Valkyrian 04.02.2008 12:01:25 | |
---|
Eli olen koko pienen ikäni soitellut nelikielisellä warwickilla (5-kielisillä lähinnä pieniä kokeilurämpytyksiä suorittanut) ja tottunut opettelemaan biisien bassolinjoja korvakuulolta ja siten koittanut kohentaa soittotekniikkaa. Nyt kohta haen uutukaisen Ibanezin 5-kielisen basson ja mietinkin että missä biiseissä korostuisi juuri tuo viidennen kielen käyttö? Yrittäisin mahdollisimman pian sisäistää tuon uuden kielen käytön ettei se jää siihen vaan kaulahihnaksi ja parhaiten sen kai soittamalla oppii.. Biisien genrellä ei niinkään väliä, kunhan ei ihan niitä kaikkeista nopeimpia ja teknisimpiä metallitilutuksia. |
Lorko 04.02.2008 12:14:20 | |
---|
Seh'n korostuu vaikka esim. vaihtobassoa D.stä soittaessa. |
Johannes_t 04.02.2008 12:22:47 | |
---|
Paha ruveta mitään tiettyjä biisejä mainitsemaan, kun en näe H-kielen ensijaiseksi tarkoitukseksi sävellajin tiputtamista. Yritä ensiksi hahmottaa uudet ulottuvuudet mitä H-kieli tarjoaa. Soita vaikka skaaloja, esim. C-duuria, niin alas kuin pystyt ja kokeile sen jälkeen löytää merkitsevät sävelet, terssi, kutonen, seiskat) myös sieltä alemmasta oktaavista. Kun homma rupeaa käymään tutummaksi, soita tuttuja biisejä vaikkapa vitos-asemasta ja ihmettele mitä tapahtuu ;) |
Teijo K. 04.02.2008 12:32:46 | |
---|
Seh'n korostuu vaikka esim. vaihtobassoa D.stä soittaessa. Ei ole kyllä kertaakaan nimenomaan vaihtobassoa soittaessa mieleen juolahtanut että pitäisi olla useampi kuin 4 kieltä, bassossa? Vaikka noita useampikielisiä tossa onkin, ja takavuosina tuli noi vaihtobassotkin kutosella soiteltua kun se oli ns. pääsoitin noin 8 vuotta. Melkeen niillä neljällä keskimmäisellä tuli pumpsuteltua kun vaihtobassoasiaa yleisölle sattui olemaan. Mutta noin muuten sanoisin että soita niitä samoja biisejä kuin neljäkieliselläkin, mutta eri asemasta. "Veltto rysäkeppi" |
Lorko 04.02.2008 12:35:12 | |
---|
Niin tarkotin siis G.stä, saa kvintin alhaalta. |
Teijo K. 04.02.2008 12:39:53 | |
---|
Niin tarkotin siis G.stä, saa kvintin alhaalta. No mää tarkoitin kaikista sävellajeista. "Veltto rysäkeppi" |
Lorko 04.02.2008 12:41:29 | |
---|
No mää tarkoitin kaikista sävellajeista. No mä tarkotin G.stä. |
Teijo K. 04.02.2008 12:44:16 | |
---|
No mä tarkotin G.stä. Mie tajusin kerrasta kiitos kovasti, se että sie tarkoitit G:stä ei kuitenkaan muuta tuota miun viestiä mitenkään. ;) "Veltto rysäkeppi" |
Lorko 04.02.2008 12:46:42 | |
---|
Mie tajusin kerrasta kiitos kovasti, se että sie tarkoitit G:stä ei kuitenkaan muuta tuota miun viestiä mitenkään. ;) Perkele perkele! |
Teijo K. 04.02.2008 13:02:18 | |
---|
Perkele perkele! Elä nyt hermostu kuitenkaan, rauhassa pohditaan eri näkökulmia asiaan. :) "Veltto rysäkeppi" |
Lorko 04.02.2008 14:46:57 | |
---|
Elä nyt hermostu kuitenkaan, rauhassa pohditaan eri näkökulmia asiaan. :) Se oli vitis;) |
Valkyrian 04.02.2008 16:17:39 | |
---|
Ja mä ku jo pelkäsin että täällä on käyty rakentavaa keskustelua ku nurkassa näyttää 10 vastausta. :D Mut eipä tuo mitään, parempi ulkona ku sisällä ja sitä rataa... Tulipa tässä vielä mieleen että bändin kanssa on tapana soitella Eb- vireessä (vai mikä piru ny onkaan, kuitenki niin että kaikki kielet puoli sävelaskelta matalammalle viritettynä) ja ajattelin että eikös viiskielistäki bassoa voi viritellä alavireisiin ihan ongelmitta? Olen vaan yhden slap/pop- soolon opetellu soittamaan siitä kohdin vapaata E- kieltä hyväksi käyttäen enkä millään viittisi opetella uudesta asemasta. Kuulostaa muutenki kökömmältä H- kieleltä vedeltynä.. |
pekezu 04.02.2008 16:48:21 | |
---|
Voihan sen vetää vaikka miten alavireeseen, eri asia kuuluuko mitään. Kuitenkaan tuo Eb vire ei vielä ole totaalin fataali. Vitonen D-vireessä (ADGCF) alkaa jo mun mielestä olemaan raja sille, miten alas keppi kandee vetää. Siitä alemmaks, esim. C-vireeseen, kannattaa vaan kielittää samalla lailla kun kitaran viisi alinta kieltä. Itse olen tuossa ADGCF vireessä veivannut ja sitä alemmaks ei tarvinne päästä. Tuota vapaata A:ta harvoin edes käytin. PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa |
Progbass 04.02.2008 16:50:38 | |
---|
Eli olen koko pienen ikäni soitellut nelikielisellä warwickilla (5-kielisillä lähinnä pieniä kokeilurämpytyksiä suorittanut) ja tottunut opettelemaan biisien bassolinjoja korvakuulolta ja siten koittanut kohentaa soittotekniikkaa. Nyt kohta haen uutukaisen Ibanezin 5-kielisen basson ja mietinkin että missä biiseissä korostuisi juuri tuo viidennen kielen käyttö? Yrittäisin mahdollisimman pian sisäistää tuon uuden kielen käytön ettei se jää siihen vaan kaulahihnaksi ja parhaiten sen kai soittamalla oppii.. Biisien genrellä ei niinkään väliä, kunhan ei ihan niitä kaikkeista nopeimpia ja teknisimpiä metallitilutuksia. Dream Theater - The Mirror Siinä saa ainakin aika ahkeraan soitella H kielellä, eikä mikään teknisesti vaikea. |
Basismi 04.02.2008 21:43:50 | |
---|
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
arilö 08.02.2008 20:19:25 (muokattu 08.02.2008 20:27:48) | |
---|
Pyyhkäise Chaka Khanin Naughty levy läpi noin kokeeksi Edit ..tai annetaan armoa sen verran että Move Me No Mountain kelpaa yksistään, jos tyylillä ei kerran ole väliä ja ei saa olla tilulilua liikaa |
Basismi 08.02.2008 22:14:06 (muokattu 08.02.2008 22:14:51) | |
---|
..tai annetaan armoa sen verran että Move Me No Mountain kelpaa yksistään, jos tyylillä ei kerran ole väliä ja ei saa olla tilulilua liikaa Ompa metka line. Takuuvarmaa AJ:ta. http://www.youtube.com/watch?v=EuWEMXYJVq8 Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Eikookkin metkaa, eikä tilulilua ollut liikaa? Oioi kun mä tykkään AJ:n soitosta! en edes väitä heittäväni tätä tosta vaan, mutta on se niin kiva kuunnella |
IJarro 09.02.2008 21:14:11 | |
---|
...ja tottunut opettelemaan biisien bassolinjoja korvakuulolta ja siten koittanut kohentaa soittotekniikkaa. Nyt kohta haen uutukaisen Ibanezin 5-kielisen basson ja mietinkin että missä biiseissä korostuisi juuri tuo viidennen kielen käyttö?... Apulannan hiekka -piisin (viime kesänä tuli veivattua ihan liikaakin....) intro ois hyvä soitella vitosella. Omalla 4-kielisellä meni aika ylös se alku. Ja nimenomaan korvakuulolta ja sävellaji E. Kokeile! Let's do some living after we die... |
vonbaum 25.02.2008 13:56:42 | |
---|
Voihan sen vetää vaikka miten alavireeseen, eri asia kuuluuko mitään. Kuitenkaan tuo Eb vire ei vielä ole totaalin fataali. Vitonen D-vireessä (ADGCF) alkaa jo mun mielestä olemaan raja sille, miten alas keppi kandee vetää. Kornin Fieldyn perusvire muistaakseni, eli kyllä siitä vielä hyvin selvän saa. Ainaskin kun Fieldy soittaa:) Ihan rookiena ja jonkinlaisen sävelkorvan mutta ei vielä soittotaidon omistavana, hauska seurata bassovirekeskusteluja ja lukea tabulatuureja. Kitaran EADGBE on lähestulkoon pyhä viritys, kun varsinkin 5-kielisellä kehotetaan osapuilleen soittamaan mistä ja millä virityksellä parhaalta tuntuu. Oikeasti hyvä neuvo, varsinkin kun vertailee noita korvakuulolla poimittuja tabseja ja viritysohjeita ("it took me about 15 minutes to find out"), niin hiukan päätä ja korvaa käyttämällä säästää monet pomppaukset tyyliin nauhalta 3 ---> 12. Vaikka sama nuotti eri nauhalta soitettuna kyllä kuulostaa erilaiselta, niin hassua kuin se onkin. Todella kiinnostavaa, mulla on varmaan kulunut tuntikausia pelkästään saman kuvion räpläämisessä eri puolilta lautaa. |