0611 07.02.2008 15:04:19 | |
---|
Terse. Kyseinen legendaarinen studio on suoltanu melkoisen määrän rock/pop klassikoita. Onko kukaan poikennu siälä? Onko siä kiviseinät vai miten Iggy Popin, Bowien, U2 laulu saundi on väännetty? Onko kenlläkään kokemuksia kivi seinä, kivi tunneli äänityksistä laulun kanssa? Jos laulu tallennetaan 1mX2m kivi tunnelissa, lauletaanko tunneli suuntaisesti vai poikittain.
T:Aloitteleva äänittäjä Kaavat kankeiden kahlitsee ihmisyyden... |
kivi 07.02.2008 15:16:10 (muokattu 07.02.2008 15:17:06) | |
---|
Terse. Kyseinen legendaarinen studio on suoltanu melkoisen määrän rock/pop klassikoita. Onko kukaan poikennu siälä? Onko siä kiviseinät vai miten Iggy Popin, Bowien, U2 laulu saundi on väännetty? Onko kenlläkään kokemuksia kivi seinä, kivi tunneli äänityksistä laulun kanssa? Jos laulu tallennetaan 1mX2m kivi tunnelissa, lauletaanko tunneli suuntaisesti vai poikittain. Yksi trikki jota Bowien lauluissa on aina käytetty on useiden gatella suljettujen kaikujen käyttö siten, että kun lauluvolyymi kasvaa, uusi gate avautuu ja lauluun tulee yksi kaiku lisää. Nykyään tämän voi tehdä helpomminkin, esim "ratsastamalla" (eli säätämällä tasoa käsin itse esityksen tai playbackin aikana) kaiulla musiikin mukana. Kivitunnelien kuten muidenkin kaikukammioiden käyttö tapahtuu yleensä niin, että tunneliin viedään kaiutin (josta soitetaan jo äänitettyä lauluraitaa) ja mikrofoni, ja tämä tallennetaan sitten uudelle raidalle. Laulajaa ei viedä tunneliin. Sijoittelu riippuu siitä, millaista soundia halutaan. |
0611 08.02.2008 09:03:01 | |
---|
Moi Mä muistan ton portti jutun, se mainitaan Bowiesta tehdyssä kirjassa. Siinä kirjassa muuten mainittiin, et Bowiella oli 70-luvulla aina omia äänityksiä valmiina ennen studioon menoa. Space oditykin on alunperin Bowien koti äänityksiä. En tiedä kuinka paljon kotiäänityksistä päätyi levyille saakka? Iggy Popin legendaarisella levyllä Lust For Life, on tori reverp laulu saundi, sellasen kun pystys tekeen, mut onhan kyseisellä artistillakin merkitystä laulu saundissa. LOu Reedin Transformer on kans teknisesti täysi kymppi, ja Onhan Bowiella sormet siinäkin pelissä. Ronalt Bix Kaavat kankeiden kahlitsee ihmisyyden... |
milcoin 08.02.2008 11:09:01 | |
---|
Mä kävin viime keväänä moikaamassa Michael Ilbertiä. Se on nyt siinä studiossa mistä on kulku katolle. Se oli sellanen puinen, aika tavanoimainen iso tarkkaamo, kelluva, Etuseinässä oli lasinen liukuovi ja sen takana sellanen kapea pitkä laulukoppi. Mut samassa kerroksessa on useampi tarkkamo ja kerroksen alaspäin on joku iso soittohuone johon menee kaikkialta linjat. Tsori, nyt tuli aika niukasti infoo... "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Mikko/DE 08.02.2008 12:08:25 | |
---|
Mä kävin viime keväänä moikaamassa Michael Ilbertiä. Se on nyt siinä studiossa mistä on kulku katolle. Se oli sellanen puinen, aika tavanoimainen iso tarkkaamo, kelluva, Etuseinässä oli lasinen liukuovi ja sen takana sellanen kapea pitkä laulukoppi. Mut samassa kerroksessa on useampi tarkkamo ja kerroksen alaspäin on joku iso soittohuone johon menee kaikkialta linjat. Tsori, nyt tuli aika niukasti infoo... Oliks sillä upee paita? |
Oliks sillä upee paita? Joo se DE-paita jossa on kärmes... Mitenni? :) "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
0611 08.02.2008 15:13:14 | |
---|
Bowiesta kertovassa kirjassa kerrottiin et studio oli vanha gestapon juhlasali. Sitten kirjassa kerrottiin, et sieltä löyty myös konekivääri punkkeri, joka oli piilotettu jonkun seinävaatteen taakse? En ole mikään uus-natzi, mut siellä ainakin kyseisen kirjan mukaan oli melkoista historian havinaa. Melkein samaan yltää Tampereella vanhan klingendaalin tehtaan kellariin rakennettu supersonic studio. Mä aion kokeilla historian havinaa Tampereella kyttälässä, äänittää rockkia erään kellarin sopukoissa, jossa ennen oli pieni studio. Siellä on äänitelly Silvennoinen, Löytty ja pari muutakin heppua joskus 70-80-luvulla. Ronalt Bix Kaavat kankeiden kahlitsee ihmisyyden... |
Mikko/DE 08.02.2008 20:26:38 | |
---|
Joo se DE-paita jossa on kärmes... Mitenni? :) Eiku tuli kiinnitettyä huomiota sen paitoihin, joka päivä erilainen ja aina yhtä kummallinen. Yleensä ne oli farkkupaitoja joihin oli ommeltu joku katu-uskottavuus merkki kiinni. |