Aihe: Kosketinsoittajalle uusi peli haussa
1 2
MPU
08.02.2008 10:26:50
Olen basisti. En ymmärrä koskettimista mitään paitsi sen että niissä on mustia ja valkoisia koskettimia.
Kosketinsoittaja-laulajamme on hankkimassa uutta soitinta itselleen. Pc-tai modulipohjaiset kapineet eivät tule kyseeseen. Tarve on hyvälle pianosoundille ja progehtavalle mattosoundille. Mitä nuo sitten lienevätkään. Nykyään käytössä on joku Yamahan (halpa)hässäkkä, jossa on tsiljoona erilaista soundia joista mikään ei kuulosta oikein hyvältä.
Mikä kapistus voisi olla sopiva tähän tarpeeseen? Hintaa ei kiipparisti maininnut, mutta uskoisin, että mitä lähempänä 100-1500 euroa ollaan sitä parempi.
Laitetta tuutataan ulos laulukamojen (sekä subbarit) kautta.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Bronks
08.02.2008 12:42:57

No, ostakaa multa toi Fantom pois, niin siinähän se:) Torilla se on myynnissä. Vai onko tarkoitus hommata vasarakoskettimistollinen vempain?
MPU
08.02.2008 13:32:14
Modulipohjaisessa olisi se hyväpuoli, että ei olisi ehkä turhaa sälää siinä ihte soittimessa, tarvittaessa soundimailmaa saisi kuiteskin laajennettua tarpeen mukaan.. Mut jos ei niin.. :)

Ei pysty meidän kiipparisti handlaamaan noin monimutkaista systeemiä. Pitää olla soitin, mistä piuhalla äänet mikseriin ja ulos. Ei muuta.
Marko
BubbleBob
08.02.2008 18:51:37

Ihan provokutina, täytynee skrächätä :-) Melkonen forkki tuo "mitä lähempänä 100-1500 euroa ollaan sitä parempi." Vai lipeskö sormi nollalla?
Jos vanha on PSR niin kyllä nuo Fantomit ja Motifit helpottais.
Senkun poikkaset kiipparistin (häät o oikia pianist?) autoon ja poljette Kouvolaan: Kouvolan musiikki (www.kouvolanmusiikki.fi) - Salpausselänkatu 31. Sitten poimitte hyvältä kuullostavan ja loistavatuntumaisen koskettimiston. Eikä sitten mitään missä on kaiuttimet valmiina, vaan mieluimmin omat kuulokkeet mukaan ja niillä testaatte. Pyydätte myyjää laittamaan soittimeen pianosoundin (ja häipymään, nätisti).
Huomenna on kaunis päivä ajella. Kun hankinnan tekee näin ette epäonnistu muiden takia ja samalla tulee tehtyä (toivottavasti) ikimuistoinen matka ! Onnea.
Floating out of the Screen..
MPU
09.02.2008 19:33:47
Hups lipes yksi nolla tuosta ekasta luvusta.
Kouvolan Musiikki... hmm. Ihan ok musakauppa, mutta ei ihan välttämättä vakuuttavan tietävää myyjäporukkaa. Tuo edellinen soittopeli on sieltä, tosin ei silloin ollut meidän kiipparistilla ihan selvää, millaisen soittimen bändihommiin tarvii. Pitää varmaan käydä katsastamassa valikoima, joka tosin tuskin on kovin laaja.
Marko
BubbleBob
09.02.2008 22:02:25

Nuo mainitut kannattaa pitää referensseinä, eli Roland Fantom ja Yamaha Motif.
Mutta kämpillä katso ja kerro meille mikä tuo vanha rimpula on, merkki ja malli (se antaa kuvaa missä mennään) ?
MPU
10.02.2008 09:20:38
Ja hintaluokka on...? Nuohan ovat tuplahintaisia verrattuna meitin kiipparistin kipurajaan. Eikö tosiaan 1000-1500 euron luokassa ole mitään suositeltavaa?
Marko
Black_Adder
10.02.2008 09:37:25 (muokattu 10.02.2008 09:38:25)
jos käytetty soitin tulee kysymykseen niin tälläkin hetkellä m.netin torilla on Fantom X6 ja Fantom S ainakin. esim. toi X6: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=216419
Putosin kellarista vinttiin, polveen meni roska ja silmään tuli haava.
Leikari
10.02.2008 10:36:16 (muokattu 10.02.2008 10:38:56)
Suosittelisin:

http://www.thomann.de/fi/korg_tr_61_zmate_bundle.htm -- (siis Korg TR)

kaikenlaisen rokin soittoon hyvät soundit - ei voi mennä pahasti pieleen

tai vaihtoehtoisesti:

http://www.thomann.de/fi/yamaha_mo6.htm

ainakin KOrgin hintaa kannattaa kysyä myös www.stpaulssound.fi

tai lähimmästä musiikkiliikkeestä

---

em. merkkien "proompien" mallien käytetyt tuppaavat olemaan ylihintaisia, joten hinta/laatu/käyttötarkoitus pohdinnalla hommaisin jomman kumman ylläolevista

turhista ominaisuuksista ei kannata maksaa (samplerit, äänitysominaisuudet, kosketusnäyttökään harvalle oikeasti hyödyllinen)

kiippari ja moduli -systeemit ovat bändimuusikolle piuha-, case- ja telineriesa.
EP
10.02.2008 12:08:01
..kiippari ja moduli -systeemit ovat bändimuusikolle piuha-, case- ja telineriesa.

Joo onhan se noinkin, tosin järjestelykysymys!
Mulla on moduli samassa räkissä mikserin ja päätevahvistimien ym. kanssa, toimii meleeko hyvin (yks' piuha kiippareilta moduliin).
Makuasiioita, mutta kiipparissa itsessään silloin vähemmän nappulahässäkkää (ja usein myös kevyempi) kuiteskin muutamia perussoundeja joilla kanssa pärjää.
Bronks
10.02.2008 12:19:15

kiippari ja moduli -systeemit ovat bändimuusikolle piuha-, case- ja telineriesa.

Joo, en lähtis noin suoraviivaisesti sanelemaan. Jos vaihtoehtoina on yksi kaikenkattava kippari tai midikiippari ja saundimokkula, asia on toki näin. Laajemmassa tornissa moduli helpottaa sekä case- että telinepulmia.

Kuvasta näkyy, kuinka kivasti moduli mahtuu makaamaan kiipparin päällä.

http://muusikoiden.net/dyn/users/36433.jpg
Leikari
10.02.2008 14:01:23
oma ehdotukseni lähti kysyjän edustamasta tarpeesta - turhista karsittu työasema on selkeän simppeli ratkaisu. Tässä tapauksessa en usko esim. erillinen kiippari & synamoduli -yhdistelmän tuovan mitään etua. Esim. soundillisesti vastaavan tasoisen/tyylisen (ok - vähän parempia) esim. Motif tai Fantom moduli - maksaa jo enemmän kuin Korg TR.

Kysyjän bändin kiipparisti on varmaan sen verran soittajanuransa alkuvaiheilla, että perus bändisoiton tilanteissa keikalla tai studiossakin kelpaa TR/MO soitin hyvin siinä kuin ammattilaisemmallekin. Täydellisempien työasemien ominaisuuksia harvempi pystyy oikeasti hyödyntämään.

Mielestäni bändihommissa vasta parin kiipparipelin jälkeen alkaa olla moduleiden aika. Pelkkä kotistudio on sitten jo eri asia.
Bronks
10.02.2008 14:07:01

Asiaa puhut. Kunhan halusin täsmennellä varmuuden välttämiseksi:)
Hipelius
10.02.2008 15:08:48

Jaa-a. Mulla ainakin tulee kaikki soundit moduleista. Piuhariesan myönnän, mutta muita en.
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Tervesin foorumi polisi
BubbleBob
10.02.2008 19:24:36

Onko Korg Tr:n pianosoundi niin hyvä ettei tule sanomista ?
Huomauttaisin, että nimenomaan pianosoundi kuullosti tärkeältä aspektilta hankintaan. Voi soittaja olla vaikka kuinka hyvä ilman laitetuntemusta.
Työasemaominaisuuksille ei lie tarvetta, vaan hyvälle soittimelle.
Bronks
10.02.2008 19:30:10 (muokattu 10.02.2008 19:30:26)

Onko Korg Tr:n pianosoundi niin hyvä ettei tule sanomista ?

Hyvä pointti, kehottaisin todella kokeilemaan ja vertaamaan esim. Fantomin tai Motifin pianoon. Mun mielestäni Korgien pianosaundi on ylipäätään onneton.
Leikari
10.02.2008 19:57:08 (muokattu 10.02.2008 19:58:29)
Mun mielestäni Korgien pianosaundi on ylipäätään onneton.

niitähän on useita - mikä niistä?? millä tavalla onneton??

olen huomannut , että pianosoundeja pitää olla paljon erilaisia - niitä tarvii eri paikoissa eri tavoin

nykyisten uusien korgin/jammun/rolandin paremmuuteen tuossa suhteessa en ota kantaa kun en ole viime aikoina niitä erityisemmin soittanut

vanhastaan minulla on ollut semmoinen käsitys, että korgin pianosoundit eivät ehkä ole niin yleispäteviä, mutta toisaalta ne tulevat paremmin esiin muiden kanssa soitossa

- -

siitä olen samaa mieltä so. että kannattaa kokeilla itse
Bronks
10.02.2008 20:35:00 (muokattu 10.02.2008 20:35:58)

niitähän on useita - mikä niistä?? millä tavalla onneton??

Mähän sanoin että ylipäätään, eli Korg ei ole osannut tehdä mun mielestäni aidon kuuloista pianosaundia, lukuun ottamatta kenties OASYSta, josta en ole kuullut kuin pari ihan vakuuttavaa demoa. Puhun akustisen pianon saundista, jonka uskon threadin aloittajallakin olleen mielessään. M3:n pianosaundi on jo käyttökelpoinen, mutta muissa kokeilemissani malleissa se ei kerta kaikkiaan ole saavuttanut sellaista syvyyttä, että voisin suositella.

olen huomannut , että pianosoundeja pitää olla paljon erilaisia - niitä tarvii eri paikoissa eri tavoin

Puhutko akkarisaundeista vai sähköpianosaundeista? Jos jätkä on alkuvaiheessa, niin ku veikkailit, tuskin se tarvii niitä tsiljoonaa.

korgin pianosoundit eivät ehkä ole niin yleispäteviä, mutta toisaalta ne tulevat paremmin esiin muiden kanssa soitossa

Olen samaa mieltä, mutta se ei ole hyvä asia.
Leikari
10.02.2008 20:57:56 (muokattu 10.02.2008 21:00:27)
Puhutko akkarisaundeista vai sähköpianosaundeista? Jos jätkä on alkuvaiheessa, niin ku veikkailit, tuskin se tarvii niitä tsiljoonaa.

akkarisoundeista

tosiasiahan on, että akkaripianojakin on monenlaisia so. sekä flyygeleitä että puhumattakaan pystypianoista

soolosoitossa itsekseen joku uskottava jatsi-Steinwey on meikäläiselle nannaa

muissa sopissa sitten muunlaisia

- -

korgin vs. muut pianosoundeihin en tosiaan nyt ota enempää kantaa kun oikeata varmaa sellaista ei ole

korgin pianojen ehkäpä tietty ominaissoundinsa tuskin on ko. firman ääni-insinöörien osaamattomutta vaan joku näkemyksellisyys tai makukysymys.

asiaa voisi tietysti pyrkiä neutraalisti miettimään, että synapianon pitäisi kuullostaa täsmälleen oikealta/aidolta - jolloin tullaankin kysymykseen, että miltä oikealta ja missä aidolta..

on tietysti mahdollista, että Korgilla samplauksen jälkeen ääntä on käsitelty siten, että siinä esim. tietty yläkireyttä muodostava korostuma hallitisi so. ei olisi pelkkä samplauksen mikrofonisijoittelukysymys. ... no, ilmanko sitä Korgia raskaamman rokin parissa sen verran paljon näkeekin - vai onko D/A -muuntimissa joku tietty ominaisuus?

P.S niin, Korgihan se minulla räkissä - pehmeämmät/täyteläisemmät (vaiko tumpummat;-) pianot otan enimmäkseen EMU-samplerista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)