Aihe: Basson soitto..
1 2
Lucifix
23.11.2007 13:51:21
Sen kun osaa, pääsee humppabändiin rahakeikoille. Edellinen kirjoittaja kertoi sen yhdessä sävellajissa, mutta idis on, että soitetaan soinnun perussäveltä ja kvinttiä vuorotellen.
Sikäli yksinkertaisille basisteille helppoa, että ei tarvitse tietää, onko kyseessä duuri- vai mollipiisi.

Minäpä aion uhmata luonnonlakeja, ja olla enemmän kuin yksinkertainen basisti, ehkä peräti kaksinkertainen.

Eli tuollaisia kuvioita olen kiskonut vaikka kuinka kauan, nyt vasta sain tietää termin "vaihtobasso". Niitä ihan oikeita bassokuvioita kuitenkin pyysin. Saanko?
Pelsi
23.11.2007 14:53:07
Eli tuollaisia kuvioita olen kiskonut vaikka kuinka kauan, nyt vasta sain tietää termin "vaihtobasso". Niitä ihan oikeita bassokuvioita kuitenkin pyysin. Saanko?

On vaihtobassokin ihan "oikea" bassokuvio. Rytmityksestä se on kiinni. Voi siihen mausteeksi heittää oktaaviakin, jos pelataan varman päälle. Sitten aletaankin opettelemaan sointujen rakennetta ja skaaloja, jotta tiedetään, että mitä ääniä mihinkin voi soittaa.
The 11th Hourilla vain uusia biisejä. | >-)))>
rattledad
23.11.2007 20:56:09

Levyiltä kannattaa tietenkin yrittää plokkailla bassokulkuja. Tuolta voisi löytyä jotain tabulatuureina ja midinä.
http://www.activebass.com/lessons/lessdir.asp
Sir Härö
23.11.2007 23:55:23
Niitä ihan oikeita bassokuvioita kuitenkin pyysin. Saanko?

Blokkaa Opethin levyiltä. Sieltä löytyy kuvio jos toinenkin.

Jos joillain bassoriffeillä tahdot harjoitella niin seuraavat toimivat:

Megadeth - Peace sells
Queen - Another one bites the dust
Deep purple - Black night ja Highway star
Uriah heep - Easy livin'

Ja jos jotain oikeen uutta ja mullistavaa tahtoo oppia niin tee itse kuvioita. Tai ala släppäämään.
!
baron
24.11.2007 00:30:56

Silloin kun mä soitin bassoa, sekä kirjastoista että musakaupoista oli saatavisssa opuksia, joissa oli huippupiisien bassonuotit. Nykyään niitä saa netistäkin.
Ekaksi kannattaa tsekata, miten huippubasistit on hoitaneet hommat. Sitten kun ne osaa, voi alkaa luoda omia kuvioita.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
rattledad
24.11.2007 02:03:33

huippupiisien bassonuotit

Ja huippubasistien.
http://pagesperso-orange.fr/scott_f/Funk/funk.htm
Tuffeli
09.02.2008 19:47:00
Voisko joku kertoo, että mitkä ovat helpoimpia biiseja mistä voi lähtee omatoimisesti soittaa?
Tuffeli
10.02.2008 15:03:11
No sitten tämmönen uus kysymys. Mikä basso kannattaa ostaa, jos haluaa kokeilla bassonsoittoo omatoimisesti. Ei mielellään kuitenkaan mitää hirmu kallista.
JK1
12.02.2008 21:26:53 (muokattu 12.02.2008 21:29:13)
Ehkä ensimmäinen asia minkä itse opettelin kun olin saanut basson käteeni oli tasainen 8-osien ja 4-osien soitto. Sen opittuani siirryin yksinkertaisiin bassoriffeihin ja kun metallia olen pääasiassa soitellut, pleku on ollut mukana hommissa. Alkuun vedin pelkkää downpickingiä ja myöhemmin kun tuntui että alkaa päästä jyvälle, siirryin alternaten opetteluun.

Myöhemmin olen harjoitellut myös soittamaan sormilla, mutta sormia käytän vain hitaissa biiseissä. Jos aikoo kuitenkin suuntautua johonkin "rytmikkääseen" tavaraan, kannatta varmaan soitella pitkälti sormilla. Alkuun lähtee liikkeelle yhdestä sormesta(yleensä etusormi) ja sitten jossain vaiheessa voi koittaa nopeisiin kohtiin kahta sormea.

Bändin kanssa aloin soittamaan ihan viikon soittamisen jälkeen, mutta kun kitaristi oli samalla taitotasolla, homma oli ihan hyvin balanssissa. Joskus kuukauden jälkeen osattiin jo vetää kokonaan läpi yksi biisi keskitempoista metallijynkytystä laululla. Siitä se sitten lähti...
baron
12.02.2008 21:36:22

Bändin kanssa aloin soittamaan ihan viikon soittamisen jälkeen, mutta kun kitaristi oli samalla taitotasolla, homma oli ihan hyvin balanssissa. Joskus kuukauden jälkeen osattiin jo vetää kokonaan läpi yksi biisi keskitempoista metallijynkytystä laululla. Siitä se sitten lähti...

Kun mä aloitin basson soiton, treenasin muutaman vuoden asteikkoja, sointuja, bassokouluja, "Play-Along" CD:itä ennen kuin lähdin/pääsin ekan kerran keikalle.

Jotkut on lahjakkaampia kuin toiset.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
opa
13.02.2008 15:13:52 (muokattu 14.02.2008 12:40:42)
Alkuun pääsee helpoiten, jos joku voi näyttää jotkut ihan perusjutut virittämisineen ym. Kannattaa yrittää treenata huolellisesti ja kärsivällisesti. Vaikka jonkun jutun osaisi soittaa ns. oikein, se ei välttämättä vielä tarkoita samaa kuin hyvin. Vinkkejä voi myös hakea esim. www.rockway.fi -musiikkikoulusta.
Edzge
16.02.2008 14:53:09 (muokattu 16.02.2008 14:53:38)
Itse aloitin bändihommat kanssa heti viikon soittelun jälkeen. Alettiin aluksi veivaamaan Enter Sandmania :D Ei kyllä helpompaa aloitusbiisiä voi olla. No nyt 4 kuukautta takana, pystyy painelemaan jo kohtuu vaikeitakin biisejä ilman suurta vaivaa, Red Hot Chili Pepperssiä tulee soitettua paljon. Sen voin sanoa että aikaisempi soittokokemus auttanut tässä asiassa paljon, rumpuja tullut epäsäännöllisesti hakattua useampi vuosi. Kohta 2 keikkaakin, saa nähdä tuleeko mitään.

Guitar Pro on myös kamu harjoittelussa.
- "Hei, tuohan kuulosti hyvältä!" - "Niin minäki!"
esprit de corps
16.02.2008 14:57:32
Sen voin sanoa että aikaisempi soittokokemus auttanut tässä asiassa paljon, rumpuja tullut epäsäännöllisesti hakattua useampi vuosi. Kohta 2 keikkaakin, saa nähdä tuleeko mitään.

Rummut ja basso tukee toisiaan erittäin hyvin. Väittäisin, että bassoon on helpompi siirtyä rumpalin kuin kitaristin tontilta. Aika usein bassoa soittavat kitaristit ovat valitettavasti bassoa soittavia kitaristeja.
Vähän niinku muumi.
spade
16.02.2008 15:27:59
Kuinka kauan basson soiton opettelu noin suunnilleen vie (jos lähtee ihan pohjalta),että pystyy bändin mukana soittaa jotain yksinkertasta?Mistä lähteä liikkeelle?

Koko elämän ;)

JOs kovinkin ahkerasti jaksat treenailla niin vuosi-pari niin aloittelevaan kokoonpanoon pääset varmasti
"Scream for me Helsinki", Bruce Dickinson
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)