Aihe: Mikä on säveltämistä ja mikä ei? 1 | |
---|---|
![]() 14.02.2008 14:43:33 (muokattu 14.02.2008 14:48:35) | |
Kertokaapas minulle mitä on säveltäminen? Luulen tietäväni, mutta eräs kaveri on kanssani aivan erilinjoilla tästä asiasta. Pientä esimerkkiä tilanteesta: - Kaveri tekee biisin niin, että ei koske mihinkään soittimeen ja hänellä on säe- ja kertosäe-laulu jaksoituksilla. Ei mitään muuta. Siitä sitten pitäisi tehdä soinnut, riffit, introt, sillat, rytmit ja kaikki mitä biisin rakenteeseen nyt tulee. Tästä rautalankaa on sitten väännetty. Kaveri ei halua ottaa kitaralla sointuja, menee kuulemma "liian kauan aikaa". Eli onko tämä kaveri sitten muka biisin AINOA säveltäjä. Miten tähän saa selkeyttä? Jeesatkaa. | |
![]() 14.02.2008 15:22:16 | |
Kertokaapas minulle mitä on säveltäminen? Luulen tietäväni, mutta eräs kaveri on kanssani aivan erilinjoilla tästä asiasta. Pientä esimerkkiä tilanteesta: - Kaveri tekee biisin niin, että ei koske mihinkään soittimeen ja hänellä on säe- ja kertosäe-laulu jaksoituksilla. Ei mitään muuta. Siitä sitten pitäisi tehdä soinnut, riffit, introt, sillat, rytmit ja kaikki mitä biisin rakenteeseen nyt tulee. Tästä rautalankaa on sitten väännetty. Kaveri ei halua ottaa kitaralla sointuja, menee kuulemma "liian kauan aikaa". Eli onko tämä kaveri sitten muka biisin AINOA säveltäjä. Miten tähän saa selkeyttä? Jeesatkaa. Meneekö tässä nyt säveltäminen ja sovittaminen ristiin? Jos kaverisi hoitaa melodian ja sointupohjan, on hän silloin sen säveltäjä. Mutta; ei pidä välttämättä käsittää sovitusvaiheessa syntyviä ideoita, ts. riffejä pelkästään sovituksena, vaan kyllä ne on pop/rockmusiikissa aivan yhtä tärkeitä (joidenkin mielestä jopa tärkeämpiä) kuin lyriikka ja melodia. Itse melkein laittaisin tuossa tilanteessa (jos siis kaverisi hoitaa rungon ja sinä sitten riffit) sävellyksen molempien piikkiin ja sovituksen enemmän sinun/muiden bändin jäsenten piikkiin. Tämähän on tietysti näitä ikuisuuskysymyksiä. Aluksi Jumala loi Maan ja lepäsi, seuraavaksi Jumala loi Miehen ja lepäsi, sitten hän loi Naisen... Ja tämän jälkeen ei ole levännyt Jumala, eikä Mies.
Sekalaista sähellystä: http://www.mikseri.net/artists/deadmanshand.49299.php | |
![]() 14.02.2008 15:41:35 | |
kiitoksia kommentista. Kyllä kyse on pop/rock musiikista ja olen juuri tuota mieltä, että sävellys menee tällaisessa tilanteessa molempien nimiin, toki hyvin biisi kohtaista. | |
![]() 14.02.2008 17:57:17 (muokattu 14.02.2008 17:59:11) | |
Kertokaapas minulle mitä on säveltäminen? Luulen tietäväni, mutta eräs kaveri on kanssani aivan erilinjoilla tästä asiasta. Pientä esimerkkiä tilanteesta: - Kaveri tekee biisin niin, että ei koske mihinkään soittimeen ja hänellä on säe- ja kertosäe-laulu jaksoituksilla. Ei mitään muuta. Siitä sitten pitäisi tehdä soinnut, riffit, introt, sillat, rytmit ja kaikki mitä biisin rakenteeseen nyt tulee. Tästä rautalankaa on sitten väännetty. Kaveri ei halua ottaa kitaralla sointuja, menee kuulemma "liian kauan aikaa". Eli onko tämä kaveri sitten muka biisin AINOA säveltäjä. Miten tähän saa selkeyttä? Jeesatkaa. Se menee niin, että joka on tehnyt kappaleeseen leimallisesti kuuluvat osuudet, on säveltäjä. Jos näitä juttuja on tehnyt useampi tyyppi, sitten säveltäjiä on useampi. Eli semmoiset jutut, jotka ovat kappaleen kannalta keskeisiä. Esmes Foxy Ladyssa tai Enter Sandmanissa jokainen tietää lauluosuuksien olevan melko turhia kappaleen tunnistamisen kannalta. I Will Survivessa tilanne on taas täysin päinvastainen. Tietysti on sitten poikkeustapauksia, jos vaikka kappaleen rakenne on sellainen että laulut nousevat selkeästi päärooliin, mutta väleissä on pitkät pätkät geneeristä riffittelyä, jota ilman kappale ei kuitenkaan toimisi, niin osuudet pitää miettiä tarkemmin. Pääosin kuitenkin tolta pohjalta, kun biisi on valmis, mietitään että mitä siitä voisi jättää pois, mikä on se minkä jengi bongaa kappaleesta, ja sitten mietitään kuka tärkeimmät jutut on tehnyt. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)