Aihe: Bubinga-pinnan korjaus, plekulla raavittu? (Ibanez SR1500)
1
L.Ruoska
09.02.2008 06:04:11

Pinnallista juttua kirjaimellisesti. On uus basso himotellut mua, Ibanezit sopii parhaiten käteen ja olen tollasta puun väristä yrittänyt hakea. Nyt löysin eBaysta aika pro vehkeen:

http://cgi.ebay.com/Ibanez-SR-1500- … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Hintakin olis kohdallaan, jacki on etupuolella (coolness). Ainoa mitä pelkään että rupeaa kalvamaan on toi kuluma tuossa mikkien yläpuolella. Veikkaisin että plekulla raavittu. Saako tuota mitenkään esim. öljyttyä tai hiottua siistiksi? En tiedä puun käsittelystä juur mitään. Toinen juttu, rouhin itekin plekulla..mulla on ollut vain tollasia lakkapintaisia soitimia enkä niissä vastaavaa kulumista ole huomannut, mutta tuleeko tuollaiset jäljet plekulla jokatapauksessa vaikka saisinkin tuon paikattua? Entäpä pitääkö/voiko tuollasta bubinga-pintaa öljytä säännöllisesti tai tehdä jotain muuta että pysyy hyvänä? Toivottavasti pitää/voi, koska soitinten huollossa on aina semmonen maaginen fiiis =)

Kertokaa ihmeessä jos on jotain sanottavaa tuosta tai jos tiedätte jotain tollasen puupinnan korjailusta/paikkailusta? =)
I know!
MPU
09.02.2008 19:30:43
JOS tuo basso on öljyllä pintakäsitelty niin hiomalla vaikka 400 vesihiomapaperilla öljy hiomanesteenä tuonne 1500 asti saat tuon jäljen häviämään.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
L.Ruoska
09.02.2008 19:42:27

Eipä ole muuta tietoa kun että "solid bubinga body". Olin elänyt kuvitelmassa että kaikki puupintaiset ovat jonkinlaisella öljyllä viimeisteltyjä jotta niihin tulee kiiltoa ja hylkivät likaa. On tuossa muutama muukin ihmetys tuossa soittimessa, esim. yks potikoista on hopeinen (sotkettu tussilla tjsp?) ja kaularaudan peittolätkä uupuu lavasta. Onneks mulla on noita 90-lukutyylisiä kumipotikoita pari toisesta bassosta ja uuden muovilätkän lapaan sais varmasti vaikka Levytukusta joka Ibaa myy.

Tyhmä myyjä vain, esitin liudan kysymyksiä niin mies vastasi ainoastaan että "USA only, as stated in the auction". Mistä hemmetistä se voi muka tietää ettei mulla olisi osoitetta johon tuota toimittaa USAssa (kun kerta on), selkeästi haluaa vain vältellä kysymyksiä. Kyselin lähinnä osien alkuperäisyydesta, mutta äijä heittäytyi väistelylinjalle...joku kriminaali kuitenkin kun noin tarvii salailla, heh ;-)

Mites, näin joskus Musamaailmassa semmosen vihreän Warwickin joka kuitenkin oli ihan puuta eli eipä ollut lakka pinnassa..pystyykö mitä tahansa puupintaisia soittimia jotenkin värjäämään jollain värillisillä öljyillä? Mitä maksaa ja miten toteutetaan? Väriöljy pintaan paristi ja se siitä vai vaatiiko muutakin?
I know!
Teijo K.
09.02.2008 20:11:20

Värillisissä öljykäsitellyissä Warwickin bassoissa on vissiin jonkinnäköinen lakka-kerros W-forumilaisten mukaan ja tämän takia värjättyjä warreja ei tartte kuulema vahailla...

Öljy + lakka kuulostaa todella eksoottiselta. Jotkin kasvipohjaiset vahat, mm carnauba, muodostavat niin kovan kalvon siihen puun pintaan että se voi äkkinäisen hämätä luulemaan että siinä olisi lakka.
"Veltto rysäkeppi"
L.Ruoska
09.02.2008 20:15:12

Voiks tuollasen vahan vetää mihkä vaan puupintaan ja tuleeko siitä siisti? Kaikista karuinta olis soitin joka ois todella itsetehdyn näkönen..

Jos nyt päädyn tuon SR1500 omistajaksi niin en sitä varmasti kuitenkaan rupea vahaamaan, mutta olen aika kiinnostunut tulevaisuuden projekteja ajatellen tosta värivahaamisesta =)
I know!
Teijo K.
09.02.2008 20:20:44 (muokattu 09.02.2008 21:42:18)

Voiks tuollasen vahan vetää mihkä vaan puupintaan ja tuleeko siitä siisti? Kaikista karuinta olis soitin joka ois todella itsetehdyn näkönen..

Jos nyt päädyn tuon SR1500 omistajaksi niin en sitä varmasti kuitenkaan rupea vahaamaan, mutta olen aika kiinnostunut tulevaisuuden projekteja ajatellen tosta värivahaamisesta =)

Se vahaaminenhan on helppoo kun heinänteko. Sama vaiva kun kengät lankkaisi. Ja toimii millä vaan puulla. Toki mitä kovempi puu, sitä vähemmän se on kolhuille altis vahattuna.

Toi ei ole yhtään sen kummosempi homma kuin öljyäminen sit. Mun veikkaus on, että tossa on nimenomaan väri öljystä ja pinta vahasta. Tossa Warressa.

Ps. Mietin tuossa vielä, että jos minulla olisi tuollainen warre ja haluaisin kulumat peittoon, niin selvittäisin mitä ainetta se tehdas siellä nyt on käyttänyt ja käyttäisin samaa. Veikkaan että sitä warren myymää mehiläisvahaa se ei ole, koska sehän ei jättää huomattavasti pehmeämmän pinnan.
"Veltto rysäkeppi"
pekezu
09.02.2008 22:15:26

Warwickin käyttöohjeissa (bass user manual) ainakin lukee, ettei noita värillisiä warreja tarvitse vahata tms.. Kyseessä siis sekä high polishit ja nuo toiset, joiden nimiä en muista (ne mattapintaiset).
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
kauhu-köös
10.02.2008 10:50:16
Niin sitä vahaahan käytetään ainoastaan valmiin öljypinnan päälle pitämään pintaa paremmassa kunnossa. Mtä tuolla W-forumilla joku tyyppi kehui käyttämään "linseed oil", oliskos siis linssiöljyä? Tulee kuulema vanhentuneen näkönen käsittely, ei kuulema kuluneen:P
www.myspace.com/Kauhu
Murgo
11.02.2008 05:42:05

Niin sitä vahaahan käytetään ainoastaan valmiin öljypinnan päälle pitämään pintaa paremmassa kunnossa. Mtä tuolla W-forumilla joku tyyppi kehui käyttämään "linseed oil", oliskos siis linssiöljyä? Tulee kuulema vanhentuneen näkönen käsittely, ei kuulema kuluneen:P

Linseed oil=pellavaöljy.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
kauhu-köös
11.02.2008 08:19:44
Tulipahan taas väläytettyä, kiitos korjauksesta:D
www.myspace.com/Kauhu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)