Aihe: Teknisiä kitarakappaleita
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12 13
kondensaattori
08.02.2008 22:05:06
Verbaalisuus ei ole mun vahvinta antia.

Kyllä työ ootte ihan oikeasti hieman mun kantaa pehmentänyt. Mä pyörrän puheeni ehdottomasta varmuudesta, mutta edelleen epäilen, että hevi ja proge ovat huonoa musiikkia. Musiikissa on olemassa objektiivista hyvää ja huonoa, sillä jos näin ei ole, on vauvan pieru ja mikä tahansa muu musiikki samalla linjalla. Mua ei kyllä yhtään kiinnosta tutustua näihin musiikinlajeihin.

En tuomitse heviä suoraan, olen siis pehmentynyt. Onko hevarit tyytyväisiä?
lxi
08.02.2008 22:12:27
Musiikissa on olemassa objektiivista hyvää ja huonoa, sillä jos näin ei ole, on vauvan pieru ja mikä tahansa muu musiikki samalla linjalla.

Yksisilmäisyytesi alkaa jo siitä, että kuvittelet voivasi määritellä musiikin ja kategorisoida sen absoluuttisesti jonkinlaisiin esimääriteltyihin lokeroihin; että on olemassa viiva, mistä jazz muuttuu progeksi ja toinen, missä rock muuttuu metalliksi.

Jospa aloitat filosofointisi jostain vähän kevyemmästä aiheesta, kuten määrittelemällä mitä on musiikki. Siinä voisi olla sopiva haaste vaikka seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.

Mua ei kyllä yhtään kiinnosta tutustua näihin musiikinlajeihin.

Lainaan kirjoitustasi muutaman sivun takaa:

En malta odottaa sitä kun kehityn ja ymmärrän musiikkia vielä paljon syvällisemmin; olen kuitenkin aika pinnassa vielä.

Näine ennakkoluuloinesi saat odottaa vielä kauan.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
kondensaattori
08.02.2008 22:19:52
Yksisilmäisyytesi alkaa jo siitä, että kuvittelet voivasi määritellä musiikin ja kategorisoida sen absoluuttisesti jonkinlaisiin esimääriteltyihin lokeroihin; että on olemassa viiva, mistä jazz muuttuu progeksi ja toinen, missä rock muuttuu metalliksi.

Tommonen viiva on kyllä olemassa metallia varten. Mä ainakin luulen tietävän biisistä onko se progea vai metallia vai muuta.

Jospa aloitat filosofointisi jostain vähän kevyemmästä aiheesta, kuten määrittelemällä mitä on musiikki. Siinä voisi olla sopiva haaste vaikka seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.

No eikö musiikki ole ääntä, joka on jollain tavalla tarkoitettu/määritelty kuunneltavaksi viihtymistarkoituksessa? Tohon ei kyllä vauvan pieru sovi. Jos joku vaikka sämplää vauvan piurua niin sitten sopii.

Lainaan kirjoitustasi muutaman sivun takaa:

Näine ennakkoluuloinesi saat odottaa vielä kauan.

Tossa on kyllä ristiriita, totta. Jotenkin olen vain saanut sellaisen käsityksen, että esim. proge ei voi tarjota mulle mitään uutta.
Kampela77
08.02.2008 23:02:24
Tommonen viiva on kyllä olemassa metallia varten. Mä ainakin luulen tietävän biisistä onko se progea vai metallia vai muuta.

Käy levittämässä tietämystäsi jossain Dream Theater-ketjussa. Niissä tuntuu aina olevan kiistaa onko Dream Theater progea vai ei. Saataisiin vihdoin tähänkin asiaan selvyys.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Bookkeeper
08.02.2008 23:38:36
di Meolan "Egyptian Danza". Progea vai ei?

http://www.youtube.com/watch?v=b1Afyoli8yo

PS. olisiko tässä ketjun aloittelijalle hyvä "tekninen kitarakappale"? Opettavaista rytmiikkaa yms. Kannattaa tosin odottaa nimim. kondensaattori tuomiota. Jos tämä biisi _on_ progea = paha paha.
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
The Accolade
08.02.2008 23:46:05 (muokattu 08.02.2008 23:46:54)

Ei, sitä viivaa ei ole olemassa metallia varten sen enempää kuin muitakaan musiikkityylejä varten. Onko kappale metallia vai mitä, jos siinä on akustista kitaran soittoa ja herkkää laulua, mutta myös särökitaroita, orkesteriosuuksia, ambient syna taustoja ja kuorolaulua? Entä onko vaikkapa Black Sabbat enää nykymittapuulla metallia vai vaikka jotain Hard-rockia?

Ja mikä sitten on progea sinun mielestä? On käsityksiä joiden mukaan vain Pink Floyd, Camel ja muut vastaavat 70-luvun bändit ovat oikeata progea. Tämähän taas tarkoittaisi proge ei välttämättä tarkoita mitään teknisyyteen tai erikoisiin tahtilajeihin viittaavaakaan.

No eikö musiikki ole ääntä, joka on jollain tavalla tarkoitettu/määritelty kuunneltavaksi viihtymistarkoituksessa? Tohon ei kyllä vauvan pieru sovi. Jos joku vaikka sämplää vauvan piurua niin sitten sopii.

Niinpä niin. Entäs jos jonkun mielestä vauvan pierun kuunteleminen on äärettömän viihdyttävää? Silloinhan se olisi tuon käsityksen mukaan musiikkia! Usko hyvällä, musiikki, kuten myös musiikkigenret ovat ainoastaan ihmisen keksimiä käsitteitä. Musiikki ei ole mitään konkreettista, sitä ei voi koskettaa.

Tossa on kyllä ristiriita, totta. Jotenkin olen vain saanut sellaisen käsityksen, että esim. proge ei voi tarjota mulle mitään uutta.

Mitäs progea olet kuullut? Oletkos ikinä kuullut jo mainitsemistani klassikko proge bändeistä, kuten Pink Floyd? On myös olemassa nämä progressiiviset METALLI bändit (jotka ovat taas aivan eri asia), kuten Dream Theater. Joku Opeth onkin jo hankala määrittää. Onko se sitten proge, death-metal, proge-metal etc. bändi. Tiedä häntä.

Minullakin on ollut aikanaan ja on varmaan edelleenkin hitosti ennakkoluuloja eri ns. "musiikkityyleistä", mutta yritän kyllä parhaani mukaan päästä eroon niistä. Olen mm. huomannut, että ei kaikki tekno-musiikki olekaan sitä jumputusta dippa-dappa melodioilla (josta en erityisemmin kykene nauttimaan) vaan sieltä löytyy sellaistakin tavaraa, mistä ihan oikeasti pidän. Voisit yrittää sitä ennakkoluulottomuutta itsekin.
Ziltoid!!?
Snapo
08.02.2008 23:56:38 (muokattu 08.02.2008 23:58:11)
jos nyt yritän jotain analysoida niin dream theater minun mielestäni on progevetoista metallia, ja symphony x taas metallivetoista progea. Löysimpä jostain guitar magazinesta petruccista kuvan ja kuvateksti: "John Petrucci: Putting the tone and attitude of metal into the prog styles of Rush and Yes". Opethista sen verran että niillä on kyllä laidasta laitaan, paitsi sitä tuplapedaalimöykkää murinalla varustettuna niin myös niitä hiljaisia ridenhivellysbiisejä. Kannattaa tsekata Opethilta albumi "Damnation"; kokonaan akustinen levy. Itsellenikin aukesi tämän rieskan salat vasta vähän aikaa sitten ja nyt osaan tätä todella arvostaa.

Niin. ja sitten vielä tähän topicciin viitaten Necrophagistin materiaali. Sellaista häröä teknistä rässiä jos jotenkin pitäisi kuvailla
Kiksaus
09.02.2008 00:05:29

di Meolan "Egyptian Danza". Progea vai ei?

http://www.youtube.com/watch?v=b1Afyoli8yo

PS. olisiko tässä ketjun aloittelijalle hyvä "tekninen kitarakappale"? Opettavaista rytmiikkaa yms. Kannattaa tosin odottaa nimim. kondensaattori tuomiota. Jos tämä biisi _on_ progea = paha paha.

Pikemminkin Race With The Devil on a Spanish Highway.
http://www.youtube.com/watch?v=Atz9vzTAUh0&feature=related
"Pieni ryyppy maistuu ruoan kanssa, syö tai ei!"
The Accolade
09.02.2008 00:23:08
Kannattaa tsekata Opethilta albumi "Damnation"; kokonaan akustinen levy. Itsellenikin aukesi tämän rieskan salat vasta vähän aikaa sitten ja nyt osaan tätä todella arvostaa.

On tosiaan hieno levy.

Mutta vaikeahan se on noissa progea ja metallia ynnä muuta sekoittavista bändeistä sanoa, mitä hittoa ne tarkalleen on. Symphony X:ältä joku voisi kulla 'King Of Terrorsin' ja ajatella "Tämä on rankkaa heviä" tai sitte vois kuulla 'Communion & The Oraclen' ja ajatella, että "Kai tää on jotain melodista progeeta" tai sitte voisi kuulla "The Odysseyn" ja olisi aivan ymmällään...
Ziltoid!!?
The Accolade
09.02.2008 00:32:23
http://www.kirjastot.fi/fi-FI/musiikki/haastattelut/eurasto/

Kirjoitin "proge määritelmä" googleen ja sattui aivan random haastattelu jostain hepusta. Puhuu ihan asiaa kyllä siitä, että ei sitä oikein varsinkaan nykypäivänä voi määritellä, eikä sillä toisaalta ole oikeasti muutenkaan mitään väliä.
Ziltoid!!?
Kampela77
09.02.2008 00:57:57
Rajaamalla tietyt musiikkityylit ulos kuunneltavien musiikkityyppien listalta, rajaat musiikin ilmaisuvoimaa aika rankasti. Vähän sama juttu kuin sanoisit, että vain draamaelokuvat voivat olla hyviä elokuvia tai vain muotokuvamaalaukset voivat olla hyviä maalauksia.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
lxi
09.02.2008 01:06:17 (muokattu 09.02.2008 01:07:32)
Asiasta suhteellisen tietämättömänä kysyisin että miten määritellään "proge"? Tuntuu vähän siltä ettei kukaan tiedä, eikä ole ikinä tiennytkään.

Aloita vaikka tuolta http://fi.wikipedia.org/wiki/Progressiivinen_rock (EDIT: oikeastaan mieluummin http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_rock) ja siirry sitten seuraamaan progepalstan ikuisuusväittelyä asiasta.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
Da Make
09.02.2008 04:10:08
Kondensaattori, ole hyvä ja lukaise kirjoitukseni "hyvän soundin ymmärtäminen" viestiketjusta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=135684&o=80

Kuvittele tässä tapauksessa "hyvän soundin" tilalle "hyvä musiikki."
Kyseinen viestini on siis tuo viimeisen sivun toisiksi viimeisin viesti.
Ehkä se auttaa sinua osaltaan ymmärtämään mistä tässä, ja yleensäkin mielipiteissä, on kysymys.
Katso omat plussasi täältä! "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
kondensaattori
09.02.2008 20:59:50
Luin ton Da Maken viestin. On totta, että hyvän saundin/musiikin määritteleminen on vaikeaa (mahdotonta) mutta se ei silti sano etteikö apsoluuttisesti hyvää saundia/musiikkia olisi olemassa.

Kyllä mulla varmaan on yksipuolinen kuva metallista ja progesta. Mulle progea on esim. Dream Theater ja Tool. Metallia taas bodom ja Megadeth.

En mä voi muuta kuin myöntää olevani väärässä progen ja hevin ja metallin apsoluuttisesta huonoudesta.

Näitä on tehty varmaan liikaa ja paljon huonoa, josta on aiheutunut mulle negatiivinen kuva. Lisäksi näissä tyyleissä yleinen tekniseen/rytmiseen kikkailuun ällöttää mua.
Snapo
09.02.2008 21:05:50

Mutta vaikeahan se on noissa progea ja metallia ynnä muuta sekoittavista bändeistä sanoa, mitä hittoa ne tarkalleen on. Symphony X:ältä joku voisi kulla 'King Of Terrorsin' ja ajatella "Tämä on rankkaa heviä" tai sitte vois kuulla 'Communion & The Oraclen' ja ajatella, että "Kai tää on jotain melodista progeeta" tai sitte voisi kuulla "The Odysseyn" ja olisi aivan ymmällään...

Juu, X:lläkin suuntaus näyttää vaihtelevan aika paljon, joka on ihan kirjaimellisestikin progressiivista, tykkään. Esim Twilight in olympus ja V edustaa vähän rauhallisempaa ja progempaa kun taas odyssey ja paradise lost ovat selvästi metallilättyjä, oma lemppari on the The Odyssey, mahtavin levy mihin tähän asti olen törmännyt.
M Hossa
09.02.2008 21:20:47
Vastus kertoi diodille:
Uuh, uuh, meidän täytyy häipyä, kondensaattori vuotaa liikaa.
;)
Kiksaus
09.02.2008 23:30:00

Asiasta suhteellisen tietämättömänä kysyisin että miten määritellään "proge"? Tuntuu vähän siltä ettei kukaan tiedä, eikä ole ikinä tiennytkään.

Mun mielestä tällä sivustolla on luokiteltu proge todella hyvin. Sieltä on hyvä tarkistella, mikä voisi olla progea. Muutenkin todella hyvä tiedonlähde esim. levyille mitä voisi seuraavaksi kuunnella.
http://www.progarchives.com/

* PROG SUB-GENRES:
* Canterbury Scene
* Crossover Prog
* Eclectic Prog
* Post Rock/Math Rock
* Experimental/Post Metal
* Indo-Prog/Raga Rock
* Italian Symphonic Prog
* Jazz Rock/Fusion
* Heavy Prog
* Krautrock
* Neo Progressive
* Prog Folk
* Progressive Electronic
* Progressive Metal
* Psychedelic/Space Rock
* RIO/Avant-Prog
* Symphonic Prog
* Tech/Extreme Prog Metal
* Zeuhl
* Various Genres/Artists
* Prog Related
* Proto-Prog
"Pieni ryyppy maistuu ruoan kanssa, syö tai ei!"
Booligan
10.02.2008 00:29:31

Juu, X:lläkin suuntaus näyttää vaihtelevan aika paljon, joka on ihan kirjaimellisestikin progressiivista, tykkään. Esim Twilight in olympus ja V edustaa vähän rauhallisempaa ja progempaa kun taas odyssey ja paradise lost ovat selvästi metallilättyjä, oma lemppari on the The Odyssey, mahtavin levy mihin tähän asti olen törmännyt.

jos vedetään vielä off topiciksi niin The Divine wings of Tragedy on paras levy, The Odyssey on taas aivan käsittämättömäks parhain biisi ;)
nuotteja säästämättä
Iron Horse
10.02.2008 00:35:05
Luin ton Da Maken viestin. On totta, että hyvän saundin/musiikin määritteleminen on vaikeaa (mahdotonta) mutta se ei silti sano etteikö apsoluuttisesti hyvää saundia/musiikkia olisi olemassa.

Kyllä mulla varmaan on yksipuolinen kuva metallista ja progesta. Mulle progea on esim. Dream Theater ja Tool. Metallia taas bodom ja Megadeth.

En mä voi muuta kuin myöntää olevani väärässä progen ja hevin ja metallin apsoluuttisesta huonoudesta.

Näitä on tehty varmaan liikaa ja paljon huonoa, josta on aiheutunut mulle negatiivinen kuva. Lisäksi näissä tyyleissä yleinen tekniseen/rytmiseen kikkailuun ällöttää mua.

Kuuntelepa hieman esim. Pnk Floydia ja vaikkapa Dioa tai Black Sabbathia tai Judas Priestiä ja tule sitten tänne uudestaan. Tuo Dream Theater on kuitenkin progressiivista metallia, ja aika lähellä Megadethiä ja muita vastaavia trash-yhtyeitä, vaikka toisaalta hyvin pitkälle ihan erilaista tavaraa.
Muut säveltäjät saattavat tehtailla kaikenvärisiä cocktaileja, minä tarjoan yleisölle puhdasta kylmää vettä. - Jean Sibelius
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)