waxivore 02.02.2004 16:56:27 | |
---|
Kannattaako (näin olen ymmärtänyt) bassokitaran ja mikserin väliin suoraan linjaan vedettäessä laittaa DI-boksi? Jos niin miksi? Mitä se tekee? Paraneeko soundi? On jäänyt tämä asia aika epäselväksi, kun on tullut tähän asti äänitettyä bassot mikittämällä. Jos Di-boksi kannattaa hankkia, niin saako mihin hintaluokkaan sellaisen laadukkaan semi-pro vehkeen? Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole |
askomiko 02.02.2004 19:13:59 | |
---|
Normaaleista passiivimikeistä tulevan signallin impedanssi ei sovi pöydän sisääntuloimpedanssiin, joten yläpää häviää matkan varrelle. DI-boksi korjaa tilanteen silleen ettei moista käy. |
waxivore 02.02.2004 21:09:12 | |
---|
Mutta muuten ei siis vaikuta? Mistä tietää tollaisesta merkittömästä fender jazzabass kopiosta, onko aktiivi/passiivimikit? Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole |
askomiko 02.02.2004 21:13:22 | |
---|
Jos ei tiedä niin passiivit on. Jos ei oo patteria niin on passiivimikit. |
minkä hintasia noi boksit on? |
kivi 03.02.2004 09:38:16 | |
---|
minkä hintasia noi boksit on? Halvimmillaan aktiiviset 40-60e (Behringer, Leem, Monacor...) passiiviset alkaen 30e |
aape 04.02.2004 11:49:15 | |
---|
Aktiiviboxia suosittelisin bassolle. DI-boxia hankkiessa kannattaapi hankkia kerralla kunnollinen. Ne on ikuisia työkaluja ja hyvien arvo laskee suhteellisen vähän käytettynäkin. -Kun soittotaito ja soundi on kohdallaan, on aika jäädä eläkkeelle- |
Mikael 04.02.2004 13:10:24 | |
---|
Aktiiviboxia suosittelisin bassolle. Kuin myös. Countryman tai BSS olisi oma valintani. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
Reddie 04.02.2004 15:10:36 | |
---|
Kuin myös. Countryman tai BSS olisi oma valintani. Mistä näitä saa PK-seudulla? |
Mikael 04.02.2004 15:19:45 | |
---|
Mistä näitä saa PK-seudulla? Molempien maahantuoja näyttäis olevan Studiotec http://www.studiotec.fi/ ja heidän sivuiltaan löytyy lista jälleenmyyjistä. He varmaan mielellään myös vataavat tiedusteluihin (luulisin...). miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
jorma_r 04.02.2004 17:51:06 | |
---|
Kuin myös. Countryman tai BSS olisi oma valintani. Minun valintani oli Behringerin Ultra DI100 pelkästään hinnan takia. 40 e maksoi muistaakseni. Ei valittamista tähän mennessä. Helsingin musiikista hain, Soundatastakin saa. Ja St.Paulssoundista ja... |
Reddie 04.02.2004 22:44:24 | |
---|
Molempien maahantuoja näyttäis olevan Studiotec Hehei! Oman kotikylän kauppa vallan! Antaiskohan alennusta? ;) |
Puavali 05.02.2004 11:11:30 (muokattu 05.02.2004 11:28:44) | |
---|
Milloin tuota DI-boksia tarvitaan ja milloin ei? Olen törmännyt tapaukseen, jossa vahvistimen manuaalia luettaessa löytyi kuva, joka neuvoi laittamaan DI-boksin vahvistimen DI-liitännän ja mikserin väliin. Toinen käyttö tälle DI-liitännälle oli kuulokeliitäntä, ehkä se vaikutti asiaan? Edit: Ja jos mikserissä lukee inputissa H-Z tms., niin DI-boksia ei tarvitse? |
SamPpaa 05.02.2004 14:32:12 | |
---|
Minun valintani oli Behringerin Ultra DI100 pelkästään hinnan takia. 40 e maksoi muistaakseni. Ei valittamista tähän mennessä. Helsingin musiikista hain, Soundatastakin saa. Ja St.Paulssoundista ja... Kuin myös. Eräs joka vääntää ammatikseen näitä hommia, eikä behringeriä normaalisti käytä, suositteli. Sanoi vaan että, jos ei ne muuta osaa tehä kunnolla, ni DI-boxit on hyviä hinta/laatu suhteessa. Ei oo itseänikään kaduttanut. Ei kai se DI-boxi nyt niin paljon ääneen vaikuta? Ennemminki onko hyvä basso tai mikä siellä piuhan päässä onkaan. Kertokaa nyt! |
aape 05.02.2004 17:43:41 | |
---|
Sanoi vaan että, jos ei ne muuta osaa tehä kunnolla, ni DI-boxit on hyviä hinta/laatu suhteessa. Tottahan tuo on. DI-boxin valmistaminen on niin helppo rasti valmistajalle, ettei ketään viitsi tehdä mitään ihan sutta. Noissa Behkuissa viat on olleet yleensä iskunkestävyydessä ja kytkimissä. Ne on kyllä itsekkin helppo korjata/vahvistaa. Ei oo itseänikään kaduttanut. Ei kai se DI-boxi nyt niin paljon ääneen vaikuta? Ennemminki onko hyvä basso tai mikä siellä piuhan päässä onkaan. Lähtösoundi on aina lopputuloksen kannalta tärkeä, mutta kuten sanottu, ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Jos kytkimet pörisee niin ei auta. Kyllä niissä soundeissakin on eroja. -Kun soittotaito ja soundi on kohdallaan, on aika jäädä eläkkeelle- |
Heikki L. 06.02.2004 01:52:39 | |
---|
Mulle kävi taannoin hassu juttu. Olin soittamassa kaverille paria biisiä nauhalle ja basso vedettiin DI:n läpi mikseriin. Soundtsekin jälkeen ihmettelin soundin laimeutta, ei ylä- eikä alapäätä, mutta arvelin sen johtuvan huonosta kuuntelusta tai jostain semmosesta. Loppusuoralla rupes kuulumaan pientä räsähtelyä, niin vaihdettiin piuha basson ja DI:n välistä ja simsalabim: soundi parani heti ihan hitsinvitsin paljon. Ei ois uskonu piuhan vaikuttavan soundiin tolla tavalla. Signaali oli kuiteski periaattessa ihan terve. Eräs roudari sitten esitti oman arvelunsa jostain vastushommasta, en oikein hiffannu. Onkos muille käyny tälviisiin? Shack! |
waxivore 06.02.2004 04:22:05 | |
---|
Mulle kävi taannoin hassu juttu. Olin soittamassa kaverille paria biisiä nauhalle ja basso vedettiin DI:n läpi mikseriin. Soundtsekin jälkeen ihmettelin soundin laimeutta, ei ylä- eikä alapäätä, mutta arvelin sen johtuvan huonosta kuuntelusta tai jostain semmosesta. Loppusuoralla rupes kuulumaan pientä räsähtelyä, niin vaihdettiin piuha basson ja DI:n välistä ja simsalabim: soundi parani heti ihan hitsinvitsin paljon. Ei ois uskonu piuhan vaikuttavan soundiin tolla tavalla. Signaali oli kuiteski periaattessa ihan terve. Eräs roudari sitten esitti oman arvelunsa jostain vastushommasta, en oikein hiffannu. Onkos muille käyny tälviisiin? On käynyt, mutta ei tosin DI-boksin kanssa. Piuhoissa on todellakin eroja. Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole |
SamPpaa 06.02.2004 11:26:44 | |
---|
Ei ois uskonu piuhan vaikuttavan soundiin tolla tavalla. Signaali oli kuiteski periaattessa ihan terve. Eräs roudari sitten esitti oman arvelunsa jostain vastushommasta, en oikein hiffannu. Onkos muille käyny tälviisiin? Olin kahtoo yhen bändin sessiota studiolla. Studiosetä kahteli että ompas pojilla kalliit vermeet, mutta sitten repes että: äijät soittaa hyvillä ja kalliilla vermeillä ja sitten käyttää 2markan piuhaa ku tullaan studioon... kaiken lisäks basistilla oli sitten laikussa tuliterä piuha, mutta oli valinnu sen vanhan paskan... Kertokaa nyt! |
waxivore 06.02.2004 15:01:16 | |
---|
Olin kahtoo yhen bändin sessiota studiolla. Studiosetä kahteli että ompas pojilla kalliit vermeet, mutta sitten repes että: äijät soittaa hyvillä ja kalliilla vermeillä ja sitten käyttää 2markan piuhaa ku tullaan studioon... kaiken lisäks basistilla oli sitten laikussa tuliterä piuha, mutta oli valinnu sen vanhan paskan... Viime äänityssessioissa omat hommat kusi jossain tosi pahasti. Vieläkään ei ole selvinnyt, mikä häiriön aiheutti, mutta anyway, siinä vaihettiin jokaiseen setin osaan ja väliin sellaiset parikymmentä eri piuhaa. Ihan käsittämättömiä eroja löytyi piuhoista. Kolme piuhaa meni suoraan roskakoppaan - ja muutama jäi hätävaraksi. Sen jälkeen en ole piuhoissa ostanut sitä halvinta. Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole |
jorma_r 07.02.2004 22:52:07 | |
---|
Milloin tuota DI-boksia tarvitaan ja milloin ei? Olen törmännyt tapaukseen, jossa vahvistimen manuaalia luettaessa löytyi kuva, joka neuvoi laittamaan DI-boksin vahvistimen DI-liitännän ja mikserin väliin. Toinen käyttö tälle DI-liitännälle oli kuulokeliitäntä, ehkä se vaikutti asiaan? Juu, ja Yamahan pikkumikserin manuaali käski vetää DI-boksin signaalin linjatason sisääntuloon... Ainakin itse olen ymmärtänyt niin, että vahvistimen DI-ulostulo vastaa DI-boksin mikkitasoista balansoitua lähtöä. Eli siis siitä suoraa mikseriin ilman boksia. Tämä voi toki vaihdella vermeittäin... Edit: Ja jos mikserissä lukee inputissa H-Z tms., niin DI-boksia ei tarvitse? Siitähän tuossa juuri on kysymys - impedanssin ja tason sovittamisesta. Jos mikserissä on jo korkeaimpedanssinen sisääntulo pitäisi sen olla riittävän hyvä sellaisenaan. Olettaen että soitat mikserin vieressä. Yksi DI-boksin ideoistahan on edellämainittujen lisäksi se, että signaali saadaan balansoituna vedettyä paljon pidemmän piuhan yli kuin ilman. Ja vielä - oikeastaan kätevin puoli DI-boksissa on se että signaalin saa yhtä aikaa sekä mikseriin että sinne kitara/bassovahvistimeen. Tätähän ne sedät siellä rokkiklubilla juuri hyödyntävät. Meillä on treenikämpillä DI-boksi sekä kitaran että basson ja vahvistimien välissä. Nauhoitan ne boksin singnaalista. Jos joskus tulee vahingossa jostain biisistä hyvä otto, voi ääntä sitten re-ampata parempien soundien toivossa. Tarkoituksena on vielä kasata kuuntelu niin, että nauhoittaessa nykäistään piuha irti DI-boksin ja vahvistimen väliltä ja kuunnellaan toisten soitto kuulokkeista. Näin saataisiin mahdollisimman puhtaan rumpuraidat ja kliiniset kielisoitinraidat. Nykyisellään kitara ja basso soivat myös vahvistimista ja vuotavat siten rumpumikkeihin. No joo - eihän tätä kukaan kysynyt mutta kerroin kuitenkin :) |