Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sermit
1 2
eetuss
15.02.2008 13:17:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistähän saisi studioon valmiita liikuteltavia sermejä?
 
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
Kallekorvola
15.02.2008 14:23:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kai noita valmiinakin on, mut jos niistä yhtään äänieristystä hakee, tulevat tosi raskaiksi ja kalliiksi kuljettaa. eli siis valmiin hinta voi olla karkea...
 
itse rakentaisin omat. saa sen kokoisia kun haluaa, ja on enemmän vaihtoehtoja esim. värityksen suhteen... kakkosneloskoolaus, levyä ja/tai villaa+kangasta pintaan, ja pyörät alle...
 
Leikari
15.02.2008 15:34:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kannattaa kysyä esim. käytettyjä toimistokalusteita välittävistä firmoista tms. Myös isot kiinteistösijoitusyhtiöt, joilla on paljon toimistovuokralaisia saavat toimistosermejä joskus riesakseen.
 
itse hommasin yhdelle kaverille muutaman kappaleen yhteisellä poiskuljetuksen vaivalla edellisestä työpaikastani nuhrautuneita ja osin vioittuneita sermejä - olisivat päätyneet muutoin kaatopaikalle
 
AnttiR
16.02.2008 06:06:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Leikarin vihje on paras budjettiehdotus. Muuten kannattaa valmistaa omin voimin tai tilata joltain remonttimieheltä.
 
Olen itse esim tehnyt sermejä tai akustiikkapaneeleita seuraavista materiaaleista:
Kertopuu, palovilla, vaneri, paloluokiteltu Molton-kangas, vesiohenteinen kalustemaali tai -lakka. Sillä yhdistelmällä tulee valmiin eristysmateriaalin neliökeskihinnaksi noin 85€ ilman työpalkkaa ja renkaita tms..
 
-a-
 
eetuss
16.02.2008 11:08:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Leikarin vihje on paras budjettiehdotus. Muuten kannattaa valmistaa omin voimin tai tilata joltain remonttimieheltä.
 
Olen itse esim tehnyt sermejä tai akustiikkapaneeleita seuraavista materiaaleista:
Kertopuu, palovilla, vaneri, paloluokiteltu Molton-kangas, vesiohenteinen kalustemaali tai -lakka. Sillä yhdistelmällä tulee valmiin eristysmateriaalin neliökeskihinnaksi noin 85€ ilman työpalkkaa ja renkaita tms..
 
-a-

 
Joo. Olisi tuossa vanhoja akustokarhuja "ylimääräisenä". Ajattelin kertapuuelementtiä, johon iskisin kaksikerrosta niitä levyjä. En ihan ymmärrä mihin tarkoitukseen tuo vaneri on, mutta nyt kun sanoit, se voisi toimia hyvänä tukena + heijastavana materiaalina akustolevykerrosten välissä. Meillä ei ole laulukoppia, joten haluaisin akustokarhun pinnalle. Näin voisi värkätä kahdesta sermistä laulu/kitara-kopin. Sellaista meillä ei ole.
 
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
AnttiR
16.02.2008 12:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaneria oon käyttänyt taustalevynä, jos haluaa tehdä käännettävän sermin, millä voi joko dempata tai ei
 
-a-
 
Kallekorvola
16.02.2008 12:18:27 (muokattu 16.02.2008 15:16:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

noiden toimistosermien kans pitää vaan sit muistaa niiden rajoitukset... eli äänihän pysähtyy massaan, ja noissahan sitä massaa ei juurikaan ole. eli niiden funktio on "kevyesti akustoiva" korkeintaan. äänieristystä kahden äänilähteen väliin niillä ei juurikaan saavuteta.
 
jos hakusessa on eristävä sermi, kannattaa hakeutua reilusti painavempien materiaalien pariin.
 
eetuss
16.02.2008 12:40:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaneria oon käyttänyt taustalevynä, jos haluaa tehdä käännettävän sermin, millä voi joko dempata tai ei
 
-a-

 
Niin just. Äh. Aivosolmu.
 
Minkä paksusta olet laittanut? 6mm?
 
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
Roberto
17.02.2008 12:31:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin just. Äh. Aivosolmu.
 
Minkä paksusta olet laittanut? 6mm?

 
Laita nyt vaikka 21mm lähtöruudussa ni siitä on jotain hyötyäkin.
 
eetuss
17.02.2008 13:37:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita nyt vaikka 21mm lähtöruudussa ni siitä on jotain hyötyäkin.
 
??
 
Jaa. No luulenpa että en. Pitäisi miettiä käytettävyyttä. Saataisi olla hyvä ratkaisu laittaa yksi 6mm vaneri sinne väliin ja 9mm toiselle puolelle.
 
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
Roberto
17.02.2008 14:23:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

??
 
Tosta pari pykälää ylempää lainattua:eli äänihän pysähtyy massaan, ja noissahan sitä massaa ei juurikaan ole.
 
Minimimassalla demppaillessa lopputulos on se, että yläpäät kuolee mutta muminat jää. Ei kovin käyttis ratkaisu moneenkaan tilanteeseen.
 
eetuss
17.02.2008 15:24:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta pari pykälää ylempää lainattua:
 
Minimimassalla demppaillessa lopputulos on se, että yläpäät kuolee mutta muminat jää. Ei kovin käyttis ratkaisu moneenkaan tilanteeseen.

 
Tiedän mutta lähinnä käyttö tulisikin akustointiin, ei eristämiseen. Ja sitäpaitsi yläpää se ongelma onkin pääasiassa.
 
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
Roberto
17.02.2008 17:56:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän mutta lähinnä käyttö tulisikin akustointiin, ei eristämiseen. Ja sitäpaitsi yläpää se ongelma onkin pääasiassa.
 
Voi tulla mielenkiintoinen laulukoppi jos se ei eristä. Mut eipä siinä.
 
eetuss
17.02.2008 18:10:01 (muokattu 17.02.2008 18:10:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi tulla mielenkiintoinen laulukoppi jos se ei eristä. Mut eipä siinä.
 
Laulukopithan pääsääntöisesti ovat akustisesti kuivia, joten se tässäon päätarkoitus.
 
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
Hornanturska
17.02.2008 19:36:51 (muokattu 17.02.2008 19:52:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulukopithan pääsääntöisesti ovat akustisesti kuivia, joten se tässäon päätarkoitus.
 
Tarkotus näyttää lähinnä olevan saada pari sermiä jonnekin ja luottaa psykoakustiikan tuomiin parannuksiin. "Pakko olla parempi, kun on nää sermitkin ja kaikkee."
 
Kallekorvola
17.02.2008 21:23:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulukopithan pääsääntöisesti ovat akustisesti kuivia, joten se tässäon päätarkoitus.
 
jos äänen eristäminen ei ole haussa (en ehkä aivan ymmärrä, eikös laulukopin idea ole pitää häiriöt pois laulun signaalitieltä...?), niin eikö olisi helpompaa laittaa jotain pehmeää (patjaa/peittoa, pysyvästi tai väliaikaisesti) äänitystilan seiniin, ja unohtaa koko sermit...?
 
Halsu
17.02.2008 21:38:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tollainen kevyempi sermijärjestelmä on toiminut aika hyvin ainakin spiikkiäänityksissä - meillä oli aikoinaan parissakin pienessä videoeditissä semmoiset.
 
Ei se ihan yhtä hyvä ole kuin oikea koppi tietenkään, mutta auttaa vähentämään pahimpia huonekaikuja etenkin diskantin ja middlen osalta siedettävälle tasolle. Botnepuoli taas on harvemmin ollut kovin iso ongelma ihmisäänen kanssa.
 
CU -- Eki
eetuss
17.02.2008 21:42:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos äänen eristäminen ei ole haussa (en ehkä aivan ymmärrä, eikös laulukopin idea ole pitää häiriöt pois laulun signaalitieltä...?)
 
No äänieristetty soittotila löytyy, mutta ei laulukoppia. Soittotilan akustiikka ei ole ihanteellinen laulun äännittämiselle, koska tila ei ole kuiva.
 
, niin eikö olisi helpompaa laittaa jotain pehmeää (patjaa/peittoa, pysyvästi tai väliaikaisesti) äänitystilan seiniin, ja unohtaa koko sermit...?
 
No miksei saman tien sermit, jotka voi siirtää pois kun niitä ei tarvitse? Sen sijaan että värkkäisi joillain patjoilla tai peitoilla..? Ja se että sermi ei ole täydellisen eristävä, ei mun mielestä tarkoita että se on käyttökelvoton. Jos haluaa esim äänittää "livenä" bändiä, voi sermeillä vähentää vuotoja overeihin yms. Ja varmasti pelkkä homeinen toimii paremmin kuin että ei olisi mitään välissä..?
 
No ajattelin värkätä sermin jossa on 9mm vaneri + ak-levy + 9mm vaneri + ak-levy.
 
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
anapena
18.02.2008 11:41:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SE Electronics tekee tällasia. Kannattaa ehkäpä ottaa vaikutteita taikka tilata valmiina...
 
http://www.seelectronics.com/rf.html
 
eetuss
18.02.2008 18:35:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SE Electronics tekee tällasia. Kannattaa ehkäpä ottaa vaikutteita taikka tilata valmiina...
 
http://www.seelectronics.com/rf.html

 
Joo noita on parilla mullakin valmistajalla. Oon kyllä mielenkiinnolla tutkinut noita. Onko sulla kokemuksia?
 
Mua häiritsee joku noissa mic thingeissä. Ehkä se että jos ajattelee ihan herttakuviota niin ne ongelmat on mun mielestä siellä laulajan takana olevissa seinissä, ja niiden heijastuksissa. Ainakin mun tapauksessa kun soittotila on pieni. Mieluiten tunkisin sen taiteilijaparan liikuteltavista sermeistä tehtyyn soppiin.
 
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «