*Bandiitti* 10.02.2008 19:46:03 | |
---|
no joo elikkä siis kun mulla on vahvistimena tuo Fenderin FM212R ja siinä on särö ja säröpedaalina mulla on tuo marshallin bluesbreaker II niin miten sais sellasen hyvän säädön että kun painaa sitä bluesbreakeria niin että saisin sen buustaamaan sitä vahvistimen säröä niin ettei se ala pitämään sellaista ilkeää vinkunaa? |
Askorbiinihappo 10.02.2008 21:55:19 | |
---|
no joo elikkä siis kun mulla on vahvistimena tuo Fenderin FM212R ja siinä on särö ja säröpedaalina mulla on tuo marshallin bluesbreaker II niin miten sais sellasen hyvän säädön että kun painaa sitä bluesbreakeria niin että saisin sen buustaamaan sitä vahvistimen säröä niin ettei se ala pitämään sellaista ilkeää vinkunaa? No älä nyt ainakaan pistä molemmista vehkeistä gainia täysille. Sillä pääsee jo pitkälle. Kokeile vaikka silleen, että laitat siitä styrkkarista gainia sen verran mitä "normaalisti" pitäisit, ja sitten tosta Bluesbreakerista säröt nollille, sitten vaan lähet sitä varovasti nostamaan, ja katot mihin asti kestää ennen kun alkaa vinkua. Noin mä tekisin. Kannattaako koko elämäänsä uhrata kitaransoittoon, jos vaan komppaa...no EI!
Ushimir FTW! |
peteihis 11.02.2008 10:08:48 | |
---|
No tällasiat voi kokeilla (mitä olen alan guruilta kuullut) että etsi sekä vahvistimesta että pedalista "breakpoint", eli puhtaan ja säröytyneen äänen raja... Hankalaksi homman tekee se, että eihän se särö ala missään yhdessä pistessä, mutta periaatteessa molempien pitäisi olla selkeesti säröllä, mutta ei metallisäröllä, kun kitara on täysillä ja kun tiputat kitaran volaa, niin pitäisi päästä puhtaille aika pienellä namiskan käännöllä. No nytten kun pistät molemmat päälle, niin homman pitäisi mennä toisessa potenssissa... Eli kun kitara on täysillä, pitäisi tulla paksu pitkään soiva sooloujellus soundi ja kitaran potikan heilautuksella pitäisi päästä taas tollasille "blues puhtaille" äänille. Toinen tapa hoitaa homma olisi tälläinen että pidät vaikka vahvistinta tollasilla "popedarokkisoudeilla" ja pedaalin niin, että se menee puhtaalle, kun pikkasen tiputat voimakkuutta kitarasta. Nyt soolosoundien pitäisi irrota aika vähällä vaivalla ja komppi olla kuitenkin (joko pedaalia polkemalla tai kitarasta säätämällä) tollanen tanakka "murina". Vaihtoehtojahan tästä tietty löytyy, mutta toi lienee sellanen hyvä lähtökohta omille tutkimuksille. |
Kefiiri 11.02.2008 11:48:13 | |
---|
Yleisesti ottaen kannattaa laittaa niin vähän säröä kuin hermot suinkin kestävät. Vaikka luulisi ammattilaisten ottavan kalustostaan irti kaiken saatavilla olevan särön, ei näin välttämättä ole. Soundi muuttuu voimattomaksi surinaksi kun kaikki nupikat käännetään kaakkoon. |
Numb 11.02.2008 11:53:24 | |
---|
Jeh. Se ajatus menee näin: haluatko, että soittosi kuulostaa tältä: ROOAAAARRR! vai tältä: BUUZZZZZZZZ!. Liika särö vain surisee. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
ravensoul 14.02.2008 20:35:31 (muokattu 14.02.2008 20:36:36) | |
---|
no joo elikkä siis kun mulla on vahvistimena tuo Fenderin FM212R ja siinä on särö ja säröpedaalina mulla on tuo marshallin bluesbreaker II niin miten sais sellasen hyvän säädön että kun painaa sitä bluesbreakeria niin että saisin sen buustaamaan sitä vahvistimen säröä niin ettei se ala pitämään sellaista ilkeää vinkunaa? Jos siis tarkoituksena on ottaa vahvarista komppisärö ja saada pedaalilla aikaan soolobuusti ni ekana kokeilisin laittaa siitä Bluesbreakerista boost-moodin päälle, drive pienelle ja leveliä ylös (noin klo 13 ja 15 välille ehkä), tonea ja hienosäätöä maun mukaan. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3 |
Jos siis tarkoituksena on ottaa vahvarista komppisärö ja saada pedaalilla aikaan soolobuusti ni ekana kokeilisin laittaa siitä Bluesbreakerista boost-moodin päälle, drive pienelle ja leveliä ylös (noin klo 13 ja 15 välille ehkä), tonea ja hienosäätöä maun mukaan. tätä oom kokeillu ja tuloksena on että alkaa vinkumaan.. sitten kun saa että se ei vingu niin sitten se ei buustaa sitä kovemmin sitä ääntä vaan hiljentää sitä.. mutta mutta.. pitänee yrittää uudemman kerran ihan omassa rauhassa. ku yleensä rumpali hakkaa rumpuja kokoajan kun koitan säätää.. kiitoksia vastauksista. |
Simo78 15.02.2008 09:47:01 | |
---|
tätä oom kokeillu ja tuloksena on että alkaa vinkumaan.. sitten kun saa että se ei vingu niin sitten se ei buustaa sitä kovemmin sitä ääntä vaan hiljentää sitä.. mutta mutta.. pitänee yrittää uudemman kerran ihan omassa rauhassa. ku yleensä rumpali hakkaa rumpuja kokoajan kun koitan säätää.. kiitoksia vastauksista. Mikähän kitara sulla on ja mitkä mikit? Trebleä kannattaa myös ottaa pois, jos vinkuminen, näin "muusikkotermeinen" kiertäminen on ongelma. Huonot mikit kyllä kiertää isommilla volilla, vaikka yrittäisi mitä temppuja tehdä... |
*Bandiitti* 15.02.2008 13:47:49 | |
---|
Mikähän kitara sulla on ja mitkä mikit? Trebleä kannattaa myös ottaa pois, jos vinkuminen, näin "muusikkotermeinen" kiertäminen on ongelma. Huonot mikit kyllä kiertää isommilla volilla, vaikka yrittäisi mitä temppuja tehdä... kitara on fenderin squieri strato. mikeistä en tiiä.. |
ravensoul 15.02.2008 16:27:09 (muokattu 15.02.2008 16:28:22) | |
---|
tätä oom kokeillu ja tuloksena on että alkaa vinkumaan.. sitten kun saa että se ei vingu niin sitten se ei buustaa sitä kovemmin sitä ääntä vaan hiljentää sitä.. mutta mutta.. pitänee yrittää uudemman kerran ihan omassa rauhassa. ku yleensä rumpali hakkaa rumpuja kokoajan kun koitan säätää.. kiitoksia vastauksista. Kuulostaa siltä et sulla on sit turhan paljon gainia siinä pohjasoundissa jos ei kestä yhtään buustata signaalia ilman hallitsematonta kiertoa. Tosin ylenmääräinen kiertoherkkyys voi johtua myös huonoista mikeistä, sekä myös piuhat vaikuttaa hiukan jos on jotain kahen euron paskalakua keräämässä häiriöitä ympäristöstä. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3 |
*Bandiitti* 15.02.2008 17:08:52 | |
---|
no niin nyt oon saanu sellaisen buustin että oksat pois. kiitokset kaikille vastauksista. |