Aihe: deatspot
1 2
irwing
10.02.2008 13:34:03
Tämä maailman suurin mysteeri jazzbassosta; kuollut piste g.kielellä. Itsellä sellanen d-äänessä, hieman myös Cissä.. basso ei vaan soi, ylä-ääni jää soimaan..
Mistähän tuo johtunee? Kukan ei ilmeisesti osaa sanoa, vai osaako? Mutta voiko tuolle asialle tehdä jotain??
PasiB
10.02.2008 15:19:32
Tästä on ollut joskus ennenkin juttua, koitin hakea, mutta en tähän hätään löytänyt.
Olen kokeillut poistoon FatFinger nimistä härveliä joka ruuvataan lapaan. Auttaa, mutta samalla bassosta tulee kaulapainoinen ja siksi en sitä enää käytä.
Onnistuin omatekoisessa bassossani välttämään deadspotteja tekemällä kaulasta hiukkasen normaalia paksumman ja eben otelautakin lisää kaulaan massaa joka auttaa.
poppamies
10.02.2008 16:02:46

Tämä maailman suurin mysteeri jazzbassosta; kuollut piste g.kielellä. Itsellä sellanen d-äänessä, hieman myös Cissä...

Ihan oikeasta paikasta löysit sen desdspotin. Tuosta seitsemännen nauhan paikkeilta se löytyy jos löytyy. Ei asialle voi mitään. Jollain virityksillä laittamalla lisäpinoja lapaan sen saa siirtyä mutta ei poistettua. Tuo on enemmänkin ominaisuus Fender tyyppisissä bassoissa. Pitää oppia elämään sen asian kanssa ja joko soittaa vaistomaisesti sen äänen voimakkaammin tai välttää sen soittamista kokonaan. Hyvä puoli on että kyseessä on yleensä yksi ja ainoa ääni. Joko c# tai d sillä g-kielellä. Itese olen paljolti ratkaissut asian allekirjoitukseni mukaisesti.
G strings are for strippers!
jvakeva
10.02.2008 17:25:06

tuttu homma.. mutta kyllä siihen tottuu.. että vähän välttelee sitä d:Tä.. ainakin jos tarttis jättää hetkeksi soimaan.
www.theyoungers.net
hollstro
10.02.2008 18:04:53

ei sen kanssa ole pakko tulla toimeen. Basso vaihtoon. Ei kaikissa Fenkuissa sitä ole.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jvakeva
10.02.2008 18:06:11

ei sen kanssa ole pakko tulla toimeen. Basso vaihtoon. Ei kaikissa Fenkuissa sitä ole.

niin.. mutta vaahteraotelautasissa yleensä on.

noh, nyt on sandberg ottanut mun ykkösbasson pallin ollen parempi lähes joka osa-alueella.
www.theyoungers.net
hollstro
10.02.2008 18:12:53

mulla on neljässä bassossa vaahteraotelauta. Missään ei ole tätä ongelmaa. On mulla ollu bassoja joissa on ollut tuo vika, joten kyllä ilmiö on tuttu.
mr.bungle
10.02.2008 18:48:45

Mun kokemukseni mukaan juuri niissä hyvin resonoivissa yksilöissä tuo esiintyy pahiten (mikä on oikeestaan aika loogista). Ite oon siis joissakin tapauksissa tyytynyt kohtalooni, kun soitin on muuten kuulostanut pirun hyvältä.
bassolla hanuriin
hollstro
10.02.2008 18:57:25

Mun kokemukseni mukaan juuri niissä hyvin resonoivissa yksilöissä tuo esiintyy pahiten (mikä on oikeestaan aika loogista). Ite oon siis joissakin tapauksissa tyytynyt kohtalooni, kun soitin on muuten kuulostanut pirun hyvältä.

Mulla on juuri päinvastainen kokemus ja näkemys. Mutta varmaan kyse en myös tuurista, eli siitä että on sattunut hyvin yhteensopivat kaula ja runko.
irwing
10.02.2008 19:04:09
toi FatFinger,,, toimiiko se todella? Tai jos se siirtää deadspottia, niin miin suuntaan? Meinaan; G-kielellä "ylemmäs eli E, F G:n tienoille vaiko päivä vastoin alemmas vaikka A.n tienoille?
PasiB
10.02.2008 19:34:47
toi FatFinger,,, toimiiko se todella? Tai jos se siirtää deadspottia, niin miin suuntaan? Meinaan; G-kielellä "ylemmäs eli E, F G:n tienoille vaiko päivä vastoin alemmas vaikka A.n tienoille?

Kyllä se toimii. En sen tarkemmin ole tutkinut mihin deadspot siirtyy, kun lopetin tuon murikan käytön. Kuitenkin se siitä normipaikalta vähenee. Bassosta tulee kaulapainoisempi, lue: vittumaisempi soittaa, Itsekin suosin nykyään tuota monen kertomaa tapaa muuttaa soittotasia tai paikkaa tilanteen mukaan.
jvakeva
10.02.2008 20:19:48

juu... kyllä ainakin itse pidän juuri tuon oman jb:n saundista.
www.theyoungers.net
J.Hollström
11.02.2008 09:24:47

Aika monessa kuitenkin on. Tosta lainaus muutaman vuoden takaa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=349105

Omissa bassoissa jatsissa on g-kielen 5. nauhalla vaimeampi kohta, jossa kieli sammuu muita nopeammin. Perussoitossa tota ei huomaa, mutta jos hakemalla hakee niin sitten sen löytää. Tossa yritetty demota sitä: http://juki.1g.fi/mp3/Bassottelua/Jatsi_G_kieli2.mp3

Presarissa tota ei ole, eikä noissa pultittomissa bassoissa.
pekezu
11.02.2008 10:00:17

Niin, noi deadspotit on luultavasti samaa kamaa kuin sellossa on ns. susiääni. Tämä siis on sellainen ääni, että jousella soittaessa se huojuu aivan tajuttomasti, pitää sellaista haljua huohotusta. Näppäillessä se ääni sitten soi vaan huonommin. Jokaisessa uudehkossa laadukkaassa sellossa sellainen kuulemma on, eri kohdissa vain. Omassani on todella v-mäisessä paikassa, kun taas entisen orkesterikaverin sellossa se on jossain korkealla alimmalla kielellä soitettuna.

Pointti siis on se, että puhtaasti veikkaamalla voisin kuvitella ainakin basso/alataajuus soittimien omaavan kuolleita kohtia. Joissakin pahempia ja joissakin vähemmän havaittavissa olevia. Sellossa nuo susiäänet alkavat heikentyä kun soittimelle tulee ikää, en osaa bassoista sitten sanoa miten asia on.

Eniveis pointti oli se, että vaikkei tuolle löytyisi kunnollista ratkaisua, ei se soittamasta estä. Pitää vaan silloin soittaa joko eri tatsilla se tietty ääni tai jostain muusta asemasta.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
Kefiiri
11.02.2008 10:11:26
Olen kyllä semmoinen loppakorva etten tuosta Jukin näytteestä (sen paremmin kuin bassoista yleensäkään) huonommin soivaa ääntä löytänyt, pari pontevammin näpättyä kyllä. Jos soittaja itse tietää dead spotin paikan, sitä ehkä tulee tahattomasti kompensoineeksi?

Kiintoisa näyte kumminkin. Yritin eilen etsiä netistä dead spot -clippejä ulkomaan kielellä, mutta ei tärpännyt. Ellei tuon isommasta pulmasta ole kysymys, voinen nukkua yöni rauhassa dead spottien suhteen.
Wolfie
11.02.2008 10:23:02
Aika hämyistä tuntuu olevan tuo dead-spottien metsästys, ainakin itselleni. Etsimällä etsin sellaista Yamahasta, kun paljon mainostettiin sellaisten olemassaolosta. En löytänyt, en sitten millään. Yamaha vaihtoi omistajaa, ja uusi omistaja laittoi viestinä, että hyvin soi ja normipaikasta löytyi kyseinen kuollut piste helposti. Joko en osaa, tai sitten en vain ole välittänyt. G-kieltä tulee käytettyä normisoitossa äärimmäisen vähän, vain oktaavituplauksiin, joten merkitys on jäänyt pieneksi koko kohdan suhteen. Nykyisissä vehkeissä ei kuitenkaan taida sitä ongelmaa olla, luultavasti. Eikös tuo dead-spot ole juurikin pulttikaulaisten ominaisuuksia?
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
MPU
11.02.2008 10:33:55
Lavattomassa bassossa ei kuulemma kuollutta pistettä ole. Siksipäs mulla on sellainen basso ja ilman kuolleita kohtia. Tosin ei noissa minun tekemissä bassoissa ole missään ollut kuolleita kohtia. Johtuneeko sitten siitä, että 7ender-lapaisia en ole tehnyt vai laminoiduista kauloista vai mistä lie.
Eikös tuollainen kuolleita kohtia omaava soitin ole sitten ritsa?:)
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Teijo K.
11.02.2008 10:41:55

Kitaristit puhuu, että sitä deadspottia vastaa aina sweet spot, joku ääni soi oikein ekstra herkullisesti. Eli jos se dead spottti puuttuu niin puuttuu sit se sweet spottikin ja soitin on tasasen harmaa tai vaihtoehtoisesti tasaisen varma näkökulmasta riippuen.

Samaa on sanoneet muuten myös jotkut viulistit mitä tunnen.
"Veltto rysäkeppi"
MPU
11.02.2008 11:51:14 (muokattu 11.02.2008 12:29:19)
Varmasti noinkin. Siispä tosi soittajalla on eri sävellajeihin eri soitin. Dead -ja sweetspottien mukaan. " Oota vähän, mä otan nyt tän mun Gis-skitan tähän seuraavaan schlageriin"...
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)