Aihe: Paljonko käytätte aikaa "laulukunnon" ylläpitoon?
1
Diablero
06.02.2008 18:10:38
Niin. Siis treenaatteko päivittäin? Riittääkö teille lyhyt äänenavaus vai pitääkö availla tuntikausia? Onko muita säännöllisiä toimenpiteitä?

Itse pyrin tekemään äänenavauksia suurinpiirtein päivittäin, ja joskus níitä tulee tehtyä myös autossa matkalla töihin. Joskus käykin sitten niin että ajatuksissani pörisen jossain liikennevaloissa se hölmistynyt ilme naamalla, kunnes huomaan että viereisestä autosta seurataan tilannetta ihmeissään :D
Harmillista kun pitäisi aina mennä 10km päähän että saisi rauhassa treenata..

En laula kovinkaan usein, mutta jos jätän harjoittelut vähemmälle, niin ne harvatkin laulukerrat menee siihen tuntuman hakemiseen ja äänen avaamiseen.
buddha
07.02.2008 15:11:49
Minä lauleskelen koko ajan...suihkussa, ruokaa tehdessä, tvtä katsellessa, tietokoneen ääressä, ja muuten vain käppäillessä kotona, en sentään julkisilla paikoilla. Siitä tuleekin treenia aivan kuin itsestään.
mannerheim666
09.02.2008 19:54:30
Ihanteellinen päivä menee niin että ei ole tarvinnut herätä aikasin... Sitten ikään kuin hyräilee hissukseen että tilat päässä ja keho alkaa toimimaan ja käsite imu ikäänkuin herää päässä. Näin siis aamupäivä. Sitten sellasiin 15-min Ääniharjoituksia täydellä äänellä pari sinne sekaan päivässä Täydellisesti ja rauhallisesti keskittyen....ja illemmalla ehkä sitten vapaata ohjelmistoa ja muuten lähinnä semmoista uuden kaman "opiskelua" ja sisäistämistä. Mielellään vielä tekisi tuota hommaa koko päivän niin ois aika avot. Käytännössä aamulla töihin herätys kuudelta takasin takki tyhjänä aivot sekasin ja pikaista huutamista päin vittuu tunti putkeen jossain välissä että säilyis ees jonkin näköinen yhteys laulamiseen. Ilman minkäänlaista järkeä tietysti. Heheh
ap78
09.02.2008 20:12:57

laulukunnon ylläpitämisestä en osaa sanoa sillä pyrin itse kehittymään alati paremmaksi.
Minä treenaan 1-3 tuntia päivässä, n 45 minuuttia max kerrallaan. Riippuu ihan kuinka on opetusta,keikkaa jne.

Lasken myös biisien opettelun ILMAN laulamista myös harjoitteluksi.
d-iivil
10.02.2008 10:28:22
Tjaaa-a... kyllähän minä aina autossa jodlaan kun töihin ajan ja sieltä pois, mutta eipä tuota paljon muuten tule reenailtua, vaikka pitäisi kyllä aikaa ja motivaatiota taas jostain taikoa.

Äänenavaus, mitä se on? Kerran rekisteri läpi takahuoneessa, hörppy vesipullosta ja lavalle, näin se on toiminut jo pidemmän aikaa.
minnmi
10.02.2008 10:58:57
Aika paha kysymys. En ole koskaan katsonut kellosta, että paljon sitä aikaa menee. Suurin osa ajasta minulla menee varmaan muuhun kuin itse laulamiseen. Teen tutkintoa keväällä ja pitää saada ohjelmisto kasaan. Kuuntelen biisejä, tutkailen nuotteja ja opettelen sanoja. Sit mulle on iskenyt joku "mä en osaa mitään"-kausi ja olen jotenkin ihan levoton laulaessa. Heilun itse huomaamattani ja kurkunpää pyöriskelee ihan miten sattuu. Siihen on nyt mennyt aika paljon aikaa, että opettelen pysymään keskittyneenä ja jaksan pitää tukea ja kurkunpäätä rennommin. Ja siihen itsensä tsemppamiseen menee kanssa aika paljon. Pitää tolkuttaa itselleen, että "kyllä minä osaan". Kaikenlaisia hengitysjuttuja tulee tehtyä esim. bussissa tai jumpassa. koulussa luennolla tai tietokoneella istuessa.
En aina jaksa olla minä.
minnmi
10.02.2008 12:13:16
onko sulla eka vuosi menossa siellä lauluopissa?mä nimittäin itsestäni muistan että ensimmäisenä vuotena tuli tosi paha olo kun tuntui että mitä mitä,enhän mä olekaan yhtään niin hyvä kuin kuvittelin..
Taitaa olla varsin yleistä.

Ei ole. Neljäs taitaa olla. Tosin välissä oli kolmen vuoden tauko laulutunneissa, joten melkein tuntuu, että olisi aloittanut alusta. Ja tunne on kyllä tuttu ennestään sieltä ekalta lauluvuodelta. Nyt se on vaan jotenkin voimakkaampi kun kaikissa muissakin asioissa kuin laulussa olen alkanut potea hirveää alemmuuskompleksia.
En aina jaksa olla minä.
Better Taste
10.02.2008 19:53:39

Ei ole. Neljäs taitaa olla. Tosin välissä oli kolmen vuoden tauko laulutunneissa, joten melkein tuntuu, että olisi aloittanut alusta. Ja tunne on kyllä tuttu ennestään sieltä ekalta lauluvuodelta. Nyt se on vaan jotenkin voimakkaampi kun kaikissa muissakin asioissa kuin laulussa olen alkanut potea hirveää alemmuuskompleksia.

Itselleni jäi taannoin vuoden pedioppilaana olosta päällimmäisenä mieleen, että minulla on huono ryhti enkä osaa hengittää. Ei kovin positiivinen anti laulunopiskelusta. Nyt asiaa miettiessä tulee mieleen, josko pedagogiikassa olisi jotain korjattavaa.

Muista, että opettaja tekee työtään sinun takia, ei toisinpäin. Mielestäni oikea tekniikka tuntuu saman tien hyvältä ja helpolta. Harjoittelussa on kyse vain tämän oikean tavan harjoittamisesta lihasmuistiin. Jos joku juttu tunnilla tuntuu huonolta tai muuten vain turhalta tai tyhmältä, tai et vain ymmärrä, pyydä opettajaa selittämään asia toisin. Jos opettaja yrittää opettaa samaa asiaa tuloksetta tunnista toiseen, vika on opettajassa, ei "tyhmässä" oppilaassa.

Varsinaiseen aiheen kysymykseen vastaisin, että harjoittelen silloin, kun siihen on tarvetta. Laulan kyllä paljon ja analysoin usein tahtomattanikin radiosta ym. kuuluvaa laulua.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
Paupali
14.02.2008 09:07:59
miun mielestä tän aiheen alle voisin lisätä kysymyksen (ei tarvi uuttaa pistää) että mitä kaikkea tosiaan teette että olette laulukunnossa? tähän siis toivoisin että ihan perusasioista lähtien kertoisitte, lenkkeily, tupakointi/-mattomuus, ja niin edelleen. teen sellaista köyhän miehen galluppia nääs... :)
innocence reborn once more
tanjuli
15.02.2008 23:29:06 (muokattu 15.02.2008 23:38:42)
miun mielestä tän aiheen alle voisin lisätä kysymyksen (ei tarvi uuttaa pistää) että mitä kaikkea tosiaan teette että olette laulukunnossa? tähän siis toivoisin että ihan perusasioista lähtien kertoisitte, lenkkeily, tupakointi/-mattomuus, ja niin edelleen. teen sellaista köyhän miehen galluppia nääs... :)

Mä pyrin treenaamaan ääntä tunnin päivässä. Sisältää n. vartin lämppäyksen (kropan lämmittely/venyttely ja pari ääniharjoitusta) ja työn alla olevien biisien treenaamista. Jos on vaikka jonkun proggiksen nelituntiset laulutreenit niin sitten vähän kevennän tosta omasta treenistä, vartin lämppäyksen pidän ja treenaan 'hiljaa' biisien niitä osuuksia mitä ei tartte ääneen tehdä (tulkintapuolet, vieraiden kielten lausumisen tsekkauksia, muiden versioiden kuuntelua jne.). Käyn säännöllisesti tunneilla, muutaman eri opettajan luona, nauhoitan tunnit ja kuuntelen niitä jälkeenpäin. Pidän huolta siitä, että treenaan sellaista, mistä on hyötyä, enkä puolihuolimattomasti "jotain vaan."

Kuntoilua en erityisemmin harrasta, hyötyliikun kerran pari viikossa (kävely, pyöräily). Kerran viikossa jumppaan ja toisinaan joogaan. Pyrin syömään päivittäin (kuulun siihen ihmistyyppiin jolta tää saattaa unohtua) ja pyrin syömään suht terveellisesti. Vältän niitä asioita, joille olen allerginen, ja käytän itselleni sopivia lääkkeitä allergioihin. En vedä perskännejä keikkaa edeltävänä päivänä, mutten jaksa olla hysteerinen päihteiden suhteen (olen todennut sen, että päihteiden käytöstä stressaaminen voi mulle olla haitallisempaa kun se satunnainen baari-ilta). Yritän nukkua vähintään 6h yössä. Yritän pitää kerran viikossa vapaapäivän ja vaan olla. Jos oon kipeä, niin yritän sairastaa enkä uhmaspäissäni heilua niin kuin terveet. Käytän nenäkannua jos on tarvis ja höyryhengitän jos on tarvis. Vältän rakennuksia, joissa on hometta tai muutoin huono sisäilma. Juon paljon vettä.

Näillä mä oon nyt muutaman vuoden menny ja mulla toimii: Ääni "aukeaa" hyvin nopeasti, kestää pidemmätkin sessiot ja useammat eri "laulutyylit" (klasari, ei-klasari, etno, jne) EIKÄ MENE (ellei ole kipeä). Mulle laulaminen on jotain niin sisäsyntyistä että jos "laulukunnon" ylläpito repsahtaa niin repsahtaa kyllä muukin kunto, niin fyysinen kuin psyykkinenkin. Jokaisen kannattaa kuitenkin se oma, toimivin kombo etsiä. Toisilla toimii paremmin monen tunnin sessiot kerran viikossa tai jatkuva lauleskelu, mulle tällainen aika "aina valmiina" -tyyppinen.

En osaa sanoa olisiko tää rutiini erilainen jos ei tekisi laulu- ja äänenkäyttöhommia työkseen. Silloin kun "vaan" harrastin niin aika saman tyyppisesti kyllä treenasin ja "ylläpidin kuntoa", ehkä se on sitten perua muiden soitinten treenauksesta, joissa huomaa helpommin jatkuvan ja satunnaisen treenin eron. Jatkuvassa kehittyy eteenpäin siitä mihin viimeksi jäi, satunnaisessa aloittaa aina alusta ja toivoo että jos tällä kertaa pääsis pidemmälle kun viimeks...
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)