Aihe: Ruotsin Teosto ehdottaa tiedostojen jakamisen laillistamista!
1 2 3 4 516 17 18 19 20
jäykkis
14.02.2008 20:22:37
Eli lopputulos on että kaikki viihteen ammattimainen tekeminen loppuu ja jäljelle jää harrastelijat, mutta se sun tavoite tuossa varmaan onkin.

Onpa sulla vilkas mielikuvitus.

Viihteen ja kulttuurin historiassa ammattimainen tekeminen on vain silmänräpäys. Laatunsakin puolesta vähintään vaatimaton - vaikka makuasia onkin.

Jos viihteen ammattimasen tekemisen edellytys on, että Kotilainen raahaa räkänokkia käräjille, niin ehkä vaihtoehto olisi parempi valinta.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Teijo K.
14.02.2008 20:40:25 (muokattu 14.02.2008 20:47:14)

Viihteen ja kulttuurin historiassa ammattimainen tekeminen on vain silmänräpäys. Laatunsakin puolesta vähintään vaatimaton - vaikka makuasia onkin.

No siinä mielessä tietty että koko ihmisen vaellus täällä pallolla on aika lyhyt silmänräpäys, mutta kyllähän toi viihteen tekeminen on enemmän tai vähemmän ammattimaista ollut ainakin tuolta antiikista lähtien. Ainakin lähteiden mukaan. Sen palkan on maksanut ensin esimerkiksi joku tyranni tai vastaava, keskiajalla sitten usein kirkko ja Uudella ajalla ruhtinaat. Siinä mielessä on tapahtunut nyt muutos tässä viimeisen sadan vuoden aikana että sitä viihdettä ollaan suunnattu enemmän tavallisen jengin makuun, ja sit se tavallinen jengi on sen sitten enenevissä määrin maksanutkin.

Jos viihteen ammattimasen tekemisen edellytys on, että Kotilainen raahaa räkänokkia käräjille, niin ehkä vaihtoehto olisi parempi valinta.

Ja kuten sä oot nyt jo itsekin todennut, niin sun tappolistalla ei ole pelkästään musantekijät. Siellä näyttäs olevan pelintekijät, elokuvien tekijät ja ties vielä mitä. Eli milläs tavalla toi Kotilainen nyt niitä kaikkia sitten edustaa?

Siinä ei paljoa mielikuvistusta tarvitse kun ton sun tarjoaman rahasumman jakaa kaikille tekijöille että mikä siinä on takana. Vai pystyisitkö sä jakamaan ton jotenkin silleen että se riittää?
http://www.crownaudio.com/mic_web/onemic2.htm
jäykkis
14.02.2008 21:10:34
Vai pystyisitkö sä jakamaan ton jotenkin silleen että se riittää?

Tietysti pystyn. Kuinka niin?
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
rintapek
14.02.2008 21:24:27

Ei tuossa ole kyse mistään tekemisen edellytyksistä. Ihan vain siitä, että tekemisistään on vastuussa. Rikollisista tekemisistä edesvastuussa.
Siinä ei auta vaikka olisi kuinka räkänokka tai keltanokka.

En voi omin lupineni myydä naapurin autoa. Ei liene yllätys.
Tuntuu siltä, että osalle porukkaa on täysi yllätys se, että en voi omin lupineni edes lahjoittaa naapurin autoa. Ja sitten huuli pyöreänä ja silmät ymmyrkäisinä ihmetellä miksi käy käsky käräjille, vaikka en ole taloudellisesti hyötynyt lanttiakaan.

Nää ketjut on jokseenkin täyttä farssia, kun toisaalta muka kannetaan kamalasti huolta tekijöiden oikeuksista, seuraavassa lauseessa parjataan tekijöiden oikeuksia valvovaa yhdistystä ja kolmanssa lauseessa ihmetellään kun ei saa ilmatteeksi jaella ja latailla vapaasti.
One kind of music only - the good kind
Teijo K.
14.02.2008 21:38:19

Tietysti pystyn. Kuinka niin?

Millähän poppakonstilla sä sen teet? Karsitko tekijöiden määrää vai tuloja? Onko sulla mitään käsitystä esimerkiksi siitä miten iso ryhmä ihmisiä on tuollaisessa keskikokoisessa pelinkehitystiimissä? Noi sun 11 ja puol miljoonaa... Mulle tulee vähän sellanen fiilis että tässä sun systeemissä jatketaan peittoa vähän hölmöläisten meiningillä. Otetaan jalkopäästä kun ylävartalo palelee. Ja kohta palelee jalat. Ja perustelujen huippua esittää sit "sori" ja "tietysti pystyn".

Toi tuntuu sulla olevan oikein bravuuri että kaikki mihin sulla ei ole vastausta, ohitetaan ja aletaan höpöttämään muuta, jos se vaikka unohtuis.
http://www.crownaudio.com/mic_web/onemic2.htm
jäykkis
14.02.2008 22:12:56
Toi tuntuu sulla olevan oikein bravuuri että kaikki mihin sulla ei ole vastausta, ohitetaan ja aletaan höpöttämään muuta, jos se vaikka unohtuis.

Bravuuri on se, että en yksinkertaisesti viitsi aina vastata kaikkeen sontaan.

Rintapekin auto-varkausrinnastus on sitä itseään ja ainakaan tällä haavaa en yksinkertaisesti välitä alkaa selvittelemään aikamiehelle mitä varastaminen on. Jos hän ei ole koskaan joutunut varkauden kohteeksi, niin mukavaa hänen kannaltaan. Toivotaan että ei joudu jatkossakaan.

Sinulle puolestaan voisi sanoa, että lue hyvä mies nyt mitä olen esimerkiksi tässä aijemmin kirjannut ja lue vaikka ne kaksi viestiä johon aikaisemmin viittasin.

Lue ne ja ymmärrä, niin voidaan päästä asiaan koska se sinua näyttää kiinnostavan.

Epäilit esimerkiksi että karsin tekijöiden määrää taikka tuloja.

En tee kumpaakaan. Ainoa mitä teen on, että siivoan nurkat, palautan yhteiskuntarauhan ja samoilla lämpimillä teen taiteentekemisen houkuttelevammaksi tuhansille biisinikkareille ympäri suomenniemeä.

Ei vähäinen teko ollenkaan. Mikä sinua sitten risoo?
Teijo K.
14.02.2008 22:24:11

Bravuuri on se, että en yksinkertaisesti viitsi aina vastata kaikkeen sontaan.

Rintapekin auto-varkausrinnastus on sitä itseään ja ainakaan tällä haavaa en yksinkertaisesti välitä alkaa selvittelemään aikamiehelle mitä varastaminen on. Jos hän ei ole koskaan joutunut varkauden kohteeksi, niin mukavaa hänen kannaltaan. Toivotaan että ei joudu jatkossakaan.

Sinulle puolestaan voisi sanoa, että lue hyvä mies nyt mitä olen esimerkiksi tässä aijemmin kirjannut ja lue vaikka ne kaksi viestiä johon aikaisemmin viittasin.

Lue ne ja ymmärrä, niin voidaan päästä asiaan koska se sinua näyttää kiinnostavan.

Epäilit esimerkiksi että karsin tekijöiden määrää taikka tuloja.

En tee kumpaakaan. Ainoa mitä teen on, että siivoan nurkat, palautan yhteiskuntarauhan ja samoilla lämpimillä teen taiteentekemisen houkuttelevammaksi tuhansille biisinikkareille ympäri suomenniemeä.

Ei vähäinen teko ollenkaan. Mikä sinua sitten risoo?

Mua ei riso mikään. Sulla ei vaan ole tässä toistaiseksi ollut mitään realistista konstia millä noi suuret lupaukset toteutetaan. Noi sun antamat luvut tarkoittaa de facto sitä että joko tekijöiden tulot putoaa tai sitten vähennetään tekijöitä. Luin noi sun aikaisemmat viestit ja mitään uutta niissä ei itse asiaan ollut. Toi on kätsy tapa reagoida kriittiseen tarkasteluun, todetaan se sonnaksi ja jatketaan oman propagandan suoltamista.

Sitäpaitsi sähän viittasit tohon viihteentekijöiden alasajoon itsekin tuossa, kun väitit että viihteen tekeminen ammattimaisesti on susta vaan lyhyt aikainen ilmiö. Tapasi mukaan olit tietty väärässä. Nyt et kuitenkaan ole muka karsimassa tekijöiden määrää, etkä tuloja mutta esität sellaisen tulorakenteen että se ei vaan riitä.

Mä olen lisäksi sitä mieltä, että yhteiskuntarauha ei ole edes mennyt, ja jos se joskus menee niin tää nettilatailu ei sitä tule aiheuttamaan. Eli milläs sä palautat yhteiskuntarauhan mitä ei olla edes vielä menetetty? Sepäs vasta temppu onkin.
ReinoH
14.02.2008 23:22:36
jäykkis:

Äkkiseltään voisi arvailla, että tuon ruotsalais-idean taustalla saattaisi olla yksinkertaisesti pelkkä laskelmointi. On ymmärretty että laajakaistavero on ainoa vaihtoehto ja että nyt ehkä etsitään euromääräistä kipupistettä kuinka korkeaksi se tulisi pyrkiä asettamaan.

Tämä minullakin tuli mieleen. Tuo Ruotsin tilanne näyttää olevan väkisinkin menossa vapaata tiedostojen jakamista kohti, eikös siellä ole jo sekä vihreät että kokoomuslaisetkin piraattien lisäksi vaatimassa homman laillistamista? Kaitpa se on sikäläiseltä Teostolta ihan looginenkin veto yrittää neuvotella jonkinlaisia hyvityksiä niin kauan kuin vielä jonkinlaista neuvotteluvaraa on.

Pieni sivuhuomautus: tämä tuntuu olevan aika lailla intohimoja herättävä aihe. Itse toivoisin tästä mahdollisimman rauhanomaista ja rationaalista keskustelua, koska jos Suomessakin seurataan pienellä viiveellä Ruotsin esimerkkiä (niin kuin on tehty monessa muussakin asiassa) ja muutetaan lakeja niin että warettaminen on laillista (sitten kun se Ruotsissa ensin laillistetaan), niin olisi se nyt ainakin suotavaa, että niistä _uusista_ tekijänoikeuslaeista sovittaisiin sitten sen verran perusteeellisen ja demokraattisen keskustelun pohjalta, että niitä voisi osapuilleen koko kansa myöskin noudattaa. Ja tietenkin muusikoiden pitää olla mukana siinä keskustelussa niin että mahdolliset korvaukset tuntuvat jos ei nyt ideaalisilta niin jollain tavalla hyväksyttäviltä sekä muusikoista että kansasta, joka ne korvaukset maksaa. Ei kai tätä nykytilannetta ainakaan voi oikein kukaan pitää järkevänä, kun laki sanoo yhtä ja kansa tekee jotain aivan muuta eli warettaa miten tahtoo joka tapauksessa, eivätkä muusikot saa edes mitään korvausta/hyvitysmaksuja laittomasta lähteestä tapahtuvasta kopioinnista (eikö se niin mene? korjatkaa jos olen väärässä).
jäykkis
14.02.2008 23:24:17
Mua ei riso mikään. Sulla ei vaan ole tässä toistaiseksi ollut mitään realistista konstia millä noi suuret lupaukset toteutetaan. Noi sun antamat luvut tarkoittaa de facto sitä että joko tekijöiden tulot putoaa tai sitten vähennetään tekijöitä. Luin noi sun aikaisemmat viestit ja mitään uutta niissä ei itse asiaan ollut. Toi on kätsy tapa reagoida kriittiseen tarkasteluun, todetaan se sonnaksi ja jatketaan oman propagandan suoltamista.

Jassoo, että tällä tasolla taas.

Käännetäänpä asia sitten toisin päin:

Olen aivan äsken esittänyt että vaihdetaan kaikki nykyiset hyvitysmaksut laajakaistaveroon niin, että summa säilyy.

Esitä nyt järkeenkäyvästi - tai edes käymättömästi - se, että miten tämä vaikuttaa niin, että tekijöiden määrä tai tulot "de facto" putoavat.

Olen pelkkänä korvana.

Jos yhteiskuntarauha ei ole sinun mielestäsi järkkynyt vielä sillä, että Alaspäänklaani on tehnyt maahan parisataatuhatta kriminaalia joita odottaa 4 vuoden linnatuomio, niin ei kai se järky sitten vielä silläkään mitä Leikari tuossa rinnakkaisessa säikeessä nostaa esille (http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=160406).

Tässäkin suhteessa olen pelkkänä korvana.
Teijo K.
14.02.2008 23:32:52

Jassoo, että tällä tasolla taas.

Käännetäänpä asia sitten toisin päin:

Olen aivan äsken esittänyt että vaihdetaan kaikki nykyiset hyvitysmaksut laajakaistaveroon niin, että summa säilyy.

Esitä nyt järkeenkäyvästi - tai edes käymättömästi - se, että miten tämä vaikuttaa niin, että tekijöiden määrä tai tulot "de facto" putoavat.

Sä levität pelkästään musantekijöille nyt menevät tulot kaikille viihteentekijöille. Selitäpä mulle miten se ei vaikuta niin että ne tulot putoaa? Musantekijät on siinä joukossa pieni ryhmä. Samalla vedät maton alta nykyisiltä kaikilta muilta tulolähteiltä.

Olen pelkkänä korvana.

Jos yhteiskuntarauha ei ole sinun mielestäsi järkkynyt vielä sillä, että Alaspäänklaani on tehnyt maahan parisataatuhatta kriminaalia joita odottaa 4 vuoden linnatuomio, niin ei kai se järky sitten vielä silläkään mitä Leikari tuossa rinnakkaisessa säikeessä nostaa esille (http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=160406).

Tässäkin suhteessa olen pelkkänä korvana.

Mä nään yhteiskuntarauhan järkkymisen vähän eritason juttuna kuin muutama nettinörtti. Onko kadulla mellakoita? Ei oo. Onko edes mielenosoituksia? No ei oo. Onko attentaatteja? No ei oo. Muutama zappa, minä mukaanlukien, kirjoittelee nettiin. Hui kauhistus kun on yhteiskuntarauha vaarassa.

Noista luvuista olen taas kerran eri mieltä, sekä "kriminaalien määrä" että muu.
jäykkis
14.02.2008 23:39:30
Sä levität pelkästään musantekijöille nyt menevät tulot kaikille viihteentekijöille. Selitäpä mulle miten se ei vaikuta niin että ne tulot putoaa? Musantekijät on siinä joukossa pieni ryhmä. Samalla vedät maton alta nykyisiltä kaikilta muilta tulolähteiltä.

Ei kun sinä selität nyt miten tämä po. potti muuttuu sillä että me vaihdetaan yksi rahoituslähde toiseen.

Olen pelkkänä korvana.
rintapek
14.02.2008 23:49:32

Rintapekin auto-varkausrinnastus on sitä itseään ja ainakaan tällä haavaa en yksinkertaisesti välitä alkaa selvittelemään aikamiehelle mitä varastaminen on.

Minulle tuota ei tarvitse selittää.
Sitä voit sitten selitellä maailman tappiin, mitä eroa on, jos varastaa fyysisen kappaleen tai immateriaalioikeuden.

Jos se masternauha on ja pysyy levy- yhtiön kassakaapissa ja vain luvattomia kopioita jaellaan, niin mitään varkauttako ei ole tapahtunut?

Jos lahjoitan naapurin auton, niin asia kai on O.K., koska en hyödy asiasta lanttiakaan?
Teijo K.
14.02.2008 23:50:42

Ei kun sinä selität nyt miten tämä po. potti muuttuu sillä että me vaihdetaan yksi rahoituslähde toiseen.

Olen pelkkänä korvana.

Siten, että hyvitysmaksut ovat vain osa niistä tuloista vain osalle siitä porukasta mille sä oot tuossa mallissa niitä rahoja jakamassa. Potti on kokoajan sama mutta sä lisäät sinne niitä jakajia moninkertaisen määrän. Etkö sää nyt tajua yksinkertaista asiaa?

Sun mallin mukaan Pentin sivutulojen rahamäärä pitäisi kyllä riittää Pentin, Antin, Villen, Kallen ja Anteron elättämiseen. Potti ei kato muutu minnekään.

Voisitko nyt ystävällisesti vastata mun kyssäriin.

Olen pelkkänä korvana.
rintapek
15.02.2008 00:31:20 (muokattu 15.02.2008 02:21:23)

Jos kerran lailla säädetään, että vertaisverkkokopiointi on laillista ja luvallista.

Paino sanalla "jos". Edelleen ja aina vain Suomessa lait säätää eduskunta. Yhteisössä komissio/europarlamentti.
Ei "jäykkis", tai meikäläisen mielipide.

Edit:

Tuo meikäläisen simppeli toteamus oli taas "jäykkikselle" myrkkyä.
Minust hän voi ihan vapaasti ja tekijänoikeudetta neuvotella Platonin kanssa siitä, kumman ihannevaltio on parempi.

Tämäkin ketju on taas vaihteeksi tupaten täynnä "verot valtion maksettavaksi"- jänkäämistä.
Anonymous-jazz
15.02.2008 03:09:57 (muokattu 15.02.2008 03:16:59)

Kumman egoistista keskustelua TO-järjestöjen toiminnasta kun siinä täytyy alkaa kohdistamaan TO-järjestöjen sijasta kritiikki Jäykkis nimimerkkiin. Asiallinen meininki, pelkäättekö te jotain kun täytyy olla koko ajan puolustuskannalla ? Onhan niitä mustia lampaita (toisinajattelijoita) aina sorsittu mutta hyvä että ei olla Kiinassa.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
jäykkis
15.02.2008 05:54:30
Sun mallin mukaan Pentin sivutulojen rahamäärä pitäisi kyllä riittää Pentin, Antin, Villen, Kallen ja Anteron elättämiseen. Potti ei kato muutu minnekään.

Sano nyt hitto soikoon mitä sä tarkoitat.

Ensin kiukuttelet että olen pudottamassa rahamäärää ja palkittujen tekijöiden määrää, nyt väität että päin vastoin, olenkin laajentamassa joukkoa ja rahamäärä ei siitä syystä "riitä johonkin".

Mikä sinun mielestä on ongelma sitten lopunkaiken on? Ei riitä elättämiseen?

Nyt on sen verran kiire, että en ikävä kyllä ehdi tämän syvällisemmin. Yritetään myöhemmin uudelleen.

Rintapekille en edelleenkään aijo vastata tätä enempää:

Jos puhutaan lataamisen ja jakamisen laillistamisesta, niin varastamisesta puhuminen tässä yhteydessä on epävalidia.

Ole myös tarkkana sanojen suhteen. Piraatti, ei sen paremmin warepelle kuin fyysisen kappaleenkaan piraatti, ei varasta immateriaalioikeutta kuten väitit. Jos varastetaan immateriaalinen oikeus, niin silloin puhuttaneen lähinnä plagioinnista tai muusta sellaisesta.
Epämuusikko
15.02.2008 08:45:10

Jos yhteiskuntarauha ei ole sinun mielestäsi järkkynyt vielä sillä, että Alaspäänklaani on tehnyt maahan parisataatuhatta kriminaalia joita odottaa 4 vuoden linnatuomio

So? Jos he ovat tehneet rikoksia, niin kai siitä pitää rangaista?
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Bee-äf
15.02.2008 09:09:20 (muokattu 15.02.2008 09:14:12)
Tässä ei kukaan oikein mieti, millaisia tulevaisuusvisioita eri vaihtoehdoista löytyy:

1. Henkisen työn korvauksen siirtäminen kasetti- laajakaistamaksuihin ym. korvauksiin
-Samaa kuin toimialan sosialisointi. Ei oikein nappaa mulle.

2. Kaikki vapaaksi
- Seurauksena levyjen, elokuvien ja tietokonepelien muuttuminen mainosrahoitteiseksi. Hauska olisi nähdä rässihevibändin myymässä mainostilaa biiseihinsä. Elokuvissa vähän väliä suoraa tuotteen kehumista. Pelit pysähtyy kesken räiskinnän kun tulee maksettu tiedote.

- Levyistä tulee pelkkää markkinointimateriaalia. Kaikki palaa äänilevyä edeltävään aikaan. Kaikki toimialan tulot tulevat live-esiintymisistä. Julkaistaan vain promosinkkuja joilla puolikkaita biisejä. Lopuksi tiedote: "Tule keikalle kuuntelemaan lisää."
Mistähän tällöin miksaajat, tuottajat, säveltäjät, sovittajat ym. saavat toimeentulonsa?

3. Ehkäpä kaikki johtuukin siitä, että nettijakelu ei vain toimi vielä kunnolla
- iTunesissakin on parantamisen varaa paljon. Mahdollista, että pystytään rakentamaan online-paketti, joka oikeasti pystyy kilpailemaan p2p-jakelun kanssa.

Mietityttää, miten piraattiliittolaiset suhtautuvat uutisiin, että pelifirmat ovat viime aikoina kärsineet pahasti piratismista.
Muuttuukohan ääni yhtäkkiä nörttien kellossa, kun lähipiirissä aletaan joutua työttömiksi oman aatteen ansiosta?
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Musta Arkipyhä
15.02.2008 09:19:14 (muokattu 15.02.2008 09:19:51)
Sano nyt hitto soikoon mitä sä tarkoitat.

Jospa vastaan niinkuin olen asian ymmärtänyt:Hyvitysmaksu jaetaan vain musiikintekijöille.Jos tämä summa kerätään laajakaistaverona niin se pitäisi toki jakaa kaikille joiden tuotoksia sillä korvauksella jaetaan.

Siis:Samalle tulolle on useampi jakaja jolloin summa per jaettava pienenee.

Korjatkoon joku jos ymmärsin väärin.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)