Aihe: Perusvinkkejä treeniksen soundipuoleen?
1 2
superfly
22.10.2007 00:05:48 (muokattu 22.10.2007 00:06:02)
Silloin voitaisiin olettaa tämän pohdinnan liittyvän komppisoundin rakentamiseen, jolloin voi aivan hyvin pomppia vahvarille näppäilemään?

No sulla on looginen ajattelu näköjään kunnossa... Lue ne aikaisemmat kirjoitukset niin tiedät mistä puhutaan.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Antti1
22.10.2007 00:12:25 (muokattu 22.10.2007 00:15:37)
No sulla on looginen ajattelu näköjään kunnossa... Lue ne aikaisemmat kirjoitukset niin tiedät mistä puhutaan.

Sanoo kaveri, joka liittyi keskusteluun monta monta viestiä myöhemmin... ;)

Ei ollu tarkoitus hyökätä mitenkään, elä loukkaannu miekkonen. Meinaa vaan treeniksen soundipolitiikkakysely lähteä nyt hanskasta totaalisesti, siihen yritin puuttua.

EDIT: Vaan kuten monesti todettua, offari on keskustelun suola. Joten olkaa hyvät ja keskustelkaa impedanssimuutoksen vaikutuksesta signaalitason laskuun. Mä en ota tuohon kantaa, kun mulla ei oo yhdelläkään polkimella nyt tommosia ongelmia.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
jannu
22.10.2007 01:45:27
Tiedäppä tuota. Boss DS-1 on ainut poljin, jolla mä olen tohon tosissaan törmännyt. Silloin käy juuri yllämainittu tapa ratkaisuksi. Volahan säädetään tarpeen mukaan, ei sen mukaan mitä asteikossa lukee.

Kyseinen spedu paraatiesimerkkinä. Toisena Big Muff. Overdrivet ovat asia erikseen, niiden kanssa en ole tähän törmännyt. Allekirjoittaneella ei todellakaan ole tilanne se, että vahvistin kyykkäisi säröpedaalin kytkemisestä vaan nimenomaan säröspedun polkeminen heikentää sitä pedaalin läpi kulkevaa signaalia.

Mutta edelleen, näköjään Superfly ainoana tajuaa mitä ajetaan takaa. Ja vahvistinta ei todellakaan lähdetä ränkkäämään kesken. Vai soitatteko te muka koko ajan sillä yhdellä samalla särösoundilla?
jotain muuta persoonallista
Antti1
22.10.2007 01:58:26 (muokattu 22.10.2007 02:17:28)
Mutta edelleen, näköjään Superfly ainoana tajuaa mitä ajetaan takaa. Ja vahvistinta ei todellakaan lähdetä ränkkäämään kesken. Vai soitatteko te muka koko ajan sillä yhdellä samalla särösoundilla?

Eäh, midiohjattavat räkkiromut ovat päivän avainsana. Ainakin meikäläisen osalta. Toisaalta taas tolla mun metallipumpulla voisin sanoa, että kyllä: soitan lähestulkoon samalla soundilla kaiken. Siihen systeemiin ei vaan tarvitse kovinkaan ihmeellistä soundipalettia, jos osaa käyttää luovasti kitaran volumenamiskaa.

Monipuolisempaa soundimaailmaa vaativat projektit on sitten eri juttu ja niissä mulla on toiset vahvarit käytössä.

EDIT 1: Vaan sanoppa miksei sitä vahvariakin voi koplata lennosta? Kyllä mä niin tarpeen vaatiessa teen. Jopa keikoillakin tulee heitettyä liidejä lujemmalle ihan vahvarin volumella joskus. Pitää vaan tietää mitä nappuloista tapahtuu ja osata toimia tarpeeksi vikkelästi.

EDIT 2: Otanpa älyttömyyden pois...
jannu
22.10.2007 02:11:22
EDIT: Vaan sanoppa miksei sitä vahvariakin voi koplata lennosta? Kyllä mä niin tarpeen vaatiessa teen. Jopa keikoillakin tulee heitettyä liidejä lujemmalle ihan vahvarin volumella joskus. Pitää vaan tietää mitä nappuloista tapahtuu ja osata toimia tarpeeksi vikkelästi.

Joo, no tässä tullaan siihen, että jokainen puhuu omasta puolestaan. Mä olen ainakin sen verran paska kitaristi, että tartten molemmat kaks kättä soittamiseen. Jos pitäis kesken soiton alkaa soolosoundia vääntämään vaffarista, niin tarttis kolmannen räpylän. :)
jotain muuta persoonallista
Antti1
22.10.2007 02:15:01 (muokattu 22.10.2007 02:16:59)
Joo, no tässä tullaan siihen, että jokainen puhuu omasta puolestaan. Mä olen ainakin sen verran paska kitaristi, että tartten molemmat kaks kättä soittamiseen. Jos pitäis kesken soiton alkaa soolosoundia vääntämään vaffarista, niin tarttis kolmannen räpylän. :)

Sitähän se on, onneks on varpaat. :D Ei vaan, ei toi kaikissa biiseissä onnistukaan. Se riippuu täysin sovituksesta ja monesta muusta jutusta. Mulla yleensä tosin sooloboostiksi riittää kitaran hanikoiden avaaminen ja bändin väistäminen tieltä. Ei tarvii siis lisätä keskiääniä, gainia, volumea, flangeria, delayta ja wahia yhtäaikaa. Se ehkä vaikuttanee myös. Kuten sanoit, jokainen puhuu omasta puolestaan.

Sorry ajoittain vittumainen ilmiasu kirjoituksissa, tänään ei ole hyvä päivä. Ihmissuhdepaska painaa mieltä...

EDIT: Lisäystä.
Magr
10.02.2008 10:12:47 (muokattu 10.02.2008 10:56:42)
Mitenkäs tämä sun juttus, Tonto, tähän liitty?

Mutta asiaan.

Meillä oli joskus 15 neliön autotalli reeniksenä, ja siellä oli soittovehkeiden (rummut, marsustäkki, valvestate ja joku bassocombo) lisäks jääkaappi ja kaks (2) sohvaa..

Pistän paremmaks, meillä on noin 7 neliön kellari treeniksenä. Ja sisältöä:
- Pakastin
- 2x kitaracombo (Cube 30 ja Micro Cube)
- bassocombo (20W Stagg)
- Rumpusetti (Pearl Export 80-luvulta)
- Yks seinä kokonaan kaapiston peitossa
- 2x hyllykkö
- 3x Ovi (1 ei käytössä)
- Sairaan vähän tilaa!

Sitähän se on, onneks on varpaat. :D

Tätä oon ite käyttäny. Esim viritysmittari (ei pedaali) lattialla, eikä jaksa nostaa, varpaalla päälle, yms.
Mutta kyllähän sitä vahvaria joissakin kohtaa biisiä useinkin voi operoida.
Tottakai.
Da Make
12.02.2008 03:34:27
Tuntuu, että useimpien ja tavallisimpien distortion- ja fuzz-spedujen läpi mentäessä signaalin impedanssi laskee aika huolella. Mitään en oo mittaillu ikinä, mutta korvakuulolta signaalin vola heikkenee aika roimasti, vaikka olis levelit täpöllä spedusta. Liekö tässä sitten syy useimpien kohtaamiin kuulumattomuusongelmiin?

Ainakin BOSS pedaalit sisältävät impedanssi bufferi piirin jonka tarkoituksena on vähentää tasavirtavastusta. Sen takia jos tarvitset pitkän kitapiuhan esimerkiksi vahvarin sijaitessa kauempana, laitetaan ensin max. 5 metrinen piuha jonka jälkeen vaikka bossin viritin ja sitten sillä ajaa bufferoitua signaalia helpommin vaikka seuraavat 10 metriä vailla instrumenttikaapelin sisäisestä tasavirtavastuksesta johtuvaa signaalilaadun heikkenemistä.

Kuulostaa oudolta tuo väittämäsi, että tuo buffaus korreloisi jotenkin kitaravahvistimesta saatavan volumetason nähden !

DS-1 leikkaa signaalin tasoa, mikä voi olla ongelma joillakin. Mulle toi on ihan toivottuakin, olen huomannut sen soundaavan suht optimaaliselta ZenTeran kanssa.
Katso omat plussasi täältä! "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
jannu
12.02.2008 15:31:46
Ainakin BOSS pedaalit sisältävät impedanssi bufferi piirin jonka tarkoituksena on vähentää tasavirtavastusta. Sen takia jos tarvitset pitkän kitapiuhan esimerkiksi vahvarin sijaitessa kauempana, laitetaan ensin max. 5 metrinen piuha jonka jälkeen vaikka bossin viritin ja sitten sillä ajaa bufferoitua signaalia helpommin vaikka seuraavat 10 metriä vailla instrumenttikaapelin sisäisestä tasavirtavastuksesta johtuvaa signaalilaadun heikkenemistä.

Voip olla, että mun probleemit ovat siis johtuneet liian pitkästä piuhasta...?
Mullon kitarasta ekaan speduun menevä kaapeli muistaakseni 6m.
"Enkä halunnut muuta kuin suudella sinua niin että huulet rohtuu..."
iba68nez
08.04.2008 13:21:23
Löytyykö mielipiteitä siihen et kannattaako treeniksellä tuupata koko porukka PA:n läpi? Siis laulut, 2 kitaraa, kiipparit, basso. Ja vielä vaikka sopivasti basaria ja snareakin vaikka vaan huvin ja opin vuoksi. Meillä on tästä toisen kitaristin kanssa pieni mielipide-ero, hänen mielestään sotkee yleissoundia jos kitarat tulee samoista kaapeista laulujen, kiippareiden ja muiden kanssa. Mielestään pitäis ainaki treeneissä skitat soittaa omilla styrkkareilla. No mun mielestä ei sotke jos vaan levelit on "kohdillaan" ja ees jotenkin miksattu kokonaisuus. Näinollen tällä hetkellä vedetään niin että mä oon Line6 podin läpi suoraan tiskissä ja kaveri vetelee omalla styrkkarilla. Mun mielipide taas on se et paha edes puhuu mistään "kokonaissoundista" jos toinen skitta saa äänensä kuuluville vaan sieltä omasta combosta, ja yhteen suuntaan. Auta armias sitä poloista soittajareppanaa (eli basistia) joka sattuu seisomaan kyseisen combon tulilinjalla. Itse asiassa mun mielestä se että hän ei suostu millään ilveellä mikittämään comboaan (tai vetämään piuhaa direct outista tiskiin) ja hankkiutumaan miksauksen piiriin, se sotkee kokonaissoundia enemmän. Ollaan yritetty perustella vaik niin että kai siitä olis hyötyä keikkoja ajatellen jos olis jo treeniksellä koko karavaani tiskissä ja jollain lailla sinut miksauksen kanssa. Sen takia halusin jo mikittää rumpujakin et saadaan jotain tatsia miten ne kukkuu yhdessä muiden kanssa. Mut siis, ei tässä mitään epäsopua oo kun ollaan teini-ikäki ohitettu jo kymmeniä vuosia sitten. Kiinnostais tosiaan kuulla miten porukat yleensä tekee treeniksellä, onko yleistä et sielläkin ajetaan koko populaatio pa:n läpi?
Teijo K.
08.04.2008 20:03:57

Löytyykö mielipiteitä siihen et kannattaako treeniksellä tuupata koko porukka PA:n läpi? Siis laulut, 2 kitaraa, kiipparit, basso. Ja vielä vaikka sopivasti basaria ja snareakin vaikka vaan huvin ja opin vuoksi. Meillä on tästä toisen kitaristin kanssa pieni mielipide-ero, hänen mielestään sotkee yleissoundia jos kitarat tulee samoista kaapeista laulujen, kiippareiden ja muiden kanssa. Mielestään pitäis ainaki treeneissä skitat soittaa omilla styrkkareilla. No mun mielestä ei sotke jos vaan levelit on "kohdillaan" ja ees jotenkin miksattu kokonaisuus. Näinollen tällä hetkellä vedetään niin että mä oon Line6 podin läpi suoraan tiskissä ja kaveri vetelee omalla styrkkarilla. Mun mielipide taas on se et paha edes puhuu mistään "kokonaissoundista" jos toinen skitta saa äänensä kuuluville vaan sieltä omasta combosta, ja yhteen suuntaan. Auta armias sitä poloista soittajareppanaa (eli basistia) joka sattuu seisomaan kyseisen combon tulilinjalla. Itse asiassa mun mielestä se että hän ei suostu millään ilveellä mikittämään comboaan (tai vetämään piuhaa direct outista tiskiin) ja hankkiutumaan miksauksen piiriin, se sotkee kokonaissoundia enemmän. Ollaan yritetty perustella vaik niin että kai siitä olis hyötyä keikkoja ajatellen jos olis jo treeniksellä koko karavaani tiskissä ja jollain lailla sinut miksauksen kanssa. Sen takia halusin jo mikittää rumpujakin et saadaan jotain tatsia miten ne kukkuu yhdessä muiden kanssa. Mut siis, ei tässä mitään epäsopua oo kun ollaan teini-ikäki ohitettu jo kymmeniä vuosia sitten. Kiinnostais tosiaan kuulla miten porukat yleensä tekee treeniksellä, onko yleistä et sielläkin ajetaan koko populaatio pa:n läpi?

Ensin pitää kysyä että onko teillä oikeasti pa vai laulukamat? Toinen on, että musta toi toinen kitaristi on oikeassa. Paljon hyödyllisempää keikkojakin ajatellen on, että opettelette säätämään bändin balanssiin niistä omista vahvareista. Sitten te voitte heittää jopa kuppilakeikkaa laulukamapohjalta ilman miksaajaa. Ja miksaajankin tullessa mukaan kuvioon se balanssissa soiva bändi on helpompi miksata.

Ja rummut pa:han treeneissä? En kyllä lähtis tolle linjalle ikinä.
iba68nez
09.04.2008 08:42:34
Ensin pitää kysyä että onko teillä oikeasti pa vai laulukamat? Toinen on, että musta toi toinen kitaristi on oikeassa. Paljon hyödyllisempää keikkojakin ajatellen on, että opettelette säätämään bändin balanssiin niistä omista vahvareista. Sitten te voitte heittää jopa kuppilakeikkaa laulukamapohjalta ilman miksaajaa. Ja miksaajankin tullessa mukaan kuvioon se balanssissa soiva bändi on helpompi miksata.

Ja rummut pa:han treeneissä? En kyllä lähtis tolle linjalle ikinä.

Kyllä kai ne on PA:t (12-kan mikseri, 2.5kW pääte, aktiivijakosuodin, kompura, 4 x pöntöt yläkerrassa, aktiivisubbari ja muutama aktiivimonitori).

Nythän on niin että ne keikat joita tälle bändille myydään, on sellasia et sinne ei tule ketään miksaajaa. Ite se on hoidettava. Sama pa:n kanssa. Toi meidän oma setti pakuun ja läjään keikkapaikalla. Ja sit yösydännä takas kämpille. Tästä lähinnä tuli toi mun visio, että tuikattais nyt jo tässä treenaus- ja kokonaisuuden rakenteluvaiheessa kaikki mahdollinen kiinni tiskiin, ja sit keikalla (ehkä) menis jokunen tovi vähemmän ihmettelyyn.

Mut voinhan mä olla väärässäkin, sekin saattaa olla mahdollista, ehkä. No sit se että jos rummuista mikitetään basari ja snare treeniksellä (kuten todennäkösesti keikoillakin tullaan tekemään), en heti keksi mitä haittaakaan siitä vois olla. Treeneissä ollaan kokeiltu ilman rumpujen mikitystä ja mikityksen kanssa. Kun kannuttaja on pa:ssa, niin erot on lähinnä se et saadaan basariin aika kivasti botnea ja snareen pikkasen fantsua kaikua. Ja sit tietysti voidaan kaikenkaikkiaan vetää kovempaa, koko kööri. Treeniksellä siihen ei tietty oo tarvetta mut onpahan testattu sekin.
kondensaattori
09.04.2008 09:01:49
No sit se että jos rummuista mikitetään basari ja snare treeniksellä (kuten todennäkösesti keikoillakin tullaan tekemään), en heti keksi mitä haittaakaan siitä vois olla. Treeneissä ollaan kokeiltu ilman rumpujen mikitystä ja mikityksen kanssa. Kun kannuttaja on pa:ssa, niin erot on lähinnä se et saadaan basariin aika kivasti botnea ja snareen pikkasen fantsua kaikua. Ja sit tietysti voidaan kaikenkaikkiaan vetää kovempaa, koko kööri. Treeniksellä siihen ei tietty oo tarvetta mut onpahan testattu sekin.

Jos kuulovaurion meinaa saada, niin rumpujen mikitys on ok. Muuten ei. Eikö metelin taso muka ole tarpeeksi kova muuten? Ehkä teijän kuulo on jo niin huono että rumpujen vola tuntuu pieneltä. Minusta ongelmana on ennemminkin se, että miten saadaan rumpuja hiljemmalle treenatessa.
iba68nez
09.04.2008 09:38:01
Jos kuulovaurion meinaa saada, niin rumpujen mikitys on ok. Muuten ei. Eikö metelin taso muka ole tarpeeksi kova muuten? Ehkä teijän kuulo on jo niin huono että rumpujen vola tuntuu pieneltä. Minusta ongelmana on ennemminkin se, että miten saadaan rumpuja hiljemmalle treenatessa.

No tota joo. Ei me kauhean kovaa soiteta, ja musaki on sellasta cover/bilekamaa ettei se nyt kauheita volumeja vaadikaan. Slovareitaki ja kaikkee.

Huomaan ettei mun pointti "kaiken mahdollisen mikittämisen ja PA:n läpi ajamisen" suhteen kerää paljoa kannatusta. Se pointti siis on että tulevia keikkoja varten olis kaikki testattu ja säädetty mahdollisimman pitkälle valmiiks. Karrikoiden sanoen koko paketti menis keikalla samoilla ruuvauksilla ku treeeneissä, mut sitä mikserin master liukua vaan nostettais tarvittavan verran ylöspäin, keikkapaikan ja tilan vaatimusten mukaisesti.

Rumpalin saa muuten treeneissä hiljasemmaks sellasella kätevällä sermisysteemillä joka meilläkin tuolla kämpillä on. Varsin modulaarinen hässäkkä ja sen muoto, pituus sekä korkeus on jossain määrin säädettävissä.
kondensaattori
09.04.2008 10:07:32
No tota joo. Ei me kauhean kovaa soiteta, ja musaki on sellasta cover/bilekamaa ettei se nyt kauheita volumeja vaadikaan. Slovareitaki ja kaikkee.

Huomaan ettei mun pointti "kaiken mahdollisen mikittämisen ja PA:n läpi ajamisen" suhteen kerää paljoa kannatusta. Se pointti siis on että tulevia keikkoja varten olis kaikki testattu ja säädetty mahdollisimman pitkälle valmiiks. Karrikoiden sanoen koko paketti menis keikalla samoilla ruuvauksilla ku treeeneissä, mut sitä mikserin master liukua vaan nostettais tarvittavan verran ylöspäin, keikkapaikan ja tilan vaatimusten mukaisesti.

Rumpalin saa muuten treeneissä hiljasemmaks sellasella kätevällä sermisysteemillä joka meilläkin tuolla kämpillä on. Varsin modulaarinen hässäkkä ja sen muoto, pituus sekä korkeus on jossain määrin säädettävissä.

Mutta rummut ja muut vehkeet kuuluu kuitenkin pa:n yli ja ne tasot tulee säädettyä sen mukaan ja se ei enää vastaakaan livetilannetta.
iba68nez
09.04.2008 11:05:38
Mutta rummut ja muut vehkeet kuuluu kuitenkin pa:n yli ja ne tasot tulee säädettyä sen mukaan ja se ei enää vastaakaan livetilannetta.

Toi on kyllä totta. Ei auta ku rimpuilla mukana. Paras se kai on kuitenki keskittyä itse biiseihin ja niiden rakentamiseen valmiiks. Kai se keikkatilanteen miksaaminen sit jotenki hoituu, onhan se ennenki hoitunut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)