Aihe: Primavista ja Skaalojen opettelu
1
-J.-
06.02.2008 19:35:43
Miten te opettelette/olette opetelleet noita skaaloja..?

Mistä sais hyviä primavista harjoitteita..?
-Tilutuksen harjoittaminen vaatii vikkeliä sormia ja aivan kuten muukin kitaran käyttäminen, pitkiä hiuksia. Suuresta egosta, nahkahousuista ja lavakarismasta on myös etua tilutuksessa
blastoff
06.02.2008 19:48:43 (muokattu 06.02.2008 19:50:46)
Primavistan harjoitteluun saa hyviä harjoitteita esim. kirjastosta. Nappaa hyllystä jotain sopivan oloista matskua ja soita.

Skaalojen opettelusta on tällä palstalla jauhettu ihan hirveän paljon. Haulla pitäisi löytyä.
Snapo
06.02.2008 22:17:37 (muokattu 06.02.2008 22:18:47)
mulla kitaratunneilla alotettiin aina silleen että ope kysy joku suuri toivelaulukirja kädessään "mikä sivu?" ja siitä vedettiin primavista sitten. Ihan kaikenlaista nuotinlukua kannattaa harrastaa. Ei sillä niinkään väliä ole minkä opuksen sieltä hyllystä ottaa mihin niitä kärpäsenpaskoja on rustattu
oiva tumpeloinen
08.02.2008 18:20:07
Eli lasten musiikki kirjaa kätenn ja harjoittelemaan.... Selvä!

Sehän on loppupeleissä aivan sama, millä aloitat treenaamisen, kunhan se on vain tarpeeksi helppoa.
-J.-
08.02.2008 20:09:16
Sehän on loppupeleissä aivan sama, millä aloitat treenaamisen, kunhan se on vain tarpeeksi helppoa.

Eli minulle 1-2 lk musica
-Tilutuksen harjoittaminen vaatii vikkeliä sormia ja aivan kuten muukin kitaran käyttäminen, pitkiä hiuksia. Suuresta egosta, nahkahousuista ja lavakarismasta on myös etua tilutuksessa
oiva tumpeloinen
08.02.2008 21:16:28
Eli minulle 1-2 lk musica

Eipä tuommoisen perus nuotiohutun soittaminen lapuista useimmissa tapauksissa kaikista vaikeinta ole. Soittelet mitä vain suomipopin laulusanoja vihkoista. Samalla opettelet komppaamaan ne soinnuista, niin sulla kehittyy samaan aikaa nuottien luku, sointujen muodostus ja rytmitaju.

Nyt sillä disclaimerilla, että en mä kyllä nuotion ääressä nuoteista melodioita vedä, komppaus varmaankin menee jos on mennäkseen. Mut tarpeeksi hitaalla vauhdilla kun aloittaa, niin nopeasti siinä touhussa kehittyy.
-J.-
08.02.2008 21:20:00 (muokattu 08.02.2008 21:20:14)
Eipä tuommoisen perus nuotiohutun soittaminen lapuista useimmissa tapauksissa kaikista vaikeinta ole. Soittelet mitä vain suomipopin laulusanoja vihkoista. Samalla opettelet komppaamaan ne soinnuista, niin sulla kehittyy samaan aikaa nuottien luku, sointujen muodostus ja rytmitaju.

Nyt sillä disclaimerilla, että en mä kyllä nuotion ääressä nuoteista melodioita vedä, komppaus varmaankin menee jos on mennäkseen. Mut tarpeeksi hitaalla vauhdilla kun aloittaa, niin nopeasti siinä touhussa kehittyy.

ok.... pitääppi kokeilla.... Mites noita skaaloja olette alkanut hahmotella?
oiva tumpeloinen
08.02.2008 21:37:39
ok.... pitääppi kokeilla.... Mites noita skaaloja olette alkanut hahmotella?

Täällä on kovemmat äijät kirjoitellut siitä enemmän ja paremmin, mutta mä neuvoisin aloittamaan ihan vaikkapa E-duurista. Oikeastaan sävellaji on sinänsä turha mainita, koska sun pitäisi nimenomaan keskittyä skaalan rakenteeseen, eikä konemaisesti sormitreeneihin.

Jatkossa sitten kun treenaat lisää skaaloja (Duuri-, molli- ja mollipentatoninen skaala on kovin usein ensimmäistä kauraa), keskity niiden välisiin eroihin. Parhaiten näiden erojen päälle pääset opettelemalla alkuun ne skaalat samasta sävellajista. Eli katsot intervallieroja niistä ja ennenkaikkea kuuntelet, millä tavalla ne eroaa toisistaan. Sitä kautta sä pääset jatkossa paremmin perehtyneenä soittamaan sillä kaikkien haluamalla fiiliksellä. Mulla tuon oppimiseen meni reilut kymmenen vuotta ja se itseasiassa aukesi mulle parissa tunnissa. Ole viisaampi. Niinkuin on varmasti kaikki nekin, jotka kohta korjaavat mut......
Snapo
09.02.2008 23:58:29 (muokattu 09.02.2008 23:59:11)
Jos noita itse skaaloja niin.. Itse suosittelisin melkeimpä eniten G-duuria moodeineen, jooninen doorinen fryyginen lyydinen miksolyydinen aiolinen lokrinen blaa blaa. Tässä siis tulisi rinnakkaissävellajin E-mollin äänet opeteltua ympäri kaulaa, johon olen törmännytkin eniten(A-mollin lisäksi) kun rokkia ja raskaampaa kuuntelen ja soitan. Itselläni meni kyllä jokunen tovi että sain jakeluun tuon kaulan painettua mieleen E-mollissa vaikka vieläkin vähän haromista on äänien kanssa. Mikäs siinä, vääriä ääniä, selvä luovan muusikon merkki! Kun jonkun asteikon saa painettua mieleen ympäri kaulaa mieleen niin tämän kautta pystyy taas hahmottamaan helpommin muita sävellajeja/asteikkoja
biibob
10.02.2008 00:13:11
Jos noita itse skaaloja niin.. Itse suosittelisin melkeimpä eniten G-duuria moodeineen, jooninen doorinen fryyginen lyydinen miksolyydinen aiolinen lokrinen blaa blaa. Tässä siis tulisi rinnakkaissävellajin E-mollin äänet opeteltua ympäri kaulaa, johon olen törmännytkin eniten(A-mollin lisäksi) kun rokkia ja raskaampaa kuuntelen ja soitan. Itselläni meni kyllä jokunen tovi että sain jakeluun tuon kaulan painettua mieleen E-mollissa vaikka vieläkin vähän haromista on äänien kanssa. Mikäs siinä, vääriä ääniä, selvä luovan muusikon merkki! Kun jonkun asteikon saa painettua mieleen ympäri kaulaa mieleen niin tämän kautta pystyy taas hahmottamaan helpommin muita sävellajeja/asteikkoja

Tällainen opettelutapa johtaa vain siihen, että oppii tietyt hassut kuviot sormilleen/sormen paikat. Tämä taas ei opeta yhtään mitään musiikkiin liittyvää. Kannattaa nuo asteikotkin opetella enemmän sen pohjalta, että miettii, mitä niissä tapahtuu. Miten menevät intervallit, mistä sävelistä nuo asteikot koostuvat. Minkälaisen jännityksen/tuntemuksen tietyt sävelet/intervallit luovat. Tällainen auttaa jo huomattavasti ymmärtämään musiikkia musiikkina. Näin voi myös sitten joskus oppia sooloilemaan enemmän sen pohjalta, mitä oikeasti tuntee/ mitä haluaa tuoda ihmisten kuultavaksi.
Mittee siellä konservatoriolla taas koitetaan opettaa... ;)
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Rocco_Longfella
10.02.2008 16:14:23
Eli lasten musiikki kirjaa kätenn ja harjoittelemaan.... Selvä!

Virsikirja on yksi hyvä. Yksinkertaisia biisejä hitaalla temmolla.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
Snapo
10.02.2008 18:24:30 (muokattu 10.02.2008 18:25:18)
Tällainen opettelutapa johtaa vain siihen, että oppii tietyt hassut kuviot sormilleen/sormen paikat. Tämä taas ei opeta yhtään mitään musiikkiin liittyvää. Kannattaa nuo asteikotkin opetella enemmän sen pohjalta, että miettii, mitä niissä tapahtuu. Miten menevät intervallit, mistä sävelistä nuo asteikot koostuvat. Minkälaisen jännityksen/tuntemuksen tietyt sävelet/intervallit luovat. Tällainen auttaa jo huomattavasti ymmärtämään musiikkia musiikkina. Näin voi myös sitten joskus oppia sooloilemaan enemmän sen pohjalta, mitä oikeasti tuntee/ mitä haluaa tuoda ihmisten kuultavaksi.
Mittee siellä konservatoriolla taas koitetaan opettaa... ;)

Pitää paikkaansa, mutta mielestäni niitä skaaloja sormituksineen tietystä asemasta olisi hyvä osata vähän, joita sitten soveltaa jonkinlaisiin viritelmiin mitä mieleen tuleekaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)