilö, helppo soittaa ja soundi on ihan ok kitaran hintaan verrattuna.
"iso parta ja löllöpää" lapsen kuvaus allekirjoittaneesta.
Turder
27.01.2008 22:46:37
Itse ostattelin hyvää 12-kielistä mm. viime kesänä mutta en ole vieläkään sitä loppujen lopuksi hankkinut. Jotenkin vaan ois pitänyt aika rankasti panostaa rahallisesti, että olisi saanut oikeasti hyvän ja kiinnostavan pelin. Muutamaa kokeilin mutta ei kuitenkaan sytyttänyt niin paljon, että oisin ostanut. Ja mm. yksi Taylor oli todella paha pettymys vaikka hintaa oli lähes 2000€. Se Pajan J-200 12 ois kyllä huippu mutta ei oo rahaa. Lisäksi niitä ei hirveästi liiku käytettyinä Suomessa enkä oikein kokeilematta haluaisi ostaa niin on vähän jäänyt vaiheeseen. Upea äänihän niissä on, ei siitä pääse mihinkään.

Vaatii kyllä myös totuttelua tuo 12-kielisen soittaminen. Itse olin alkuun ihan hukassa otelaudalla ja mm. jos kokeili vähänkin näppäillä.
Nitrodelay
29.01.2008 16:04:16

Ok, kiitos hyvistä vinkeistä. Johonkin vaan se hintaraja täytyy näissä värkeissä vetää - muuten kotona syödään perunavelliä ;-) Harmi, että noita 12-kielisiä pääsee testaamaan niin rajallisen määrän. Esim. tämä saattaisi olla kiinnostava: http://www.musiciansfriend.com/prod … 12String-Acoustic-Guitar?sku=518792
Mr_Odo
08.02.2008 09:08:25 (muokattu 08.02.2008 18:52:40)
Tässä vähän aikaa sitten eräs sukulaiseni osti Westonen 12-kielisen akustisen kokopuukannella 140e että vaikka on halpa niin erittäin hyvä, jos eteen sattuu niin suosittelen ehdottomasti katsastusta.
"It's little more tricky..." - Yngwie Malmsteen
Puavali
08.02.2008 13:43:39
Kyllä siitä iloa on vaikkei sille niin usein käyttöä olisikaan. Kiva sillä on soitella. Itse myin aikoinani 12-kielisen muka tarpeettomana pois, puolen vuoden päästä ostin samaisen myymäni kitaran takaisin itselleni kun tuli niin kova ikävä. Kitara on Yamaha Fg 410, joka on kyllä melko loistava yksilö, helppo soittaa ja soundi on ihan ok kitaran hintaan verrattuna.

Mulla oli kans sellainen jammun 410 kakstoistakielinen, ja olihan se hyvä. Saattaa olla vieläkin.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
oo-p
10.02.2008 19:27:05

..itse en ole juuri kuusikieliseen koskenut sen jälkeen, kun käytin korjautuksella 12-kielisen. ..Oulussa teki härösen Rauno ihmeitä entiseen kamaluuteen, ja nyt on niin sulava soittaa että. ..ja soi kauniisti kuin enkeli. ...Saapa nähdä vaan, että kuinka pitkään innostus kestää.
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
flattopguitar
16.02.2008 21:52:01 (muokattu 16.02.2008 21:55:42)
Hintahaarukka n. 1000e max... toisaalta voisi ehkä laittaa enemmänkin jos hyvän löytäisi. Onko noissa jotain mihin erityisesti pitäisi kiinnittää huomiota? (pelottaa tuo 12-kielen veto kopan/kannen kestävyyteen)

Tuossa hintaluokassa alkaa jo olemaan vaihtoehtoja. Jos on intoa ja halua lähteä tilaamaan netin välityksellä esim. ebayin kautta käytettyä, niin tälläinen Guildin JF-30-12 karvalakkimalli varmaan lähtisi alta tonnilla.

http://www.kitarapaja.com/pics/gujf30121.jpg

Kitarapajalla hintapyyntö 1600e. Itse sain suurinpiirtein tuolla hinnalla ebaysta paremman JF-65-12 mallin, joten säästöä tulee. Riskinä on tietenkin se, että kitarassa voi olla pikkuvikoja ym. puutteita, joita ei ostaessa huomaa. Ostat sitten livenä tai netin kautta, niin kannattaa kiinnittää huomiota siihen miten korkealla kielet ovat otelaudasta ja onko säätövaraa vielä tallassa jäljellä. 12-kielisten tyyppivika on kaulankulma, joka menee lähes jokaisessa kitarassa pieleen ajan kuluessa (ja joskus hyvinkin nopeasti). Ihan korjattava vika, mutta se tietenkin kustantaa taas raha.

Jos kitara on rakennuttu hyvin, mitä voi odottaa kalliimman hintaluokan merkeiltä, niin ongelmia kannen kestävyyden kanssa ei tule. Joskin valmistajakaan ei suosittele kovin paksun setin käyttämistä standardivireessä, vaan light tai extra ligth kieliä. Tuota paksummat 1/2 tai koko sävelaskelen alemassa vireessä, mikä ei välttämättä ole huono homma. Paksut kielet ja vaikka DGCFAD vireessä on melko mahtava yhdistelmä, capolla vaan 2. välistä jos haluaa soittaa standardissa.

Tämä voisi kanssa olla hyvä Gibson J-185 12-kielisenä, näitä vain harvemmin näkee:

http://cgi.ebay.com/Gibson-J-185-Ac … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
dbasteroid
17.02.2008 04:29:41

Kiitos pointeista. Itsellä vire eb, eli puoli sävelaskelta alas... Guild alkoi himottamaan, pitäisi vaan päästä testaamaan :(. kai se kitara joskus löytyy (sanoo p***:aa kuusi kielistä useita vuosia soittanut) Eikä enää heräteostoksena yhtään a-kitaraa... Onko tietoa muuten noista landolan jumbo 12-kielisistä... mikä mahtoi olla?
dbasteroid
17.02.2008 04:33:05

jatkoa... Olen kai nynny, ei uskalla tilata ebaystä.... vaikka hinnat ja valikoima onkin parempia....
dbasteroid
17.02.2008 04:49:51

Vielä uutta postia, heh heh ;)
Eli kaulakulma, varmaan vähän sama mitä murehdin tuolla kannella... Liikaa vetoa vai? Saako korjattua yleisesti kaularaudalla (jos sellainen on). Soitettavuus on varmaan ihan yhdessä tuon kanssa. Entä jos ostaa vanhemman, onko järkeä; vai hajoaako kitara omaan mahdottumuuteen.... Ja mitä hyviä vanhempia on? (Gibson 200 on kuulemma p***a, kuten guildit myös :) heh heh )
Eipä vaan kiitos jo nyt tietämyksestä; itsellä hajua muista kitaroista mutta nämä on uusi alue...

muita
Makkari
17.02.2008 13:13:18
Hyvä, että täällä puhutaan 12-kielisistäkin. Itseäkin moinen himottaisi, mutta kauppojen olematon tarjonta ja hintavuus on estänyt hankkimasta. Mahtaisikohan edes jotenkuten kunnollista saada alle 500 eurolla? Kun enhän tiedä opinko koskaan sitä soittamaan... Jos opin, niin olisi sitten sähköinen Rickenbacker unelmana. Se vasta maksaakin. :)
flattopguitar
17.02.2008 15:31:47
Eli kaulakulma, varmaan vähän sama mitä murehdin tuolla kannella... Liikaa vetoa vai? Saako korjattua yleisesti kaularaudalla (jos sellainen on). Soitettavuus on varmaan ihan yhdessä tuon kanssa. Entä jos ostaa vanhemman, onko järkeä; vai hajoaako kitara omaan mahdottumuuteen.... Ja mitä hyviä vanhempia on? (Gibson 200 on kuulemma p***a, kuten guildit myös

Lue tuo osto-opas sivun ylälaidasta, siinä on selostettu mitää pitää huomioida ja kerrottu kaulan kulmasta, jota EI pysty korjaamaan kaularaudalla. Vanhemmat ovat tietenkin yleensä avautuneet nätisti, jolloin niiden soundi on kovempi ja tone parempi. Gibson J-200 12-kieliset ovat kalliita, tuolla budjetilla niihin ei ole varaa. Guildit ovat minusta parhaita 12-kielisiä ja myös suosituimpia hintaluokkansa kitaroista.
dbasteroid
20.02.2008 00:35:43

kiitos vastauksista, j-200 oli satiiria... guildit alkoi kiinostaa... Mitä nopeasti luin tuon ostooppaan niin hyvä oli; mutta en ole akustisensoittaja... (plektralla meinaan soittaa) taisi olla viimeinen kommentti akustis-palstalle; ennen oikeuksien ottamista :)
Olen ostamassa kitaraa "sävellys-työhön" en esiintymiseen. Tärkeintä että kaula on suhtkapea (12-kieliselle) kiva soittaa, puristusvoimaa kai löytyy eli kielet ei niin just sähkökitara-timmissä täydy olla...
Yleensä teen akkarilla ja laululla sävellyksen... ja sovitetaan bändillä... Eli tärkeintä olisi erottelevaisuus eli sointujen kuuluvuus...
Sekä tietty pehmeys (kaverin y.airia (vai miten kirjoitettiin) fiilistellenä; pehmeys ja erottelevuus)...
Ja Kaiken päätteeksi miksi 12-kielinen,bowie-fiilikset! (ainahan nuo merkitsee)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)