Aihe: CGCFAD -vireelle kielet?
1 2 3 4
Ziggy Bubba
06.02.2008 23:35:37

Mulla on juuri toisenlaisia kokemuksia. Kaapeliosastolle kovasti mentäessä, kielestä lähtee vain sellainen "thunk", kieli ei enää soi. Itse sanoisin, että niin ohuella, kuin vain mahdollista. Elixirin 10-52:lla ei voi mennä metsään.

Osittain olen kyllä samaa mieltä, mutta ite en siitä tiukkuudesta halua tinkiä - tarttee jonkun sortin sopivan kompromissin... 10-52 on mun makuun liian letku drop-C vireeseen.
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Banaanimies
07.02.2008 19:53:05

No eihän tuohon nyt voi laittaa mitään 10 settiä koska 11 settiki telen skaalalla on niin löysä että kielet "venyy" kevyelläkin tatsilla niin että se kuulostaa siltä ku joku "Esa" vemppais vibrakampea miten sattuu samalla ku soitat. kannattaa muistaa myös vähän säätää sitä luuttua jos siihen vaihtaa paksumpaa kaapelia.
VFK
07.02.2008 21:24:00 (muokattu 07.02.2008 21:25:05)
Nyt oli pakko nauraa ääneen. Anteeksi.

Elixirin 10-52 olis munkin valinta drop-C:hen. Elixirit on sopivasti jämäkämpiä, kun peruskielet, eli jäykkyydeltään noi vastaa suurinpiirtein 11-54 settiä. Drop-D:ssä mulla on Elixirin 9-46, niinkuin E:ssäkin. Normaalikielissä toi 11-54 vois olla optimaalinen, jos sellainen setti on olemassa. Tosin drop-B:ssäkin, normaalikieliä käyttäessäni mulle riitti 11-59-setti.

Mulla oli aloitellessani samanlainen taipumus käyttää noita ratakisko-tyyppisiä vaijereita. Just noita edellämainittuja 10-60 tai 11-70-settejä, mutta soundi ei ole enää kohdallaan niitä käytettäessä. Kitara ei enää soi, niinkuin sen pitäisi.

Toisekseen soittamisestakin tulee hankalampaa. 60 E:ssä ja 52 A:ssa alkaa olemaan aika jämäkkää menoa ja sujuva vibraatto/bendaaminen on liian työlästä.
So many assholes... So few bullets.
HeavyMachinery
08.02.2008 11:50:43

Elixirin 10-52 olis munkin valinta drop-C:hen. Elixirit on sopivasti jämäkämpiä, kun peruskielet, eli jäykkyydeltään noi vastaa suurinpiirtein 11-54 settiä. Drop-D:ssä mulla on Elixirin 9-46, niinkuin E:ssäkin. Normaalikielissä toi 11-54 vois olla optimaalinen, jos sellainen setti on olemassa. Tosin drop-B:ssäkin, normaalikieliä käyttäessäni mulle riitti 11-59-setti.

Mulla oli aloitellessani samanlainen taipumus käyttää noita ratakisko-tyyppisiä vaijereita. Just noita edellämainittuja 10-60 tai 11-70-settejä, mutta soundi ei ole enää kohdallaan niitä käytettäessä. Kitara ei enää soi, niinkuin sen pitäisi.

Toisekseen soittamisestakin tulee hankalampaa. 60 E:ssä ja 52 A:ssa alkaa olemaan aika jämäkkää menoa ja sujuva vibraatto/bendaaminen on liian työlästä.

Hipla-pipla soittajia... Syökää kaura puuroa jotta jaksatte lyödä niitä kieliä :D

Drop-C 10-52 niin ei tuu kesää. On kuin spagettilla soittelisi. Pakkohan niissä kielissä on olla vastusta. Kun ohutta setti käskee oikein tosissaan se alkaa kuulostaa epävireiseltä koska kielet ei nimen omaan vastaa tatsiin...

Kyllä ne paksut kielet soi hyvin jos kitara on kunnossa, ohuet kielet syö löysyyden takia jo sustainia....

Laitan tähän listan omista käyttö tottumuksistani että ei tulisi kuvaa etten tiedä mistä puhun :D

25.5" 7-kielinen = 70+52-10 vire A-D
27" 7-kielinen = 60+46-10 vire A-D
25.5" 6-kielinen = 52-10 vire D
25.5" 6-kielinen = 46-10 vire E ( art coressa , telessä käytän kyllä 52-10 E:ssä)
24.75" 6-kielinen = 52-10 vire E
24.75" 6-kielinen = 56-12 vire D , joskus Drop-C jos enenmmän droppi vaihdan 60 paksuimmaksi.

Jos kitarassa on liian ohuet kielet menee se sallaiseksi homo-hiplailuksi koko soitto....
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
McNulty
08.02.2008 12:24:43
Hipla-pipla soittajia... Syökää kaura puuroa jotta jaksatte lyödä niitä kieliä :D

Drop-C 10-52 niin ei tuu kesää. On kuin spagettilla soittelisi. Pakkohan niissä kielissä on olla vastusta. Kun ohutta setti käskee oikein tosissaan se alkaa kuulostaa epävireiseltä koska kielet ei nimen omaan vastaa tatsiin...

Kyllä ne paksut kielet soi hyvin jos kitara on kunnossa, ohuet kielet syö löysyyden takia jo sustainia....

Laitan tähän listan omista käyttö tottumuksistani että ei tulisi kuvaa etten tiedä mistä puhun :D

25.5" 7-kielinen = 70+52-10 vire A-D
27" 7-kielinen = 60+46-10 vire A-D
25.5" 6-kielinen = 52-10 vire D
25.5" 6-kielinen = 46-10 vire E ( art coressa , telessä käytän kyllä 52-10 E:ssä)
24.75" 6-kielinen = 52-10 vire E
24.75" 6-kielinen = 56-12 vire D , joskus Drop-C jos enenmmän droppi vaihdan 60 paksuimmaksi.

Jos kitarassa on liian ohuet kielet menee se sallaiseksi homo-hiplailuksi koko soitto....

Ai sitä on jo keksitty oikein kaavoja sen suhteen mikä on oikein ja väärin. Mitähän mahtaisi herra Iommi tuumata näistä "totuuksista"?

Voihan sitä soittaa vaikka 8-38 ja F-vireessä lähes oktaavia alempaa kuin normaalisti ja 21" skaalalla jos siltä tuntuu. Kyllä se lopulta on soittajasta kiinni, eikä niinkään numeroista ja hienoista laskukaavoista.

Enempi mielestäni homostelua on se, että joku polkkatukka rupee vikisemään nettifoorumilla mikä on oikein ja mikä väärin.
byt' v kurse volkov
p_ofony
08.02.2008 12:44:50 (muokattu 08.02.2008 12:45:27)

Enempi mielestäni homostelua on se, että joku polkkatukka rupee vikisemään nettifoorumilla mikä on oikein ja mikä väärin.

Oikein!! Plussaa rapsahti! Kyllä toi kielien paksuus on ihan henkilökohtainen asia, siinä EI ole oikeaa tai väärää. Itse soitan Drop C:ssä Elixirin 10-52 setillä, ja hyvin toimii. Niin ja mun soittotatsi on aika kaukana tosta homo-hiplailusta...
gear-A-holic
Lego
08.02.2008 13:09:42
Oikein!! Plussaa rapsahti! Kyllä toi kielien paksuus on ihan henkilökohtainen asia, siinä EI ole oikeaa tai väärää. Itse soitan Drop C:ssä Elixirin 10-52 setillä, ja hyvin toimii. Niin ja mun soittotatsi on aika kaukana tosta homo-hiplailusta...

Jeps, itelläkin on Ibaneezin "Acessa" justiinsa tuo Elixirin 10-52 ja Droppi-Ceessä eikä munkaan soittotatsi mikään kevyin ole ja hyvin pyyhkii. Tossahan toki on 25,5" skaala ettäpä tohon EC-tonniseen jonka samaan vireeseen laitan, pistän hivenen paksumman setin kun kerran lyhkäsemmällä skaalalla on varustettu.
John Tennis
08.02.2008 13:47:47

Itellä ainakin Zakk Wylde Low -sarja (11-70) on toiminu hyvin matalissa vireissä. D, drop-C, C.

Lyhytskaalaisessa kepissä (Jaguar) on ollu se 10-60. Ei oikein futaa, varsinki olen ylääpään kieliä olen joutunut venkslaamaan.

Sitä paitsi, se 60 tuntuu aivan liian ohkaselta siellä alimmassa päässä...ainakin tämmöseen kevyeeseen stonerpoppiin.

Tämän ketjun perusteella jengi vetää keskimäärin aika ohuilla kielillä?
DZN
08.02.2008 14:53:38
Tämän ketjun perusteella jengi vetää keskimäärin aika ohuilla kielillä?

Niinhän se taitaa olla. Kaapeliosastoa voi käyttää ken haluaa, mutta se kitaran soundi on sitten jotain aivan muuta, kun kitaranomaista.

Vedetään vielä ässä hihastan. Deftonesin Carpenterillä on baritoniseiskassaan #F:ssä 0,59. Tuokaan kitaristi ei ole tunnettu mistään hiplaavasta soittotavasta, eikä herran soundi myöskään ole mikään kauhean "heikko" johtuen ohuista kielistä.
Aka. Dino and 6077dino
McNulty
08.02.2008 16:35:11
Ohkaiset kielet kuuluvat epävieresyytenä ja vouvaavana alapäänä.

Ei välttämättä. Kysymyshän on soittajan tatsista ja tekniikasta.

Jokaisen kannattaa hakea se kompromissi mikä on oma paras. Itse olen löytänyt sen noista, mutta tällä palstallahan on väärin kertoa omista kokemuksistaan.

Omien kokemuksien kerronta on ihan eri asia kuin torviparaatin säestämänä rummuttaa mantraa "ohuet kielet kuulostavat epävireiseltä" yms. räikeitä yleistyksiä.

Aika monta kitaraa on tullut huollettua ja aika monta mielipidettä on tullut kuultua mutta faktaa on se että moni ei edes tiedä mitä on tarjolla ja mitkä on merkkien vaikuttamat erot kielet soitto tuntumassa.

Itsekin kitaroita päivittäin huoltavana tahona voin kertoa, ettei huoltomiehellä ole mitään sanomista siihen millaisen setin soittaja tahtoo. Toinen haluaa 13-70, toinen 9-38. Mielipiteitä on tasan yhtä monta kuin on ruskeita reikiäkin. Se mitä mieltä minä olen, esim. Karhun Markon kielisetistä hänen Ruokankaissaan, ei merkitse yhtään mitään. Tottakai voisin täällä huudella että "tää artisti ja tuo artisti käyttää niin ohuita kieliä että niiden soitto kuulostaa rajulla tatsilla ihan epävireiseltä". Jee... sellaisen bullshitin ja nollatiedon arvo onkin taivasta hipova. Siitä kostuu naapurin Iitakin.

En omista polkka tukkaa mutta saan leipäni tämän alan ympäriltä joten mielipiteeni ja kirjoitukseni ovat sitten varmaan roskaa.

I will be a martyr too...
Ja lainatakseni vielä lisää Kummelia, niin paskallakin on tekijänsä. Välillä sitä ihan oikeasti toivoo, että muillakin tätä palstaa lukevilla tahoilla on bullshit-filtereillä varustetut silmät, joilla tekstiä lukevat.

Ps. tuskin iommikaan soittelisi spagetilla jos olisi omistanut tämän:
http://www.sawstop.com/

Mutta kun hän soitteli "spaghetilla", ja tekipä vielä legendaarisia biisejä ja riffejä. Taisipa jopa olla C-vireessä ja 8-satsin kielillä. Vai oliko jopa niin että 2 ohuinta kieltä olivat kummatkin .008. No, joku paremmin Iommin touhuista tietävä voi oikaista jos meni pöpelikköön.
byt' v kurse volkov
Ziggy Bubba
08.02.2008 16:47:41 (muokattu 08.02.2008 16:48:42)

Kuten Bonecrusher tuossa selventää, ei näihin asioihin (tietenkään) ole mitään absoluuttisia totuuksia. Jos puhutaan puhtaasti kielten jäykkyydestä/tiukkuudesta, niin varovaisia suosituksia voi antaa ainakin jos on tiedossa mikä kielisetti maistuu siinä perusvireessä. Jos se on 10-52, niin kaikella todennäköisyydellä sen tuntuma on matalammissa vireissä tyystin erilainen.

Toisaalta voi käydä niinkin, että tottuu esim. tuohon 10-52 -satsin tuntumaan matalemmissa vireissä, eikä oikein osaa kaivatakaan erilaista tuntumaa... Eli kannattaa testailla eri vaihtoehdot jos haluaa löytää sen itselle parhaiten sopivan. Muut eivät voi antaa tässä(kään) asiassa valmiita vastauksia.
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
HeavyMachinery
08.02.2008 17:46:26

Omien kokemuksien kerronta on ihan eri asia kuin torviparaatin säestämänä rummuttaa mantraa "ohuet kielet kuulostavat epävireiseltä" yms. räikeitä yleistyksiä..

Ainut joka torviparaateja nyt on harrastanut on herra itse.

Yhtä paha yleistys on se että kannattaa laittaa niin ohuet kielet kuin voi.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
wiggy
08.02.2008 19:53:14

Älkää nyt tämmösestä jaksako tapella. Vasta siinä vaiheessa on syytä hermostua, kun joku tulee väkisin siihen Sinun Kitaraasi niitä vääränlaisia kieliä vaihtamaan.
Se on synkkä yö, kun Ynkkä syö.
ranttis
08.02.2008 21:43:54
aika perinteinen m.net kehitys tässä(kin) keskustelussa =)
niinpä...
McNulty
09.02.2008 01:38:04 (muokattu 09.02.2008 01:39:54)
Se mistä joku jo puhuikin, eli Elixirien jäykkyys verrattuna muihin saman vahvuisiin kieliin onpi totta. Tämä johtuu siitä, että Elixir-kielissä punottujen kielten ydinlanka on hex-core eli 6-kulmainen. Ei roundcore kuten suurimmassa osassa punottuja kieliä (lue: D'Addario, Ernie Ball, GHS, Dean Markley jne.)

"Hexacore" löytyy myös DR:n Hi-Beam ja Hi-Voltage sarjoista, kuin myös Gibsonin uudelleen lanseeraamasta Vintage-satsista. Tuo hexacore tekee kielen tuntumasta jäykemmän kuin perinteinen roundcore. Tästä johtuen esim. Elixir 10-52 tuntuu jäykemmältä kuin vaikkapa Ernie Ballin tai GHS:n 10-52 (olettaen että skaala ja vire ovat absolut samat). Myös soundissa on eroa... hexacore tuo lisää yläsävelsarjoja ja tarjoaa kirkkaamman soundin. Tästä syystä esim. Dimebag käytti DR:n Hi-Beam kieliä.

En ole vastuussa kyseisen lausunnon antamisesta.
byt' v kurse volkov
Ziggy Bubba
09.02.2008 03:45:15

Mulla on ollut käytössä niin Elixirin 10-52 -satsi kuin myös DR:n se "Tight-Fit" -setti - kumpikaan noista ei ollut ratkaisevasti vastaavan paksuisia "peruskieliä" jäykempiä. Elixirissä oli huomattavissa pientä eroa, mutta ei se erilainen sisälmys tosiasiaa muuttanut: 52 on mulle liian ohut kieli kun alle D:n mennään. Kyllä se paksuus on mun nähdäkseni yhä se suurin vaikuttaja soittotatsiin.

Eli eroja toki on, mutta ei riittävästi.
wiggy
10.02.2008 11:56:50

D'addarion kaikissa kielissä on hexacore.

Lainaus D'addarion sivuilta:
One such innovation is using carefully drawn, hexagonally shaped high carbon steel wire for the core of ALL of our wound steel strings.
Se on synkkä yö, kun Ynkkä syö.
DZN
10.02.2008 14:42:08 (muokattu 10.02.2008 14:45:22)

Minä laiton sen ohuet kielet kommentin. Se tarkoittaa lähinnä niin ohuet kielet, millä voi itse vielä miellyttävästi soitella siitä vireestä. Kaikkea kaapeliosastosta langan ohuisiin käyttäneenä huomasin, etteivät hyvin paksut kielet enää soi alavireessä hyvin. Kyllä niistä botnea irtoaa ja tuntuma on tiukempi soundi vaan tuppaa olemaan sellainen kuollut thunk. Vähän ohuemmilla soundiin vielä jää sitä "helinää"

Mulla on D ja #C standardissa 11-52 setti. Seiskoissa käytän 10-46 settiä vahvistettuna 59:llä. Nämä ovat ohuimmat mahdolliset minulle. Jos pärjäisin ohuemmpilla niin mikäs siinä. Mielestäni nuo ei vielä ole mitään kamalan ohutta osastoa. Onhan noita juttuja, että studiossa on käytetty Les Paulissa 9-42 settiä B-standardissa.

Jatkakaa vaan mielenkiintoista kädenvääntöä=)
Aka. Dino and 6077dino
Prkl
12.02.2008 11:25:57
HeavyMachinerylle vois heittää plussan, varsin päteviä kirjoituksia vaikka jotkut onnistuvatkin tulkittemaan ne, öh, "totuudenjulistuksiksi". Olipas taas hankalasti sanottu...
R.I.P. J.A-K
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)