Aihe: Paras ilmainen musaohjelma? Kiire! kiitos!
1
adelina_
07.02.2008 11:58:48
Hei!

Olen pianisti/laulaja ja haluaisin tehdä demon. Voisitteko suositella jotakin mahdollisimman monipuolista ilmaisohjelmaa minkä voi ladata netistä? tähän asti olen käyttänyt jamstudiota (jamstudio.com), mutta se on aika surkea, biiseistä tulee monotonisia. Siinä on kuitenkin hyviä kitarasoundeja, mitä erityisesti tarvin. Eli nyt tarvisin jonkun uuden ohjelman, missä voi äänittää moniraitaisesti, missä on hyviä rumpu, kitara ja synasoundeja ja missä näitä soundeja voi 'vaihdella' kappaleen eri kohdissa. Pianon ja laulun äänittäisin tietenkin sinne mukaan. Olen käynyt musaliikkeissä, ja siellä minulle on tarjottu mm. sonaria, mikä maksaa vähintään 200e.

Onko se niin, että jos haluaa tehdä laadukkaan demon, siitä on pakko maksaa (siis ostamalla musaohjelma)? Vai voiko tasokkaita biisejä saada aikaan ilmaisohjelmilla + ostamalla laadukkaan mikin + äänikortin (mitä muuta?)
Jos musaohjelma on pakko ostaa, kumpi on parempi, sonar vai cubase?

voisiko kukaan laittaa linkkejä sellaisiin biiseihin, mitä on tehty jollain musaohjelmalla? että saisin vähän tietoa minkäkuuloista niillä saa aikaan. oman musani haluaisin kuulostavan michelle branch/avril lavigne/tori amos laatuiselta :P

Olisin ERITTÄIN kiitollinen jos kaikki asiantuntijat voisivat neuvoa mahd. pian! KIITOS!! :)
hape
07.02.2008 14:09:38

No ei ihan ilmanen mutta halpa ja varmasti hintansa väärti http://www.reaper.fm

Se lopputuloksen laatu ei kylläkään ole siitä ohjelmasta kiinni. Eiköhän se artistin ja äänittäjän/miksaajan taidot paina pikkasen enemmän.

Cubase ja Sonar on just tasan yhtä hyviä. Vähän niinku vertais uutta Volvoa ja Bemaria. Toinen tykkää toisesta ja niin päin pois. Itse käytän Cubasea.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Niq
07.02.2008 14:56:12 (muokattu 07.02.2008 14:57:09)

Onko se niin, että jos haluaa tehdä laadukkaan demon, siitä on pakko maksaa?

Kyllä, joko ostamalla sopiva määrä kaikkea rompetta ja käyttämällä muutama vuosi niiden käytön opetteluun tai maksamalla jollekin studiosedälle sopiva köntsä että äänittää sen demon.

Tässä nyt on sen sortin kysymys, että voisi vaikka verrata että menet rakentajat.net -sivustolle, laitat pystyyn threadin "Paras ilmainen vasara" ja sitten annat kirjoituksessa ymmärtää että tarkoitus olisi laittaa pystyyn 500m2 luksusomakotitalo kaikilla hienouksilla, ilman minkäänlaista kokemusta asiasta ja huolesi aihe on se, että minkä vasaran ostat että saat talosi kasattua. Mielestäni sinun pitäisi kysyä ihan muuta, kuten vaikka että mistä saisit edullista studioaikaa ja ehkä studiomuusikoita sinne soittamaan kanssasi tai jonkun joka osaa tuottaa taustamusaa koneella.

Usko pois, ei se ohjelmasta ole kiinni, jos osaa äänittää ja tuottaa musiikkia, se onnistuu melkein millä vaan mistä soundia irtoaa ja mihin voi nauhoittaa raitoja vierekkäin. Reaperilla tekee tarvittaessa vaikka sen Tori Amosin pitkäsoiton, ei se siitä softasta kiinni jää missään vaiheessa, käyttäjästä, soittajista ja muusta laitteistosta ehkä voikin.

Jos sun biisit on hyviä, niin laulu ja piano riittää levy-yhtiölle tms. taholle kenelle olet sitä demoa lähettämässä. Eri asia jos markkinoisit bändiä, silloin toki on koko bändi hyvä kuulua äänitteellä.

Mikäli et halua tosiaan panostaa todella paljon tuohon äänityspuuhastelun yms. opetteluun, on vaan helpompaa ja nopeampaa antaa se jonkun jo oppineen tehtäväksi. Jos taas haluat, niin toivotan onnea ja menestystä, kannattaa vaikka ensin hankkia J. Pekka Mäkelän Kotistudio -kirja ja lukaista se läpi. Olet sen jälkeen paljon viisaampi ja tiedät hieman mitä tarvitset.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Johann Onn
07.02.2008 16:04:28 (muokattu 07.02.2008 19:05:07)
Tähän asti olen käyttänyt jamstudiota (jamstudio.com), mutta se on aika surkea, biiseistä tulee monotonisia. Siinä on kuitenkin hyviä kitarasoundeja, mitä erityisesti tarvin.

A) Ne on looppeja, ne kitarat. Kuten luultavammin kaikki muukin siellä. Ei ihme jos tulee monotonista tavaraa, |kun mennään|kun mennään|kun mennään|näin| x20 kertaa. Ei se kovin elävältä, pidemmän päälle kuulosta.

B) Sonarit ja Cubase:n kaltaiset ei taida paljon sisältää, ihan tollasta "anna soinnut ja softa hoitaa loput" tavaraa. No saa noihin tämän ja luultavammin se toimii myös Reaperissäkin, koska on softasyna:

http://www.cakewalk.com/Products/StudioInstruments/

Ei ilmainen ole, mutta en nyt tähän hätään mutta vastaa keksi. Varsinkaan täsä hintaluokassa. -> http://www.thomann.de/fi/cakewalk_studio_instruments.htm
adelina_
07.02.2008 20:00:29
huh! olin nimittäin ajatellut laittaa biisejäni yleiseen levitykseen myspaceen. onko ne softat todellakin noin hankalia käyttää? :O apua. opin kyllä nopeasti ja omat biisit on kuulemma ihan ammattikamaa ;) että laulu ja pianohan nyt kuulostaa huikealta ilman mitään ohjelmia (..) :) mutta just että saisin biisistä kuulostamaan kunnon biisin mitä voitais vaikka soittaa radiossa. milläköhän ohjelmalla se kate nash biisinsä teki? amatööristä listaykköseksi, voisin yrittää samaa :O
hape
07.02.2008 20:11:41 (muokattu 07.02.2008 20:12:42)

huh! olin nimittäin ajatellut laittaa biisejäni yleiseen levitykseen myspaceen. onko ne softat todellakin noin hankalia käyttää? :O apua. opin kyllä nopeasti ja omat biisit on kuulemma ihan ammattikamaa ;) että laulu ja pianohan nyt kuulostaa huikealta ilman mitään ohjelmia (..) :) mutta just että saisin biisistä kuulostamaan kunnon biisin mitä voitais vaikka soittaa radiossa. milläköhän ohjelmalla se kate nash biisinsä teki? amatööristä listaykköseksi, voisin yrittää samaa :O

No ei ne nyt niin vaikeita ole. Siinä äänittämisessä on vaan monta muutakin juttua kuin se, että osaa käyttää softaa. Eli kokeile ihmeessä vaikka sitä Reaperia niin saat vähän tuntumaa.

Mutta silti, jos haluat ne biisit äkkiä hyvin narulle, mene johonkin oikeaan studioon. Vaikka jonkun harrastajan pikkupajaan, eiköhän niitä täältä löydy :)

Edit: typo
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Aki
07.02.2008 22:50:55

laulu ja pianohan nyt kuulostaa huikealta ilman mitään ohjelmia

Öö... Juu, niin kuulostaa. Mutta jos ne on tarkoitus tallentaa, niin joudutaan mikrofonien valinnassa, sijoituksessa, soittotilan ja kohdan valinnassa, sekä muun laitteiston sopivuuden ja käyttömoodin varmistamisessa käyttämään hyvin yksityiskohtaista kokemusta ja tietotaitoa. Jos siis halutaan äänite jolla laulu ja piano kuulostavat samalta kuin paikan päällä ihmiskorvalla kuultuna.

Valitettavasti siihen ammattimaisen kuuloiseen radiomiksaukseen on sinun tilanteestasi hyvin pitkä matka. Äänittäjiä ja miksaajia ei löydy Talenteista ja Idolseista.

Olen täysin itsekokeilun kannalla, ja suosittelen ehdottomasti sitä Reaperia. Mutta koen tärkeänä että sulla on realiteetit hanskassa ja tiedät missä mennään, ja mitä sulla on realistista odottaa lopputulokselta.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Twinkle
08.02.2008 00:06:37

Kuten sanottua, ilman välineitä ja osaamista ei kyllä yksi ohjelma paljoa auta. Helpommalla pääset, kun pyydät jonkun vähän osaavamman avuksi näissä jutuissa ja itse hoidat vaan sen luomispuolen. Usko pois, softien käyttäminen ei ole se vaikein juttu vaan se, että niitä käyttää niin, että tuloksia kehtaa kuunnella. Taloudelliset investoinnit eivät todellakaan tule jäämään pelkkään 200 euroon jos tosiaan aikoo itse perehtyä kunnon äänitteen tekemiseen.
Johann Onn
08.02.2008 00:18:05
Mitä se softaa Kate Nash käyttää

"...my garage band". Noin lukee Kate Nash:in MySpace sivuilla. Mäkkisofta siis.
zekeode
08.02.2008 00:40:48

Toinen vaihtoehto?

http://www.tascam.com/article;34,2036,330.html

ja olen tainnut kyseistä linkkiä levittää ennenkin. Noh....artikkeli on kuitenkin täyttä kultaa. :)
Värinä
08.02.2008 12:20:19
Toinen vaihtoehto?

http://www.tascam.com/article;34,2036,330.html

ja olen tainnut kyseistä linkkiä levittää ennenkin. Noh....artikkeli on kuitenkin täyttä kultaa. :)

Mainio artikkeli! Plussa pläjähtää. plop plop.

Heti piti mennä selaileen neliraitureita netistä. Olis kiva koittaa tollasella äänitellä, mutta tuntuu jotenkin turhalta tänä päivänä ostaa tuollaista. Voisi olla esim. treenien äänittämiseen ihan omiaan. Nauhan kanssa pelatessa ei haittais niin paljoa vaikka välillä vähän särähtäiskin....
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
Johann Onn
08.02.2008 15:21:28 (muokattu 08.02.2008 15:27:07)
Neljäs (ja legendaarinen) vaihtoehto, vielä aneemisemilla vehkeillä kuin Bruce:

Michelle Shocked - The Texas Campfire Tapes (vm. 1986)

"Yes, it was recorded on a Sony Walkman in Texas"

Ei vehkeistä ole kiinni, jos biisit ja musan fiilis on kunnossa.
Mikael
08.02.2008 15:33:23

Mikäli haluat laadukkaan demon nopeasti, varaa aika studiosta ja keskity itse soittamiseen ja laulamiseen. Mikäli taas haluat opetella ensin ääniitäjäksi joka saa aikaan laadukasta jälkeä, varaa hieman enemmän aikaa projektillesi ja varaudu siihen että kustannukset ovat vähän enemmän kuin mitä muutama studiopäivä ihan ok studiossa maksaa.
Inhimillisyys on hyve.
Värinä
08.02.2008 15:47:57
Eikös Cowboy Junkies myöskin tehnyt aika minimalistisilla vehkeillä levynsä... Ja mahtavan kuuloistahan sekin on... Ainakin Trinity Sessions levy on äänitetty yhdellä mikillä. Vaatii tietysti äänitystilalta aika paljon. Sekä tietysti soittajilta...

Eipä siihen hyvään soundiin mitään oikotietä ole. Joko opettelee itse kantapään kautta, taikka lähtee osaavan ihmisen kanssa studioon... Itse opettelimen on kyllä vallattoman hauskaa, mutta vaati panostamista niin rahallisesti, kuin myös ajan suhteen...
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)