Aihe: Voinko ottaa elokuvasta idean biisiin?
1
heavy
03.02.2008 00:30:02
En tiedä onko kysytty kuinka monta kertaa haulla en löytänyt kautta osannut löytää.
Eli jos haluaisin ottaa biisiini idean elokuvasta ja ehkä lainata lauseita elokuvassa esiintyneistä vuoropuheluista niin täytyisikö minun kysyä tähän lupa joltakin?
En siis tarkoita että nauhoittaisin ääntä suoraan elokuvasta vaan laulaisin itse lauseita leffasta.
viimeisin demo ladattavissa sivuilta www.crusher.tk
pimp
05.02.2008 10:36:18
En tiedä onko kysytty kuinka monta kertaa haulla en löytänyt kautta osannut löytää.
Eli jos haluaisin ottaa biisiini idean elokuvasta ja ehkä lainata lauseita elokuvassa esiintyneistä vuoropuheluista niin täytyisikö minun kysyä tähän lupa joltakin?
En siis tarkoita että nauhoittaisin ääntä suoraan elokuvasta vaan laulaisin itse lauseita leffasta.

Sen kummempia perustelematta ja erittelemättä: ei tarvitse kysyä
heavy
05.02.2008 13:18:56
kiitos paljon.
viimeisin demo ladattavissa sivuilta www.crusher.tk
Leikari
05.02.2008 16:59:07
Sen kummempia perustelematta ja erittelemättä: ei tarvitse kysyä

ei kait se ihan noin yksioikoisesti mene

vuoropuhelu sisältyy elokuvan käsikirjoitukseen & sillä on varmaan joku suoja - tekijänoikeuden alaa kuuluva kuitenkin

yksittäisiä lauseita/fraaseja lainaamalla tuskin joutuu tilille, mutta dialogipätkän kanssa voi jo joutua vastaamaan... - jos raastupaa joutuu niin jonkinlaista omaperäisyyttä kait pitäisi omalta puolelta olla - vs. tukeutuminen tunnistettavasti toisen tuotokseen
pimp
06.02.2008 10:45:45
ei kait se ihan noin yksioikoisesti mene

vuoropuhelu sisältyy elokuvan käsikirjoitukseen & sillä on varmaan joku suoja - tekijänoikeuden alaa kuuluva kuitenkin

yksittäisiä lauseita/fraaseja lainaamalla tuskin joutuu tilille, mutta dialogipätkän kanssa voi jo joutua vastaamaan... - jos raastupaa joutuu niin jonkinlaista omaperäisyyttä kait pitäisi omalta puolelta olla - vs. tukeutuminen tunnistettavasti toisen tuotokseen

...ottaa biisiini idean elokuvasta ja ehkä lainata lauseita elokuvassa esiintyneistä vuoropuheluista ...

Niin, no ton perusteella ollaan lainaamassa ideaa ja lauseita. Mä mietin tätä nyt vaan käytännön näkökulmasta niin, että jos joku joskus sun lainaamat lauseet jäljittää johonkin elokuvaan, niin se tuskin on sen kys. elokuvan tekijänoikeuksien haltija ja so. kiinnostunut tekijänoikeusrikkomuksista. Lainata saa (avainsana on kohtuus) varsinkin toiseen taidemuotoon. Versiointiin tarvitsee luvan alkup. tekijältä, jos haluat uuden version olevan sun nimissä, mutta siitäkään tässä tuskin on kyse.

En tiedä mitä amerikkalainen asianajaja on mistään mieltä, mutta itse en lähtisi rajoittamaan ilmaisua sen pelossa että omaa biisiä tehdessä rikkoisin muiden oikeuksia. Bruce lainasi pätkän kirjasta (eikö se ole sama kuin kässäri?) 56v kirjan julkaisun jälkeen, mutta woody guthrie summasi kirjan (ja leffan) juonen jo seuraavana vuonna. Kumpikaan ei tiettävästi joutunut vastuuseen. Sitäpaitsi rock/pop on aina ollut pelkkää lainaa
Johnny Buzz
06.02.2008 11:17:26

Mitenkäs muuten jonkin biisin sanojen lainaaminen sanasta sanaan muutaman lauseen verran? Onko tuo mahdollista kuitata vain mainitsemalla lähde levyn kansiteksteissä vai pitääkö erikseen pyytää lupa? Miten tilanne muuttuu, jos sanoja muutetaan hieman joidenkin sanojen osalta?
www.soulstab.com www.myspace.com/soulstab
Soulstab live 8.2.2008 @ Semifinaali, Helsinki w/ Rozzy Randall & Roller Bastards. Show time n. klo 23.00.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)