Aihe: Suosituksia suoraviivaiseksi mättökitaraksi
1 2
Nacher
12.02.2008 23:48:07
Eli, mättöriffeihin pitäisi saada hyvä keppi, mielellään hintahaarukasta 150-250e ja..

Ei vaan, kliseet sikseen. Seuraavana ostoslistalla olisi moderni hevikeppi pääasiassa nopeaan riffittelyyn ja hituseen tiluakin. Valinnanvaraa on vain niin tuhottomasti, enkä oikein ole päässyt selkeään käsitykseen siitä, mitä oikeasti hyvä mättökeppi maksaa, ja missä vaiheessa aletaan maksaa ilmasta. Tarkoitus olisi siis saada hyvä, erotteleva ja jykevä soundi, kohtuullisen ohut ja nopeasoittoinen kaula ja sopivan tyylikäs ulkokuori. Jälkimmäisestä voi tinkiä, kahdesta ensimmäisestä ei.

Matkassa on vain muutama mutka. Ensinnäkään en oikein pidä bodyista, joita ei voi sujuvasti soittaa myös istualtaan, joten suhtaudun V-malleihin ja muihin suunnikkaisiin varauksella. En sellaista silti pois sulje. Toisekseen minulla ei ole aktiivimikeistä (lue: EMG-81:sestä) juurikaan hyviä kokemuksia. Muutamaa sellaisen omaavaa skittaa olen näpertänyt, ja kaikissa ollut jotenkin todella kuollut ja sirisevä soundi. Toisaalta tällä skitalla ei olisi tarkoituskaan soittaa muuta kuin tiukkoja riffejä pääosin D-vireessä ja jokunen tilutus. Hyvä kuitenkin olisi, jos kaulassa olisi edes jokin cleanit hallitseva mikki. Toisena mutkana matkassa se, etten toistaiseksi ole lämmennyt yhdellekään kokeilemalleni Koreakitaralle. Lähinnä hillittömän paksun lakkauksen ja kummallisen kömpelön soittotuntuman takia. Perus LTD-linja on siis ainakin alustavasti suljettuna pois, ellei sieltä löydy jotain helmiä. EMG:t voisin hyväksyä, mutta mielelläni löytäisin jonkun homman yhtä hyvin hoitavan passiivimikkisen kitaran.

Laadun olisi tarkoitus olla sitä tasoa, ettei soitto tai soundi jää ainakaan kitarasta kiinni. Custom shop tavaraa ei ole pakko olla, mutta korkeaa laatua kyllä. Hillitöntä blingblingiä ei tarvita, mutta tyylikäs ulkonäkö toki plussaa. Mielellään mattapintainen ja ohutlakkainen. Muovisista sormenjälkimagneeteista en oikein pidä, mutta toki tuo ei ole ominaisuutena sieltä tärkeimmästä päästä.. Minkähän verran tällaisesta kepistä pitäisi pulittaa, ja mihin suuntaan katsella? Alustavasti suunnittelisin budjetiksi jotain 1000e ylä- tai alapuolelta. Hintahaarukka on kuitenkin avoin, sillä tarkoituksena on ostaa keppi, jota ei tarvitse heti olla vaihtamassa uuteen. Skaalan tulisi olla 25.5", joten myös lyhytskaalaiset putoavat valinnasta pois.

Vaihtoehtoina miettinyt mm. Caparisionia, Jacksonin kalliimpia RR:iä, mahdollisesti jotain halpaa customia kuten RAN:ia. Mitähän arvon raati suosittelisi?
trih
12.02.2008 23:56:42
GAS-haku päällä? Osta ESP. No ei... Itse ostasin varmaan Caparisonin jos on rahaa pistää.
Just.
sepisti
13.02.2008 00:04:02
Eli, mättöriffeihin pitäisi saada hyvä keppi, mielellään hintahaarukasta 150-250e ja..

Repesin! ++

Ei vaan tässä on nyt sitä peräänkuuluttamaani asiallisuutta tälle kitarakamat osiolle. Että onnea van etsinnälle.

...Ja ainii käytä hakua:)
Ei Seppo ole Seppoa pahempi Seppo
biibob
13.02.2008 00:05:49
Oikeastaan olen hyvin huono kommentoimaan tähän ketjuun, kun ei tuo mättö oikein olee omaa alaani ja tämän takia kokemukseni kyseisen sarjan kepeistä melko suppeat. Kuitenkin tällaisen viahtoehdon haluan tuoda esiin. http://www.dlxmusic.fi/
Sivun tarjouksissa tuo Charvellin star -sarja. Hintatarjous dlx music -liikkeissä 999e ( lähthinta ollut 2300-2500e). Kitarat ovat jenkeissä käsintyönä tehtyjä jonkun asteen limited sarjaa. Syytä en tiedä, miksi kitarat noin halvalla myydään, nyt. Saatavilla olevia kitaroita hyvin rajoitettu määrä myyjän mukaan. Kitarat ovat huippulaadukkaita kitaroita luokassaan, laadukkaat puut, todella upeasti tehdyt kaulaliitokset sekä viimeistely ensiluokkaista. Itse en ole paljoa näitä testaillut, mutta muutamilta tutuiltani kun olen kysellyt, niin ovat pitäneet todella loistavina kitaroina, ja itseasiassa ainakin kolmella tuntemallani kaverilla on nyt tuollainen kitara omanaan/odottamassa viimeistä tilauserää. Toki kyseessä on juurikin tuollaisia 80' hevisuunnikkaita todella 80' värityksillä, mutta mikäli tämä ei niin hirveä este ole, niin ehdottomasti tutustumisen arvoisia kitaroita tyyliinsä. Mikkeinä seymour duncaneja, mallia en ulkoa muista.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Guitaristi
13.02.2008 00:24:48

Käytetty Jackson Soloist, joko jenkki tai japski (professional). Itselläni juuri tuollainen jackson soloist professional (kuva omakuvassa) ja on kyllä hiton hieno keppi kaikin puolin. Löytyy nechkthru, eebenotelauta, HSS mikit, aktiiviboostia, floikkaa, 24 nauhaa ym kivaa. Soundi loistava.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
Werde
13.02.2008 00:54:17
Mä lähtisin hakemaan USA-Soloistia tai ESP Horizonia, molempia saa kiinteällä ja kelluvalla tallalla. Caparisonit on todella paksukaulaisia noihin verraten. Mikkejen kanssahan voi pelata sitten miten haluaa.
Dead men tell no tales.
brn2sk8
13.02.2008 09:23:12
Mä ostaisin jacksonin randyroadsin, halvimman minkä löydän ja pistäisin loput rahat viinaan... Samase mikä kepukka siinä kädessä on ku on niin päissään hei :)
Cry Baby and ask me WHY WHY
Vestu
13.02.2008 10:04:16 (muokattu 13.02.2008 10:05:06)
Ehdottomasti ESP-LTD EC-1000 Stbc-värityksellä.
Kaikki herkut löytyy Earvanaa yms. myöten. Malliston lippulaiva.

Itse omistan ko. kepin ja vieläkin ihan innoissani.

EDIT: Niin siis kyseessähän on EC-1000 deluxe
Like father like scum
apuri
13.02.2008 12:16:39

Ja EC-1000 skaala oli?

Asiaan. Jackson soloistit ja ESP M-II tai horizon on varmaan ihan asiallisia vehkeitä.

mikit voi sitten vaihdella oman maun mukaan.

Torilla näyttää noita oikeita ESP:tä olevan muutama.
duc
13.02.2008 12:19:18
Jos tällä ei mättö lähde niin on miehessä vika:
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_hello_kitty_strat_pink.htm
Nacher
13.02.2008 14:43:02 (muokattu 13.02.2008 14:44:56)

Tuossahan tosiaan on tuo Gibsonin lyhyt skaala, joka pudottaa kepin pois vaihtoehdoista. Noita LTD-malliston deluxeja en ole testannut, mutta 400-sarjalaiset jättäneet minut todella kylmäksi. Hyvät speksithän noissa deluxeissa on, mutta epäilyttävät silti, koska hyvät speksit eivät tee hyvää kitaraa. ESP:in aitoa Eclipseä olen kokeillut (aktiivimikeillä), ja se ei jotenkin tuntunut omalta jutulta. Vähän samantyylinen kuin SG Voodooni, mutta pidin SG:n tatsista ja soundista enemmän. Laadukas keppihän se noin muuten oli.

Jackson soloistista saa kertoa lisää, kuin myös muistakin Jacksoneista. Kannattaako ostaa käytettyä vai uutta? Soloisteissa vähän tökkinyt se, että ainakin torilla pyörineissä monissa se ulkonäkö ollut sanalla sanoen karmea. Täysin yksiväristä punaista tai mustaa ilman mitään koristeita missään, ja bodyssakaan ei mitään omaperäistä pientä hienoutta. No, kitaraahan tässä ollaan ostamassa eikä koristetta.

Edit : RAN guitars näyttää Invaderille listahintaa 1380e. Jos siitä poistaisi floikan ja lisäisi kaulamikin, mahtaisikohan olla vähän halvempi? Siinä olisi ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Tai tuo Cruiser.

Mielenkiintoinen myös tuo Charvel tarjous. En vain sivuilta löytänyt kuin kuvan tuosta yhdestä explorer-tyyppisestä, jossa oli floyd rose ja pelkkä tallamikki. Kuitenkin pitäisi olla myös kaulamikki ja mielellään kiinteä talla. Onkohan noita muitakin malleja tuossa hintaluokassa?
Obscure
13.02.2008 14:56:25 (muokattu 13.02.2008 14:57:15)

Pakko pistää omat kortit peliin:

Schecter.

Ite siirtyny ibanez rg-tilutikuista skekterin maukkaaseen maailmaan.

Kaula tuntuu jykevältä, mikä ei huonompi juttu mättösoittossa mielestäni ole: mättöähän soitetaan kovaa ja paksu kaula edesauttaa illuusiota tuosta. >:)

Perussettinä mikkeinä on yleensä SD:n SH-4 ja '59.
Normiskaala 25,5", barskana ja useissa 7-kielisissä 26,5".

No. Lisää löytyy http://www.schecterguitars.com/

Meikällä on Blackjack EX. Luv it.

Edit: ja hinnathan on keskivertoa: n. 1k e nurkilla semmosilla hyvillä kepuilla. (=
Humanoid
13.02.2008 14:59:40
Ääni Schecterille myös täältä :) Parempaa hinta-laatusuhdetta saa kiinteätallaisissa mättökepeissä hakea.
"Näitä keppejä on tehty vain kymmenen." Sami / Ääniportti
Werde
13.02.2008 16:24:37
Joku, josta löytyisi EMG-81 vääntöä, erottelevuutta ja tarkkuutta alavireissä ja passiivimikin vähemmän synteettistä soundia. Onko moista? SD Distortion voisi ehkä olla välimaastossa.

EMG85. Distortion on sanalla sanoen huono.

Myos SD:n aktiiveita kannattaa kokeilla, torilla yhdet ylimääräiset..
Dead men tell no tales.
Pallo-Kala
13.02.2008 16:51:52
Mä lähtisin hakemaan USA-Soloistia tai ESP Horizonia, molempia saa kiinteällä ja kelluvalla tallalla. Caparisonit on todella paksukaulaisia noihin verraten. Mikkejen kanssahan voi pelata sitten miten haluaa.

Mä lähtisin kyllä kans tälle linjalle :)
biibob
13.02.2008 19:25:50

Mielenkiintoinen myös tuo Charvel tarjous. En vain sivuilta löytänyt kuin kuvan tuosta yhdestä explorer-tyyppisestä, jossa oli floyd rose ja pelkkä tallamikki. Kuitenkin pitäisi olla myös kaulamikki ja mielellään kiinteä talla. Onkohan noita muitakin malleja tuossa hintaluokassa?

Kaikki mallit mitä minä olen kaupassa nähnyt ovat noita explorel -tyylisiä. Mikkivaihtoehtoja kuitenkin löytyy lähes kaikenlaisia. 1xhumbucker, humbucker+humbucker, 1xhumbucker+2xsingle coil, 1xhumbucker+1xsingle coil. Sitten single coil paikoilla saa joko normi single coileja tai single coil kokoisia humbuckereita. Eli kyllä tuolta saa lähes minkälaisen tahansa yhdistelmän.

Tuosta tallasta en kyllä valitettavasti muista vaihtoehtoja. Floyd rose juu, mutta en muista, onko mahdollisuus kiinteään.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
JHL
13.02.2008 22:47:22

jos pulttikaulaiset kelpaa, tuijottele tuonne:

http://www.warmoth.com/

sieltä vaan palikat tilaukseen. bling blingiä ei niin kauheesti löydy, mutta kaunista puuta sitäkin enemmän. voit ihan itse päättää sopivat talla- yms ratkaisut.

nimim. tyytyväinen

ps. tonnilla saa jo kaikenlaista, dollari on halpa.
Poutapilvi
13.02.2008 23:07:11

Itse soitin alkuun Schecterin C-1 Classicilla, siinä siis ne em. SD:n mikit. Ja hyvin toimi mättöosastolla, en ole osannut EMG:n aktiivia kaivata. Sitten sain Gibsonin Explorerin Gibsonin orkkismikeillä ja soundi muuttui mättöön vielä paremmaksi, tosin mikit osoittautuivat kiertoherkiksi.

Eli jos kitara sopii käteen ja siinä on laatuosat, niin ehkä se mättösoundi kuitenkin loppupeleissään on kiinni siitä kitaravahvistimesta enemmän kuin kitaran mikeistä, niin kuin täällä on monesti todettu. Itsellä on Peaveyn 6505 ja sitä vahvistinta kuvaa hyvin ehkä vähän liioiteltuna se, että namiskat voivat olla vaikka missä asennossa roudauksen jäljiltä ja aina kuulostaa mättö hyvältä, oli kitara kumpi tahansa.
kloppis
13.02.2008 23:21:06
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)