Aihe: Kondensaattori
1 2
pa50
03.02.2008 14:02:46

Ibanezin tone potikka toimi vähän omituisesti ja vaihdoin siihen kondensaattorin entisen paikalle. Nyt sävyt säätyy, mutta kun tonen kääntää kokonaan kiinni niin myös volumet menee kiinni. Alku toimii ihan oikein. Missä vika asiantuntijat?
Mies,Korg ja kitara
ilux942
04.02.2008 19:20:11
Säätyykö ihan niinkuin pitääkin vai onko sävynsäätö liian "jyrkkä". Entä laskeeko volume tasaisesti kohti nollaa sävyä säädettäessä? Montako mikkiä/tonea/volumesäädintä on Ibanezissa?
Viimeisin kysymys siksi koska en ole kitara-asiantuntija mutta korjaillut niitä kuitenkin.

Ibanezin tone potikka toimi vähän omituisesti ja vaihdoin siihen kondensaattorin entisen paikalle. Nyt sävyt säätyy, mutta kun tonen kääntää kokonaan kiinni niin myös volumet menee kiinni. Alku toimii ihan oikein. Missä vika asiantuntijat?
Tubeman
05.02.2008 07:43:10

Vaihtoehtoja on kaksi:

1. Uusi konkka on kytketty väärin

2. Uuden konkan arvo heittää todella rajusti ja säädön muodostama R/C -piiri
päästää maihin signaalin. Katso mikä arvo on alkuperäisessä ja mikä se uusi on?
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
dbv
05.02.2008 09:25:14
2. Uuden konkan arvo heittää todella rajusti ja säädön muodostama R/C -piiri
päästää maihin signaalin. Katso mikä arvo on alkuperäisessä ja mikä se uusi on?

Komppia tälle, liian matala rajataajuus kun potikka "täysillä".
kondensaattori
06.02.2008 22:07:16
Jos konkka on oikosulussa? Luonnollisesti kuormitus laskee eniten diskantin tasoa mutta oikosulku hiljentää koko vehkeen.
pa50
08.02.2008 20:04:30

Löysin jo vian. Tv-alan liike antoi vahingossa 22 mikrofaradin konkan kun oikea , jota myös pyysin oli 22 nanofaradin konkka. Sain uuden ja homma pelittää erittäin hyvin soundein myös tonea pienennetäessä joka ei aikaisemmin ollut mahdollista. Kiitoksia osanotosta.
Mies,Korg ja kitara
Tubeman
08.02.2008 20:42:40
Löysin jo vian. Tv-alan liike antoi vahingossa 22 mikrofaradin konkan kun oikea , jota myös pyysin oli 22 nanofaradin konkka. Sain uuden ja homma pelittää erittäin hyvin soundein myös tonea pienennetäessä joka ei aikaisemmin ollut mahdollista. Kiitoksia osanotosta.

No hohhoijaa,kuinkahan se töllöjen korjaus onnistuu niiltä? 22uF on elko ja 22nF kerko/polko ..
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
okabass
08.02.2008 22:27:33
No hohhoijaa,kuinkahan se töllöjen korjaus onnistuu niiltä? 22uF on elko ja 22nF kerko/polko ..

MOI

Siellä leiskuu ja paukkuu varmaan samaan tyyliin kuin kauhutohtori Frankensteinin pajalla konsanaan.
Ceterum censeo moderator esse delendam
ilux942
11.02.2008 16:08:59

Äläs nyt: u ja n on ihan samannäköisiä, riippuu mitenpäin niitä kattelee....vain 1000-kertainen virhe kapasitanssissa. Siksihän se telkkarin korjaaminen maksaa niin paljon kun huollossa poltetaan arvaamalla kaikki puolijohteet.
Tubeman
11.02.2008 18:30:06
Äläs nyt: u ja n on ihan samannäköisiä, riippuu mitenpäin niitä kattelee....vain 1000-kertainen virhe kapasitanssissa. Siksihän se telkkarin korjaaminen maksaa niin paljon kun huollossa poltetaan arvaamalla kaikki puolijohteet.

Näin siinä on varmaan käynyt.. :D Veikkaanpa jonkun toimistohommia tekevän henkilön olleen nyt komponenttikauppiaana ..
ilux942
15.02.2008 03:39:22
Näin siinä on varmaan käynyt.. :D Veikkaanpa jonkun toimistohommia tekevän henkilön olleen nyt komponenttikauppiaana ..

Joopa...Ohi aiheen: kun kerran olet "putkimiehiä" niin tiedätkö mitään hyviä kontakteja kun mulla on Voima R-100 putkivahvistimia 2kpl ja tarkoitus olisi laittaa ne (itse) kuuntelukuntoon, soundi olisi varmasti loistava mutta luulen että joku on räpeltänyt niihin omia muutoksia niin kytkentäkaaviota kaipailen, olen vähän kysellyt sieltä täältä mutta kukaan ei joko tiedä tai vastaa ollenkaan jne. Ei ne Tapio M. Köykänkään mukaan salaisuuksia olleet ja ainahan noihin aikoihin tuli schemat mukana mut nyt ei ollut mukana. Varmaan R-200 tai R-300 kelpaa myös, luulen että ne ovat vahvasti toistensa kaltaisia.

http://www.radiomuseum.org/collection/ilkka_nieminen.html

Ilkka
ilux942
15.02.2008 03:52:35
tubeman ja muut radioputkien ystävät, nauttikaa tästä, paljon paremmaksi ei pysty moni!

http://dailymotion.alice.it/video/x … _fabrication-dune-lampe-triode_tech

Ilkka
rrroope
16.02.2008 22:14:33
tubeman ja muut radioputkien ystävät, nauttikaa tästä, paljon paremmaksi ei pysty moni!

http://dailymotion.alice.it/video/x … _fabrication-dune-lampe-triode_tech

Ilkka

hehe. tosi diy-mies tekee itse jopa putkensa. näyttää kivalta. onko kukaan kokeillut?
okabass
17.02.2008 08:29:02 (muokattu 17.02.2008 08:29:36)
Joopa...Ohi aiheen: kun kerran olet "putkimiehiä" niin tiedätkö mitään hyviä kontakteja kun mulla on Voima R-100 putkivahvistimia 2kpl ja tarkoitus olisi laittaa ne (itse) kuuntelukuntoon, soundi olisi varmasti loistava mutta luulen että joku on räpeltänyt niihin omia muutoksia niin kytkentäkaaviota kaipailen, olen vähän kysellyt sieltä täältä mutta kukaan ei joko tiedä tai vastaa ollenkaan jne. Ei ne Tapio M. Köykänkään mukaan salaisuuksia olleet ja ainahan noihin aikoihin tuli schemat mukana mut nyt ei ollut mukana. Varmaan R-200 tai R-300 kelpaa myös, luulen että ne ovat vahvasti toistensa kaltaisia.

Ilkka

MOI

Olen rakentanut yhden 200 W, Voima-tyyppisen (vastavaihe, Parallel-push-pull, PPP) vahvaimen PL504 lampuilla. Sekä korjannut yhden n.30 W koneen. Tyyppiä en muista.
Kinoääni-nimisessä firmassa on entinen Köykän työntekijä. Hänellä on mm. muuntajia ja muistaakseni muitakin varaosia.
Ceterum censeo moderator esse delendam
Tubeman
17.02.2008 14:05:49 (muokattu 17.02.2008 14:09:26)

Ilkka

Moi!

Katsoitkos RMORGin sivuilla "radiovalmistajien" listalta löytyykö skemaa tuohon Voimaan? Siellä oli yhden Voiman skema ´mutta en muista oliko se nimenomaa´n tuon mallin? Kontaktit on mulla itseasiassa hapettuneet :D ,eli en nyt osaa nimetä kuka olisi Voiman skemoilla siunattu,mulla on duunisa muutama skema ,eli täytyy katsoa sieltä.Näille vanhoille vermeille löytyy uusi forumi: http://www.radiohistoria.fi/yabb/YaBB.pl

PS: En tiedä miksi rupeaa aina naurattamaan Tähtien Sota leffoja katsoessa kun hokevat "Olkoon Voima kanssasi" ..
ilux942
18.02.2008 03:18:41
MOI

Olen rakentanut yhden 200 W, Voima-tyyppisen (vastavaihe, Parallel-push-pull, PPP) vahvaimen PL504 lampuilla. Sekä korjannut yhden n.30 W koneen. Tyyppiä en muista.
Kinoääni-nimisessä firmassa on entinen Köykän työntekijä. Hänellä on mm. muuntajia ja muistaakseni muitakin varaosia.

Rakentelu on kivaa :D
Ekat sähköiskut kynsille tarjosi faijan vanha putkivahvistin pentuna, oppihan Elkoista jotain.
Mitenkäs se sun 200W soi? PL504 Pa=16W eli onko sulla ollut n.10 pääteputkea? Ja soundi niinkuin Kotkavalkama kuvaili HiFi-lehden vastavaihevahvistimen rakennusohjeessa "enkelin pieru".
Itse en ole kuin yhden putkikoneen tehnyt, sekin vaatimaton 2 x EL84 pääteaste. Ja piti kerran tehdä nauhakaikulaite jollain ECC83:lla mutta se(kin) projekti jäi hieman kesken.

Kiitos Kinoääni-vinkistä, tarvii yrittää sitä tietä...
ilux942
18.02.2008 03:29:41
Moi!

Katsoitkos RMORGin sivuilla "radiovalmistajien" listalta löytyykö skemaa tuohon Voimaan? Siellä oli yhden Voiman skema mutta en muista oliko se nimenomaan tuon mallin? Kontaktit on mulla itseasiassa hapettuneet :D ,eli en nyt osaa nimetä kuka olisi Voiman skemoilla siunattu,mulla on duunisa muutama skema ,eli täytyy katsoa sieltä.Näille vanhoille vermeille löytyy uusi forumi: http://www.radiohistoria.fi/yabb/YaBB.pl

PS: En tiedä miksi rupeaa aina naurattamaan Tähtien Sota leffoja katsoessa kun hokevat "Olkoon Voima kanssasi" ..

Ne kaikki Voimat RM:ssä on mun tiedoista kasattu, eli skema on vain tuohon 405-malliin joita mulla myös on 2kpl ja sitten muutamia VOIMA-esivahvistimia.
Kovin ystävällistä jos viitsit kaivella papereitasi, kiitos etukäteen!

PS pitääpä katsoa pitkästä aikaa Tähtien Sota
ilux942
18.02.2008 03:34:18
hehe. tosi diy-mies tekee itse jopa putkensa. näyttää kivalta. onko kukaan kokeillut?

Minusta näytti lisäksi siltä että se kaveri oli tehnyt itse suurimman osan valmistuslaitteista.
Kantsii aloittaa jostain helpommasta ekaksi kuten elektrolyyttikondensaattorin valmistus, tai lankavastus :)
Tubeman
19.02.2008 11:24:09
Ne kaikki Voimat RM:ssä on mun tiedoista kasattu, eli skema on vain tuohon 405-malliin joita mulla myös on 2kpl ja sitten muutamia VOIMA-esivahvistimia.
Kovin ystävällistä jos viitsit kaivella papereitasi, kiitos etukäteen!

PS pitääpä katsoa pitkästä aikaa Tähtien Sota

Arkistoa penkoessa löytyi nämä :

Voima K40 , Voima A-3-20W ja Voima A2-20 .Tuota 100W ei ollut.. :/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)