Aihe: Twin Reverb hurisee ja surisee
1
opaa
15.02.2008 11:38:48
Okei, ei mulla ole yleensä ongelmia ollut mun Twin Reverbin kanssa, vaikka kohtalaista pedaaliketjua sen edessä pidänki. Hurina ei ole koskaan ollut häiriöksi asti, ei keikoilla eikä reenikämpässä. Semmosta kivaa huomaamatonta surinaa pedaaleista huolimatta.

Sitten toissapäivänä Hassen konsertissa sai volapotikkaa pudotella ja käännellä kylkeä lavalla jottei surina ja pörinä löisi yli. Surisi siis vain silloin kun ei soittanut. Basisti jotain spekuloi jostain jännitteistä enkä ymmärtänyt yhtään. Onhan siellä helkkarinmoinen määrä laitteita kiinni sähkövirrassa, vaikuttikohan se jotenkin? Olisi hauskaa tietty välttää surinat jatkossa.
Magr
15.02.2008 13:03:48
Eli laite, joka surisee, on nimenomaan Twin Reverb, eikä kitarasi?

Koska vika kuulostaisi kitaran maadoitusongelmalta. Suriseeko, vaikka on kitaran volumepotikka nollilla?
Tottakai.
whagabam
15.02.2008 17:50:30
Ei varmaankaan ole tässä tapauksessa tästä kysymys mutta ajattelimpa mainita.

Kerran meinasi mennä hermo kun tuskailin Fender twinin hurinan kanssa.
Aina kun laittoi kaiun päälle niin alkoi kauhia pörinä.
Vika löytyi yllättäen footswitchistä!
Lattian alla oli nähtävästi jotain häiriötä aiheuttavaa ja kun käänsi footswitchin ylösalas niin hurina loppui. Vika korjaantui kun eristi footswitchin muovisen pohjalevyn sisäpuolen alumiiniteipillä.
vasurilla.
Samuel P.
15.02.2008 17:54:09

Keikkapaikan pistorasiat lienevät maadoitetut? Olen ymmärtänyt jotta maadoittamattomat pistorasiat aiheuttavat kovasti turinoita ja pörinöitä.
opaa
20.02.2008 19:21:24
Kiitos vastauksista, itelläni kesti viikko palata asiaan. Mutta niin, kyseisen keikan jälkeen en ole vielä päässyt Twiniä kokeilemaan reenikselle, mutta kotona kitara ja pedaalit ovat ainakin pelittäneet kuten ennenkin. Surinaa tulee säröt päällä ja se ei juuri häiritse. Muuten tuo kitaran maadoitusongelma kuulostaa järkevältä, mutta ei mulla tommosta surinaa ole tullut ennen eikä jälkeen tuon keikan. Jos se olisi kitarasta, niin se olisi vissiin kokoajan? Ja lisäksi mainittakoon, että surina oli välillä niinkin pahaa, että se pari kertaa löi yli vaikka käytin vain puhdasta soundia + wahia.

Suriseeko, vaikka on kitaran volumepotikka nollilla?

Ei se sitä pahemmin tehnyt. Ja kitaran asento ja etäisyys vahvistimeen vaikutti siis myös surinaan.

Oliko sulla kaikki muut kamat saman pistorasian takana kuin TR?

Eipä ollut. Soundcheckissä oli älytön kiire, joten heitin pedaaleiden muuntajat (2) lähimpiin jatkojohtoihin, jotka taisivat olla pitkälti mikseripöydän valjastamat. Ja ehkä monitorit ja jotain vastaavaa. Vahvistimesta en oikein muista, taisivat olla samoissa jatkojohdoissa kiinni kun Hassen Voxit.

Keikkapaikan pistorasiat lienevät maadoitetut? Olen ymmärtänyt jotta maadoittamattomat pistorasiat aiheuttavat kovasti turinoita ja pörinöitä.

Keikka oli siis Tavastialla, joten olettaisin, että pistorasiat ovat ihan kunnossa :)
ReBeat
20.02.2008 19:47:15

Keikka oli siis Tavastialla, joten olettaisin, että pistorasiat ovat ihan kunnossa :)

Sicktoid: "Eniten tuli mietittyä lähetystä seuratessa että oliko sankareilla unohtunut Noise gatet off-asentoon, kun pörisi niin järjettömästi aina kun soitto loppui. Onhan tuo tietenki vaikea tapahtuma järjestää kaikin puolin ku miehet lavalla vaihtuvat yhtenään ja romua on niin perkeleesti."

Herra Rapu: "Tavastian lava on muuten kuuluisa noista pörinöistä ja kierroista, spesiaalisähköä vissiin?"

Lähteenä tämä keskustelu: (http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=155373&o=0)
Rämppy
22.02.2008 15:09:54 (muokattu 22.02.2008 15:16:02)
Mulla on myös Twini ja kohtalainen pedaalilauta straton jatkeena. Yleensä kaikki toimii hyvin, mutta välillä vain tulee sellainen tilanne vastaan, että kitarakamat hurisee ärsyttävästi vaikka mitä tekisi. Ikäviä tilanteita, mutta joskus sen hurinan kanssa vain pärjättävä. Kysyy asennetta.
Mulla tuli viime kesänä vastaan sellainen tilanne, että sounditsekissä kitarakamat alkoi kiertää heti kun kitaran volaa raotti yli kolmoselle. Se oli aivan karseeta vinkumista. Keikkamesta oli sellainen sali, jota käytetään myös seminaaritilana ja siellä on sen mukaiset AV-systeemit - panelikeskustelumikit ja sensemmoiset. Ne AV-laitteethan olivat sittenkin päällä, vaikka pöydillä olevat mikit olivatkin pimeinä. Kun sen systeemin sammutti, vinkuna loppui. Systeemin sammuttaminen tapahtui tietokoneella vaatien kirjautumisen järjestelmään -henkilökunnan edustajan löytäminen olikin sitten oma tarinansa... Kaikenlaiseen sitä törmää. Joissain paikoissa taas saattaa lavan sähköt olla yhdistetty jopa valonhimmentimiin, jossain taas ei ole mitään maadoitusta, vaikka ne metallinipsukat siellä pistorasiassa onkin....että kyllä se vika usein on muualla kuin omissa kamoissa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
keskiorv
22.02.2008 16:09:46

Älä oleta. Ehkä pahimmat hurinat, mitä minun kohdalle on keikalla koskaan sattunut on olleet tavastialla. Kummallista mutta totta.
opaa
22.02.2008 16:24:47
Älä oleta. Ehkä pahimmat hurinat, mitä minun kohdalle on keikalla koskaan sattunut on olleet tavastialla. Kummallista mutta totta.

Jopas. Laitetaan sitten tavastian piikkiin. Helpotus sinänsä, ettei tarvii omia kamoja ruveta pelkäämään (tavallista enempää).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)