Aihe: Onko luvallista myydä audio ohjelma eteenpäin?
1 2
jukcat
12.02.2008 00:34:34
Niin siis, että kun päivittämisen myötä on kerääntynyt noita edellisisä versioita nurkkiin, niin mites se on noiden lisenssien kanssa? Voiko vanhoja itselle rekisteröityjä ohjelmia myydä eteenpäin ja joku muu ottaa ne uudestaan käyttöönsä?
Kokemuksia?
Jukka (kiittää!)
Toiset näkee maan ja kokee taivaan.
esyk
12.02.2008 00:46:23

Tuohon on mahdotonta sanoa mitään yleispätevää, lisenssien siirtomahdollisuus kun on täysin valmistajakohtaista.
juha_p
12.02.2008 07:12:24
Niin siis, että kun päivittämisen myötä on kerääntynyt noita edellisisä versioita nurkkiin, niin mites se on noiden lisenssien kanssa? Voiko vanhoja itselle rekisteröityjä ohjelmia myydä eteenpäin ja joku muu ottaa ne uudestaan käyttöönsä?
Kokemuksia?
Jukka (kiittää!)

Hmm.. mikäli olet päivittänyt jonkun version uuteen vesrioon ns. päivityskäytännön mukaan, olet tavallaan siiränyt sen vanhan lisenssin uuteen (siis olethan saanut edun päivityksen hinnassa). Tästä johtuen, mikäli luovutat vanhan päivitetyn version jonkun toisen henkilön käyttöön, ei sitä voida uudelleen rekisteröidä (ts. lisenssi ei ole voimassa enää siinä tuotteessa). Jotkut lisenssit kieltää jopa koko lisenssin siirron (kuten Cakewalkin lisenssi) mutta, on myös ollut juttua tämän käytännön pätemättömyydestä täällä EU:n alueella.

Mikäli et ole rekisteröinyt tuotetta nimiisi (siis et ole myöskään päivittänyt sitä ( ;) yleensä päivittämisen edellytyksenä on tuotteen rekisteröinti), silloin lisenssin voi käsitykseni mukaan aina siirtää eteenpäin ja tuote voidaan rekisteröidä uuden haltijan nimin (jos mitään aikarajaa rekisteröinnille ei ole annettu).

Mutta kuten jo mainittukin, näissä lisensseissä on eroja joten, lue ne ehdot ko. tuotteittesi lisenssiehdoista

t. Juha
anapena
12.02.2008 11:55:47
Itsekin olen viime aikoina tuuminut samaa asiaa. Luulenpa, ettei niitä oikein voi myydä, päivityksen hintahan on yleensä noin kolmasosan koko versiosta. Asiaa kannattanee asiallisesti tiedustella valmistajalta. Muutenkin, jos olisin vanhan softan ostajana, niin varmistelisin asiaa huolella kyseiseltä valmistajalta. Kokonainen lisenssi on käsittääkseni yleensä mahdollista myydä taikka siirtää toiselle henkilölle. Prosessi vaatii ilmoitusta valmistajalle, jotta uusi omistaja on oikeutettu tuleviin päivityksiin.
moscowian
12.02.2008 14:20:44

Joidenkin softien (mm. East West / Quantu Leap) käyttäjäehdoissakin lukee, että lisenssiä ei saa myydä eteenpäin. Päteekö moiset jenkkiläisten käyttäjäehdot euroopassa on taas ihan toinen asia. Oma käsitykseni on, että ei todellakaan päde.
Aluksi Jumala loi Maan ja lepäsi, seuraavaksi Jumala loi Miehen ja lepäsi, sitten hän loi Naisen... Ja tämän jälkeen ei ole levännyt Jumala, eikä Mies. Sekalaista sähellystä: http://www.mikseri.net/artists/deadmanshand.49299.php
jukcat
12.02.2008 22:27:11 (muokattu 12.02.2008 22:27:28)
Joo, Sonarista tässä olisi kyse. Itsekin ajattelin että EU:n lainsäädäntö on erilainen. Vaikka Sonarin tilaa Cakewalkin sivuilta, se tulee kuitenkin Irlannista, eli myydään eurooppalaiselle talousalueella maasta toiseen. Vaikuttaneeko tämä jotain... Tietysti valmistaja on USAssa. Tekijänoikeus ym jutut on olleet kyllä melko erilaiset siellä.

Täytyypä oikein selvittää perusteellisesti, mulla on tuttu lakimies joka on perehtynyt patentti asioihin, ehkäpä hän tietää näistäkin jottain.. palaillaan.
Toiset näkee maan ja kokee taivaan.
samulirask
13.02.2008 15:32:46

Minustakin tämä on mielenkiintoinen aihe. Laita tietoa tähän ketjuun, kun olet neuvotellut tuttusi kanssa.
Samulin sivut
Sertzo S
13.02.2008 16:11:11
Olen yritellyt ostella Logic Express-softaa käytettynä. Mitenkäs sen lisenssit siirtyvät uudelle käyttäjälle, jos sellaisen löydän?
moscowian
13.02.2008 17:25:02

Olen yritellyt ostella Logic Express-softaa käytettynä. Mitenkäs sen lisenssit siirtyvät uudelle käyttäjälle, jos sellaisen löydän?

Itse ostin käytettynä aikoinaan. Lisenssi kulkee sen paketin mukana ja sitä voi sitten oman moraalin mukaan raapia niin monelle koneelle kuin haluaa..
Aluksi Jumala loi Maan ja lepäsi, seuraavaksi Jumala loi Miehen ja lepäsi, sitten hän loi Naisen... Ja tämän jälkeen ei ole levännyt Jumala, eikä Mies. Sekalaista sähellystä: http://www.mikseri.net/artists/deadmanshand.49299.php
Sertzo S
15.02.2008 06:54:12 (muokattu 15.02.2008 06:54:41)
Olikos tuo jokin Logic Audion halpisversio. Muistelen että olisi ollut joskus Computer Music -lehden cd:llä. Mihin sitä tarvitset, eikös se ISIS:in mukana tullut ole laajempi versio. Minulla on muuten Logic Audio 4 jossain dongleineen, jäi käytöstä pois kun päivitin konetta.

Mä teen vielä demot vanhalla PC-koneellani ja ISIS-kortilla sekä Cubase VST 32-softalla, koska Atari-aikana tuohon Cubaseen tykästyin.
Tämä iMac-koneeni aion ottaa musantekoon, kunhan sen Logic-softan ja ulkoisen äänikortin ensin saan hankittua ja opeteltua niiden käytön kunnolla. Mitään kiirettä ei ole, kun ei ole ylimääräistä rahaa vielä investointeihin. Tämän koneeni GarageBand ei ole vielä oikein hanskassa nopeaan demotteluun, mutta soundit ovat aivan toista luokkaa, kuin tuon ISIS-kortin GM-soundit.
moscowian
15.02.2008 08:18:14

Olikos tuo jokin Logic Audion halpisversio. Muistelen että olisi ollut joskus Computer Music -lehden cd:llä. Mihin sitä tarvitset, eikös se ISIS:in mukana tullut ole laajempi versio. Minulla on muuten Logic Audio 4 jossain dongleineen, jäi käytöstä pois kun päivitin konetta.

Jep. Lite versiohan se, mutta ei Logic Audion, vaan Logic Pro:n. Tuo Logic Audio nimike taitaa olla peräisin ajalta, jolloin se oli sekä Win, että mac -alustoilla toimiva (nykyisinhän se on vain macille). Ja ei varmasti ole minkään Computer Musicin CD:n mukana näitä uudempia :)
Klezberg
15.02.2008 09:14:28

Jep. Lite versiohan se, mutta ei Logic Audion, vaan Logic Pro:n. Tuo Logic Audio nimike taitaa olla peräisin ajalta, jolloin se oli sekä Win, että mac -alustoilla toimiva (nykyisinhän se on vain macille). Ja ei varmasti ole minkään Computer Musicin CD:n mukana näitä uudempia :)

Asia selvä, eipä ole tullut seurailtua Logicin kehitystä sen järkytyksen jälkeen kun lopettivat PC-version.
tyyttydyy, tyytty dididii dii...
koopop
15.02.2008 13:58:33

Kokemuksia?
Jukka (kiittää!)

Käsittääkseni tämä on aina pelkästään lisenssin myyjän ja ostajan välisessä sopimuksessa, eli siis aina tapauskohtainen. Niinkuin lisenssit yleensä, eikös ne oo kahden osapuolen välisiä sopimuksia?

Toisia softia saa myydä, toisia ei. Osassa softia käyttöoikeus myydään vain yhdelle henkilölle. Esimerkiksi, jos kaupallisen studion koneella olisi tällainen softa, sitä ei saa käyttää julkaisuillaan kuin vain ja ainoastaan lisenssin ostanut henkilö.
Kalmo
16.02.2008 20:18:19 (muokattu 16.02.2008 20:23:45)
Kun "ostat ohjelman", et osta mitään fyysistä, minkä voisit myydä. Ostat oikeuden käyttää esim. Sonar 5PE;tä. Jos sen voisi myydä, et itse enää saisi käyttää sitä, tai siihen ostamiasi päivitysversioita, jotka kuuluvat saman oikeuden piiriin. Jokaisen joka haluaa käyttöoikeuden, tulee itse ostaa se valmistajalta. En tiedä, onko mitään ohjelmaa, jonka käyttöoikeuden voi myydä.
Asentaessasi ohjelmaa, tulet itse allekirjoittaneeksi ko. EULA-sopimuksen klikatessasi "I accept" tai vastaavan kohdan asennusohjelmassa, jossa koko sopimusteksti on nähtävillä.

Lainaus:"Toisia softia saa myydä, toisia ei. Osassa softia käyttöoikeus myydään vain yhdelle henkilölle. Esimerkiksi, jos kaupallisen studion koneella olisi tällainen softa, sitä ei saa käyttää julkaisuillaan kuin vain ja ainoastaan lisenssin ostanut henkilö."

Onko ihan oikeasti henkilöön sidottuja softia? Eli bändin jokaisella jäsenellä tarvitsisi olla oma Sonar (tai mitä softaa nyt tarkoitatkaan), jotta levyn voi julkaista!
Itsekin olen kyllä törmännyt esim. freewareen, jossa erikseen sanotaan, että kaupallinen käyttö on kielletty.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
anapena
16.02.2008 21:52:43
Kyllä mun muistaakseni ainakin Reasonin saa myydä ihan virallisesti ja oikeasti toiselle. Ja kaupitellaanhan sitä muitakin ohjelmia...miksette pistä mailia valmistajalle ja kysy, jos askarruttaa?
HK
20.02.2008 01:19:51
Asentaessasi ohjelmaa, tulet itse allekirjoittaneeksi ko. EULA-sopimuksen klikatessasi "I accept" tai vastaavan kohdan asennusohjelmassa, jossa koko sopimusteksti on nähtävillä.

Tulkittaessa näitä pohjoisamerikkalaiseen tyyliin laadittuja End User Licence Agreementeja kannattaa kuitenkin muistaa, että Suomessa pätee Suomen laki. Jos sinulla on laillisesti ostettu ohjelma, ohjelman valmistaja ei voi sanella mitään hämäriä ehtoja EULA:n kautta vain koska painat "Accept"-nappulaa.
Peltikorva puupäässä.
Kalmo
22.02.2008 13:11:43
En ole juristi, mutta luulenpa noiden "perus-eulojen" olevan aika pitkälti kansainvälinen standardi. Ja onhan se täysin myyjäfirman päätettävissä, salliiko rekisteröinnit/päivitykset ym. Juuri luin esim. kaverista, joka menetti Kick Ass Brass-softansa oikeudet, kun sallitut kolme PC:n päivitystä tulivat täyteen. Eli ei annettu uutta lisenssikoodia, joten ohjelma ei enää toimi. Kaveri kyllä jatkaa taistelua asiasta.

Cakewalk on sikäli heikoilla, että se on niin reilu puulaaki, ettei vaadi mitään iLokeja ym. Eli väärinkäyttö on helpompaa, kuin joillain toisilla ohjelmilla. Ehkä tästä syystä CW:n forumillakin tulee "turpaan" aika napakasti, jos paljastuu rekisteröimättömäksi käyttäjäksi.
Piraattikäyttäjät ovat ovat ajaneet lailliset käyttäjät aika pyttymäiseen dongle- ja rekisteröintikoodisuohon.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Kalmo
25.02.2008 12:47:08
Osui Cakewalkin forumilta silmiin kiinnostava posti tähän aiheeseen liittyen:
Sonarin saksankielisessä EULAssa sallitaan lisenssin myynti, jos samalla myydään kaikki tuotteeseen liittyvä (DVD:t jne.) Samalla levyllä oleva englanninkielinen EULA ei moista mahdollisuutta suo. En sitten tiedä, miten Cakewalk suhtautuu myydyn tuotteen rekisteröintiin ja tuotetukeen.
Rantsu
25.02.2008 16:06:25
Tulkittaessa näitä pohjoisamerikkalaiseen tyyliin laadittuja End User Licence Agreementeja kannattaa kuitenkin muistaa, että Suomessa pätee Suomen laki. Jos sinulla on laillisesti ostettu ohjelma, ohjelman valmistaja ei voi sanella mitään hämäriä ehtoja EULA:n kautta vain koska painat "Accept"-nappulaa.

Ei kai tuolla perusteella voi kuitenkaan ruveta vaatimaan valmistajaa hyväksymään lisenssin siirtoa; eiköhän tuo takaa vain sen, ettei joudu itse haastetuksi oikeuteen lisenssin myymisestä. :)

Mulla on itsellä kahdesta softakaupasta kokemusta, eli Logic 5:n oon myynyt ja NI Kontakt 2:n ostanut. Molemmat sujui ongelmitta. Sitten taas kuulemma esim. Wavesin plugaripakettien lisenssinsiirto on niin vaikeata/kallista, ettei kannata.
Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)