Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ajatuksia pienitehoisista putkivahvistimista
1 2 3 4 5
JuSu
12.02.2008 07:42:53 (muokattu 12.02.2008 07:43:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Orange Tiny Terror, Crate Blackheart, Epiphone Valve sarja, Harley Benton GA5 jne jne
 
Viime aikoina tuollaisia on tipahdellut markkinoille. Pikkuiset putkipelit ovat pop, rock, jopa metal (Krank Rev JR) ja hyvä niin. Saapi nyt luukutella muuallakin kuin stadioneilla ilman pelkoa kuulovauriosta.
 
Tehoissa on siis pihistelty. Ikävä kyllä useimmiten on pihistelty muuallakin. Pikkuvahvaimissa useimmiten on vain yksi kanava, kaiku, efektilenkki, usein jopa lisäkaiutinliitäntä loistavat poissaolollaan. Pikkuisten vahvistimien tuotantokulut painetaan alas karsimalla ominaisuuksia, näin saadaan halpoja laitteita kuluttajille.
 
Onko tämä mitä halutaan? Esim. Orange Tiny Terror riittäisi tehon ja äänenpaineen puolesta monelle bändikäyttöön, mutta yksikanavaisuus rajoittaa. Krank JR full stack voisi olla jollekulle metallipäälle oiva valinta, mutta vaikka kaksi kanavaa löytyykin, ei niitä voi vaihtaa jalkakytkimellä.
 
Monia saattaisi kiinnostaa kovastikin kevyt, pikkuinen (n. 15-20) W) mutta tukevasoundinen, bändisoittoon riittävä putkicombo tai -nuppi, jossa ei olisi ominaisuuksissa säästelty. Kaksi tai useampia kanavia, tai edes jalkakytkimellä kytkettävä boost, efektilenkki, kunnon eq Itselleni jousikaiku on turha, mutta moni saattaisi kaivata tätäkin. Ensimmäisenä markkinoilla olevana tarjokkaana mieleen tulee Koch Studiotone, joka on 20 W putkikone, saatavissa nuppi- sekä comboformaatissa. Lisäksi Laney esitteli vähän aikaa sitten Lionheart sarjan, josta löytyy kaksikanavainen 5 W putkicombo. Mutta Kochilla on hintaa yli tuhannen euron, Lionheartillakin n. 800 euroa. Noilla hinnoilla saa jo kaksi Tiny Terrorria, tai useampia Blackhearteja, puhumattakaan Harley Bentoneista.
 
Totta kai monet loistavat ja legendaariset putkisoundit luodaan edelleenkin yksikanavaisilla, ominaisuuksiltaan köyhillä perinnevahvistimilla. Mutta nykyajan teknologialla olisi mahdollista tarjota järkeviä vaihtoehtoja markkinoille. Vaihtoehtoina, kärjistetysti, tuntuu olevan 100 wattisia kaikenmaailman ominaisuuksilla ja hilavitkuttimilla ladattuja välilevynmuljauttajia, tai sitten taskukokoisia tonella ja volumella varustettuja pikkuvehkeitä.
 
Sanotaanpa vielä vaikka näin: Itseäni ainakin kiinnostaisi kovasti esimerkiksi kaksikanavainen efektiloopilla varustettu Tiny Terror (vaikkei looppi Orangen filosofiaan oikein istukaan). Saattaisinpa maksaakin siitä satasen, pari enemmän. Nykyisessä formaatissa Tiny Terror ei käyttööni sovi, tai ei ainakaan kovin hyvin.
 
Ajatuksia, mielipiteitä, keskustelua?
 
JuSu
 
"Life sucks and then some guy on an internet forum refuses to swap his wife for a packet of biscuits." -noir-
Kivijalka
12.02.2008 08:39:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Ei niitä 100w vahvistimia ole aina pakko luukuttaa." ja "Hyvä mastervolume on parempi kuin pieni teho." Nämä teesit ennustan ainakin taas käytävän läpi tässä ketjussa.
Myöskin hajanaisia "OLOLOL, opetelkaa soittaamaa ni ei tarvi luuppei." tai "Mitä lyhyempi signaalitie sitä enemmän tonea." lausahduksia saattaa esiintyä. Oraakkeli on puhunut. Ugh.
 
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
dropD
12.02.2008 08:41:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon saman pohdinnan kanssa painiskelin taannoin kun etsin koticomboa. Vaikka en ollut rajoittanut trankkujakaan pois, niin edelleen tuntui olevan niin, että tehon ja koon mukaan karsiutuu kunnolliset kytkennät ja kontrollitkin. Itse en olisi tarvinnut kuin kunnollisen puhtaan kanavan, mutta yksikanavaisissa tuntui vielä entisestään karsiutuvan nuo muut ominaisuudet. Aina tuntui yhtälössä soundi, ominaisuudet, hinta olevan joku pielessä. Yleensä hinta.
 
Löysin etsimäni (torilta) Laneyn VC15 combosta, josta löytyy 2 kanavaa (jalkakytkimellä), lisäkaappiliitäntä, efektilenkki ja kaiku (jalkakytkimellä).
 
Numb
12.02.2008 08:46:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkikone on pop, tällä hetkellä. Valmistajat vääntävät näitä pikkuputkareita, koska ne menevät kaupaksi. Jengi on uskonut, että putkivahvistin sen olla pitää, oli tämä asianomaisen kohdalla totta tai ei.
 
Luulen, että valmistajat ovat tehneet markkinatutkimusta. Tiny Terrorin hintaan jos pannaan pari sataa lisää, onkin vaihtoehtoja jo tyrkyllä toisella tavalla.
 
Itse tykkään simppeleistä vahvistimista. Kaksi kanavaa mielellään saa olla, that's all - eikä sekään välttämätöntä ole. Efektilenkkiä en ole käyttänyt silloinkaan kun sellainen on vahvistimesta löytynyt, sama juttu reverbin kanssa.
 
Soundinmuuttajat, boosterit ja muut (silloin kun niitä käytän), otan mieluummin purkeista. Kun vahvistimessa on hyvä terve perussoundi, voin hakea siihen päälle purkin, joka kuulostaa siltä miltä haluan. Vahvistimien omista boosteista en ole ollut innostunut. Tuntuvat lisäävän ei-toivottua melua enemmän kuin boostia. Eli minulle käy se, että vahvistin on riisuttu, hinta alempi ja erotus laitetaan muutamaan purnukkaan.
 
Mut mut, minä olen minä ja muut ovat muita. Luulisin, että markkinoilla tulee noita, sanotaanko nyt vaikka monipuolisempia putkikoneita. Orangekin on luistanut periaatteistaan, ja Rockerverbeistä löytyy efektilenkki ja reverb :)
 
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Artist
12.02.2008 09:55:01 (muokattu 12.02.2008 09:57:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, noi Crate, Epit, HB:t ja tietyllä varauksella myös Tiny Terror, on tehty ylipäänsä mahdollisimman halvalla ja lähinnä vastaamaan vain kysyntään putkivahvistimille, sen kummemmin ehkä mitään ominaisuuksia miettimättä. Jotenkin tuntuu, että kun pienemmillä valmistajilla on pienehköjä putkikoneita valmistettu pidempään ja tätä kautta on muodostunut ylipäänsä kysyntää pienille putkikoneille, varsinkin "jos vielä halvalla sais", jolloin massavalmistajien on ollut helppo iskeä, eikä laitteilla ole hirveitä laatu- tai ominaisuusvaatimuksia by popular demand.
 
Onhan noissa ominaisuuksien lisäksi säästetty mm. valmistuskustannuksissa muutenkin aika reilusti. Tiny Terror on vähän kalliimpi, mutta design lienee syönyt jonkin verran enemmän r & d:tä kuin nuo muut.
 
Kuitenkin, jos ei ihan kiinahinnoilla ja 5W teholuokassa tarvitse päästä, niin varteenotettavia vaihtoehtoja alkaa löytyä. Mainittu Koch Studiotone on hyvä esimerkki, eikä hinta edes ole hirveän kallis, samaan kastiin menee äkkiseltään ajateltuna. Muitakin esimerkkejä löytyy tietty, kunhan jaksaa nähdä vaivaa.
 
Ja tätä kirjoittaessa itse olen kyllästynyt kevyeen ja helposti roudattavaan 30w putkicomboon, jossa on kaksi täysin itsenäistä kanavaa, efektiloopit, reverb ja boost sekä kaikkien ohjaus tietysti jalkakytkimellä, eikä laite ole edes halvasti valmistettu tai epäluotettava. Silti sitä tuntee vetoa johonkin yksinkertaisempaan laitteseen.
 
"Because I'm worthless!"
Umas
12.02.2008 10:29:58 (muokattu 12.02.2008 10:31:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisinkin lainata aihetta hieman hipaisten kyseistä aihetta. Olen ajatellut hankkia jonkun, en tiedä vielä minkä, 15w combon tai nupi joka olisi tarkoitus laittaa 4x12 kaapin päälle. Haussa on hyväterve perus soundi pohjalle, jota sitten muokataan tonelabilla. Asiaan. Pelko on pohjimmaisena se, että mökä ei riitä. Ehkä vertauskohtana voisi kertoa että 50w 112 -combossa on volume puhtaalla kanavalla ollut siinä n. klo 10 ja 11 välillä, osaisko joku neuvoa?
 
Sitten itseasiaan, en ole paljoa vielä putkipelien kanssa häärinyt, mutta mielestäni esim. H-Bn GA5 on oikeasti hyvä laite, kun olen siihen Tonelabin laittanut eteen on saatu kerrostalo asunnon puitteissa oikein kivat soundit, pelkälteen tuo laite on mielestäni neutraali. Sillä ei ole persoonaa ollenkaan, ehkä vain hyvä. Kauan olen trankku laitteiden ym. halpisvehkeiden kanssa soitellut, mutta nyt on turha tälle miehelle trankkuja tarjota. Ei edes microcubea, vaikka se kiva oliki mökillä kun toimi paristoilla. Lyhyesti, putkilaitteet on tullut mun elämään jäädäkseen ja hienoa että niitä saa myös halpoina pikkuversioina kotiolosuhteisiin.
Nimim. Budjetti rokkari.
 
"TOI ON SEN VIHOLLIS BÄNDIN LAULAJA!" -rumpali 1.2.2008
M Hossa
12.02.2008 10:52:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Clippien perusteella tuo Laneyn Lionheart herätti kyllä suurta kiinnostusta. Oikeastaan sama koskee myös Laneyn VC-sarjaa. Jostain syystä jäänyt ihan unohduksiin koko merkki pitkäksi aikaa.
Mitenköhän tuo työn jälki, luotettavuus, kestävyys ym?
 
msormune
12.02.2008 11:00:57 (muokattu 12.02.2008 11:02:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysin etsimäni (torilta) Laneyn VC15 combosta, josta löytyy 2 kanavaa (jalkakytkimellä), lisäkaappiliitäntä, efektilenkki ja kaiku (jalkakytkimellä).
 
Tämä vähän riippuu siitä, mitä tarkoitetaan kahdella kanavalla. VC15:ssä on tarkkaan ottaen yksi kanava, jossa on tilasta riippuen eri määrä etuasteita signaalitiellä (eli clean-tila tai gain-tila).
 
Käytännössä ainoa haitta tästä on, että sävynsäätimet ovat kummallekin "kanavalle" samat. Tämä joko haittaa tai sitten ei.
 
Mutta siis hyvä peli tuo on, itsellänikin ainoa kaupasta ostettu vahvistin on juuri VC15...
 
Jouni Antero
12.02.2008 11:09:25 (muokattu 12.02.2008 11:09:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistanpa tässä taannoin (10 v sitten?) kun luin Guitar Playerista noin tusinan eri putkivahvistinvalmistajan yhteishaastattelua (keskustelutilaisuutta) ja muutamakin sanoi, ettei esim 15 W vahvistimen valmistuskustannukset ole merkittävästi alemmat kuin esim 50 wattisen. Siis jos aikomus on tehdä samalla laadulla. Tätä oikeastaan en juuri epäilekään; valmistuskustannuksissa olennaisin osa on kuitenkin juuri valmistaminen, ei raakamateriaali ym (minkä kiinailmiö todistaa).
 
Kun itse kaipaisin nuppia mun Creamsound-combolle pariksi, niin päädyin teettämään Rikstonella 4- 8 wattisen efektilinkkeineen ja signaalin edelleensyötöllä. Maksoihan se 50% enemmän kuin esim Tiny Terror (oli toisena vaihtoehtona), mutta onpahan myös vähän eri peli (H5 se violetti):
 
http://www.kolumbus.fi/risto.kivioja/RikstoneAmps/
 
Suosittelen teettämistä, jos speksit on tiedossa ja ei ihan mennä nahkabudjetilla.
 
Eikös muuten Mesalla ollut joku Studio 22, jossa on kanavanvaihto ja linkki jne?
 
duc
12.02.2008 11:13:07 (muokattu 12.02.2008 11:14:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös muuten Mesalla ollut joku Studio 22, jossa on kanavanvaihto ja linkki jne?
 
Juu, käytettynähän noita saa. Jotain 500 maksoin omasta (Studio .22+ ilman graafista EQ:ta), ja myin pois sitten suunnilleen samaan hintaan. 22 wattia tehoa, kaksi kanavaa, jousikaiku, lenkki, lisäkaapille paikka ja hyvä soundi. EQ ja gain olivat yhteiset molemmille kanaville, joten oli vähän vaikea saada hyviä puhtaita ja särösoundeja samaan aikaan, muuten mainio vahvistin.
Ziggy Bubba
12.02.2008 11:17:47 (muokattu 12.02.2008 11:18:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta Kochilla on hintaa yli tuhannen euron, Lionheartillakin n. 800 euroa. Noilla hinnoilla saa jo kaksi Tiny Terrorria, tai useampia Blackhearteja, puhumattakaan Harley Bentoneista.
 
Oman Studiotoneni ostin käytettynä, ei tuolle tullut hintaa kuin sen Tiny Terrorin ja pienen peruskaapin verran... Ominaisuuksia tuossa on sitten aivan eri tavalla kuin monissa muissa pikkuputkareissa.
 
Olen tässä odotellut milloin noiden äärikarsittujen Valve Junnujen ym. seuraksi alkaa tulla enemmän näitä Studiotonen tyylisiä "linkkuveitsiä". Veikkaisin että siihen 500-1000 euron välille monipuolinen pikkupeli olisi oiva markkinarako vahvarivalmistajille. Taitaa olla vaan vaikeaa saada tuohon hintaan tehtyä.
 
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
FensonGibder
12.02.2008 11:32:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkikone on pop, tällä hetkellä. Valmistajat vääntävät näitä pikkuputkareita, koska ne menevät kaupaksi. Jengi on uskonut, että putkivahvistin sen olla pitää, oli tämä asianomaisen kohdalla totta tai ei.
 
Kokeilin viime keväänä kaverin ibanez Valbeetä (5w, putki) ja vielä uudestaan kaupassa. Täytyy sanoa, että en löytänyt minkään näköistä eroa trankkuun.
 
Unohtui välittömästi nuo pikkuputkikoneenhankkimisgaassit.
 
Pipari-Pärsson vs. Loimaan Luiskaotsat
Keke Urlaub
12.02.2008 11:34:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajatukseni ovat Jusun kanssa hyvin samansuuntaisia.
Mä menen tänään testaamaan statesman dual-comboa, jospa siinä yhdistyisi roudattavuus, monipuolisuus ja hyvä soundi tyylikkäässä paketissa.
 
Lionheart-nuppi vaikuttaa speksiensä puolesta myös just hyvältä. Veikkaan, että kyseisessä nupissa hinta korreloi pitkälti laadun kanssa, ainakin sitä Lanikan sivut kovasti vakuuttivat.
 
Nacher
12.02.2008 12:48:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse myös päätellyt, etteivät vahvarin tehot vaikuta lopulta kovin suuresti valmistuskustannuksiin. Ennemminkin tuntuvat juuri ne ominaisuudet maksavan. Usein sen 50w ja 100w mallin välillä on hintaeroa 100-200e, ja nuppi itsessään voi maksaa 1500-2000e.
 
Toisaalta mietin myös pienitehoisuuden pointtia. Tehoja saa olla todella, todella vähän, että oikeasti sillä on kotioloissa mitään merkitystä. Sitten taasen kun soittaa bändin kanssa, 50w tarvitaan helposti vähintään, ellei kyse ole hiljaisemmasta soitannosta kuten bluesista ym. Oikeastaan vain joissain omakotitalo-olosuhteissa voisin tarvita jotain 10-20w teholuokkaa, ja silloinkin pitäisi varmaan soitella tulpat päässä. Toisaalta moni isompikin nuppi aukeaa oikein hyvin jo "vähän kovemmalla" harjoitteluvolumella, ellei sitten tarvita todella aggressiivista päätesäröä. Oma ENGLini ainakin kuulostaa loistavalta jo sellaisella "liian kovalla kotiin, liian hiljaisella bändiin" volumella. Yllättäen vieläpä 100w moodissa kuulostaa hiljaisellakin paremmalta, kuin 50w moodissa.
 
Dunga
12.02.2008 13:21:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta mietin myös pienitehoisuuden pointtia. Tehoja saa olla todella, todella vähän, että oikeasti sillä on kotioloissa mitään merkitystä.
 
Mulla on kotisoittelussa Matampin 2w Minimat, jossa on vielä tehonsäädin 0-2w. P2P hand-made, boosti jalkakytkimellä, volume, tone...
 
Kotioloihin mainio putkivekotin, tosin ei mikään monipuolisin. Syö hyvin pedaaleja ja niiden avustuksella saan sen irti mitä tarvinkin. Pulitin tästä 400e, joka on soundiin ja laatutyöhön suhteutettuna sopiva hinta.
LaXu
12.02.2008 13:22:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Efektiluupin puutetta pienempitehoisissa vahvareissa olen nähnyt perusteltavan muun muassa sillä, että efektoidut soundit muhjuuntuvat kun päätettä ajetaan kunnolla ruvelle. Näin ei ihan helposti käy 50-100W peleissä muualla kuin jossain stadionilla, mutta varmasti jossain 5W vahvarissa kyllä.
 
Monestihan tuo ominaisuusongelma on ratkaistu siten, että isommista vahvareista löytyy niitä tehonpudotusnappeja. Näissä ei tosin sitten enää päästä halvalla...
 
Itse olen heittänyt jo hyvästi päättärisärön tavoittelulle ja olen siis tätä nykyä Kivijalan mainitsemaa "ei sitä tartte luukuttaa" ja "hyvä master volume" koulukuntaa. Kaiutinpuolella tosin suosin edelleen kompaktiutta, eli ei halfstackeja vaan 1x12/2x12 linjaa. Seuraava minua oikeasti kiinnostava vahvari vaikuttaisi olevan hyvällä tsägällä Eurooppaan kesällä ilmaantuva 100W Egnater Tourmaster. Kiinanpoikien tuote kaikilla herkuilla...
sepisti
12.02.2008 13:26:48 (muokattu 12.02.2008 13:28:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisinkin lainata aihetta hieman hipaisten kyseistä aihetta. Olen ajatellut hankkia jonkun, en tiedä vielä minkä, 15w combon tai nupin joka olisi tarkoitus laittaa 4x12 kaapin päälle. Haussa on hyväterve perus soundi pohjalle, jota sitten muokataan tonelabilla. Asiaan. Pelko on pohjimmaisena se, että mökä ei riitä. Ehkä vertauskohtana voisi kertoa että 50w 112 -combossa on volume puhtaalla kanavalla ollut siinä n. klo 10 ja 11 välillä, osaisko joku neuvoa?
 
Noista volumenuppien asennoista ei nyt voi mitään päätellä. Mutta itse karsastan tuota ajatusta, että laitetaan mallintava etuaste jonkun vahvistimen inputtiin kiinni. Tonelabia sen paremmin tuntematta lähtisin kuitenkin siitä, että ostaisin jonkun stereoputkipäätteen siihen 4x12 kaapin päälle. Tuon kaapinhan voisi sitten modata stereoksi ja rok oon! Ja käytettynä lähtisin sitä päätettä luonnollisesti katsomaan. Soundin säätämisen kannalta olisi varmasti helpompaa kun ei olisi kahta etuastetta perättäin, koska noissa edukkaammissa pikkuputkareissa ei tuntunut sitä efektilekkiä olevan.
 
Edit. kirjoitusvirheitä
 
Ei Seppo ole Seppoa pahempi Seppo
McNulty
12.02.2008 14:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en pidä lainkaan (tai en ole tähän päivään mennessä pitänyt) pienistä putkicomboista. Tarkoitan siis näitä pienimpiä 5W mokkuloita pienillä elementeillä. Toisaalta taas nupit ovat osoittautuneet ihan päteviksi tehojen puolesta. Jakautunut persoona olen siis.
 
H&K Statesmanin clean-soundi on mielestäni hyvä. Tosin 20W on niin suhteellista, etten tiedä pitäisikö sitä pienitehoiseksi enää laskea. Sen verran on kuitenkin tullut todettua että keikoilla ja reeniksillä olen pärjännyt niin 30W, 40W, 50W ja 100W putkikoneilla. Aluksi oli Classic 30, sitten Peacemaker 40, JCM800 50W ja 100W, DSL100 ja nyt sitten Trilogy 100W. Hyvin pärjäisin 40W Trilogylla jos sellainen vain olisi tarjolla. Pääteputkien "puolittaminen" ei ollut oikea ratkaisu, mutta silti jäin kaipaamaan miedompia tehoja. Sellaisia ajatuksia pienet tehot herättävät meikäläisessä... Hienoista keinokuormakuumetta.
 
byt' v kurse volkov
HeavyMachinery
12.02.2008 14:59:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseä ärsyttää yli teho kaikissa vahvistimissa.
 
Ostin juuri vastottain Engl InVaderin sen takia että sen pitäisi saundata hiljaisellakin hyvältä. No on se ihan jees mutta kyllä se keinokuorman kanssa kokeiltuna saundaa paljon paremmalta.
 
20-50w on aika optimi en ole itse koskaan tarvinnut sen enempää potkua. Olisi kivaa jos noita 50w ja pienempiä koneita alkaisi tulemaan.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
VFK
12.02.2008 15:25:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pienet putkivahvistimet toimivat mun mielestä hienosti blues ja rockimeiningissä, mutta mua miellyttävään metallisoundiin ei noista taida ratkaisua löytyä. Kävin pari kertaa kokeilemassa tota Krankin Rev JR:ää, mutta ei vakuuttanut. Isotehoinen pääte vaan tuo sitä auktoriteettia ja bassotoiston tiukkuutta soundiin, hyvillä master volumeilla varustetuissa vahvistimissa jo erittäin hiljaisilllakin äänenpaineilla. Toinen juttu on headroom, sekä säröllä, että puhtaalla(ja ne Fargenin yms. clipit on tsekattu). Tykkään välillä himmailla kitaran volumepotikalla ja noista pienistä ei vaan lähde sitä samaa meininkiä. Iso pääte=iso soundi.
 
Hiljaisella soitettaessa noi pienemmätkin putkivehkeet pitää olla suunniteltu niinkuin isommatkin(lukuunottamatta jotain Z-Vex Nanoa), jotta niistä saadaan se paras särösoundi ulos. Eli se soundi pitää muodostua lähes kokonaan jo etuasteessa. Päätteessä sitä sitten vain muokataan haluttuun suuntaan, mutta mitään pääteasteen säröä ei edes haeta. Toinen vaihtoehto on VHT/Rivera-tyyliin käyttää efektiluuppia sen maksimaalisen, mutta hiljaisen soundin hakemisessa.
 
Mä olenkin suuren luokan rasisti näissä tone-asioissa ja mulla on äärettömän kovat vaatimukset sen suhteen. Kuitenkin näen, että noissa pienitehoisissa putkareissa on ideaa ja että ne ovat monelle järkevä ratkaisu. Helppo siirreltävyys on varmasti kaikkien mielestä pelkkää plussaa. Mutta tosiaan jo muutamakin putkiwatti on kerrostaloon liikaa luukutettuna.
 
Lisäksi mä haen sen rankimmankin mättösärön suoraan vahvistimesta, eli en käytä mitään särö tai od-purnukoita ja olen päätynyt tähän lukuisten kokeilujen kautta.
 
Toi efektiluuppi on mullekin tärkeä asia. Tällä hetkellä käytän tosin vain delaytä, mutta analoginen delay ei toimi ennen etuastetta mun haluamalla tavalla(niinkun ei digitaalinenkaan). Samoin jos haluan laajentaa tarjontaa räkkimultiefektihelvettien suuntaan, niin se luuppi on ainoa vaihtoehto.
 
Eli niinkuin joku oraakkeli ennustikin, niin metallimiehille suosittelisin edelleen sitä isoa putkimasiinaa.
 
So many assholes... So few bullets.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «