Aihe: Gallup: Otatko tunteja
1 2 3 4 5 6
Lesko
06.02.2008 14:43:18 (muokattu 06.02.2008 17:49:02)
En ole ottanut, paitsi ihan alkuun 90-luvun puolessavälissä tuli kaksi kertaa käytyä kummisedän opissa, jotta sain vähän ajatusta, että mitä pitää tehdä oppiakseen jne. Silloin ei kukaan edes osannut ehdottaa mitään kitaratunteja, tuskin niitä tosin olisi sielläpäin Suomea edes saanut ja tuskin kukaan niitä olisi edes maksanut... :)
Tällähetkellä tosin annan itse tunteja kahdelle 12-vuotiaalle aloittelevalle soittajalle.
Kauhean kriittinen asenne tuntuu kaikilla olevan noita tunteja kohtaan, vaikka en tosiaan itse ole käynyt sen enempää tunneilla, niin eipä kai tuo tulevaisuudessa poissuljettua ole. Kai siinä on joku helvetin katu-uskottavuus-teema olla ottamatta niitä tunteja aloittelijoilla, mutta kuitenkin samalla painetaan jollain vatun guitarprolla jopo ojossa kotona...

Edit: Typo
"Mitä tarkoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Kiljotiini
06.02.2008 17:00:56
Mitään tunteja en oo koskaan ikinä ottanut. Tähän asti tullu kaikki harjoteltua kirjoista ja netistä, lähinnä netistä :P Ja jotain kikkoja on myös apenaattorilta tarttunu mukaan
No voi turhuuksien turhuus kun on turha turhuus. Rölölöö
Volcom
09.02.2008 20:41:19
täysin itseoppinut. mitä nyt soitellu porukoissa, niin kysellyt/oppinut kokeneemilta.
Don Make
10.02.2008 02:27:26
En ota...ajattelin kyllä jotta tietäs tosta teoriastakin jotain. Tiä sitten onko niin hyödyllistä...
''Guitar is easy. All you need is six strings, five fingers and one asshole.'' -Keith Richards
mikkojii
10.02.2008 11:45:50
Ensimmäiset 22 vuotta reenasin itekseen ja bänditouhussa jne. Nyt syksyllä aloitin tunnit ja on kannattanut. Moni asia minkä osaa tehdä on osoittautunut olevan täysin hämärän peitossa miksi sen osaa/miksi se menee noin. Kun taustalla olevat tekijät selviää niin sitä vanhaa osaamistaan pystyy venyttämään uusille alueille pala kerrallaan.
Elämä on sukupuoliteitse tarttuva tauti jonka kuolleisuusprosentti on 100.
Joulupukkijormala
10.02.2008 15:30:15
Itseoppinut, ei ole halua eikä rahaa tunteihin.
LANPPU
Point
10.02.2008 19:54:40
Eli mielenkiinnostani kyselen, että moniko täällä on ottanut tai ottaa kitaratunteja? Löytyykö opettajia? Nm. Itseopiskellut

juu, teoriatunteja otan.
InYourFace90
10.02.2008 19:56:58
Ensimmäiset 22 vuotta reenasin itekseen ja bänditouhussa jne. Nyt syksyllä aloitin tunnit ja on kannattanut. Moni asia minkä osaa tehdä on osoittautunut olevan täysin hämärän peitossa miksi sen osaa/miksi se menee noin. Kun taustalla olevat tekijät selviää niin sitä vanhaa osaamistaan pystyy venyttämään uusille alueille pala kerrallaan.

Tämä on kyllä täysin totta.
Muusikoiden.Net - Haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
Stalkah
10.02.2008 22:31:22

Itseoppinut, ei ole halua eikä rahaa tunteihin.

tällä mennään. mieluummin vetelen kappaleita kotona kuin tunneilla jotain opettajan sanomaa kuviota / muuta niin hienoa. voipahan sitten parinkymmenen vuoden päästä sanoa että kyllä kotona opettelin ihan ite, kukaa ei ollu vieressä neuvomassa (jos silloin sattuu olemaan mitää kehuttavaa) :D
"You tried hard and failed miserably, so learn this: never try!" www.myspace.com/beyondotherdimensions
Enya
10.02.2008 23:55:06
Joo otan tunteja. Menin itseopiskellen ekat kymmenen vuotta ja siksi kai opiskelen edelleen, haha =) Kuten sanottu, moni asia naksahti paremmin paikoilleen, kun vähän tutustui/tutustuu edelleen taustoihin. Teoriatunteja otan, silloin tällöin kyllä kitarakin sieltä kassista nousee - aina se silti mukana on.. enkä kadu kyllä yhtään. Mitään ;)
Nauti omin käsin tekemisestä ja iloitse onnistuneesta lopputuloksesta ;)
PurpleCandle
12.02.2008 15:51:13
Kai sitä täytyy tunteja jossain vaiheessa ottaa noiden kommenttien perusteella. Yli kymmenen vuotta ilman tunteja menny.
..järven jäällä kirves soi..
Luotomeister
12.02.2008 16:27:26
Eli mielenkiinnostani kyselen, että moniko täällä on ottanut tai ottaa kitaratunteja? Löytyykö opettajia? Nm. Itseopiskellut

kyllä, käyn soittotunneilla.
joo-o
0101978
12.02.2008 22:42:51
Hieman offtopikkia mutta ei kuitenkaan....

Hyvä soitonopettaja ei mielstäni toimi vain asioiden opettajana. Itse koen että opettajan päätyö on oppilaan harjoittelun ohjaus. Ihmistä ei voi kukaan pelkästään opettamalla saada hyväksi soittajaksi, vaan suurin osa oppimisesta tapahtuu kotona harjoitellessa. Eli opettajan tehtävä on mielestäni asioiden esillle tuominen ja harjoittelun ohjaaminen.

Nykyään oppilailla on paljon tietoa kitaransoitosta. Monet kappaleet,asiat ja tekniikat ovat tuttuja(esim youtubesta), vaikkei niitä vielä itse osata. Opettajan tehtävä on ruotia nämä asiat sellaiseen järjestykseen kun ne on järkevää ottaa haltuun. (tapping soolot kannattaa ottaa työn alle vasta kun tiedetään mitä tarkoittaa esim. molli-pentatoninen, kannattaa myös opetella Smoke on the Water ennen Master of Puppetsia).

Monilla, kuten myös itselläni on kokemuksia huonoista/hyvistä opettajista. Ennenkuin tuomitsee kitaratunneilla käymisen kannattaa muistaa, että kaikki, jotka mielestään ovat hyviä opettajia, eivät välttämättä ole hyviä opettajia. Pelkät musiikkipedagogin-paperit eivät myöskään tee kenestäkään hyvää opettajaa. Joskus opettajan ja oppilaan kemiat eivät vaan kohtaa, kyse ei näissä tapauksissa ole huonosta oopilaasta tai opettajasta, tai vain eri musiikkimieltymyksistä. Kaikilla ei vaan jostain syystä synkkaa.

Niin ja olen itsekkin käynyt monella opettajalla usean vuoden ajan. Pääosin hyvillä mutta kyllä sinne pari "mutu" opettajaa väliin mahtui. Nuo lahjattomat opettajat eivät pystyneet perustelemaan näkemyksiään asioissa, jossa meillä oli eriävät mielipiteet.
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
rainmaker
12.02.2008 23:06:42
Hieman offtopikkia mutta ei kuitenkaan....

Hyvä soitonopettaja ei mielstäni toimi vain asioiden opettajana. Itse koen että opettajan päätyö on oppilaan harjoittelun ohjaus. Ihmistä ei voi kukaan pelkästään opettamalla saada hyväksi soittajaksi, vaan suurin osa oppimisesta tapahtuu kotona harjoitellessa. Eli opettajan tehtävä on mielestäni asioiden esillle tuominen ja harjoittelun ohjaaminen.

Jep, juurikin näin. Eiköhän tuo päde vähän kaikkeen opettamiseen ;) Jokainen varmasti osaa netistä ettiä vaikka millä mitalla videonpätkiä, jossa joku näyttää ja kertoo miten joku juttu vedetään, mut eipä siinä samanlaista ohjausta saa ku opettajan kanssa.

Itse en ole kitaratunneilla käynyt ku muutaman kerran ihan alkeita oppimassa. Mut miusta on ollu mukava ite selvittää näitä soittamiseen liittyviä asioita. Voisin tietysti olla parempikin soittaja, jos olisin tunteja ottanut, mutta miulle tää soittaminen on ihan silkkaa ajanvietettä (todella mukavaa sellaista), joten en tuota soittotuntien ottamista ole kokenut niin oleelliseksi.
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
0101978
13.02.2008 00:33:45
Itse en ole kitaratunneilla käynyt ku muutaman kerran ihan alkeita oppimassa. Mut miusta on ollu mukava ite selvittää näitä soittamiseen liittyviä asioita. Voisin tietysti olla parempikin soittaja, jos olisin tunteja ottanut, mutta miulle tää soittaminen on ihan silkkaa ajanvietettä (todella mukavaa sellaista), joten en tuota soittotuntien ottamista ole kokenut niin oleelliseksi.

Juuri näin! Ei kaikkien tarvikkaan käydä tunneilla jos sitä ei koe tarpeelliseksi. Kaikista ei myöskään tarvi tulla huippukitaristeja. Monelle soittaminen on ajanviete tai kuten minulle se oli/on terapiaa, jota ilman en varmaankaan olsi selvinnyt yläasteesta/lukiosta.
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
samueld
14.02.2008 21:04:30 (muokattu 14.02.2008 21:04:44)

Juuri näin! Ei kaikkien tarvikkaan käydä tunneilla jos sitä ei koe tarpeelliseksi. Kaikista ei myöskään tarvi tulla huippukitaristeja. Monelle soittaminen on ajanviete tai kuten minulle se oli/on terapiaa, jota ilman en varmaankaan olsi selvinnyt yläasteesta/lukiosta.

no nimenomaan. Soittamisessa ei ole kyse hyvyydestä tai huonoudesta vaan rakkaudesta musiikkiin ja itsensä toteuttamisesta. No jopas tuli idealistista sontaa.

Otan tuntejakin.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
friteerattu peruna
15.02.2008 16:01:41

Käyn tunneilla mutta tekninen kehitys parin viime vuoden aikana on kyllä ihan 100% omaa työtä.
M!Xu
15.02.2008 16:38:56 (muokattu 15.02.2008 16:42:02)

Tunteja otan. Ja on käynyt kyllä tuuri, että sattui niin hyvä opettaja kohdalle. Vähintään 110 prosenttisesti saa rahoilleen vastinetta. Rock ja Heavy painotteista, ja myös muita genrejä. Tuntien sisällön saisin periaatteessa määritellä itse, mutta sille ei ole tarvetta. Käydään läpi tasapuolisesti teoriaa ja tekniikka ja jotain minun ehdottamiani biisejä.

Tuo teoriapuoli on hyvin keskittynyt siihen käytännönläheiseen teoriaan. Kaikki asiat käydään läpi kitaran kaulalla ja näin niille saattaa löytyä jotain järkevää käyttöä. Ja tämä on mielestäni hyvä asia.

Tuntien aloitus on vienyt soittoni ihan uudelle tasolle. Sekä teknisesti että tyylitajussa. Suosittelen kaikille.

ED: Lisään vielä, että luultavasti tärkein asia, jonka olen oppinut, on MITEN TREENATA.
Pöö.
Zeitii
19.02.2008 19:09:40
Otan tunteja ja suosittelen muillekkin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)