Aihe: Monellas täällä aktiivinen alapää?
1 2 3
IJarro
12.02.2008 00:26:43
Heh joo.

Pitäis pätevät PAt hankkia eikä oikeen tiiä mimset. Budjetissa ~2000€.

Eli, kunnolliset 12" aktiivipöntöt (esim mackie tai RCF)
vai, 10" + aktiiviset alapäät =P ??

Hintaa tuli subien kanssa vähän enemmän ja roudattavaa sit vielä enemmän.

Ja tommosia normi työväentaloja ja vastaavan kokosia latoja keikkapaikkoina..

Eli mitä kokemuksia väellä on niin mökän/roudattavuuden/äänenlaadun ja minkä vaan muunkin suhteen PAsta subeilla/ilman ?

kiitos
Let's do some living after we die...
KoskPaavo
12.02.2008 01:26:04
Menee vähän offtopiciksi mutta oon nyt ollut monessa porukassa jossa tuommoinen subbari jytkyttää jossain päin lavaa. Mulle tulee joskus semmoinen fiilis että joitakin ns "oireita" tulee kesken illan tuosta jytkeestä, siis lähinnä ehkä sydämen rytmihäiriöitä yms. Onko muilla?
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
isojussi
12.02.2008 01:55:04
Imehtelen kanssa, miks työväentaloluokan mestoihin pitää viedä subbaset??

Laulut ja akustiset instrumentit poislukien rummut kunnon diskanteilla varustettujen 12":ten kautta ja muut omilla vaffareillaan.

Ei tarvii niin perkeleesti sitten monitoroidakaan.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Sertzo S
12.02.2008 07:40:04
Aktiiviinen alapää...? Ei ainakaan mulla viimeaikoina, vaikka mieli tekisi välillä kovastikin.
Näin minä otsikon kysymyksen käsitin.
ÄM
12.02.2008 08:11:02

Ei tosiaan varmaan tarvii juuri muuta kuin laulukamat, työväentaloillekaan, saati juhlahuoneistojen nurkkiin.

Mutta makuasia tietystikin.

Meillä mennään Yammun 01v96vII:n perässä RCF:n aktiivi-satsi ja monitoreina nappia korvaan, sekä pari FTB:n 8" aktiivia.

Työväentaloilla pistetään yleensä, lavan etureunoihin, kaks subbaria(705As) ja yläpäät (312A). Nurkissa taas yhdellä subbarilla, joka on mulla silloin rumpujen vieressä ja toimii samalla mikseripöytänä.

Meillä on tuo subi siis aina mukana. Se on väärä tie, että sitä pitäis punasena aina huudattaa; soundiin se tuo sen sijaan täyteläisyyttä ja tukevuutta, maltilla käytettäessä. Vanhoilla kamoilla ei vastaavaan pystynyt, oli subbarit enemmän sellaista "mökä"-mallia. RCF:t soi selkeän puhtaasti, eikä niillä tuota ongelmia rakentaa täyteläistä kokonaissoundia, hiljaisillakaan volyymeilla.

Mutta totuuden nimissä, yks subbari riittäis kyllä työväentaloillakin ja yläpäiksi 310A:t ei varmaan häviä yhtään. Sillä saa hintaa ja painoa alas.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
JK
12.02.2008 08:32:54
Nojuu, laitan lusikkani soppaan vaikka täällä on jo asiantuntijat antaneet neuvonsa

Tuolla 2000 euron budjetilla yksi vaihtoehto on

- 2 x RCF ART 310a
- 2 x db Technologies SUB 12

Itselläni on ollut tuollainen setti ja jäsen Rintapek voi myös siitä kertoa.
Toimiva paketti, pienikokoiset ja helpot roudata.

HK Audion LUCAS- sarja kannattaa myös katsastaa. Yksi sellainen vanhempi setti löytyy nurkista vieläkin ja käytössä ihan pienimmissä paikoissa.

LUCAS ei ole varsinaisesti aktiivi, siinä on subbasessa päätteet myös yläpäille.
Nuo 8" yläpäät jäävät kyllä helposti kevyiksi, toki LUCASia löytyy myös isommilla yläpäillä mutta hinta nousee rajusti.

LUCASissa on hyvä ja puhdas soundi. Subbanen toimii pehmeän huomaamattomasti.

Itselläni on tällä hetkellä yhtenä kattauksena FBTn Lightforce- setti.
12" aktiiviyläpäät ja 15" Aktiivisubit. Puukoteloilla, soundit on hyvät.

Lisänä tarvittaessa on RCF ART 705A- sub.

Omakohtaisia kokemuksia (jotka eivät perustu muuhun kuin vuosikausia kestäneeseen "Laiterumbaan" ja eri laitteiden kokeiluun.)

- Subeissa on huomattavia eroja. Etenkin siinä, kuinka paljon "mutaa" eli mm. laulutaajuuksia päästävät läpi.

- Parhaat ovat olleet juuri tuo RCF ART 705A ja ei nuo db:n SUB 12 subitkaan huonot olleet. (Samson, Mackie SWA 1501, Yorkville eivät vakuuttaneet)

- Itse tykkään 12" kaapeista yläpäinä. Etenkin laulusoundi tuntuu olevan Ok.
- FBT on soundiltaan luonnollisempi kuin saman kokoluokan RCF.

- Jotenkin sellainen fiilis, että jos koko paketti on saman valmistajan tuotteita niin se loppupelissä soi parhaiten yhteen.

Ja jos Aktiivit ei ole se ehdoton juttu niin Mikserivahvistin ja kunnon 3-tiekaapit on kätevä ratkaisu.

Mulla on tuo Dynacordin Powermate 1000 ja sitä voi vilpittömästi suositella. Sen perässä on ollut isokin passiivisetti ja hyvin pelaa.
Mikserivahvistin (laadukas) on siitä hyvä, että siinä on kaikki tarvittava valmiina (Päätteet, efektit) ja ei tarvitse vetää kuin yhdet piuhat / puoli.

Aktiivisetissä on 4 virtajohtoa + linjapiuhat selviteltävänä.

Hiukan sekavaa selittelyä näin aamusta.

Kiitos ja anteeksi.
v_m_kangas
12.02.2008 08:43:45

Mackie SWA1801 + 2 * Yamaha MRS400 ja on toiminut ravintelista suurempaakin sirpiliiteriin. Kertaakaan ei ole tarvinnut Mackien maksimia kokeilla.

Paikallinen diileri suositteli tuota 18":sta kahden SWA1501 sijasta. Ilmeisesti oikea huomio myös edelliseltä kirjoittajalta.
Humppaa tai soita humppaa
kuunsirppi
12.02.2008 10:56:51
Aktiiviinen alapää...? Ei ainakaan mulla viimeaikoina, vaikka mieli tekisi välillä kovastikin.
Näin minä otsikon kysymyksen käsitin.

Mä luulin kans, että tänne munkin pitää kirjottaa jotain, muttei tarvikaan ;o)
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
EP
12.02.2008 11:32:26
Aktiivisesta en tiiä, mutta mä oon suunnitellu niin, että kaikki PA :n kautta ja yks' kunnollinen subbari tarvittaessa mukaan jos tässä vielä..
Sitten noi "telkänpöntötkin" menee vaihtoon! ..liian painavat :)
R.Syke
12.02.2008 14:29:18
Mä luulin kans, että tänne munkin pitää kirjottaa jotain, muttei tarvikaan ;o)

Alapään miksauksestahan noi aina on huolissaan tuolla äänihuulipuolella. Olen jättänyt sen asian murehtimisen ammattilaiselle.

Hyvin miksattua on ilo kuunnella kyllä.
paice60
12.02.2008 14:58:09
Aktiivisesta en tiiä, mutta mä oon suunnitellu niin, että kaikki PA :n kautta ja yks' kunnollinen subbari tarvittaessa mukaan jos tässä vielä..
Sitten noi "telkänpöntötkin" menee vaihtoon! ..liian painavat :)

Meillä on juuri näin,. tosin passiivi subbarilla mutta yksi hyvä riittää. 18 tuumainen.
Vittu näitä hommia.
omarklah
12.02.2008 16:33:52 (muokattu 12.02.2008 16:34:46)

Tanssikeikka työväentalossa, niin noilla vetää kummasti.
Helpompaa roudattavaa jos löytyy, niin kertokaa minullekin.

Laitanpa vielä vähän paremmaksi tuon roudattavuuden suhteen. Meillä on käytössä EV:n ZX1:set (4kpl) yläpäinä (8,5Kg/kpl) ja EV:n SB122 subbaset(2kpl) alaosastolla (16Kg/kpl). Ääntä noihin noita puskee InterM:n L2400 pääte.
Tehonkestoa 800W/rms/puoli. Kokoluokkassa työväentalo ei tarvii luukuttaa kuin puolella teholla, niin jo pidellään korvia salin puolella.
Soundi on erittäin selkeä ja erotteleva. Tuo läjä maksoi n.2500 Eur viime vuoden puolella (hinnassa mukana tarvittavat ständit, piuhat ja suojapussit kaikille kaapeille)

EDIT: Mutta aktiivinen tuo setti ei ole - anteeksi offtopic....
...entässitte?
rintapek
12.02.2008 17:16:16

Meillä on tuo subi siis aina mukana. Se on väärä tie, että sitä pitäis punasena aina huudattaa; soundiin se tuo sen sijaan täyteläisyyttä ja tukevuutta, maltilla käytettäessä. Vanhoilla kamoilla ei vastaavaan pystynyt, oli subbarit enemmän sellaista "mökä"-mallia. RCF:t soi selkeän puhtaasti, eikä niillä tuota ongelmia rakentaa täyteläistä kokonaissoundia, hiljaisillakaan volyymeilla.

Jokseenkin noin minäkin asian näkisin. Toisekseen, ainakin meillä tauoilla tuleepi laitettua jytämusaa ceedeeltä. Ilman subbaria(subbareita) taukomusasta olisi se "jytä" vähän alamittaista. Kolmanneksi, minusta on vallan hyvä, että on tarvittaessa mahdollisuus vetää aivan kaikki, ml basso suoraan pöydästä mikkilinjan etupuolella oleviin kaiuttimiin. Vaikka basistimme ei tälle ajatukselle yleensä lämpenekään, mutta...

Mutta totuuden nimissä, yks subbari riittäis kyllä työväentaloillakin ja yläpäiksi 310A:t ei varmaan häviä yhtään. Sillä saa hintaa ja painoa alas.
Aivan samaa mieltä.
One kind of music only - the good kind
veeka
12.02.2008 18:01:11
Meillä mennään Jammun setillä, jossa on 2x500w päätteellä mikserivahvistin käyttökelpoisilla efekteillä varustettuna, 2 kpl kaappeja 15" elementillä ständien nokassa ja yks 500w aktiivisubi. Setti toimii hienosti, helppo roudata, selkeä saundi, vie vähän tilaa, ei oo piuhaviidakkoa ja löylyä riittää isompaakin paikkaan. En kyllä ilman subbasta lähtis enää keikoillle, se tuo niin paljon lämpöä ja mehevyyttä saundiin, mutta ei passaa luukuttaa liikaa.
työtä työttömille, viinaa soittajille
eskoensio
12.02.2008 18:58:34

Hyvät musiikki laitteet ovat 50% bändistä, sanovat viisaimmat. Se kyllä pittää paikkansa.
itellä on 2X500 W jammu mixerivahvistin jammun yläpäät c112v 12" aktiivisuppaset
msr 800 W 15 " painaa jumalattomasti 42 kg kappale. Jammuihin kun satsaat 1800 €
se on siinä, kehtaa mennä isoimpiin paikkoihin varmasti.
jeppeq
12.02.2008 22:37:27
Meillä ei o muuta aktiivista kun tuijottaminen..
lotjauuno
13.02.2008 03:07:36
EV-300 yläpäät ja 120 subbaset ja väliin EV:n prosessori.Helpot roudata huippu soundi(Zeck ja Dynacord samaa tavaraa sisäpuolelta).Pitää hoitaa erillis päätteellä,mutta on hyvät.Oli tossa myyntipuolella käytetyt Renkus-heinz:t.Ehdotonta eliittiä
isojussi
13.02.2008 09:07:44
En tiä, menneekö ot:ksi, mutta...

Mullahan on tällä hetkellä Warfedalen LX12-kaapit, joita tuuppaan t.ampin 2400 mk II:lla. Puolellensa pitäis irrota 680W. Potku on tuntunu riittävän. Silti oon vähän himoinnu subbasia.

Tommosia, mutta 8 ohm:

http://www.e-av.co.uk/info.php?id=7 … ID=fb53a09b9bab02452a2bb069a44d9fbb

Tota Warfedalen LX18MBsaa sekä 4 että 8 ohmisena.

Periaatteessahan mulle riittäs yks 4 ohm, mutta sit pitäis hommata jakari ja toinen pääte.

Olin ajatellu jossain vaiheessa hankkia saman sarjan vähän eri näköset 15" passivijakarilliset, mutta maahantuojan edustaja sano, että noi on selkeesti paras valinta.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
jakeni
13.02.2008 09:39:22
-monta vuotta ollaan käytetty subbareita,paikasta riippuen: yhtä tai kahta?
-antaa se niin hienon tukevuuden ja lämmön.
-on se vaan kätevää ja tätä päivää aktiivishow.
-kokemuksen perusteella viimeaikoina osoittautuneet parhaiksi hinta/laatusuhteiltaan:
mm. RCF art 705 ja FBT Maxx9SA,unohtamatta Mackie 1501 swa.

-kyllä soundaa ja näillä muuten homma toimii ja ilma LIIKKUU!!! ,eikä paina ihan helvetisti.
Tultiin kakkosena,lähettiin ykösenä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)