Aihe: Alesis Multimix 16 Firewire -aiheinen kysymys
1
vezir
11.02.2008 14:45:37
Moi!

Ihan sellasta kyselisin, et onko ton kyseisen Alesiksen valmistus lopetettu tai jotain? Thomannilla sitä ei enää ole valikoimassa, ja jossain muuallakin (en nyt muista, missä..) näytti samalta. Laitteen pikkuveli-malleja näyttää löytyvän kyllä, mut haluaisin nimenomaan ton 16-mallin.

Jos on tietoa, niin kertokaa ihmeessä, mistä sen vois hankkia. Asun Porissa, mutta posti vissiin vielä toimii.. Tai jos sitä nyt ei sitten enää saa, niin olisko korvaavia ehdotuksia..?

Kiitoksia!
kiiski
11.02.2008 16:12:19
Laitteen pikkuveli-malleja näyttää löytyvän kyllä, mut haluaisin nimenomaan ton 16-mallin.

Hola!

Voisko olla, että Alesis on siirtynyt USB-meininkeihin? Tommosta meinaan löytyy Tompalta:
http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_16_usb_20.htm

Pietarin soundilta noita saa yli 200€ halvemmalla :-)
http://www.stpaulssound.fi/mikserit.html
vezir
11.02.2008 18:16:49
Hola!

Voisko olla, että Alesis on siirtynyt USB-meininkeihin?

Niin, sitä olen miettinyt, että USB-versio on varmaan suositumpi. Mut eikö Firewire oo kuitenkin parempi? Näin mä olen asian ymmärtänyt. Tuleeko USB:llä esim latenssiin liittyviä ongelmia? (Tästä asiasta tiedän hyvin vähän, mut jos kerran USB on hitaampi...)
kiiski
11.02.2008 18:23:52
(Tästä asiasta tiedän hyvin vähän, mut jos kerran USB on hitaampi...)

Minäkin tiedän aika vähän, mutta USB 2.0 ja Firewire ovat ihan (no lähes) yhtä nopeat. Alkuperäinen USB on toki hitaampi, mutta tuo 2.0 jota tuo Multimix käyttää, on täysin pätevä väylä.
Johann Onn
11.02.2008 18:44:37 (muokattu 11.02.2008 18:46:55)
...tuo 2.0 jota tuo Multimix käyttää, on täysin pätevä väylä.

Esimerkki: 24-bit /44 mono = 1058 kpbs

Manuaalin mukaan sisään 16 raitaa + stereomasteri, ulospäin stereomasteri = x 20 raitaa.

Eli 2645 kiloa dataa, per sekunti. Ei siis lähelläkään USB 2.0:n siirtonopeuden teoreetista maksimia (= 60 megaa). Oikea maksimi on ehkä puolet tai kolmannes tosta, mutta kyllä sekin riittää, tähän tarkoitukseen.

Latenssista on hankala sanoa mitään, kun laitetta ei omista.

Kannattaa ladata ton manuaali, valmistajan sivuilta. Ei tule sitten "kuis se näin toimiikin ?" yllätyksiä.

http://www.alesis.com/index.php?id=56,30,0,0,1,0
vezir
11.02.2008 21:47:24
Ei siis lähelläkään USB 2.0:n siirtonopeuden teoreetista maksimia (= 60 megaa).

Niin siis USB 2.0 riittää hyvin tähän käyttöön... Mut eikö Firewire ole KUITENKIN parempi?

Ja olen kyllä manuaaleja katsellut, mutta keskityin jotenkin enemmän siihen FW-malliin, kun sen ajattelin hankkia. Eikö sitä siis tosiaan enää saa mistään? Jos on näin, niin tosi typerää mun mielestä, että oletetaan, että kaikki haluaa USB:n, koska se on tunnetumpi.
kiiski
11.02.2008 23:14:10
Niin siis USB 2.0 riittää hyvin tähän käyttöön... Mut eikö Firewire ole KUITENKIN parempi?

Firewire on parempi joihinkin käyttötarkoituksiin. Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa kummankin tiedonsiirtotavan maksiminopeudesta ollaan käyttämässä vain murto-osaa, eli eihän sillä ole KUITENKAAN mitään väliä?

http://www.directron.com/firewirevsusb.html

Ja olen kyllä manuaaleja katsellut, mutta keskityin jotenkin enemmän siihen FW-malliin, kun sen ajattelin hankkia.

Mitä eroja niillä laitteilla on muuta kuin tiedonsiirtotapa?

Eikö sitä siis tosiaan enää saa mistään? Jos on näin, niin tosi typerää mun mielestä, että oletetaan, että kaikki haluaa USB:n, koska se on tunnetumpi.

Esim. läppäreistä löytyy usein vain pieni FW-liitin, joten äänikortin liittäminen siihen ei välttämättä onnistu. FW:n etu USB:hen on mielestäni se, että p2p-toteutustavasta johtuen laitteita voidaan linkittää toisiinsa ja käyttäjä tarvitsee vain yhden pitkän fw-johdon koneesta räkkiin.

Tästä voi tulla ihan vitun hölmö muropakettibbsmbnet-tyylinen runkkauskeskustelu :)
HK
12.02.2008 00:02:29
Streamaavaan dataan firewire sopii teoriassa paremmin kuin USB, usein myös käytännössä. Loppujen lopuksi ero on kiinni siitä miten tietokoneen USB- tai firewireväylä on toteutettu. Halpojen pc-emolevyjen toteutukset saattavat olla heikoimmillaan todella huonoja, kalliimpien taas oikein hyviä. Mac-puolella riski saada paskaa kouraan on todennäköisesti hiukan pienempi.
Peltikorva puupäässä.
vezir
12.02.2008 07:26:08
Mitä eroja niillä laitteilla on muuta kuin tiedonsiirtotapa?

En oo vielä täysin perehtynyt asiaan, mutta mun käsittääkseni ainoa ero on toi liitäntä. Muistan jonkun puhuneen siihen sävyyn, että USB-malli veisi koneeseen vaan stereomixin, siis kaksi raitaa, mut luulen, että tää ei pidä paikkaansa. Tai sitten oli kyse vanhemmasta mallista (USB 1.0). Täytyy tutkia manuaalia vielä!

Tästä voi tulla ihan vitun hölmö muropakettibbsmbnet-tyylinen runkkauskeskustelu :)

Jep! :)

Mut alunperinhän mun kysymys koski Firewire-mallin saatavuutta. Toki on jo nyt parempi fiilis, kun tietää, että USB on myös toimiva, mutta olis kiva, jos jollain olis vaikka oikeeta tietoa siitä, että esim. valmistus on lopetettu. Saisin nukuttua yöni rauhassa!
vezir
12.02.2008 12:17:49
se on "discontinued" eli valmistusta ei ole jatkettu.

Surullista... Mutta kiitoksia vaan kovasti! Ehkä täytyy sitten tyytyä tohon USB-malliin.

Tähän "loppuun" voitte tietysti ehdottaa muita laitteita, jos vaan löytyy virtaa siihen. =)
Noisy
12.02.2008 14:07:17
Esim. läppäreistä löytyy usein vain pieni FW-liitin, joten äänikortin liittäminen siihen ei välttämättä onnistu.

Ainoa ero isolla 6-pinnisellä ja pienemmällä 4-pinnisellä on se, että pienemmässä ei ole virransyöttöä. Useissa äänikorteissa on kuitenkin mahdollista käyttää erillistä virtalähdettä, jolloin ne voi liittää sopivalla kaapelilla 4-pinniseen liitäntään. Tietysti jos verkkovirtaa ei ole saatavilla, olisi kätevää voida toimia läppärin akun varassa.
kiiski
13.02.2008 12:35:53
Ainoa ero isolla 6-pinnisellä ja pienemmällä 4-pinnisellä on se, että pienemmässä ei ole virransyöttöä. Useissa äänikorteissa on kuitenkin mahdollista käyttää erillistä virtalähdettä, jolloin ne voi liittää sopivalla kaapelilla 4-pinniseen liitäntään. Tietysti jos verkkovirtaa ei ole saatavilla, olisi kätevää voida toimia läppärin akun varassa.

Haa, kiitos tiedosta! Itse epäilin tuota piuhan pinnimäärää viaksi kun aikoinaan ei saatu läppärillä Firepodia skulaamaan. Hyvä tietää, että vika on muualla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)