Aihe: Teknisiä kitarakappaleita
1 2 3 4 5 6 79 10 11 12 13
atimoc
07.02.2008 17:59:28

Ei hyvä musiikki ole mielipideasia.

Justiinsa.

Ja siitä ahdasmielisyydestä vielä, omien kokemusten mukaan tilanne oli aiemmin juuri kuten sanoit: teinihevarit eivät juuri muuta kuunnelleetkaan, ja muista musiikkigenreistä pitävät olivat "tyhmiä homoja" tms. legendaarista. Nyt tilanne on enemmän päinvastoin, hevijannut on löytäneet metallin uusien alagenrejen kautta muutakin musiikkia ja osaavat pitkälti käyttäytyä, mutta vastaavasti bluespatut ovat ryhtyneet aktiivisemmin kertomaan Totuuksia(TM) mm. hevimusiikin ja teknisten kappaleiden huonoudesta.
"These songs are long... and there are fast parts... so that automatically means that they're good!"
kondensaattori
07.02.2008 18:29:21
No mikäs siinä jos joku on vetänyt 30 vuotta heviä? Aivankuin hevi olis jotenkin alempiarvosempaa musiikkia kuin muut. Ja eiköhän niitä, jotka suhtautuu suppeasti musiikkiin löydy joka genrestä, kyllä näitäkin on jotka on vetäny koko ikänsä ainoostaan vaikkapa bluussia. Yks asia joka ärsyttää on se, että jos sattuu pitämään jostain kitaristista joka nyt sattuu soittamaan nopeesti, niin en ite ainakaan kuuntele sitä sen nopeuden takia vaan se kuulostaa hyvältä tai siitä tulee hyvä fiilis tms. Kannattaa vaan koittaa ymmärtää, että ihmiset pitää eri asioista. Ja muutenkin tuntu aika mustavalkoselta ja ahdasmieliseltä toi teksti.

Nojoo hevi on alempiarvoisempaa musiikkia kuin moni muu noin yleisesti ottaen.

Samalla tavalla vois kysyä kehitytkö sä koskaan metalliin vai jäätkö jazziin ja muuhun "kypsään" musaaan

Itse olen kehittynyt pois metallista ja musiikkityylejä olen tutkinut jonkin verran, oikeaa musiikkia ovat luultavasti esim jazz, funk yms, rytmihommeli, joku rokkenroll, erilaiset latinojutut ja moni muu (lähes kaikki musa). Metalli ei tuohon listaan kuulu. Ja en ole näistä varma, mutta luulen olevani oikeilla jäljillä.

Eikö kyse olekin vain siitä, että nämä tarpeet vaihtelevat ihmisten välillä?

No en tiedä mutta tuntuu siltä että tekniikasta tehdään älyttömän iso numero. Vähän kuin kamoista. Kamarunkkauksen ymmärrän, koska se on kivaa, mutta jossain 1234-harjoituksissa ei ole mitään mikä tuottaisi minkäännäköistä tyydytystä.

No faktat pöytään sitten, päästään tästäkin jankkauksesta.

Luulen, että musiikissa on eri tasoisia tyydytystä tuottavia asioita. Kaikki metallipellet ja muut vajaamieliset hyödyntävät pinnallisimpia asioita musiikissa koska heidän ymmärrys ei riitä syvällisempiin asioihin. Useimmissa muissa musiikkilajeissa osataan hyödyntää näitä syvempiä tasoja jotka tarjoavat moninkertaisia elämyksiä verrattuna hevitasoon. Keskivertokuuntelija ei välttämättä pääse kiinni sinne syvempään osaan ja sen takia tyytyy johonkin listakamaan tai metalliin. Tätä on vaikea selittää niille jotka eivät ole päässeet kiinni musiikin syvempään olemukseen. Näitä henkilöitä on valitettavan paljon.

Progea ja metallia pidetään usein pro-musana koska niissä on teknisesti taitavaa soittoa tai pimeitä ja monimutkaisia rakenteita tai rytmejä yms.

Ihan kiva piilokuittaus.

Ei kai.

Samalla osoitat itse miten vähän ymmärrät näiden toisten maailmaa, ja silti olet yhtä lailla valmis arvostelemaan sitä.

Väittäisin kykeneväni arvostelemaan sitä, koska itsellänikin on ollut hittikama ja hevikauteni. Elui aika jolloin olin lähempänä musiikin pintaa. En malta odottaa sitä kun kehityn ja ymmärrän musiikkia vielä paljon syvällisemmin; olen kuitenkin aika pinnassa vielä.

Justiinsa.

Ja siitä ahdasmielisyydestä vielä, omien kokemusten mukaan tilanne oli aiemmin juuri kuten sanoit: teinihevarit eivät juuri muuta kuunnelleetkaan, ja muista musiikkigenreistä pitävät olivat "tyhmiä homoja" tms. legendaarista. Nyt tilanne on enemmän päinvastoin, hevijannut on löytäneet metallin uusien alagenrejen kautta muutakin musiikkia ja osaavat pitkälti käyttäytyä, mutta vastaavasti bluespatut ovat ryhtyneet aktiivisemmin kertomaan Totuuksia(TM) mm. hevimusiikin ja teknisten kappaleiden huonoudesta.

Useimmiten asia menee niin, että kaikki aloittavat hevillä ja jotkut löytävät tien siitä ulos ja jotkut eivät. Bluespatut ovat toki huono asia. Itse en ole mitään musiikkityyliä korostamassa, vaan kerron tässä teoriaa (jonka lulen olevan lähellä totuutta) musiikin hyvyydestä. Luonnollisesti tällainen kommentointi aiheuttaa paljon vastaväitteitä niiltä, jotka eivät ole ymmärtäneet asiaa näin. On tietenkin myös mahdollisuus että olen väärässä.

Jos tapani asettaa joku musiikki alempaan asemaan kuin toinen, ette itse voi ikinä sanoa jonkun musiikin olevan hyvää tai huonoa.
L4t3
07.02.2008 18:33:32
Jooh, otahan kondensaattori pääsi pois perseestä ja mene vaikka keittämään teetä.
kondensaattori
07.02.2008 18:34:30
Jooh, otahan kondensaattori pääsi pois perseestä ja mene vaikka keittämään teetä.

En tee kumpaakaan.
Booligan
07.02.2008 19:17:10

Mix?

Itse olen kehittynyt pois metallista ja musiikkityylejä olen tutkinut jonkin verran, oikeaa musiikkia ovat luultavasti esim jazz, funk yms, rytmihommeli, joku rokkenroll, erilaiset latinojutut ja moni muu (lähes kaikki musa). Metalli ei tuohon listaan kuulu. Ja en ole näistä varma, mutta luulen olevani oikeilla jäljillä.
Rytmihommeli on mun lempimusiikkityyli.

Kaikki metallipellet ja muut vajaamieliset hyödyntävät pinnallisimpia asioita musiikissa koska heidän ymmärrys ei riitä syvällisempiin asioihin. Useimmissa muissa musiikkilajeissa osataan hyödyntää näitä syvempiä tasoja jotka tarjoavat moninkertaisia elämyksiä verrattuna hevitasoon. Keskivertokuuntelija ei välttämättä pääse kiinni sinne syvempään osaan ja sen takia tyytyy johonkin listakamaan tai metalliin. Tätä on vaikea selittää niille jotka eivät ole päässeet kiinni musiikin syvempään olemukseen. Näitä henkilöitä on valitettavan paljon.

Selitäpäs meille se musiikin syvin olemus. Mun mielestä musiikin syvin olemus on liukkaasti eteneminen ( ei välttämättä nopeasti vaan sulavasti) ja hyvä yleisgroove/meininki. Ei niinkään riden hiplaus ja kävelevä läskibasso. Vai olenko vain vajaamielinen?

Väittäisin kykeneväni arvostelemaan sitä, koska itsellänikin on ollut hittikama ja hevikauteni. Elui aika jolloin olin lähempänä musiikin pintaa.

Eli olet luopunut yhdestä parhaista musiikkityyleistä, popista? Hieno juttu, on fantsuu olla avarakatseinen eiks niin!

Useimmiten asia menee niin, että kaikki aloittavat hevillä ja jotkut löytävät tien siitä ulos ja jotkut eivät.
Ehdottomasti samaa mieltä. Aina. Kaikissa tapauksissa.

On tietenkin myös mahdollisuus että olen väärässä.

Eikös se ole tässä vaiheessa jo itsestäänselvyys.
nuotteja säästämättä
kondensaattori
07.02.2008 19:25:54
Mix?

En tiä.

Rytmihommeli on mun lempimusiikkityyli.

Mielenkiintoista.

Selitäpäs meille se musiikin syvin olemus. Mun mielestä musiikin syvin olemus on liukkaasti eteneminen ( ei välttämättä nopeasti vaan sulavasti) ja hyvä yleisgroove/meininki. Ei niinkään riden hiplaus ja kävelevä läskibasso. Vai olenko vain vajaamielinen?

Yleisgraave ja meininki ovat ilmeisesti erittäin syvällisiä elementtejä musassa. Riden hiplaus ja kävelevä läskibasso voivat groovata. Esim. läskibassotouhussa syvällisiä asioita ovat mm. äänenkuljetus ja semmoset touhut joista ei välttämättä heti löydä sitä hienoutta. Mun täytyy myöntää, että esim. jazzia en vielä kovin hyvin ymmärrä/ne äänenkuljetushommat ei vielä aina aiheuta semmosta "ahh" -elämystä mutta kehitystä on tapahtumassa,

Eli olet luopunut yhdestä parhaista musiikkityyleistä, popista? Hieno juttu, on fantsuu olla avarakatseinen eiks niin!

En ole luopunut popista, vaan liukuhihnalla tuotetusta hittiikamasta.

Ehdottomasti samaa mieltä. Aina. Kaikissa tapauksissa.

Mukavaa että joku on samaa mieltä.

Eikös se ole tässä vaiheessa jo itsestäänselvyys.

Hyvä että on.
hullu_ukko
07.02.2008 19:32:22 (muokattu 07.02.2008 19:34:25)

On ihailtavaa katsoa, kuinka pidät omaa näkemystäsi ainoana oikeana.

Jeah.. En ole vieläkään aivan ymmärtänyt, miksi metalli ei kuulu tuolle listalle, mutta vitut siitä. Olenhan tyhmä heviurpo, jolla ei ole käsitystä OIKEASTA musiikista. Ei tunnetta?

No en tiedä mutta tuntuu siltä että tekniikasta tehdään älyttömän iso numero. Vähän kuin kamoista. Kamarunkkauksen ymmärrän, koska se on kivaa, mutta jossain 1234-harjoituksissa ei ole mitään mikä tuottaisi minkäännäköistä tyydytystä.

Oot vaan kateellinen ku et oo nopee.. Eiku... Entäs jos joku vaikka tykkää soittaa niitä tekniikkaharjoituksia ja vaikka kehittyä soittajana? Itsehän vihaan 1234-treenejä.

Luulen, että musiikissa on eri tasoisia tyydytystä tuottavia asioita. Kaikki metallipellet ja muut vajaamieliset hyödyntävät pinnallisimpia asioita musiikissa koska heidän ymmärrys ei riitä syvällisempiin asioihin. Useimmissa muissa musiikkilajeissa osataan hyödyntää näitä syvempiä tasoja jotka tarjoavat moninkertaisia elämyksiä verrattuna hevitasoon. Keskivertokuuntelija ei välttämättä pääse kiinni sinne syvempään osaan ja sen takia tyytyy johonkin listakamaan tai metalliin. Tätä on vaikea selittää niille jotka eivät ole päässeet kiinni musiikin syvempään olemukseen. Näitä henkilöitä on valitettavan paljon.

Jes! Olen vajaamielinen, sillä en kuuntele jazzia, joka on sitä OIKEIDEN ihmisten musiikkia! Musiikin moninaiset tasot tulevat muuten tunnetusti esille parhaiten putkivahvistimella, kielinä tunnetuilla voimakaapeleilla ja naamanvääntelyllä.

Progea ja metallia pidetään usein pro-musana koska niissä on teknisesti taitavaa soittoa tai pimeitä ja monimutkaisia rakenteita tai rytmejä yms.

Onhan se pro-musiikkia ainakin jollain tasolla..

Väittäisin kykeneväni arvostelemaan sitä, koska itsellänikin on ollut hittikama ja hevikauteni. Elui aika jolloin olin lähempänä musiikin pintaa. En malta odottaa sitä kun kehityn ja ymmärrän musiikkia vielä paljon syvällisemmin; olen kuitenkin aika pinnassa vielä.

''Mä kuuntelin tätä ennen mut en enää ku en tykkää ja nytte voin absoluuttisena totuutena julistaa tän ihampaskaks ja epäkypsäks!''

Useimmiten asia menee niin, että kaikki aloittavat hevillä ja jotkut löytävät tien siitä ulos ja jotkut eivät. Bluespatut ovat toki huono asia. Itse en ole mitään musiikkityyliä korostamassa, vaan kerron tässä teoriaa (jonka lulen olevan lähellä totuutta) musiikin hyvyydestä. Luonnollisesti tällainen kommentointi aiheuttaa paljon vastaväitteitä niiltä, jotka eivät ole ymmärtäneet asiaa näin. On tietenkin myös mahdollisuus että olen väärässä.

En välttämättä halua löytää tietä ulos, jos siitä seuraa tuollaisen ajatusmaailman omaksuminen. Mieluummin elän ahdasmielisen musiikillisen maailmankatsomukseni kanssa ja annan ''oikean'' musiikin kuuntelijoiden kuunnella syvällistä musiikkia omassa rauhassaan, kuin alan kuunnella ''oikeaa'' musiikkia ja inistä keskustelufoorumilla siitä, kuinka infantiilia ja pinnallista hevi ja listakama ovat.

E: On hienoa olla tiedostava ja erilainen nuori eikö vain? Tai en mä tiedä siitä mitään, koska olen massan mukana kulkeva idiootti.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Välillä mullekki huudellaa että "Leikkaa lettis!"...Ja minähän vastaan asiallisesti että: "Nussi sikaa!". -Ushimir
lxi
07.02.2008 19:32:55

Minä ihan oikeasti luulin että joko kirjoitit vähän epäselvästi tai karrikoit yliampuvasti, mutta jumalauta, oletkin siis aivan tosissasi. Päätä ihan huimaa.

Et siis ymmärrä eroa välineen (harjoittelu) ja päämäärän (osaaminen) välillä.

Tätä on vaikea selittää niille jotka eivät ole päässeet kiinni musiikin syvempään olemukseen. Näitä henkilöitä on valitettavan paljon.

Viimeinen lauseesi osuu kyllä juuri niin naulan kantaan, ettet arvaakaan.

Ajattelutoiminnan kehittyessä sitä on tietty taipumus häkeltyä omien ajatustensa säihkeestä niin perinpohjaisesti että herkästi sujauttaa pään perseeseensä ja unohtaa sen sinne.

Useimmiten asia menee niin, että kaikki aloittavat hevillä ja jotkut löytävät tien siitä ulos ja jotkut eivät. Bluespatut ovat toki huono asia. Itse en ole mitään musiikkityyliä korostamassa, vaan kerron tässä teoriaa (jonka lulen olevan lähellä totuutta) musiikin hyvyydestä.

Et korosta yhtä vaan lanaat useaa muuta musiikkityyliä -- ero näiden välillä ei ole suurensuuri, valitsemallasi tavalla vaikutat vain vielä hieman ylimielisemmältä.

Mikä tekee teoriastasi -- joka on aivan liian hieno nimi muutamalle satunnaiselle, perustelemattomalle, hatusta vedetylle arvostelulauseelle -- jotain, joka on lähellä kuviteltua "totuutta" musiikista? Mistä edes sait päähäsi, että on olemassa totuus musiikista?

On tietenkin myös mahdollisuus että olen väärässä.

Älä nyt!?

Jos tapani asettaa joku musiikki alempaan asemaan kuin toinen, ette itse voi ikinä sanoa jonkun musiikin olevan hyvää tai huonoa.

Kuka tahansa saa sanoa niin, koska mielipiteiden -- tyhmienkin -- ilmaiseminen on täysin sallittua. Huomaa kuitenkin, että kyse on mielipiteistä.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
jusbe
07.02.2008 19:40:39

Meillä taitaa olla täällä jonkinsortin guru kun 16 vuotiaana ja muutaman vuoden soittokokemuksella voidaan tuomita jotkin genret täydeksi paskaksi ja toiset "ainoiksi oikeiksi." Ei siinä mitään sillä minähän en ymmärrä mistään mitään...
Todellisuus on vain alkoholin puutteen aiheuttama illuusio
Louhimo
07.02.2008 20:17:58

Puolvuotta soittaneelle metallimiehelle on ihan turha tulla sanomaan jotain oikeasta musiikista kun tämä pitää musiikkia lähinnä urheiluna.

Kiva, että paikalle tuli nyt joku oikeasti asioista perillä oleva kaveri! Kerrotko mulle nyt kaiken sitten oikeasta musiikista, mua alkoi oikeasti kiinnostamaan :)
Vauhti korjaa virheet!
kondensaattori
07.02.2008 20:26:42 (muokattu 07.02.2008 20:30:25)
Älkää hermostuko. Mä olen oikeasti sitä mieltä, mitä mä kirjoitin. Ikää sekä soittokokemusta on vähän, se on totta. Mutta se ei muuta sitä, että olen sitä mieltä kuin kirjoitin. Teksti oli hiukka provosoivaa varmaan. Vaikka kuinka toitotatte mulle hevin hyvyydestä, ette saa minua sen roskan puolelle (anteeksi voimakas ilmaisu).

Edit: Kuka tahansa saa sanoa niin, koska mielipiteiden -- tyhmienkin -- ilmaiseminen on täysin sallittua. Huomaa kuitenkin, että kyse on mielipiteistä.

Tästä mä olen kyllä täysin eri mieltä.
Snapo
07.02.2008 20:31:01
Oma musiikinkuuntelu lähti iron maidenista kyllä joo, mutta kitaransoiton aloitin jo monia vuosia sitten. Maidenin kautta tutustuin muihin metallin alalajeihin ja nyt kuuntelenkin vähän kaikenlaista mättöä ja mäiskettä. Progemetalli erityisesti onkin avannutkin ovia muunlaiseenkin musiikkiin kun metalliin, mutta jazzin salat on menny ainakin toistaiseksi kokonaan ohi, ei vaan nappaa ei. Metallissa ja rokissa meininki on aika lailla mukaantempaisevampaa kun esim. ridenhivellysjazzissa,minun mielestäni siis. Katsotaan millaista scheissee kilahtaa niskaan
MrRomeo
07.02.2008 20:32:06 (muokattu 07.02.2008 20:32:49)
Älkää hermostuko. Mä olen oikeasti sitä mieltä, mitä mä kirjoitin. Ikää sekä soittokokemusta on vähän, se on totta. Mutta se ei muuta sitä, että olen sitä mieltä kuin kirjoitin. Teksti oli hiukka provosoivaa varmaan. Vaikka kuinka toitotatte mulle hevin hyvyydestä, ette saa minua sen roskan puolelle (anteeksi voimakas ilmaisu).

Edit:

Olen kyllä tyytyväinen ettei silloin ollut nettiä ja sen keskustelupalstoja kun olin 16-vuotias ja tiesin musiikista, maailmasta ja elämästä kaiken.
Miksi mitään? Miksei ennemminkin ei mitään?
kondensaattori
07.02.2008 20:32:22
Oma musiikinkuuntelu lähti iron maidenista kyllä joo, mutta kitaransoiton aloitin jo monia vuosia sitten. Maidenin kautta tutustuin muihin metallin alalajeihin ja nyt kuuntelenkin vähän kaikenlaista mättöä ja mäiskettä. Progemetalli erityisesti onkin avannutkin ovia muunlaiseenkin musiikkiin kun metalliin, mutta jazzin salat on menny ainakin toistaiseksi kokonaan ohi, ei vaan nappaa ei. Metallissa ja rokissa meininki on aika lailla mukaantempaisevampaa kun esim. ridenhivellysjazzissa,minun mielestäni siis. Katsotaan millaista scheissee kilahtaa niskaan

Odotappa kun pääset edes jollain lailla jazziin sisään, niin sieltä löytyy vaikka minkälaisia elämyksiä.
lxi
07.02.2008 20:45:54
Teksti oli hiukka provosoivaa varmaan.

Hah. Joo, olin havaitsevinani hieman tämäntyyppistä sävyä.

Et siis kannata perustuslaillista mielipiteenvapautta? Kuinka ironista, että sinulla on asiasta mielipide.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
kondensaattori
07.02.2008 20:47:26
Et siis kannata perustuslaillista mielipiteenvapautta? Kuinka ironista, että sinulla on asiasta mielipide.

Ei vaan väitän että mielipiteitä ei ole olemassa.
lxi
07.02.2008 20:55:31
Ei vaan väitän että mielipiteitä ei ole olemassa.

Mutta vastahan olit yhden lyhyen viestin aikana kolme kertaa jotain "mieltä".

Ei, kyllä nyt meni liian syvälliseksi meitsille.
kondensaattori
07.02.2008 21:00:51 (muokattu 07.02.2008 21:01:04)
Mutta vastahan olit yhden lyhyen viestin aikana kolme kertaa jotain "mieltä".

Ei, kyllä nyt meni liian syvälliseksi meitsille.

Sorry puhuin hieman ristiin. Eli on vain totuuksia ja nämä "mielipiteet" ovat erilaisia teorioita tai näkemyksiä siihen totuuteen. "Mielipiteitä" (joista ei siis muka voi kiistellä) ei ole olemassa sillein perinteisessä merkityksessä.

Odotan että joku psykologi löytää teoreettisen selityksen sille että metalli on roskaa.
mll
07.02.2008 21:03:30
Odotappa kun pääset edes jollain lailla jazziin sisään, niin sieltä löytyy vaikka minkälaisia elämyksiä.

Oletpas harvinaisen urpo! Anteeksi jo etukäteen tästä kommentista.

Musiikilliset elämykset eivät ole kiinni useinkaan kiinni asioiden ymmärtämisestä tai sisällä olemisesta. Jos joku saa kiksit vaikkapa heavy-musiikista tai vanhoista jouhikkosävelmistä niin se on aivan mielettömän hienoa. Jos sinä saat jazzista niin ole tyytyväinen siihen.

Miksi ihmeessä jazzin kuuntelun pitäisi sulkea heavy-musiikki pois? Maailmassa todella paljon hyvää musiikkia, miksi toisen musiikkityylin pitäisi sulkea toinen pois.

Ja kerro ihmeessä mikä on mielestäsi syvällinen elämää suurempi jazz-kappale.

Jos hiukan perehtyisit asiaan niin varmasti huomaisit, että jazziakin tehdään liukuhihnalla aivan niin kuin pop-musiikkiakin. Jazz-sana ei automaattisesti tarkoita, että kappaleet ja soolot olisivat jotain elämää suurempaa. Iso osa jazz-sävellyksistä on täyttä täytekuraa, jotta soittajat pääsisivät soittamaan sooloja, näin karrikoidusti sanottuna.

Sen lisäksi jazz-sana kätkee sisäänsä aivan tuhottoman paljon erilaista musiikkia. Mitä yhteistä on esimerkiksi Jan Garbarekilla "skandinaavisellajazzilla" ja Ornette Colemanin freejazzilla. Varmaankin lähinnä sana jazz.

Kyllä minäkin olen jazz-vaiheeni elänyt, sieltäkin on onneksi mahdollisuus palata takaisin "helpomman" musiikin pariin.

Suosittelisin lisää elämänkokemusta ja soittovuosia, niin eiköhän mielipiteet siitä pehmene.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)